Verkställigheten av underhållsstöd överförs från kommunerna till Folkpensionsanstalten fr.o.m. 1.4.2009
I enlighet med lagen om en kommun- och servicestrukturreform (169/2007) och regeringens proposition med förslag till den (RP 155/2006) överförs uppgifterna i anslutning till verkställigheten av underhållsstöd från kommunerna till Folkpensionsanstalten. Bestämmelser om överföringen av uppgifterna från kommunerna till staten ingår i 8 § i nämnda lag, enligt vilken staten övertar ordnandet och finansieringen av de uppgifter som föreskrivs i lagen om underhållstrygghet (671/1998), dock inte åtgärderna för fastställande av underhållsskyldighet. Till Folkpensionsanstalten överförs således bl.a. de uppgifter som gäller beviljande och utbetalning av underhållsstöd samt indrivning av underhållsbidrag.
Regeringen har 25.4.2008 överlämnat en proposition till Riksdagen med förslag till ny lag om underhållsstöd och vissa lagar som har samband med den (RP 49/2008). I denna proposition föreslås att det stiftas en ny lag om underhållsstöd, där det föreskrivs om underhållsstöd som verkställs av Folkpensionsanstalten och om åtgärder i anslutning till det för att driva in underhållsbidrag. Överföringen av verkställigheten av underhållsstöd från kommunerna till Folkpensionsanstalten sker enligt vad som föreslagits fr.o.m. 1.4.2009.
Underhållsstöd beviljas för närvarande av det organ som ansvarar för underhållstrygghetsärenden i barnets hemkommun och barnets hemkommun ansvarar även för finansieringen. För sina underhållsstödsutgifter får kommunen statsandel enligt lagen om planering av och statsandel för social- och hälsovården (733/1992).
År 2009 kommer statsandelsmomentet för social- och hälsovården i enlighet med rambeslutet minskas med ungefär 72 miljoner euro med beaktande av tidpunkten för överföringen och år 2010 med ungefär 96 miljoner euro.Detta motsvarar självfinansieringsandelen som nu slopas för kommunerna. Förutom för förmånskostnaderna för underhållsstödet svarar staten i fortsättningen även för de förvaltningskostnader som Folkpensionsanstalten föranleds av verkställigheten av underhållsstöd. Avsikten är att dra av motsvarande andel från det allmänna statsandelsmomentet. Beloppet för andelen av dessa kostnader preciseras senare.
Det föreslås att kommunernas andel av regressfordringarna gottgörs kommunerna via statsandelssystemet. Folkpensionsanstalten har möjlighet att i fortsättningen årligen följa upp den sammanlagda summan av alla lyckade indrivningar av regressfordringar. Det är dock inte möjligt att specificera varje enskild kommuns andel av det indrivna beloppet. Det föreslås att de lyckade indrivningarna av regressfordringar under åren 2009–2013 gottgörs kommunerna i förhållande till invånarantalet via statsandelssystemet. Det belopp som gottgörs grundar sig på de faktiska indrivningar som Folkpensionsanstalten genomfört.
Verkställigheten av underhållsstöd och indrivningen av underhållsstöd sysselsätter för närvarande ungefär 200 heltidsanställda arbetstagare i kommunerna. Dessutom står andra än heltidsanställda för en arbetsinsats som motsvarar ungefär 175 årsverken.
Som en följd av att uppgifterna överförs från kommunerna avgör Folkpensionsanstalten hur många anställda som övergår i anställning hos Folkpensionsanstalten efter att ha förhandlat med den instans som företräder kommunsektorn. Till följd av de redan förda förhandlingarna håller Folkpensionsanstalten redan på och rekryterar ungefär 40 arbetstagare i kommuner. De personer som övergår kommer att placeras vid Folkpensionsanstaltens indrivningsenheter i Lahtis, Villmanstrand, Jyväskylä, Tammerfors, Rovaniemi och Helsingfors i uppgifter som hänför sig till indrivning av underhållsbidrag. Arbetstagarna övergår i anställning hos Folkpensionsanstalten som s.k. gamla arbetstagare. Folkpensionsanstalten informerar kommunerna närmare om detaljerna i anslutning till rekryteringen hösten 2008.
De arbetstagare som inte övergår i anställning hos Folkpensionsanstalten förblir kommunalanställda. Deras anställningsvillkor förblir oförändrade. Även efter överföringen av underhållsstöduppgifterna behöver kommunerna arbetstagare som sköter uppgifterna i övergångsskedet. Enligt förslaget behandlar kommunen till exempel alla sådana ansökningar om underhållsstöd som har väckts i kommunen före 1.4.2009 samt kontroller av underhållsstöd och återkravsärenden, om tidpunkten för kontroll av underhållsstödet infaller före 1.4.2009 eller om underhållsstöd har betalts utan grund för tid före detta. Kommunen behandlar också ansökningar om att avstå från indrivningen av regressfordran som inkommit före nämnda tidpunkt. På underhållsstödsärenden som kommunen behandlat och avgjort tidigare tillämpas den nu gällande lagen om underhållstrygghet.
Bilagan till detta kommuninfo informerar preliminärt om överföringen av uppgifterna om underhållsstöd från kommunerna till Folkpensionsanstalten.
Intresserade kan följa behandlingen av regeringspropositionen (RP 49/2008) på riksdagens webbplats www.eduskunta.fi under punkten riksdagsärenden och dokument.
Ytterligare information i frågor som hänför sig till regeringspropositionen ges av: jurist Outi Luoma-aho, social- och hälsovårdsministeriet, tfn (09) 160 74352, e-post: [email protected]
Bilaga : Överföring av uppgifter om underhållsstöd från kommunerna till Folkpensionsanstalten