Valtiosihteeri Kostiainen hoitotakuusta
Yhtenäisten hoitoon pääsyn kriteerien ja määräaikojen myötä potilaiden hoitoon pääsy paranee ja oikeudenmukaisuus, läpinäkyvyys sekä tasa-arvoisuus lisääntyvät, totesi valtiosihteeri Leila Kostiainen kansainvälisen kuluttajan oikeuksien päivän seminaarissa eduskunnassa tiistaina. Kostiainen korostaa kuitenkin, että kyse ei ole pelkästään hoitoon pääsystä vaan tarpeellisen hoidon saamisesta. Tämä sisältää tarpeelliset tutkimukset, hoidot ja lääkinnällisen kuntoutuksen.
Erikoissairaanhoidossa on kansallisen terveyshankkeen aikana saatu jonot jo lähes puolitetuiksi. Suurin osa sairaanhoitopiireistä uskoo selviytyvänsä hoitotakuun haasteesta, mutta jo nyt näyttää siltä, että ongelmiakin jää, arvioi Kostiainen. Erikoislääkärivaje vaikeuttaa paikoitellen hoitotakuusta selviämistä ja valtakunnallisesti ongelmia on tekonivelkirurgiassa, kuulonhuollossa ja mielenterveyspalveluissa.
Kukaan ei varmasti ole kuvitellut, että kaikki toteutuisi helposti ja täysin kitkattomasti. Jo tähän mennessä terveydenhuollon tehostaminen ja jonojen lyhentäminen osoittavat kuitenkin, että uudistus on tullut suureen tarpeeseen ja että olemme oikealla tiellä. Uuden teknologian hyödyntäminen puhelinpalveluissa ja sähköisessä reseptissä, työtapojen ja työnjaon kehittäminen sekä henkilöstön rekrytoinnista, osaamisesta ja jaksamisesta huolehtiminen ovat ne keinot joilla hoitotakuusta selvitään, totesi Kostiainen.
Kostiainen muistuttaa myös, että kansan terveys ei parane ainoastaan leikkaamalla ja lääkitsemällä. Avainasia on kansalaisten oma vastuu terveellisistä elämäntavoista sekä omasta ja lähimmäisten hyvinvoinnista. Myös kuntien ja kansalaisjärjestöjen vastuu on tässä suuri. Mikäli terveyden edistäminen lyödään laimin, on lääketieteellisen hoidon tarve pohjaton eikä hoitotakuu voi toimia sen enempää perusterveydenhuollossa kuin erikoissairaanhoidossakaan.