Uudet pojat ja tytöt - uusi pedagogiikka?
Pohja sukupuolirooleille ja sukupuoli-identiteetille luodaan jo alle kouluikäisinä. Koska päiväkodeissa ja kouluissa on varsin vähän miespuolista henkilökuntaa, lapsille muodostuu jo varhain mielikuva siitä, että naiset kantavat vastuun lapsista. Siksi on tärkeää, että päiväkotien ja koulujen toiminnassa otetaan määrätietoisesti sukupuoli- ja tasa-arvonäkökulmat huomioon. Norjalaisen tutkijan Ole Bredesen osallistuu keskusteluun pojista ja heidän tilanteestaan kirjallaan ”Uudet pojat ja tytöt – uusi pedagogiikka”, joka on juuri käännetty suomeksi. Kirja sisältää arviointia ja käytännön esimerkkejä pedagogisista ratkaisuista, joita pohjoismaissa on toteutettu sukupuolinäkökulmasta päiväkodeissa ja kouluissa. Kirjassa esitellään myös keskeiset poikia koskevat ”suuret kertomukset”.
Kirja on hyödyllinen työväline korkeakoulujen, päiväkotien ja koulujen henkilöstölle. Samalla se on tärkeä yhteiskunnallinen puheenvuoro, kun pohditaan lapsen asemaa. Kirjassa käsitellään sekä tyttöjä että poikia, mutta pääpaino on pojissa. Keskustelu ”ongelmapojista” osoittaa, että pojat on unohdettu.
Tutkija Ole Bredesen kirja on julkaistu yhteistyössä Pohjoismaiden ministerineuvoston, Tasa-arvokysymysten pohjoismaisen virkamieskomitean ja Pohjoismaiden ministerineuvoston sihteeristön kanssa. Kristiinan Antinjuntti on kääntänyt tekstin suomeksi.
Julkaisu Uudet pojat ja tytöt - uusi pedagogiikka? löytyy suomeksi verkosta: www.stm.fi> Tasa-arvo > Tasa-arvoyksikkö > Tasa-arvoyksikön tuottamia julkaisuja ja esitteitä. Suora osoite: http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/tarvo/tasuk/julkaisut.htx.i1937.pdf
Lisätietoja antaa sosiaali- ja terveysministeriössä projektipäällikkö Jouni Varanka, puh. (09) 160 73842.