Työryhmä asumisperusteisesta sosiaaliturvasta
Asumisperusteiseen sosiaaliturvalainsäädäntöön tarvittavia muutoksia selvittänyt työryhmä ehdottaa lainsäädäntöön tarkennuksia, jotta se vastaisi paremmin kansainvälistymisen ja siihen liittyvän lisääntyneen maasta- ja maahanmuuton asettamia vaatimuksia. Muutoksilla halutaan myös selkeyttää lainsäädäntöä ja saattaa se vastaamaan uuden perustuslain vaatimuksia siten, että lainsäädännöstä ilmenisi selvästi yksilöiden oikeudet ja velvollisuudet.
Oikeus sosiaaliturvaan
Työryhmä esittää lainsäädännön selkeyttämistä sen suhteen, milloin työnteko tai asuminen tuottaa oikeuden sosiaaliturvaan. Esitys koskee erityisesti asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta annettua lakia (soveltamisalalakia). Lain soveltamisalaa pyritään selkeyttämään siten, että se rajoittuisi nimenomaan asumiseen perustuviin etuuksiin. Tähän liittyen työttömyysturvalakiin ja sairausvakuutuslakiin esitetään sisällytettäväksi omat soveltamisalasäännöksensä siltä osin kuin kyse on työntekoon perustuvista etuuksista. Asiasta ei siis enää säädettäisi soveltamisalalaissa.
Työryhmä esittää niin ikään, että kaikissa niissä tilanteissa, joissa oikeus Suomen sosiaaliturvaan syntyy Suomea sitovan kansainvälisen sopimuksen johdosta, sovellettaisiin yhtenäistä työntekijän tai yrittäjän määritelmää. Työntekijällä olisi oikeus asumisperusteiseen sosiaaliturvaan, jos työ Suomessa jatkuisi vähintään neljä kuukautta. Nykyisessä laissa ei ole tällaista säännöstä.
Lainsäädännön selkeyttämiseksi työryhmä esittää, että nykyinen soveltamiskäytäntö sisällytettäisiin lakiin. Suomeen muuttajalla olisi oikeus sosiaaliturvaan, jos hänen Suomeen muuttoaan pidettäisiin vakinaisena. Muuton vakinaisuuden puolesta puhuvia seikkoja olisivat henkilön aikaisempi vakinainen asuminen Suomessa, suomalainen syntyperä, pakolaisuus tai se, että kyseessä olisi valtioton henkilö, tai henkilöllä olisi perhe- tai muita siteitä Suomeen. Suomeen opiskelemaan tulevien ei katsottaisi muuttavan maahan. Ulkomailla enintään vuoden oleskeleva henkilö olisi edelleen oikeutettu asumisperusteiseen sosiaaliturvaan. Jos henkilö oleskelisi toistuvasti ulkomailla niin, että oleskelu ei kestäisi yli vuotta, häneen sovellettaisiin asumisperusteista sosiaaliturvaa vain, jos hänen voitaisiin kokonaisarvion perusteella katsoa asuvan vakinaisesti Suomessa. Eräät erityisryhmät voisivat edelleen kuulua joko suoraan lain nojalla tai hakemuksesta sosiaaliturvan piiriin.
Työryhmä esittää lakiin myös eräitä yksittäisiä henkilöryhmiä koskevia sisällöllisiä muutoksia. Yrittäjät voisivat joissakin tilanteissa säilyttää suomalaisen sosiaaliturvan ulkomailla tapahtuvan ansiotoiminnan aikana toisin kuin nykyisin. Ulkomailla lähetystyötä tekevät olisivat sosiaaliturvalainsäädännön piirissä. Suomen sosiaaliturvan soveltaminen ulkomailla olevien henkilöiden perheenjäseniin ei enää riippuisi perheenjäsenen omista ansioista, jos ansiotoiminta on ollut vähäistä. Kansainvälisten järjestöjen palveluksessa olevat eivät kuuluisi Suomen sosiaaliturvan piiriin eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta. Ulkomailla työskentelevät tai opiskelevat voisivat kuulua Suomen sosiaaliturvan piiriin enintään kymmenen vuotta.
Kotikuntalain muutostarpeet
Myös kotikuntalain säännöksillä on suuri merkitys asumisperusteisen sosiaaliturvan kannalta. Työryhmä esittää, että sisäasiainministeriö asettaisi työryhmän selvittämään sosiaaliturvaan liittyviä kotikuntalain muutostarpeita (lain maahan- ja maastamuuttoa koskevien säännösten tarkistamistarpeet, lain soveltamiskäytännön selvittäminen jne.).
Ulkomaalaislainsäädännön kehittämistarpeet
Työryhmä esittää ulkomaalaislainsäädännön muuttamista siten, että tilapäisesti maahan tuleville asetettaisiin sairausvakuutusedellytys oleskeluluvan myöntämiseksi. Lainsäädännön muuttamista esitetään valmisteltavaksi yhdessä sisäasianministeriön ja muiden asianomaisten tahojen kanssa.
Muut esitykset
Lisäksi työryhmä esittää useita pieniä tarkennuksia etuuslainsäädäntöön, joilla voidaan selkeyttää kansainvälisiä tilanteita sekä useiden muiden lainsäädännöllisten uudistushakkeiden käynnistämistä.
Lisätietoja:
Hallitusneuvos Anne Neimala, STM puh. 09-160 73870
Vanhempi hallitussihteeri Merja Linnanvirta, STM puh. 09-160 73180
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita 2003:3, Asumisperusteista sosiaaliturvaa selvittäneen työryhmän loppuraportti (SOLMU 3)
Raportti on STM:n verkkosivuilla osoitteessa:
www.stm.fi >julkaisut>verkosssa julkaistua>työryhmämuistioita