Työeläkelaitosten sijoitustoiminnasta ja hallinnosta lakipaketti
Hallitus on päättänyt torstaina 8. kesäkuuta työeläkelaitosten sijoitustoimintaa ja hallintoa koskevan neljän lakiesityksen lakipaketin sisällöstä: esitys eläkelaitosten toimintapääomaa ja vastuuvelkaa koskevien säännösten muuttamiseksi (sijoitukset), esitys eläkelaitoksen vakavaraisuusrajan laskemisesta ja vastuuvelan kattamisesta (kate ja vakavaraisuus), esitys työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain muuttamisesta (hallinto) sekä esitys Vakuutusvalvontavirastosta annetun lain muuttamisesta (valvonta). Presidentin on tarkoitus antaa esitys eduskunnalle myös torstaina. Lakien on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2007 alusta.
Sijoitustoiminnan uudistamista koskevien esitysten taustalla on työmarkkinakeskusjärjestöjen eläkeneuvotteluryhmän, ns. Puron ryhmän tämän vuoden tammikuussa julkaisema sijoitusselvitys. Selvitysmies Matti Louekosken hallintoa ja valvontaa koskevat lakiesitysehdotukset pohjautuvat puolestaan tähän selvitykseen. Näiden selvitystöiden rinnalla sosiaali- ja terveysministeriö on valmistellut kate- ja vakavaraisuussäännösten uudistamista.
Sijoitustuottojen kasvu hillitsee eläkemaksujen nostopaineita
Uudistuksen yhteydessä eläkejärjestelmän maksukyky halutaan varmistaa antamalla sijoituksia koskevassa lakiesityksessä eläkelaitoksille mahdollisuus lisätä osakesijoitustensa määrää korkeampien sijoitustuottojen mahdollistamiseksi. Esityksen keskeisenä tavoitteena on hillitä työeläkemaksujen nostopainetta.
Nykyiset kate- ja vakavaraisuussäännökset ovat osittain vanhentuneita. Niiden uudistaminen on luontevaa tässä yhteydessä. Kasvavan sijoitusriskin takia esitetään myös uudistettavaksi työeläkeyhtiöiden hallintoa. Muun muassa hallituksen jäsenten kelpoisuusehtoja kiristettäisiin vaatimalla heiltä hyvää työeläkevakuutustoiminnan tuntemusta ja sijoitusasiain tuntemusta Valvonnan tehostamiseksi esitetään muutoksia Vakuutusvalvontavirastosta annettuun lakiin.
Vakavaraisuusraja sijoitusten riskien mukaan
Eläkelaitoksen katetta ja vakavaraisuutta koskevassa esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki eläkelaitoksen vakavaraisuusrajan laskemisesta ja vastuuvelan kattamisesta. Esityksen keskeisenä tavoitteena on määritellä eläkelaitoksen vakavaraisuusraja sijoitusten tosiasiallisten riskien mukaan.
Vakavaraisuusrajaa laskettaessa otettaisiin huomioon työeläkevarojen sijoittamiseen liittyvät riskit nykyistä täsmällisemmin. Eläkelaitoksen olisi hajautettava sijoituksensa riittävästi. Vakavaraisuusrajan laskemiseksi sijoitukset jaettaisiin ryhmiin niiden todellisten riskien mukaan, ja vakavaraisuusraja laskettaisiin sijoitusten riskejä kuvaavien arvojen avulla.
Eläkelaitoksen olisi katettava sitoumuksistaan aiheutuva vastuuvelkansa. Sen katteena olevien varojen sijoittamista koskisivat hajauttamiseen liittyvän yleissäännöksen lisäksi muun muassa säännökset vastapuoliriskien ja riskikeskittymien rajoittamisesta.
Säännösten selkeyttämisen ja ajankohtaistamisen vuoksi niiden yksityiskohtaisuus vähenisi, mikä lisäisi jossain määrin eläkelaitosten harkintavaltaa sijoituksia tehtäessä. Tämän vuoksi esityksessä korostetaan eläkelaitoksen hallituksen vastuuta sijoitustoiminnan järjestämisessä.
Eläkelaitoksen hallinto uudistuu
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi myös työeläkevakuutusyhtiöistä annettua lakia. Uudistuksen tavoitteena on selkiyttää ja uudistaa työeläkevakuutusyhtiöitä koskevaa lainsäädäntöä niin, että muun muassa yhtiön hallintoa koskevat säännökset vastaisivat yleistä yhtiölainsäädäntöä. Lakiesitys korostaa työeläkevakuutusyhtiöiden itsenäisyyttä ja riippumattomuutta muusta liiketoimintaa harjoittavista yhtiöistä.
Esitysten uskotaan tehostavan vakuutusyhtiöiden toimintaa ja tuloksellisuutta. Kiristyvä kilpailu eläkelaitosten välillä pakottaa kiinnittämään huomiota yhtiön taloudelliseen menetykseen ja hyvään asiakaspalveluun markkinaosuuksien sijaan. Sijoitustoiminta voi tehostua parhaiten, jos yhtiöiden hallintojärjestelmä on rakennettu niin, että vastuut ovat selkeät ja toimintaedellytykset vastaavat paremmin taloudellista liiketoimintaa harjoittavien osakeyhtiöiden olosuhteita. Myös eläkelaitoksia koskevien taloustietojen kokoaminen ja niiden vertailukelpoinen, säännöllinen julkistaminen lisää kilpailun edellytyksiä.
Vakuutusvalvontaviraston valvonta- ja tarkastustoiminnan itsenäisyys korostuu
Lakipaketissa esitetään muutettavaksi myös Vakuutusvalvontavirastosta annettua lakia. Keskeisenä tavoitteena on viraston valvonta- ja tarkastustoimen itsenäisyyden painottaminen sekä johtokunnan, ylijohtajan ja johtajien lainsäädännöllisen aseman selkeyttäminen ja samalla vastuun korostaminen.
Kilpailuselvitys
Sosiaali- ja terveysministeriö käynnistää välittömästi työeläkelaitosten kilpailuolosuhteita koskevan selvityksen.
Lisätietoja:
Ylijohtaja Tarmo Pukkila, puh. 09-160 73864
Apulaisosastopäällikkö Katriina Lehtipuro, puh. 09-160 73878
Erityisavustaja Kimmo Norrmén, puh. 09-160 73754