STM Joensuun palvelukeskuksen asiakkaaksi
Sosiaali- ja terveysministeriöstä tulee Sisäasianhallinnon palvelukeskuksen asiakas. Joensuussa sijaitsevaan palvelukeskukseen siirretään asteittain vuoden 2009 loppuun mennessä ministeriön hallinnonalan talous- ja henkilöstöhallinnon tehtäviä. Palvelukeskuksen asiakkaaksi siirtyminen on osa valtionhallinnon tuottavuusohjelmaa ja se koskee hallinnonalan kaikkia virastoja ja laitoksia. Pääsopimus sosiaali- ja terveysministeriön ja Sisäasiainhallinnon palvelukeskuksen välillä allekirjoitettiin perjantaina 15. joulukuuta.
Hallinnonalan virastot ja laitokset allekirjoittavat toimeksiantosopimukset syyskuun 2007 loppuun mennessä. Niille laaditaan tarkat siirtymäsuunnitelmat ja ne siirtyvät palvelukeskuksen asiakkaiksi asteittain vuosina 2008-2009. Stakes pilotoi palvelukeskusasiakkuutta vuoden 2007 alusta lähtien.
Palvelukeskushankkeen suunnittelussa on noudatettu valtioneuvoston alueellistamisen periaatepäätöstä. Alueellistamisen koordinaatioryhmä puolsi esitystä Joensuun palvelukeskuksen asiakkaaksi siirtymisestä.
Lopulliset päätökset siitä, missä määrin hallinnonalan talous- ja henkilöstöhallinnon tehtäviä voidaan siirtää palvelukeskuksiin, tehdään huhtikuun 2007 loppuun mennessä. Tällä hetkellä talous- ja henkilöstöhallinnossa työskentelee päätoimisesti runsas sata henkilöä. Palvelukeskuksiin siirtyisi arvioiden mukaan 30-40 henkilötyövuotta. Koska halukkuutta siirtymiseen ei alustavien selvitysten mukaan juurikaan ole,ministeriö pyrkii uudelleen kouluttamaan henkilöstöä ja etsimään uusia työtehtäviä oman hallinnonalan piiristä.
Lisätietoja antaa osastopäällikkö Raimo Ikonen, puh. (09) 160 73791