Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja valvonta uusiin organisaatioihin
Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) alainen tutkimus- ja kehittämistoimintaa ja toisaalta valvontaa ja ohjausta on tarkoitus keskittää. Tavoitteena on tehostaa toimintaa ja yhteistyötä, parantaa tuottavuutta sekä taata palvelujen laatu ja yhtenäiset käytännöt koko maassa. Ketään ei ole järjestelyjen vuoksi tarkoitus irtisanoa.
Peruspalveluministeri Paula Risikko pitää tärkeänä, että Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen (TEO) valtakunnallinen valvonta voidaan ulottaa myös sosiaalipalveluihin. ”Väestön ikärakenteen muutos tarkoittaa käytännössä sitä, että vanhuspalvelujen käyttäjiä ja sen myötä palvelujen tarjontaa on tulevina vuosina nykyistä merkittävästi enemmän. On erittäin tärkeää, että näitä palveluja voidaan valvoa nykyistä selkeästi paremmin”, toteaa ministeri Risikko, joka edellyttää myös palvelujen laadun turvaamista kaikkialla Suomessa.
Kansanterveyslaitoksen (KTL) ja Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen (Stakes) yhdistämisellä halutaan taata sosiaali- ja terveyspalvelujen tarkasteleminen yhdessä, jotta molempien osaaminen voidaan yhdistää ja niiden yhteistyö paranee. ”Tärkeä painopiste perustettavan laitoksen toiminnassa on tukea perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen yhteistä kehittämistä”, Risikko painottaa. ”Tähän on siirrettävä resursseja STM:n sektorin sisältä”.
Uudelleenjärjestelyjä koskeva selvitys valmistui joulukuussa. Pääosa annetuista lausunnoista puoltaa selvityksen keskeisiä ehdotuksia.
Sosiaalipoliittinen ministeriryhmä käsitteli peruspalveluministeri Risikon esitystä STM:n hallinnonalan uudistuksiksi kokouksessaan tänään. Uudelleenjärjestely on tarkoitus laajuutensa vuoksi viedä keskusteltavaksi myös hallinnon ja aluekehityksen ministeriryhmään.
UUDELLEENJÄRJESTELYN KESKEINEN SISÄLTÖ:
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen yhteen
Stakesin ja KTL:n toiminnot on tarkoitus yhdistää. Molemmat nykyiset tutkimuslaitokset lakkautettaisiin ja tilalle perustettaisiin uusi kehittämiskeskus.
Uusi organisaatio aloittaisi toimintansa 1.1.2009. Se sijaitsisi Helsingissä ja sillä olisi alueyksiköt niillä paikkakunnilla, joilla laitoksilla jo nyt on toimintaa. Alueyksiköihin on tarkoitus siirtää pääkaupunkiseudulta 100 henkilötyövuotta vuoteen 2015 mennessä.
Tavoitteena on, että alueelliset toimintayksiköt erikoistuvat osaamiseltaan ja tehtävärakenteeltaan, ja niille annetaan valtakunnallisia tehtäviä.
Perustutkimuksen ja sektoritutkimuksen työnjakoa halutaan selkiyttää. STM:n alaisissa laitoksissa nyt tehtävä perustutkimus on tarkoitus siirtää yliopistoille. Sektoritutkimus taas on pääosin soveltavaa tutkimusta ja sillä tuetaan yhteiskuntapolitiikan toimeenpanoa. Se halutaan pitää myös poliittisen päätöksenteon resurssina.
Työterveyslaitos (TTL) on tarkoitus säilyttää itsenäisenä. Sen erityinen osaaminen myös työelämätutkimuksessa halutaan varmistaa. Myöskään Säteilyturvakeskuksen (STUK) toimintaan ei ole tarkoitus tehdä muutoksia.
Yhtenäisyyttä ohjaukseen ja valvontaan
Esityksen mukaan sosiaali- ja tervesydenhuollon valvontaa, ohjausta ja lupahallintoa selkiytettäisiin ja vahvistettaisiin. Tämä tehtäisiin yhdistämällä TEO: ja sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen (STTV) toiminnot. Kokonaan uusi organisaatio aloittaisi toimintansa niinikään vuoden 2009 alusta. Sen pääpaikka sijaitsisi Helsingissä. Laajenevat toiminnot on tarkoitus alueellistaa.
Lääninhallitusten kiinteä yhteys uuteen virastoon ja STM:n hallinnonalan toimijoihin halutaan varmistaa. Uusi virasto toimisi yhteistyössä lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastojen kanssa vuoden 2009. Pysyvämmästä hallintomallista päätetään osana Aluehallinnon uudistus 2010 -hanketta (ALKU-hanke).
Vapautuvia voimavaroja halutaan siirtää uuden viraston sisällä erityisesti sosiaalipalvelujen valvontaan. Painopistettä halutaan siirtää nykyistä enemmän ennakoivaan valvontaan.
Tavoitteena on kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon alaan kuuluvaa ohjausta ja valvontaa sekä varmistaa valvonnan ja lupakäytäntöjen yhtenäisyys koko maassa. Valtiovarainministeriön johdolla käynnistetään erikseen selvitys kemikaaliviraston perustamiseksi.
Muita kehittämisajatuksia
Valtion mielisairaalat on tarkoitus siirtää uuden tutkimus- ja kehittämislaitoksen tulosohjaukseen vuoden 2009 alusta. Niiden pysyvämpää hallintomallia selvitetään 30.9.2008 mennessä kolmen vaihtoehdon pohjalta: sairaalat joko jäävät uuden kehittämiskeskuksen tulosohjaukseen, siirtyvät osaksi yliopistollisten sairaanhoitopiirien toimintaa tai asia ratkaistaan osana oikeuslääketieteellistä toimintaa koskevaa kokonaisratkaisua.
Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriö käynnistää yhdessä opetusministeriön ja Kuntaliiton kanssa selvityksen valtion koulukotien asemasta. Selvitystyön määräaika on 31.12.2008. Koulukoditon kuitenkin tarkoitus siirtää väliaikaisesti uuden tutkimus- ja kehittämiskeskuksen tulosohjaukseen vuoden 2009 alusta.
Meneillään on myös selvitys lääkkeitä ja lääkehuoltoa käsittelevien virastojen toiminnasta. Tavoitteena on arvioida voimavarojen uudelleen suuntaamista ja toiminnan tehostamista Lääkelaitoksessa ja Lääkehoidon kehittämiskeskuksessa sekä lääkehuoltoon liittyviltä osilta Stakesissa ja Kansanterveyslaitoksessa. Lisäksi selvitetään Kansaneläkelaitoksen osallistuminen lääkkeiden hoidollisen ja taloudellisen arvon arviointiin.
Taustaa
Selvityshenkilöt luovuttivat raporttinsa sosiaali- ja terveysministeriön alaisten virastojen ja laitosten voimavarojen uudelleen suuntaamisesta 21.12.2007. Raportti on ollut laajalla lausuntokierroksella ja siitä on saatu 139 lausuntoa.
Hallitus jatkaa valtionhallinnon tuottavuusohjelman toteuttamista. Henkilöstömäärän vähennyksistä on jo päätetty ja hallitus päättää uusista toimenpiteistä kevään 2008 kehyksen yhteydessä.
Lisätiedot: valtiosihteeri Ilkka Oksala, puh 050 301 8590