Socius3/04: Lääkemarkkinoinnin rahavirrat
Talouden lakien mukaan pörssiyhtiöiden täytyy myynnillä kattaa kulunsa. Lääkeyrityksille koituu kuluja muustakin kuin lääkkeiden kehittämisestä. Esimerkiksi markkinointityö lohkaisee oman osansa myyntituloista, kirjoittaa STM:n hallitusneuvos Lauri Pelkonen kolumnissaan uusimmassa Socius-lehdessä 3/04.
”Mitenkään poikkeuksellista ei ole, että yritys käyttää hallintoon ja myynnin edistämiseen enemmän rahaa kuin lääkkeen kehittämiseen. Esimerkiksi suurin satsaus yhden lääkevalmisteen myynnin edistämiseen oli yli 750 miljoonaa dollaria vuodessa (2002). Summa ei jää kovin kauaksi yhden uuden lääkemolekyylin kehittämiskustannuksista. Myynnin edistämisen ”topten” nielaisi vuodessa noin 5 miljardia dollaria. Mielenkiintoista olisi nähdä pidemmän aikavälin kehitystrendit: mihin suuntaan markkinointikustannuksissa kuljetaan ja minkälaisin askelin?”
Lehden muita aiheita ovat muun muassa nettilääkärien laajenevan toiminta, kansainväliset adoptiot, perhekeskukset, nuorten kuntoutus ja nuorten päihteidenkäytön ehkäisy.
Sociuksesta on vuoden alusta julkaistu suppea nettiversio osoitteessa www.stm.fi > Julkaisut > Socius, Socius Finland.