Sähköinen potilastieto uudistaa suomalaista terveydenhuoltoa
Suomeen rakennetaan terveydenhuollon valtakunnallista tiedonhallintajärjestelmää, johon kuuluu sähköinen reseptikeskus, sähköinen potilastiedon arkisto ja sähköinen potilaskertomus. Seuraavien vajaan neljän vuoden aikana olemassa olevat sähköiset potilaskertomusjärjestelmät ja apteekkien tietojärjestelmät uudistetaan kansallisia vaatimuksia vastaaviksi. Uudistuksen tavoitteena on parantaa potilas- ja tietoturvallisuutta sekä hoidon laatua, jatkuvuutta ja kustannustehokkuutta.
Jo nyt sähköiset tietojärjestelmät ovat työvälineitä suurimmalle osalle sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöstä. Sähköinen potilaskertomus on käytössä lähes jokaisessa terveyskeskuksessa ja sairaalassa. Myös alueellisia tietojärjestelmäratkaisuja on otettu käyttöön viime vuosina. Sairaanhoitopiireistä kolmella neljästä on sähköinen lähete-palaute-järjestelmä käytössä ja lopuilla joko kokeilussa tai suunnitteilla. Myös sosiaalihuollossa sähköisten tietojärjestelmien käyttö on yleistynyt.
Kaikki potilastiedot samasta paikasta
Uudistuksessa potilastiedot kirjataan hoitoyksikössä sähköisesti yhdenmukaisella rakenteella, potilasasiakirjat allekirjoitetaan sähköisesti ja lähetetään kansalliseen arkistoon. Valtakunnallisesta sähköisestä arkistosta voidaan hakea tietoja sähköisesti eri hoitoyksiköissä, jos potilas antaa siihen suostumuksensa. Potilasturvallisuus paranee, kun oleellinen tieto löytyy nopeasti ja helposti riippumatta siitä, missä terveydenhuollon toimipisteessä potilas asioi.
Potilaat määräävät itse omien tietojensa käytöstä ja heillä on mahdollisuus myös hyödyntää sähköistä potilastiedon arkistoa. Omia potilas- ja reseptitietojaan voi katsoa turvallisesti internetin välityksellä.
Valtakunnallisen, sähköisen potilastiedon arkiston käyttäjäksi tulee koko julkinen terveydenhuolto ja ne yksityiset terveydenhuollon palvelujen tuottajat, jotka haluavat arkistoida potilastiedot sähköisesti. Kela rakentaa ja ylläpitää arkistoa, mutta varsinaisena rekisterinpitäjänä toimivat eri terveydenhuollon yksiköt. Sähköisen potilastiedon arkiston käyttöönotto alkaa vuonna 2009.
Sähköinen resepti syrjäyttää vähitellen paperireseptin
Koko maassa otetaan käyttöön sähköinen lääkemääräys eli eResepti ja luovutaan paperireseptistä. Lääkemääräysten uusiminen muuttuu helpommaksi ja nopeammaksi. Epäselvästä käsialasta johtuvat tulkintaongelmat lääkemääräyksissä poistuvat, eikä sähköistä reseptiä voida väärentää tai varastaa.
Potilaalla on mahdollisuus hakea lääkkeensä mistä tahansa apteekista. Potilas voi itse myös tarkistaa internetin kautta tietoja hänelle määrätyistä resepteistä ja niillä toimitetuista lääkkeistä.
Sähköisen reseptin käyttöönotto alkaa syksyllä 2008 Turussa ja Kotkassa. Samaan aikaan avataan kansalaisen katseluyhteys. Käyttöönotto etenee alueittain vuosina 2008-2011. Tavoitteena on, että vuonna 2010 jo puolet resepteistä välitettäisiin sähköisesti.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä tuli voimaan 1.7.2007 ja laki sähköisestä lääkemääräyksestä 1.4.2007.
Lisätietoja: kehittämispäällikkö Pentti Itkonen, puh. (09) 160 73880, 050 387 7600 ja neuvotteleva virkamies Annakaisa Iivari, puh. (09) 160 74443, 040 749 3225