Ministeri Hyssälä Sotainvalidi- ja veteraaniasiain tulevaisuusseminaarissa
Sotainvalidi- ja veteraaniasiat ovat olleet vahvasti mukana eri hallitusten ohjelmissa. Pääministeri Vanhasen hallitusten prioriteetteina tältä osin ovat olleet kotona selviytymistä tukevat avopalvelut, kuntoutus sekä sotainvalidietuuksien haitta-asterajojen alentaminen. Hallitusohjelmissa on ollut paljon tavoitteita, joilla parannetaan vanhusväestön toimeentuloa sekä sosiaali- ja terveyspalveluja. Veteraaniasiat ovat jo vuosia olleet selkeästi osa vanhusväestön sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Tältä osin erillislainsäädännön merkitys - sotilasvammalakia lukuun ottamatta - on vähenemässä. Esimerkiksi eläke- ja lääkepolitiikkaa koskeneet ratkaisut ovat kohentaneet kansaneläkkeen varassa elävän sodan aikaisen väestön asemaa.
Veteraaniasiat kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriössä meille molemmille ministereille. Vastaan osaltani eläkkeistä ja raha-automaattiavustuksista. Hallinnollisesti Rintamaveteraaniasiain neuvottelukunta on sijoitettu ministeriön esikuntayksikköön. Nyt on oikea ajankohta pohtia edessä olevaa 5-10 vuoden ajanjaksoa, veteraanihuollon vaativinta vaihetta.
Sotainvalidi- ja veteraanihuollon lähtökohtana on ollut tarjota sodissa raskaimman taakan kantaneille ryhmille etuudet ja palvelut, joilla on vastattu heidän erityisen hoivan ja toimeentulon tarpeisiin.Kyse on edelleen taloudellisesti merkittävästä kokonaisuudesta, tänä vuonna noin 400 miljoonan euron kokonaissummasta valtion budjetissa. Olen varma, että valtiovalta vastaa näistä sitoumuksista niin kauan kuin hoivan ja huollon tarve jatkuu.
Korostan periaatetta, jonka hallitus kirjasi jo vuoden 2004 veteraanipaketin yhteydessä. Sen mukaisesti erityisetuuksien saajien piiriä ei enää ole - nyt jo 64 vuotta sotien päättymisestä - tarkoituksenmukaista laajentaa uusille ryhmille. Heidän tarpeensa tulee hoitaa osana yleistä kunnallista sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Poliittiselle tasolle kohdistuu jatkuvasti paineita laajentaa veteraanietuuksia uusille ryhmille.
Veteraanietuuksia koskevat kehittämistarpeet ovat esillä ensi vuoden talousarvion valmistelun yhteydessä. Yleinen taloustilanne on vaikea ja kaikkia lisätarpeita arvioidaan budjettipäätösten yhteydessä. Samassa yhteydessä ovat esillä Veteraaniliittojen Valtuuskunnan esitykset, jotka sisältyivät Rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnan esitykseen.
Sosiaali- ja terveysministeriö on vastuuministeriö sotainvalidien ja rintamaveteraanien sosiaaliturvaan, palveluihin ja määrärahoihin liittyvässä valmistelussa ja lainsäädännössä. Kun erityisetuuksien tarve päättyy, päättyy myös STM:n vastuu. Kulttuurihistoriallisesti tärkeä perinnetyö ei kuulu ministeriöni toimialaan.
1990-luvun laman yhteydessä päätettiin rahoittaa osa veteraanietuuksista RAY:n tuotosta. On totta, että sotainvalidi- ja veteraanikuntoutuksen tämän kaltainen rahoitusmalli ei ole paras mahdollinen. Olemme joka tapauksessa nyt selvästi alenevalla uralla. On tärkeää, että veteraanien lukumäärän vähetessä nämä rahat palautetaan asteittain järjestöjen alkuperäiseen käyttöön. Ministeriön kannalta painotamme vanhustenhuollon kasvavia tarpeita. Pidän myös tärkeänä, että pääosin Raha-automaattivaroin luotu kuntoutuslaitosten sekä sairas- ja veljeskotien verkosto saadaan ikääntyvän väestön monipuoliseen käyttöön. Tältä osin menossa olevat selvitykset antavat hyvän pohjan jatkotyölle. Meillä on toimiva tulosohjausjärjestelmä STM:n ja RAY:n välillä, jossa avustusvarojen painotuksista voidaan sopia kokonaisuuden kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla.
Viranomaisten, veteraanijärjestöjen ja keskeisten tahojen yhteistyöelimenä on toiminut valtakunnallinen rintamaveteraaniasiain neuvottelukunta. Se tulee toimineeksi tämän vuoden syksyllä jo 30 vuotta. Nykyisen Rinen toimikausi päättyy syyskuun lopussa 2009. Päätämme lähiviikkoina, onko yhteistyön malli vielä seuraavat kolme vuotta perinteinen neuvottelukunta vai joku muu malli. Kuuntelemme luonnollisesti veteraanijärjestöjen näkemystä asiasta.
Hyvät kuulijat,
Korostan kuntoutuksen sisällön uudistamistarvetta. Laitospainotteisen kuntoutuksen aika alkaa olla joka tapauksessa ohi. Se täytti hyvin tehtävänsä, kun veteraanit olivat nuorempia ja toimintakyky oli hyvä. Nyt on aika sellaisille käytännöille, joilla tuetaan veteraanien kotona asumista. Tarvitsemme veteraanihuollon "loppusuoralle" monipuolisia avo- ja kotikuntoutuksen malleja. Meillä on paljon kuntia, jotka toteuttavat monipuolisesti veteraanikuntoutusta. Hyvien käytäntöjen soisi leviävän laajasti kaikkiin kuntiin. Ohjeet eivät ole enää pitkään aikaan estäneet järkevää kuntatason toimintaa. Vuoden lopussa päättyy pääkaupunki- ja Jyväskylän seudulla toteutunut veteraanien avokuntoutus- hanke, josta toivon hyvää käytäntöön vietävää kuntoutusmallia.
Lopuksi haluan tässäkin yhteydessä kiittää veteraanijärjestöjä niiden merkittävästä työstä vuosikymmenien aikana. Valtio on omalta osaltaan arvostanut tätä työtä hankkimalla järjestöille yhteiset toimitilat ja vastaamalla Pasilan Veteraanitalon vuokrakustannuksista. Järjestöille lähivuodet ovat myös vaativia, kun vuosikymmenien edunvalvonta muuttuu vähitellen perinnetyöksi. Toivon, että voimme hyvässä yhteistyössä viedä suomalaisen sotainvalidi- ja veteraanihuollon "satamaan". Tämä seminaari antaa meille hyviä rakennuspuita tuleville vuosille.