Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Sosiaali- ja terveysministeriö
Navigation
  • Etusivu Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen Terveys- ja päihdehaittojen ehkäisy, osallisuus, tartuntataudit, ympäristöterveys
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut Palvelujärjestelmä ja vastuut, hyvinvointialueet, henkilöstö, asiakkaan asema, asiakasmaksut, lääkkeet
    • Toimeentulo Suomen sosiaaliturvajärjestelmä, tuet ja etuudet, eläketurva
    • Vakuutusasiat Vakuutustoiminta, pakolliset ja vapaaehtoiset vakuutukset
    • Työelämä Työolot, työhyvinvointi, työterveyshuolto
    • Tasa-arvo Tasa-arvopolitiikka, samapalkkaisuus
    • EU ja kansainväliset asiat EU, pohjoismainen yhteistyö, WHO, YK, ILO
    • Rahoitus ja avustukset EU-rahoitus, valtionavustukset, terveyden edistämisen määrärahat
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Päätökset
  • Lausuntopyynnöt
  • Tapahtumat
  • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
  • Tilaa aineistoja
  • STM sosiaalisessa mediassa
  • Uutiskirjeet
  • Avoimet työpaikat
  • Kuntainfot

Ministeri Hyssälä Sata-komitean mietinnön luovutustilaisuudessa 18.12.2009

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 18.12.2009 14.38
Tyyppi:Puhe -

Muutokset mahdollisia puhetta pidettäessä

Arvoisa sosiaaliturvan uudistamiskomitea, hyvät tiedotusvälineiden edustajat

Sata-komiteaa asetettaessa kesällä 2007 tiedettiin, että sosiaaliturvan uudistamistyölle annettu toimeksianto oli laaja-alainen, vaikea ja haasteellinen sekä monia eri intressitahoja yhteensovittava. Työlle asetetut tavoitteet - köyhyyden vähentäminen, kannustavuuden parantaminen, sosiaaliturvan selkeyden lisääminen sekä järjestelmän kestävyys - edellyttävät jo lähtökohtaisestikin yhteensovittamista. Noin 2½ vuotta sitten meistä kukaan ei osannut kuvitella, millaiseksi ympäröivä maailmamme muuttuu eikä erityisesti muutoksen nopeutta.

Sosiaaliturvan uudistaminen on ollut nykyisen hallituksen tärkeimpiä tehtäviä. Hyvinvointimme perustana ovat työ- ja toimintakyvyn ylläpito, kohtuullinen ja kattava sosiaaliturva sekä omatoimisuus. Vaikka ympäröivä maailma on hyvin erinäköinen tänään kuin sosiaaliturvauudistusta käynnistettäessä, väestön ikääntymisen ja globalisaation haasteet eivät ole kuitenkaan hävinneet mihinkään. Tässä rajusti muuttuneessa taloudellisessa tilanteessa komitean tehtävä on tullut entistä haastavammaksi. Tässä haluan korostaa samoin kuin kesällä 2007, että olemme nyt luomassa sosiaaliturvajärjestelmää 100-vuotiaalle Suomelle ja tämän uudistustyön toteuttaminen tulee vaatimaan useampia vaalikausia.

Paljon on hyvää ja ansiokasta työtä tehty. Haluankin esittää komitealle, sen puheenjohtajille ja jäsenille, sihteereille, komitean tukena toimineille jaostoille sekä komitean käyttämille asiantuntijoille ja eri valmisteluryhmille parhaat kiitokseni hyvin tehdystä työstä.

Yhteinen tavoite uudistustyössä on ollut etsiä keinoja, miten kohdata meitä uhkaava elatussuhteen heikkeneminen. Tämä edellyttää toimia, joilla parannetaan henkilöiden osaamista sekä ylläpidetään ja parannetaan työ- ja toimintakykyä, aikaistetaan työmarkkinoille tuloa ja myöhennetään sieltä poistumista. Lisäksi meidän tulisi kaikin keinoin kannustaa myös työelämän ulkopuolella olevia palaamaan töihin. Tätä kokonaisuutta komitea on työnsä aikana laaja-alaisesti käsitellyt. 

Komitean työ on ollut tuloksellista. Komitean tammikuussa julkaisemiin linjauksiin sisältyi kaikkiaan noin 60 esitystä koskien kaikkia toimeksiannon eri osa-alueita - perus- ja ansioturvaa, sosiaaliturvan kannustavuutta, byrokratialoukkujen vähentämistä sekä julkisen talouden kestävyyttä. Komitean työn kestäessä näistä linjauksista monet ovat edenneet jo olemassa olevaksi lainsäädännöksi kuten esim. työllisyyden ja työttömyysturvan parantamiseen tähtäävän työttömyysturvan uudistaminen, aikuiskoulutuksen etuuksien kehittäminen, työllistämisen edistämiseen tähtäävät toimenpiteet sekä eräät osatyökykyisten työllistymistä tukevat toimet kuten esim. eläkkeen lepäämään jättämistä koskevien säännösten tarkistaminen.

Työttömyysturvakokonaisuudesta haluan nostaa yhtenä tärkeänä esimerkkinä esille vuoden 2010 alusta käyttöön otettavan ns. aktivointikorotuksen, jonka tarkoituksena on kannustaa työttömiä osallistumaan työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin. Korotus on ulotettu koskemaan niin ansio- kuin perusturvaakin. Periaatteessa muutos on merkittävää senkin kannalta, että näin perusturvaan tulee oma aktiivierä ja että sitä voidaan kehittää itsenäisesti eteenpäin. Mainitsematta en voi tässä yhteydessä jättää kauan hiertäneen opintotuen ja sairauspäivärahan yhteensovittamiseen löydettyä ratkaisua.

Lisäksi komitean peruslinjausten pohjalta hallitus on päättänyt eräiden komitean esitysten toimeenpanosta ja niiden aikataulusta. Näistä mainittakoon erityisesti perusturvaa parantavina ehdotuksina takuueläkkeen käyttöön otto ja perusturvaetuuksien kattava indeksisidonnaisuus. Olen erittäin iloinen, että hallitus on sitoutunut toteuttamaan maaliskuun alusta 2011 lukien takuueläkkeen. Tämä on periaatteelliselta ja taloudelliselta kannalta merkittävä uudistus, jolla parannetaan kaikkein pienintä eläkettä saavien eläkeläisten asemaa. Tämän etuuden piiriin tulisi noin 120 000 eläkkeensaajaa. Takuueläkkeen turvin voidaan huolehtia siitä, että pelkän kansaneläkkeen tai sen lisäksi erittäin pienen työeläkkeen varassa elävän henkilön toimeentulon taso voidaan nostaa sellaiseksi, että se tarjoaa nykyistä paremmat elämisen edellytykset. On muistettava, ettei kysymys ole vain vanhuuseläkkeistä, vaan myös työkyvyttömyyseläkkeistä, jotka ovat lapsuudesta asti vammaisen ihmisen toimeentulo koko aikuisiän.

Komitean esityksen mukaisesti hallitus on myös päättänyt kattavasti sitoa vähimmäisturvaetuudet kuluttajahintojen muutosta vastaavaan indeksiin ja näin varmistaa niiden reaaliarvon säilymisen. Tämä tarkoittaa, että mm. vähimmäismääräiset vanhempainetuudet ja sairauspäivä sekä lapsilisät ja kotihoidon tuki sidotaan indeksiin maaliskuusta 2011. Tämänkin päätöksen painon ymmärtää, kun muistaa kuinka monta vuotta tätä on yritetty. Lisäksi komitea on esittänyt, että perusturvan reaaliarvoa tulee arvioida kerran neljässä vuodessa ja se on syytä sisällyttää - kuten komitea ehdottaa - velvoitteena lainsäädäntöön. Tämä tarkistusmenettely täydentää erinomaisesti kuvattua kokonaisuutta.

Komitea korostaa poikkeuksellisen voimakkaasti aktiivisuutta edistävien toimien merkitystä. Se näkyy myös niissä ehdotuksissa, joilla pyritään parantamaan työllisyyttä ja osatyökykyisten mahdollisuuksia pysyä tai palata työmarkkinoille. Liian usein meillä Suomessa nähdään edelleen työmarkkinoilla oleminen kahden vaihtoehdon politiikkana, joko täysillä mukana tai kokonaan pois. Komitea korostaa ja etsinyt malleja joustavammiksi vaihtoehdoiksi.

On selvää, että yhtä keinoa osatyökykyisten ja vaikeasti työllistyvien työllistymisen esteiden korjaamiseksi ei ole olemassa. Jossain tapauksessa työhön menoa saattaa jarruttaa se, että lyhytaikainen työ ei sanottavasti lisää tuloja, mutta uutta työttömyysturvaa joutuu hakemaan uudestaan ja elämään väliajan epävarmuudessa.

Komitea on esittänyt työpankkitoiminnan jatkamista. Tarkoituksemme on kehittää toimintamalli, jossa luodaan uudenlaisia polkuja työttömyydestä avoimille työmarkkinoille. Vuoden 2010 aikana on tarkoitus kehittää toimiva työpankkimalli. 

Komitealle on monia konkreettisia esityksiä, joilla tähdätään työllisyyden parantamiseen. Edellä esitettyjen lisäksi mainittakoon näistä mm. osasairauspäivärahan kehittäminen, kansaneläkkeen osatyökyvyttömyyseläke, sairauspäivärahan enimmäiskeston joustavoittaminen, vammaistuen työllistämislisä, lyhytaikaisten työsuhteiden kannustamiseen tähtäävät toimet, työterveyshuollon vaikuttavuuden parantaminen sekä ehdotukset oikea-aikaisen ja viivytyksettömän kuntoutuksen käynnistämiseksi.  

Hyvät kuulijat,

Komiteassa on myös tarkasteltu mahdollisuuksia ja keinoja koota yhteen nykyinen hajanainen sosiaaliturvajärjestelmä. Tässä komiteassa oli eriäviä näkemyksiä asiasta. pidän tärkeänä, että jatkotyössä kiinnitetään huomiota sosiaaliturvan toimeenpanoa hidastavaan ja vaikeaselkoiseen etuusrakenteeseen.

Olen erittäin iloinen, että komitea ehdottanut määräaikoja eri etuuksien käsittelyajoille. Tämä käsittelytakuu on jatkoa terveydenhuollon hoitotakuulle ja myöskin sosiaalipuolen hoivatakuulle ja muille käsittelyajoille, kuten kunnallisen toimeentulotuen käsittelyssä.  On tärkeätä turvata toimeentuloturvan katkeamattomuus ja hakemusten nopea käsittelyaika. Kysymys on asiakkaiden yhdenvertaisuutta ja järjestelmän uskottavuudesta. Käsittelytakuuta täydentää oivallisesti komitean työn aikana jo toteutettu ennakkomaksukäytäntö, jolla helpotetaan työttömyysturvan maksua viivästystilanteessa.

Komitea esittää myös siirtymistä työttömyysturvassa yhteen perusturvaetuuteen. Käytännössä tämä tarkoittaisi peruspäiväraha ja työmarkkinatuen yhteensovittamista. Tämän toteuttamisen ehdottomana edellytyksenä on, että työmarkkinatuen tarveharkinnasta luovutaan - puolison ja samassa taloudessa asuvien vanhempien tulojen vaikutusta ei enää otettaisi huomioon etuutta määrättäessä. Ehdotus parantaisi perusturvaa ja sillä olisi erisuuntaisia kannustinvaikutuksia.  Muutos selkeyttäisi myös työttömyysturvajärjestelmää ja yksinkertaistaisi toimeenpanoa.

Muutoksella olisi lisäksi sukupuolten tasa-arvoa edistäviä vaikutuksia, sillä selvitysten mukaan tarveharkinta kohdistuu pääosin naisiin siitä huolimatta, että työmarkkinatukea saavista miehet ovat enemmistönä. Muutos toisi järjestelmän sopusointuun perustuslain kanssa, kun muistetaan perustuslakivaliokunnan kannanotto, jonka mukaan tarveharkinta " ei ole vaivatta sopusoinnussa perusoikeuksien yksilöllisen luonteen kanssa".

Nykyistä sosiaaliturvaa selkeyttää merkittävästi asumistukea koskeva ehdotus. Asumistukijärjestelmää yksinkertaistetaan sekä sen läpinäkyvyyttä ja ymmärrettävyyttä parannetaan. Komitean ehdottamassa mallissa tuki perustuisi kokonaisvuokramalliin - perheen kokoon ja asunnon sijaintiin - sekä lineaariseen yhteensovitukseen, joka tarkoittaisi sitä, että etuuden tuloja leikkaava olisi sama kaikilla tulotasoilla. Muutos mahdollistaa sen, että voidaan luopua nykyisistä useista yksittäisistä tuen määräytymisperusteista.  

Viimeisenä komitean ehdotuksista nostaisin esiin omaishoidontuen palkkion toimeenpanon siirtämisen Kelaan. Tämä on odotettu ja erittäin tervetullut esitys. Muutoksella parannetaan asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua. Uudistuksen lähtökohtana on vanhusten ja vammaisten kotihoidon tukeminen ja tämä mahdollistaa kustannusten nykyistä paremman hallinnan ikääntyneiden määrän kasvaessa. Muutoksella voidaan vähentää laitoshoidon tarvetta, kun omaishoidon tuen perusteet yhtenäistyvät ja omaishoidon jatkuvuus varmistuu. 

Komitea on useaan otteeseen käsitellyt toimeentulotuen hallinnointia. Komitealla oli eriäviä näkemyksiä toimeentulotuen Kela- siirron tarpeellisuudesta, vaikutuksista ja kustannuksista. Ymmärrän hyvin, että komitea ei tehnyt asiasta esitystä, kun näkemykset jakautuivat puolesta ja vastaan. Komitea oli kuitenkin äänestänyt asiasta ja komitean enemmistön kanta oli Kela-siirron puolesta. Itse pidän perustoimeentulotuen siirtoa Kelalle perusteltuna. Siirto vahvistaisi yhden paikan asioinnin periaatetta. Se parantaisi kansalaisten yhdenvertaisuutta, kun myöntämiskäytännöt yhdenmukaistuisivat ja vapauttaisi kuntien sosiaalityön voimavaroja ihmisten elämänhallinnan parantamiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn.

Hyvät kuulijat,

Tavoitteena tulee olla, että tulevaisuudessakin voimme turvata kaikille kattavan ja kohtuullisen tasoisen sosiaaliturvan, joka tarjoaa ihmisille nykyistä paremmat mahdollisuudet elämän ja muutosten hallintaan.  Tähän komitean tekemät ehdotukset tarjoavat hyvät mahdollisuudet. Paljon on työtä tehty, mutta paljon on sitä edessäkin, kun komitean esitysten toimeenpano käynnistyy.

Lopuksi haluan vielä kerran kiittää komiteaa ansiokkaasta suomalaisen sosiaaliturvan eteen tehdystä työstä. Haluan kiittää komitean pääsihteeriä Lauri Pelkosta ja komitean sihteeriä Pasi Moisiota ansiokkaasta työstä. Erityisen kiitoksen haluan lausua komitean puheenjohtajalle Markku Lehdolle, joka on antanut täysipäiväisen työpanoksensa ja syvällisen asiantuntemuksensa sosiaaliturvauudistuksen hyväksi. 

 



Muualla palvelussamme

Sosiaaliturvan kokonaisuudistus (Sata)Linkki toiselle sivustolle

Sata-komitealta useita ehdotuksia sosiaaliturvan uudistamiseksiLinkki toiselle sivustolle (18.12.2009) 

 

Liisa Hyssälä
sosiaalivakuutus
Sivun alkuun
Sosiaali- ja terveysministeriö
Social- och hälsovårdsministeriet
Ministry of Social Affairs and health

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

kirjaamo.stm(at)gov.fi

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Sivukartta

Stm.fi:n saavutettavuusseloste

Palaute

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
Kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
stm.fi Sosiaali- ja terveysministeriö - kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
fimea.fi Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus
stuk.fi Säteilyturvakeskus
thl.fi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
ttl.fi Työterveyslaitos
tyosuojelu.fi Työsuojeluhallinto
valvira.fi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen
      • Lainsäädäntö
      • Terveyden edistäminen
        • Ravinto
        • Liikunta
        • Tapaturmien ehkäisy
        • Tartuntatautien torjunta
          • Vastuut tartuntatautien torjunnassa
          • Koronavirus Suomessa
            • Kaikki koronavirusta koskevat STM:n tiedotteet
            • Koronavirusepidemiaa koskevat infot ja tilannekuvat
            • STM:n antamat ohjeet koronavirustilanteessa
          • Lintuinfluenssa
        • Seksuaaliterveyden edistäminen
        • Terveyden edistäminen kunnissa ja hyvinvointialueilla
        • Tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tueksi
      • Osallisuuden edistäminen
        • Asumisen turvaaminen
        • Syrjäytymisen ja köyhyyden ehkäiseminen
        • Vammaispolitiikka
        • Romanipolitiikka
        • Maahanmuuttajien sosiaaliturva, hyvinvointi ja terveys
      • Päihdehaittojen ja riippuvuuksien ehkäisy
        • Alkoholipolitiikka
          • Alkoholilaki
        • Huumausainepolitiikka
          • EU- ja kansainvälinen huumepolitiikka
          • Huumausaineiden valvonta
        • Tupakka- ja nikotiinipolitiikka
          • EU-sääntely ja yhteistyö
          • Muiden viranomaisten vastuut
          • Toimet käytön vähentämiseksi
          • WHO:n tupakkapuitesopimus
          • Kanssakäyminen tupakkateollisuuden kanssa
        • Ehkäisevä päihdetyö
        • Rahapelihaitat
          • Rahapelien haittariskien arviointi
          • Vastuutahot rahapelipolitiikassa
          • Rahapelipoliittinen ohjelma
          • Rahapelijärjestelmä
      • Väkivallan ja rikosten ehkäiseminen
        • Lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäiseminen
          • NAPE – Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunta
        • Ihmiskaupan ehkäiseminen
        • Rikos- ja riita-asioiden sovittelu
        • Vastuut lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemisessä
        • Lapsiin kohdistuva väkivalta ja sen ehkäiseminen
      • Ympäristöterveys
        • Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen
        • Terveydensuojelu
          • Kuntien vastuu terveydensuojelusta
          • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Talousvesi
          • Ympäristöherkkyydet
        • Bioteknologia
        • Geeniteknologia
        • Kemikaalivalvonta
          • Kosmetiikkavalmisteet
          • Tatuoinnit
        • Nanomateriaalit ja -teknologia
        • Säteilysuojelu
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Lainsäädäntö
        • Lapset ja nuoret
        • Vammaiset
        • Iäkkäät ihmiset
        • Lääkehuolto
        • Asiakas- ja potilastietojen hallinta
          • Sote-tietojen toissijainen käyttö
            • Usein kysyttyä sote-tietojen toissijaisesta käytöstä
            • Toisiolain korjaaminen
              • Usein kysyttyä toisiolain korjaamisesta
        • Mielenterveys- ja päihdelainsäädännön uudistus
        • Usein kysyttyä mielenterveyslain muuttamisesta
        • Valvontalain väliaikainen muutos
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut
        • Hyvinvointialueet
          • Hyvinvointialueet kartalla
          • Sosiaali- ja terveysministeriön rooli hyvinvointialueiden ohjauksessa
          • Yhteistyöalueet
        • Kunnat
        • Valvontaviranomaiset
        • Yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelut
        • Sosiaalialan osaamiskeskukset
        • Järjestöt ja yhdistykset
      • Sosiaalipalvelut
        • Sosiaalityö
        • Sosiaalipäivystys
        • Kotihoito ja kotipalvelut
        • Laitoshoito
        • Asumispalvelut ja asunnon muutostyöt
        • Perhehoito
        • Omaishoito
        • Lastensuojelu
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä lastensuojelusta Suomessa
          • Tutkimus lastensuojelun epäkohdista 1937-1983
        • Adoptio
        • Kasvatus- ja perheneuvonta, perheasioiden sovittelu
        • Huoltajuus, elatus, isyyden tunnustaminen
        • Mielenterveystyön palvelut
        • Päihdetyön palvelut
        • Vammaispalvelut ja tukitoimet
          • Tulkkauspalvelulaki viittomakielellä
          • Vammaispalvelulaki
      • Terveyspalvelut
        • Terveyskeskukset
        • Terveysneuvonta ja terveystarkastukset
        • Neuvolat
        • Seulonnat
          • Syöpäseulonnat
          • Syöpäseulonnan järjestäjille
          • Sikiöseulonnat
        • Rokotukset
          • HPV-rokotukset
        • Suun terveydenhuolto
        • Opiskeluhuoltopalvelut
          • Kouluterveydenhoito
          • Opiskeluhuollon psykologipalvelut ja kuraattoripalvelut
          • Opiskeluterveydenhuolto
        • Työterveyshuolto
        • Työttömien terveyspalvelut
        • Mielenterveyden hoito
          • Lasten ja nuorten terapiatakuu
        • Päihde- ja riippuvuushoito
        • Päivystys
        • Ensihoito
        • Sairaalat ja erikoissairaanhoito
        • Kotisairaanhoito ja kotisairaalahoito
        • Saattohoito
        • Elinsiirrot ja kudossiirrot
          • Usein kysytyt kysymykset - elinluovutus
        • Asiakas- ja potilasturvallisuus
        • Potilasdirektiivi (Rajat ylittävä terveydenhuolto)
        • Paperittomien sosiaali- ja terveydenhuolto
        • Raskauden keskeytys
      • Kuntoutus
        • Lääkinnällinen kuntoutus
        • Kuntouttava työtoiminta
        • Ammatillinen kuntoutus
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä muutoksista nuorten ammatilliseen kuntoutukseen
        • Sosiaalinen kuntoutus
      • Lääkehoito
        • Lääkehoidon arvoketju
        • Säädökset, ohjaus, valvonta, yhteistyö
        • Lääkehoidon turvallisuus
          • Narkolepsia
            • Kooste toimista
        • Lääkehoidon kustannukset, rahoitus ja korvaukset
        • Rationaalinen lääkehoito
          • Julkaisut ja raportit
          • Järkevän lääkehoidon toimeenpano
          • Tiedonhallinta
            • Lääkehoidon digitalisaatio
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut
        • Terveydenhuollon maksut
        • Terveydenhuollon maksukatto
        • Hammashuollon maksut
        • Kotipalvelu- ja kotisairaanhoitomaksut
        • Lastensuojelun maksut
        • Palveluseteli
      • Asiakkaan ja potilaan oikeudet
        • Potilaan oikeudet
        • Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
        • Hoitoon pääsy
          • Hoitopaikan valinta
        • Sosiaalipalvelujen saatavuus
        • Asiakas- ja potilastiedot
        • Muistutus, kantelu ja muutoksenhaku
        • Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava
        • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
        • Sukupuolen vahvistaminen
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
        • Valvonta, luvat ja rekisteröinti
        • Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutus
        • Kysymyksiä ja vastauksia työnjaosta ja toimintamalleista
      • Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
        • Palvelut perheille
      • Iäkkäiden palvelut
        • Palvelut ja etuudet iäkkäille ihmisille
        • Ehkäisevät palvelut iäkkäille ihmisille
        • Veteraanit ja sotainvalidit
      • Kansainvälistä suojelua hakevien palvelut
        • Ukrainasta tulleiden henkilöiden sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Sote-tiedonhallinta
        • Kanta-palvelujen kehittäminen
        • ICT-muutoksen valtionavustus
    • Toimeentulo
      • Lainsäädäntö
        • Usein kysyttyä eräiden Kelan maksamien etuuksien alaikärajojen nostamisesta 16 vuodesta 18 vuoteen
      • Suomen sosiaaliturvajärjestelmä
        • Sosiaaliturva lapsille ja nuorille
          • Sosiaaliturva selitettynä
          • Oppimateriaali sosiaaliturvasta
      • Lapsiperheiden tuet
      • Sotilasavustus ja muut palvelusetuudet
      • Asumistuet
        • Usein kysyttyä hallituksen esityksestä yleistä asumistukea koskevan lain muuttamiseksi
      • Työttömyysturva
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan lisäpäivien poistosta ja muutosturvasta
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan muutoksista
        • Usein kysyttyä työssäoloehdon muutoksista
        • Usein kysyttyä muutoksista ansiopäivärahaan ja työssäoloehdon kertymiseen
      • Sairausajan toimeentulo ja korvaukset
      • Kuntoutusajan toimeentulo
      • Vammaisetuudet
      • Työtapaturmat ja ammattitaudit
        • Haittaluokitus ja haittaraha
      • Eläketurva
        • Työeläke
        • Kansaneläke
        • Takuueläke
        • Työkyvyttömyyseläke
        • Perhe-eläke
      • Veteraanietuudet
      • Urheilijoiden, apurahansaajien ja opiskelijoiden sosiaaliturva
      • Toimeentulotuki
      • Sosiaalinen luototus
      • Kansainvälinen sosiaaliturva
      • Valitusviranomaiset toimeentuloturvan päätöksissä
      • Vuorotteluvapaa ja vuorottelukorvaus
    • Vakuutusasiat
      • Lainsäädäntö
      • Vakuutuslaitokset
      • Vakuutustoiminnan valvonta
      • Vakuutusmaksujen sijoittaminen
      • Sosiaalivakuutus
        • Työeläkevakuutus
        • Tapaturmavakuutus
      • Lakisääteiset vahinkovakuutukset
        • Liikennevakuutus
          • Usein kysyttyä liikennevakuutuslain muuttamisesta
        • Potilasvakuutus
        • Ympäristövahinkovakuutus
      • Vapaaehtoiset vakuutukset
      • Sosiaalivakuutusmaksut
      • Sosiaaliturvaetuuksien indeksit ja elinaikakerroin
      • Muutoksenhaku vakuutusasioissa
      • Vakuutuslääkärit
        • Usein kysyttyä
    • Työelämä
      • Lainsäädäntö
        • Säädökset
        • Visiirien turvallisuusvaatimukset
      • Työsuojelu
        • Kansainvälinen yhteistyö
        • Lähetetyt työntekijät
        • Työehtosopimuksen yleissitovuus
      • Työsuojelu työpaikoilla
      • Työsuojeluvalvonta
        • Markkinavalvonta
        • Eurooppalainen markkinavalvontayhteistyö
        • Harmaan talouden torjunta
        • Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun hallinta
      • Työterveyshuolto ja työkyvyn ylläpito
        • Menetetyn työpanoksen kustannukset
      • Työturvallisuus ja työhyvinvointi
      • Tasa-arvo työelämässä
      • Nuoret ja työ
      • Perhe-elämä ja työ
      • Ikääntyneet työntekijät
    • Tasa-arvo
      • Tasa-arvopolitiikka
      • Lainsäädäntö
      • Valtavirtaistaminen
      • Työelämän tasa-arvo
      • Samapalkkaisuus
      • Kansainvälinen yhteistyö
      • Vastuuviranomaiset
      • Vuoden isä -palkinto
    • EU ja kansainväliset asiat
    • Rahoitus ja avustukset
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Päätökset
    • Lausuntopyynnöt
    • Tapahtumat
    • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
    • Tilaa aineistoja
      • Uutiskirje
    • STM sosiaalisessa mediassa
    • Uutiskirjeet
    • Avoimet työpaikat
    • Kuntainfot
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Kaikki hankkeet
    • Kansallinen palvelureformi
      • Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluvalikoima
        • Osallistuminen palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn
        • Palveluvalikoiman periaatteet - UKK
      • Päivystys- ja sairaalaverkon uudistaminen
    • Hyvän työn ohjelma 2024-2027
      • Ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön uudistus
      • Vetoa ja pitoa -valmennus- ja kehittämiskokonaisuus
      • Tietopohja ja ennakointi
    • Sosiaaliturvauudistus
      • Yleistuki
      • Sosiaaliturvakomitea
      • Sosiaaliturvakomitean aikajana
      • Sosiaaliturvauudistuksen uutishuone
      • Sosiaaliturvauudistuksen tietopohja
      • Sosiaaliturvauudistuksen tapahtumat
    • Esteettömyysdirektiivi
    • Yksilöllistetty lääketiede
      • Genomitiedon hyödyntäminen
      • Terveysala kehittyy yhteistyöllä
      • Genomikeskus
      • Syöpäkeskus
      • Biopankkien yhtenäistäminen
      • Neurokeskus
      • Lääkekehityskeskus
      • EU:n 1+Million Genomes -aloite
      • Ihmiset ja yhteystiedot
    • Mielenterveysstrategia
    • Lapsistrategia
    • Terveys- ja hyvinvointialan kasvuohjelma
    • Kansallinen ikäohjelma
    • Työelämäohjelmat 2024-2027
    • Terveydeksi – kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma
    • Omalääkäriohjelma
    • Päättyneitä hankkeita
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministereiden välinen työnjako STM:ssä
      • Sosiaali- ja terveysministeri
      • Sosiaaliturvaministeri
      • Virkamiesjohto
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto (OHO)
      • Sosiaaliturva- ja vakuutusosasto (SVO)
      • Turvallisuus ja terveys -osasto (TUTO)
      • Yhteisöt ja toimintakyky -osasto (YTO)
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto (APO)
      • Työ- ja tasa-arvo-osasto (TTO)
      • Strategia- ja talousyksikkö (STAR)
      • Henkilöstö- ja hallintoyksikkö (HEHA)
      • Kansainvälisten asioiden yksikkö (KVY)
      • Viestintäyksikkö (VIE)
    • Strategia
      • Hyvinvointitalous
    • Hallinnonala
    • Valmiusasiat
      • Varautuminen pandemiaan
      • Valmiuskeskukset
      • Hyvinvointialueiden valmius ja varautuminen
      • Valmiusasiat EU:ssa
      • Säteilyonnettomuudet
    • Kansainväliset asiat
      • Euroopan unioni
        • EU-asioiden valmistelu
      • Euroopan neuvosto EN
        • Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea
      • Yhdistyneet kansakunnat YK
      • Maailman terveysjärjestö WHO
        • WHO:n pandemiasopimus
      • Globaali terveysturvallisuus
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • Pohjoinen ulottuvuus
      • Barentsin euroarktinen neuvosto
      • Arktinen yhteistyö
      • Kansainvälinen työjärjestö ILO
      • OECD
    • STM:n lomakkeita ja ohjeita
    • Talous ja toiminta
      • Tutkimus- ja kehittämistoiminta
      • Suunnittelu ja seuranta
        • Suunnittelun asiakirjat
        • Seurannan asiakirjat
      • Sosiaalimenot ja rahoitus
      • Palvelujen menot ja rahoitus
      • Markkinavalvontaohjelmat STM:n hallinnonalalla
    • Rahoitus ja avustukset
      • Valtionavustukset
        • Vuoden 2025 valtionavustukset
        • Vuoden 2024 valtionavustushaut
        • Vuoden 2023 valtionavustushaut
        • Vuoden 2022 valtionavustushaut
        • Vuoden 2021 valtionavustushaut
        • Vuoden 2020 valtionavustushaut
        • Valtionavustuksiin liittyvät lomakkeet
        • Valtionavustusten hakeminen, käyttö ja valvonta
      • Kestävän kasvun ohjelma
        • Ensimmäinen valtionavustushaku
        • Toinen valtionavustushaku
        • Valtionavustukset tutkimukselle
        • Neljäs valtionavustushaku
        • Viides valtionavustushaku
        • Usein kysyttyä kestävän kasvun ohjelman valtionavustushausta
      • Terveyden edistämisen määrärahat
      • Tartuntatautien valvonnan määrärahat
      • Sosiaalityön yliopistotasoisen tutkimuksen valtionavustus
        • Hankkeiden materiaalit
      • EU:n rakennerahastot (ohjelmakausi 2021 - 2027)
        • Ohjelmakausi 2014-2020
        • Ohjelmakausi 2007-2013
      • EU:n IV terveysalan toimintaohjelma EU4Health
      • Pohjoismaiset rahoitushaut
    • Neuvottelu- ja lautakunnat
    • Ministeriö työpaikkana
      • Palvelussuhde STM:ssä
      • STM:n henkilöstö tilastoin
      • Tutustu ministeriöläisiin
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
      • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kunniamerkit
      • Aluehallintovirastojen kautta tulevat kunniamerkkiehdotukset
      • Hallinnonalan laitosten kunniamerkkiehdotukset
      • Äitienpäiväkunniamerkit
      • Isänpäiväkunniamerkit
    • Asiointi
    • Historiaa
      • STM:n ministerit
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tilastot
      • Tilastoja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä
      • Tilastoja sosiaali- ja terveyspalveluista
      • Tilastoja toimeentulosta
      • Tilastoja vakuutusasioista
      • Tilastoja työelämästä
      • Tilastoja tasa-arvosta
      • Kansainvälisiä tilastoja
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Verkkolaskuosoite
    • Medialle
    • Tietoa sivustosta
    • Tietosuoja
      • Tietosuojaselosteet
      • Käyttäjän oikeudet ja henkilötietojen tarkistaminen
      • Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
      • Evästeistä verkkosivustolla
    • Stm.fi:n saavutettavuusseloste
    • Palaute