Ministeri Hyssälä: Sähköisellä asioinnilla turvallisuutta ja taloudellisuutta
Valtioneuvoston esittämä lainsäädäntö asiakastietojen sähköisestä käsittelystä on peruspalveluministeri Liisa Hyssälän mukaan merkittävä askel, joka ohjaa kohti turvallista ja taloudellista sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyä. Hankkeen toteuttamisessa edetään siten, että kansalaisten ja järjestelmiä käyttävän henkilökunnan luottamus asiakastietojen sähköiseen käsittelyyn lisääntyy, totesi ministeri Hyssälä 2.11. pidetyssä tiedotustilaisuudessa Helsingissä.
Kansalaisen sähköinen katseluyhteys omalta tietokoneelta häntä itseään koskeviin tietoihin on avaus kohti kansalaisen suurempaa itsemääräämisoikeutta itseään koskevissa potilastiedoissa ja ensiaskel kohti sähköistä palveluyhteyttä, joka on jokaisen suomalaisen käytössä tulevaisuudessa.
Ministeri Hyssälä toi esille, että teknologiaan tehdyt investoinnit eivät ole riittävästi muuttaneet sosiaali- ja terveydenhuollon käytännön työprosesseja tai palvelujärjestelmän perusratkaisuja. Riskinä on, että teknologia siirtyy suoraan nykyisen hierarkkisen järjestelmän osaksi ja vahvistaa sen muuttumattomuutta. Tämä asettaa suuria vaatimuksia toimeenpanon ohjausjärjestelmälle ja erityisesti sairaanhoitopiireille ja terveyskeskuksille.
Lain toimeenpano edellyttää laajaa muutosohjelmaa, jonka sisällöllinen valmistelu tulee käynnistää eri osapuolten kesken välittömästi, kun laki onvahvistettu. Ohjausjärjestelmän tavoitteena on rakentaa mahdollisimman hyvin toiminnan vaikuttavuutta ja taloudellisuutta palveleva kokonaisuus. Siten tietotekniikan hyödyntäminen tukee parhaalla mahdollisella tavalla sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmien kestävyyttä ja toimivuutta.