Ministeri Haatainen hoitoalan työvoimapulasta
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen on huolissaan hoitotyötä tekevien riittävyydestä terveydenhuollossa. Kysymys on sekä uusien opiskelijoiden saamisesta hoitoalalle että nykyisten hoitotyötä tekevien pysymisestä alalla. ”Hoitotyön henkilöstön riittävä määrä on keskeinen edellytys hoitoon pääsyn turvaamiselle ja koko terveydenhuollon toimivuudelle” Haatainen sanoi yliopistollisten lastenklinikoiden ylihoitajien ja osastonhoitajien opintopäivillä Helsingissä 18. toukokuuta.
Tulevina vuosina työvoimatarpeen ennustetaan kasvavan hoitotyössä muita aloja voimakkaammin. Haataisen mielestä tässä tilanteessa on välttämätöntä tehostaa työvoima- ja koulutustarpeiden alueellista ennakointia. Alueellista yhteistyötä sairaanhoitopiirien ja terveysalan koulutusyksiköiden kesken on tiivistettävä. Määrällisen ennakoinnin ohella perus- ja lisäkoulutusta on kehitettävä työelämän muuttuvien tarpeiden mukaan, ministeri vaati.
Ministeri viittasi tutkimukseen, jonka mukaan suomalaiset sairaanhoitajat ovat kansainvälisessä vertailussa hyvin sitoutuneita työhönsä. Samaan aikaan he kokevat kuitenkin mahdollisuutensa vaikuttaa omaan työhönsä heikommiksi kuin kollegansa muissa Länsi-Euroopan maissa. Tätä Haatainen piti hieman yllättävänä, koska vaikutusmahdollisuudet vaikuttavat työhön sitoutumiseen.
Ministeri Haataisen mielestä tutkimuksen tulokset on otettava vakavasti. Terveydenhuollon johtamisjärjestelmiä ja esimiestyötä on kehitettävä. Hyvällä esimiestyöllä voidaan sekä edistää sitoutumista työpaikkaan että parantaa työntekijän vaikutusmahdollisuuksia työssä. Sitoutumiseen vaikuttavat myös työntekijän kehittymis- ja etenemismahdollisuudet sekä mahdollisuus käyttää kykyjään täysimääräisesti.
Haatainen mainitsi puheessaan myös kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta. ”Uudistuksen toteutumisen merkitystä ei voi ylikorostaa hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden kannalta”, hän sanoi. Järkevät organisaatiorakenteet eivät kuitenkaan yksin riitä turvaamaan työntekijöiden työhyvinvointia ja jaksamista sekä asiakkaan hyvää palvelua. Olennaista on, että niissä ymmärretään hyvän johtamisen merkitys ja noudatetaan sitä käytännössä, Haatainen muistutti.