Kaikki sosiaaliturvapalvelut yhdellä asioinnilla?
Sosiaali- ja terveysministeriö järjestää sosiaaliturvauudistusta käsittelevän keskustelun Ota kantaa –verkkopalvelussa 13. lokakuuta – 9. marraskuuta osoitteessa www.otakantaa.fi. Verkkokeskustelu antaa erityisesti kansalaisille mahdollisuuden kertoa mielipiteensä mallista, jossa asiakas saisi keskeiset sosiaaliturvaan liittyvät palvelut ja etuudet yhdestä paikasta.
Keskustelua halutaan herättää kolmesta näkökulmasta:
- Kannatatko yhden asioinnin periaatetta? Uskotko että ihmisille voidaan tarjota keskeiset sosiaaliturvapalvelut yhdellä asioinnilla kautta maan?
- Tarvitaanko keskeisiin sosiaalietuuksiin käsittelyajat?
- Käyttäisitkö itse mahdollisuutta seurata sähköisesti oman asiasi etenemistä?
Hallitusohjelmassa sovitusta sosiaaliturvauudistuksesta vastaa sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä. Uudistusta valmistelee Sata-komitea, jonka puheenjohtaja toimii valtiotieteen tohtori Markku Lehto. Mukana komiteassa ja sen jaostoissa ovat keskeiset hallinnonalat sekä työmarkkinajärjestöt ja kolmas sektori.
Ministeri Hyssälä chatissa
Kansalaisilla on myös mahdollisuus keskustella sosiaaliturvan uudistamisesta ministeri Hyssälän kanssa suorassa keskustelussa Ota kantaa -verkkopalvelussa torstaina 6. marraskuuta klo 11-12. Keskustelua käydään silloin teemasta: Onko yhden asioinnin periaate mahdollinen? Voidaanko ihmisille tarjota keskeiset sosiaaliturvapalvelut yhdellä asioinnilla kautta maan?
Selkeämpi ja yksinkertaisempi sosiaaliturvajärjestelmä
Sosiaaliturvauudistuksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on tehdä sosiaaliturvajärjestelmästämme selkeämpi ja yksinkertaisempi. Tavoitteena on yksinkertaistaa hallinnollisia menettelytapoja ja lisätä järjestelmän läpinäkyvyyttä. Asiakkaalla pitää olla oikeus saada sosiaaliturvaan kuuluvat etuudet kohtuuajassa, niin ettei toimeentuloon tule pitkäaikaisia katkoksia.
Sosiaaliturvauudistusta valmisteleva Sata-komitea on pohtinut muun muassa mallia, jossa asiakas saisi keskeiset sosiaaliturvaan liittyvät palvelut ja etuudet yhdestä paikasta, esimerkiksi Kelasta.
Käytännössä asiakas voisi yhdellä asioinnilla laittaa vireille mitkä tahansa sosiaalietuuden tai –palvelun hakemisen asioimalla yhden viranomaisen kanssa. Tällöin riittäisi että asiakas on toimittanut tarvittavat asiakirjat kerran viranomaiselle. Viranomaisten tehtävä olisi tarpeen mukaan vaihtaa keskenään informaatiota asian käsittelyn aikana.
Sosiaaliturvauudistusta valmistelevassa komiteassa on myös keskusteltu käsittelyaikojen asettamisesta keskeisille sosiaalietuuksille. Näin asiakkaille turvattaisiin päätös eri etuuksien hakemisessa tietyssä määräajassa. Asiakkaille tulisi myös mahdollisuus seurata sähköisesti oman asian käsittelyn etenemistä.
Lisää tietoa sosiaaliturvauudistuksesta: http://www.stm.fi/sosiaaliturvauudistus
Lisätietoja:
Sata-komitean puheenjohtaja Markku Lehto, puh. (09) 160 73881, 050 555 1333
tiedottaja Jessica Gustafsson, puh, (09) 160 73124, 050 381 3479