Sosiaali- ja terveydenhuollon saumattoman palveluketjun kokeilua jatketaan
Kokeilun jatkon tausta
Sosiaali- ja terveydenhuollon saumatonta palveluketjua tukevan kokeilulain voimassaoloa jatketaan kahdella vuodella vuoden 2005 loppuun. Tavoitteena on laajentaa kokeilua alueellisesti ja luoda pohjaa pysyvän lainsäädännön aikaansaamiseksi vuoden 2006 alusta. Muutoksen yhteydessä lakiin tehtiin eräitä muitakin tarkistuksia. Lainmuutos hyväksyttiin Tasavallan Presidentin esittelyssä 19.12.2003.
Laki saumattoman palveluketjun ja sosiaaliturvakortin kokeilusta (811/2000) tuli voimaan lokakuussa 2000. Laki säädettiin erityisesti Satakunnan alueella toteutetun Makropilottihankkeen toteuttamiseksi. Hankkeen päätavoitteena oli sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakaslähtöisten toimintamallien ja niitä tukevan tietoteknisen järjestelmän luominen.
Saumattoman palveluketjun kokeilualueiksi hyväksyttiin myöhemmin eräitä muitakin kuntia ja terveydenhuollon toimintayksiköitä. Näitä yksiköitä ovat Satakunnan lisäksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin terveydenhuollon toimintayksiköt, Helsingin, Espoon, Vantaan, Hyvinkään ja Keravan kaupungit, Pirkan-maan sairaanhoitopiirin terveydenhuollon toimintayksiköt, Tampereen, Valkeakosken ja Vammalan kaupungit, Äetsän kunta, Vammala – Äetsän kansanterveystyön kuntayhtymän toimintayksiköt, Virtain kaupungin terveystoimi sekä Raahen seudun terveydenhuollon kuntayhtymä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon alueellisten tietojärjestelmien yhteensovituksen parantaminen ja sähköisen asioinnin kehittäminen ovat edelleen tärkeitä tavoitteita. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden palveluja voidaan parantaa ja samalla on mahdollista myös pidemmällä aikavälillä lisätä palvelujärjestelmän tehokkuutta. Tästä syystä kehittämistyön edellytykset varmistetaan jatkamalla toiminnan lainsäädännöllisen pohjan voimassaoloa. Tavoitteena on samalla merkittävästi laajentaa kokeilun alueellista kattavuutta. Kunta tai kuntayhtymä taikka ne yhdessä voivat hakea kokeilun piiriin pääsemistä sosiaali- ja terveysministeriölle viimeistään 31.5.2004 toimitetulla hakemuksella. Nykyiset kokeilualueet säilyvät kokeilun piirissä, jolleivät ne erikseen vastaavaan päivämäärään mennessä ilmoita haluavansa irtautua kokeilusta.
Kokeilulain jatkamisen yhteydessä ei ole olennaisesti muutettu lainsäädännön pääperiaatteita. Seuraavassa on kuitenkin selvitetty kokeilun jatkoa koskevat merkittävimmät uudistukset.
Sosiaaliturvakorttia koskevien säännösten poistaminenMuutoksen yhteydessä laista on poistettu sosiaaliturvakorttia koskevat säännökset. Tämä perustuu siihen aiemmin tehtyyn ratkaisuun, että sähköistä henkilökorttia ja sen käyttöä koskevat säännökset on keskitetty henkilökorttilakiin (829/1999).
Lain voimaantulosäännöksen mukaan ennen joulukuun 31 päivää 2003 myönnettyjä sosiaaliturvakortteja ei voida enää käyttää sähköisesti, vaan tavanomaisina sairausvakuutuskortteina korttiin merkityn ajan.
Sähköinen tunnistaminen ja allekirjoittaminenLakiin on vastaavasti lisätty uudet yleiset säännökset sähköisestä tunnistamisesta ja allekirjoittamisesta kokeilun yhteydessä.
Lain 12 §:n mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon varmennetussa sähköisessä asioinnissa asiakas voidaan todentaa joko henkilökorttilain mukaisessa henkilökortissa olevalla varmenteella tai muulla vastaavan tasoisella varmenteella. Tällaisena muuna varmenteena voi olla esimerkiksi asiakkaan muuta asiointia varten myönnetty henkilökorttia vastaavalla tavalla varmennettu asiakaskortti. Käytännössä tällaisen muun varmenteen tulee teknisesti täyttää ne edellytykset, jotka koskevat sähköisistä allekirjoituksista annetun lain 7 §:ssä tarkoitettua laatuvarmennetta.
Lain 12 §:n nojalla myös sosiaali- ja terveydenhuollon laillistettu ammattilainen voidaan ammattia harjoittaessaan todentaa riittävän tasoisella varmenteella. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että terveydenhuollon ammattihenkilön osalta voidaan kokeilun yhteydessä varmentaa sekä hänen oikeutensa harjoittaa ammattia koko maassa että hänen oikeutensa toimia määrätyssä toimintayksikön työtehtävässä. Laissa ei tässä vaiheessa säädetä tarkemmin siitä riittävästä tavasta, jolla varmentaminen voitaisiin suorittaa. Tältä osin voidaan kuitenkin edellyttää esimerkiksi edellä mainittujen yleisten laatuvarmenteen tunnusmerkkien täyttyvän. Tulevaisuudessa riittävä ammattilaisen varmentaminen voidaan suorittaa esimerkiksi kehitteillä olevan ammattilaisvarmenteen avulla.
Sähköisessä asioinnissa myös sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio voidaan varmentaa. Käytännössä organisaation varmentaminen voisi tapahtua lähinnä siten, että tietyn organisaation jokin palvelinlaitteisto tai tietojärjestelmä voitaisiin varmentaa. Tätä kautta myös organisaatio voitaisiin välillisesti varmentaa.
Edellä lain 12 §:ssä säädetty asiakkaan, ammattilaisen tai organisaation tunnistaminen mahdollistaa sähköisessä asioinnissa tarvittavan asiakirjan tai muun viestin allekirjoittamisen tai salaamisen. Sähköisen asioinnin edellytyksiä tulee kokeilun yhteydessä edelleen selvittää ja vahvistaa. Tätä tavoitetta tukevasta sähköisen allekirjoittamisen mahdollisuudesta säädetään erikseen lain 13 §:ssä. Asiakas, organisaatio tai organisaation edustaja voi 12 §:ssä tarkoitetun varmenteen avulla sähköisesti allekirjoittaa ja salata lähettämänsä asiakirjan tai muun viestin. Organisaation osalta lähtökohtana on, että jokin organisaation puolesta toimimaan oikeutettu luonnollinen henkilö toimii organisaation edustajana sähköisessä allekirjoittamisessa. Kokeilun yhteydessä on kuitenkin tarkoitus mahdollistaa myös sellainen menettely, jossa tiedon siirtyminen sisällöltään muuttumattomana voitaisiin turvata eri organisaatioiden tietojärjestelmien tasolla ilman, että kukaan luonnollinen henkilö erikseen suorittaisi sähköistä allekirjoitusta yksittäisissä tilanteissa. Tästä johtuen myös organisaatio sellaisenaan voi toimia asiakirjan sähköisenä allekirjoittajana.
Asiakkaan puhevallan käyttöKokeilulain 25 §:ssä säädetään asiakkaan puhevallan käyttämisestä sellaisissa tilanteissa, joissa hänellä itsellään ei ole edellytyksiä arvioida oman suostumuksensa merkitystä tai joissa asiakas ei itse kykene osallistumaan palveluketjusuunnitelman laatimiseen tai muuttamiseen taikka omaneuvojasopimuksen solmimiseen.
Mainittua säännöstä on muutettu siten, että asiakkaan puolesta hänen puhevaltaansa voi mainituissa tilanteissa käyttää ainoastaan hänen laillinen edustajansa. Sen sijaan puhevaltaa ei voi enää käyttää asiakkaan omainen tai muu läheinen henkilö. Muutoksen perusteena on yhdenmukaistaa asiakkaan puhevallan käyttöä koskevaa säännöstä vastaavien potilaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa olevien säännösten kanssa.
Muut tarkistuksetLain 3 §:n 8 kohdassa mainittu palveluketjutunnuksen määritelmä on poistettu, koska näin yksityiskohtaista tietoa koskevalle määritelmälle ei ole tässä yhteydessä erityistä tarvetta. Vastaavalla perusteella myös lain 22 §:ää on tarkistettu.
Lain 9 §:ssä säädetään työnantajan omaneuvojapalveluista ja siinä viitataan työterveyshuoltolakiin. Koska alkuperäisen lain säätämisen jälkeen on säädetty uusi työterveyshuoltolaki (1383/2001), on viittausta tarkistettu vastaavasti.
VoimaantulosäännöksetKokeilulain voimaantulosäännöksen 2 momenttia on muutettu siten, että laki on voimassa vuoden 2005 loppuun.
Pykälän 3 momentin mukaisesti lain voimassaolon päättymisen eli 31 päivän joulukuuta 2003 jälkeen tiedot omaneuvojasopimuksista, palveluketjusuunnitelmista ja suostumuksista talletetaan asianomaisen rekisterinpitäjän asiakasrekisteriin. Omaneuvojasopimukset säilytetään 10 vuotta ja palveluketjusuunnitelmat ja suostumukset yhtä kauan kuin muut vastaavat asiakasrekisteriin talletetut tiedot. Viitetiedot hävitetään 10 vuoden kuluttua lain voimassaolon päättymisestä.
Hakeminen mukaan kokeiluunLain mukaan sitä sovelletaan kunnan, kuntayhtymän, muun viranomaisen, yhteisön, palvelujen tuottajan, itsenäisen ammatinharjoittajan ja Kansaneläkelaitok-sen järjestäessä tai toteuttaessa sosiaali- ja terveydenhuoltoa tai muuta sosiaaliturvaa kokeilussa mukana olevien kuntien asukkaille.
Kokeilussa jo mukana olevat alueet pysyvät edelleen kokeilun piirissä, jolleivät ne erikseen luovu kokeilusta. Kokeilussa jo mukana olevien kuntien tulee ilmoittaa halustaan luopua kokeilusta sosiaali- ja terveysministeriölle viimeistään 31 päivänä toukokuuta 2004.
Kokeiluun mukaan haluavien uusien kuntien tai kuntayhtymien tai niiden yhdessä tulee jättää hakemuksensa sosiaali- ja terveysministeriölle viimeistään 31 päivänä toukokuuta 2004.
Erityisesti halutaan kiinnittää niiden alueiden, jotka ovat hakeneet aluetietojärjestelmien toteutusta tukevaa kansallista teknologiarahoitusta vuonna 2004, huomio ministeriön 9.10.2003 antamaan ohjeistukseen. Ohjeistuksen mukaan avustuksen edellytyksenä on, että hakemus lain piiriin on jätetty viimeistään 29.02.2004.
Kehittämishankkeiden valtionavustusKuntien ja kuntayhtymien kokeiluun liittyviä kehittämishankkeita voidaan tukea sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan hankerahoituksella ja erityisesti toiminnallisten kehittämishankkeiden valtionavustuksella. Valtionavustuksista ja niiden edellytyksistä säädetään tarkemmin sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetussa laissa (733/1992) sekä lain nojalla vuosittain annettavassa sosiaali- ja terveydenhuollon voimavara-asetuksessa.
Ohjeessa, joka koskee sosiaali- ja terveydenhuollon tietoteknologiahankkeiden kansallista rahoitusta vuonna 2004 tähdennetään, että rahoituksen edellytyksenä on, että hanke toteutetaan sosiaali- ja terveysministeriön ohjauksessa ja yhteistyössä muiden kansallista rahoitusta saavien alueellisten hankkeiden kanssa.
Valtionavustuksia koskevat hakemukset tulee toimittaa vuosittain kunkin vuoden loppuun mennessä asianomaiselle lääninhallitukselle. Esimerkiksi vuoden 2005 hankekäsittelyä varten hakemukset tulee siten jättää vuoden 2004 loppuun mennessä.
Lisätietoja antavat:Apulaisosastopäällikkö Raimo Ikonen (09) 160 73791
Hallitusneuvos Jouko Narikka (09) 160 73857
Projektipäällikkö Ralf Ekebom (09) 160 73764
LIITTEET:
Laki (1225/2003) sosiaali- ja terveydenhuollon saumattoman palveluketjun ja
sosiaaliturvakortin kokeilusta annetun lain muuttamisesta
Hakeminen kokeilulain piiriin vuosiksi 2004 - 2005.
(Sosiaali- ja terveysministeriössä laadittu ohje lain piiriin hakeville toimijoille)
JAKELU:
Kunnat
Erityishuoltopiirit
Sairaanhoitopiirit
TIEDOKSI:
Stakes
Lääninhallitukset
Sosiaalialan osaamiskeskukset
Suomen Kuntaliitto