Sote-uudistuksessa tarvitaan sektorirajat ylittävää yhteistyötä ja kansalaisnäkökulmaa
Tampereella 20.6. järjestetyssä seminaarissa luotiin tilannekatsaus sote- ja maakuntauudistuksen keskeisiin sisältöihin ja valtakunnalliseen toimeenpanoon. Paikalla oli suuri joukko sote-uudistuksen valmistelijoita sekä kunta-, maakunta- ja sote-toimijoita.
Lainsäädäntö luo kehyksen maakuntien työlle
Seminaarissa kerrottiin, että sote- ja maakuntauudistuksen 600-sivuinen lakiluonnospaketti julkaistaan kesäkuun aikana.
Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulan mukaan sote-lainsäädäntö antaa kehykset maakunnissa tehtävälle työlle. Oleellista on kuitenkin alueellisen muutoksen tekeminen.
– Esimerkiksi lähipalveluja ei kyetä ikinä määrittelemään laissa kovin tarkasti – se työ pitää tehdä alueilla, Rehula muistutti.
Sektorirajat kumoon ja oppilaitokset mukaan valmisteluun
Puheenvuoroissa nousi esiin sosiaali- ja terveydenhuollon välisen yhteistyön tarve sote-uudistuksen valmistelussa ja toteutuksessa.
– Tarvitsemme sektorirajojen ylittämistä ja eri ammattilaisten monialaista yhteistyötä. Tällöin eri professiot kilpailevat toistensa kunnioituksesta ja hyödyntämisestä asiakkaan hyväksi, painotti sote-uudistuksen projektijohtaja, alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti seminaarin jälkeen.
Pöysti tarttui myös seminaarissa esiin nousseeseen ehdotukseen korkeakoulu- ja oppilaitosyhteistyöstä uudistuksen valmistelussa.
– Erittäin hyvä idea. Yliopistot, korkeakoulut ja toisen asteen oppilaitokset kannattaa ottaa mukaan sote-valmisteluun, jotta tiedon ja osaamisen näkökulma on laajasti mukana palveluintegraation toteuttamisessa ja uudenlaisen soten luomisessa.
Palveluiden käyttäjillä ja henkilöstöllä tärkeä rooli muutoksen toteuttamisessa
Niin ministeri Rehula, Pöysti kuin soten muutosjohtaja Sinikka Salo korostivat maakuntien asukkaiden ja henkilöstön roolia uudistuksen valmistelussa. Myös sosiaali- ja terveysalanjärjestöjen mukaan ottamisesta muistutettiin.
– Vain kaikkien osapuolten yhteistyöllä ja kuulemisella voidaan toteuttaa asiakaskeskeinen palveluintegraatio, Pöysti totesi.
Asiakkaan tarvitsemien erilaisten palveluiden yhteensovittaminen edellyttää myös ajantasaista tietojen yhdistämistä.
– Yhteentoimivien tietojärjestelmien avulla tieto seuraa asiakkaan mukana, Salo tiivisti.
Tilaisuuden tallenne
Tilaisuuden ohjelma ja esitysmateriaalit