Hyppää sisältöön
Valtioneuvosto ja ministeriöt Media

Vuorovaikutteiset digi-palvelut helpottavat henkilökohtaisen budjetin käyttäjiä

Sosiaali- ja terveysministeriö 24.10.2019 14.12

Miten ikäihminen voisi nauttia itseään kiinnostavista asioista yhdessä muiden kanssa, jos hän ei jaksa tai kykene heikon toimintakyvyn vuoksi lähtemään kodin ulkopuolelle? Mitä jos omalta kotisohvalta voisi päästä mukaan keskustelutuokioon merenrantaan tai seuraamaan kuoroesitystä? Digitaaliset palvelut ovat tähän helppo ja toimiva ratkaisu!

Henkilökohtaisen budjetin kokeilussa Pohjanmaalla testattiin vuoden 2019 aikana, millä tavoin digitaaliset palvelut voisivat tuoda enemmän sisältöä ikääntyvien arkeen. Asiakkaat kokeilivat Alvar-kuvapuhelinpalvelun Ikäkeskuksen tuokioita sekä omaishoitajien virtuaalista kahvilaa, café-toimintoa.

Alvar-palvelut Henkilökohtaisen budjetin kokeilussa

Ikäkeskuksen Alvar-tuokioissa on vaihteleva viikko-ohjelma, joka sisältää muun muassa jumppaa, pelituokioita, suoraa lähetystä sekä ajankohtaisia uutisia. Tuokiot ovat vuorovaikutteisia, esimerkiksi museota kierrettäessä asiakas voi ehdottaa viriketoiminnan ohjaajalle, minne haluaisi hänen seuraavaksi siirtyvän. Palvelun sisältöjä kehitetään yhdessä asiakkaiden, Vaasan kaupungin eri yksiköiden sekä yhdistysten kanssa. Lue lisää Alvar-palvelusta: www.vaasa.fi/alvar  

Henkilökohtaisen budjetin kokeilussa Pohjanmaalla Ikäkeskuksen tuokioihin osallistui seitsemän asiakasta ja omaishoitajien virtuaalinen café-kokeiluun kolme asiakasta Vaasasta, Närpiöstä ja Pietarsaaresta. Parhaimmillaan kokeilun aikana Alvar-palveluun oli 60 osallistumista yhden kuukauden aikana. Yhteensä osallistumisia tammi-elokuussa 2019 oli 306 kertaa.

Virtuaalisessa café- toiminnossa omaishoitajat tapaavat toisiaan virtuaalisessa ”kahvilahuoneessa” ja vaihtavat kuulumisia. Toiminto oli asiakkaille vapaaehtoista ja maksutonta.

Asiakas Arja Hakanen nauttii Alvar-palvelusta

Arja Hakasen aktiivinen elämä muuttui vuonna 2011 hänen sairastuttuaan. Hänen miehestään tuli hänen omaishoitajansa, jota ilman Arja ei voi kodin ulkopuolella liikkua. Myös sisällä kotona Arjan toimintakyky on hyvin rajoitettua. Arja pärjää kotona lyhyitä aikoja ilman miehensä tukea ja silloin yksi parhaista seuralaisista on Alvar-kuvapuhelinpalvelu.

– Yhteydenpito ja vuorovaikutus Alvar-ohjelmien vetäjien ja muiden asiakkaiden kanssa on todella mukavaa. Suosikkiohjelmiani ovat jumpat, eläinjutut ja musiikkitoiveohjelma. Hullunkuriset kuvat eläimistä saivat minut nauramaan ”aivan vääränä”, iloitsee Arja.

Ohjelma rollaattorin kokoamisesta ja käytöstä kiinnosti paljon, naapurin rouvakin tuli sitä katsomaan. Myös tuttuja on löytynyt Arjalle Alvar-palvelun muista asiakkaista.

– Toivon lisää tallennettuja ohjelmia. Tarjolla on ollut paljon mukavaa ohjelmaa, jota olisin halunnut seurata, mutta minulla on ollut samaan aikaan esimerkiksi lääkärikäynti, Arja kertoo.

– Henkilökohtaisessa budjetissa minulla oli Alvar-palvelun lisäksi myös siivouspalvelua ja jumppaa. Palvelujen avulla selkäkivut helpottuivat ja painokin laski. Kokeilun päättyessä minulla jatkuu Alvar-palvelu kotihoidon kautta, iloitsee Arja.

Kirjoittajat: Johanna Jussila, Anne Kemppainen ja Pirjo Wadén, Vaasan kaupunki