Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Sosiaali- ja terveysministeriö
Navigation
  • Etusivu Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen Terveys- ja päihdehaittojen ehkäisy, osallisuus, tartuntataudit, ympäristöterveys
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut Palvelujärjestelmä ja vastuut, hyvinvointialueet, henkilöstö, asiakkaan asema, asiakasmaksut, lääkkeet
    • Toimeentulo Suomen sosiaaliturvajärjestelmä, tuet ja etuudet, eläketurva
    • Vakuutusasiat Vakuutustoiminta, pakolliset ja vapaaehtoiset vakuutukset
    • Työelämä Työolot, työhyvinvointi, työterveyshuolto
    • Tasa-arvo Tasa-arvopolitiikka, samapalkkaisuus
    • EU ja kansainväliset asiat EU, pohjoismainen yhteistyö, WHO, YK, ILO
    • Rahoitus ja avustukset EU-rahoitus, valtionavustukset, terveyden edistämisen määrärahat
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Päätökset
  • Lausuntopyynnöt
  • Tapahtumat
  • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
  • Tilaa aineistoja
  • STM sosiaalisessa mediassa
  • Uutiskirjeet
  • Avoimet työpaikat
  • Kuntainfot

Uusia tekoälymalleja käsittelevän kolumnisarjan 2. osa
Tekoäly mullistaa terveydenhuoltoa – riskit voidaan torjua suunnittelulla ja yhteistyöllä

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 17.4.2023 9.00
Tyyppi:Kolumni

Generatiivisen tekoälyn viimeaikaiset kehitysaskeleet ovat tulleet yllätyksenä lähes kaikille. Vaikutusvaltainen joukko tiede- ja yritysmaailman vaikuttajia on jopa esittänyt tuotekehityksen väliaikaista keskeyttämistä. Euroopassa tietosuojaviranomaiset ovat puolestaan alkaneet rajoittaa uusien tekoälymallien käyttöä.

Henkeä ei kuitenkaan saa takaisin pulloon. Yritykset ovat aloittaneet kilpajuoksun markkinaosuuksista ja investoinnit tekoälyyn ovat kasvaneet merkittävästi. Vaikka teknologiaan liittyy vielä epävarmuuksia, myös julkisen sektorin olisi järkevää valmistautua mahdolliseen muutokseen. Laaja-alainen tuotteistaminen voi olla ajankohtaista jo aivan lähiaikoina.

Tekoälymallit ovat vielä epävarmoja

Mittavista mahdollisuuksistaan huolimatta, generatiiviset tekoälymallit ovat vielä epävarmoja. Esimerkiksi julkisuudessa paljon esillä ollut GPT-4 -kielimalli tuottaa oikean tiedon ohella myös itse keksimiään faktoja. Tuoreessa tutkimuksessa se lisäsi tuottamiinsa potilasmerkintöihin tiedon painoideksistä, vaikka tätä tietoa sille ei oltu annettu. Kun mallia pyydettiin tarkistamaan oma vastauksensa, se huomasi epäloogisuuden ja poisti sen.

On selvää, että terveydenhuollossa ei voida käyttää tekoälyä, joka tuottaa virheellistä tietoa. Toivoa antaa se, että GPT-4 on koulutettu avoimesti internetissä saatavan tiedon pohjalta. Sille ei ole annettu esimerkiksi lääketieteellisiä julkaisuja tai muita hyödyllisiä tietoja, joihin ei ole avointa pääsyä. Ennemmin tai myöhemmin julkaistaan malleja, jotka on räätälöity erityisesti terveydenhuollon tarpeisiin. Vasta tuolloin saamme nähdä, mihin kaikkeen ne todellisuudessa pystyvät.

Tekoälyn käyttäminen edellyttää vastuiden määrittelyä ja valvontaa

Epävarmuuden lisäksi generatiiviseen tekoälyyn liittyy myös riskejä, jotka ovat suurelta osin samoja kuin perinteisemmänkin tekoälyn kohdalla. Tekoälymallit voivat olla vinoutuneita, eli ne voivat kohdella eri ihmisryhmiä eri tavoin. Terveydenhuollossa tämä voi ilmetä esimerkiksi siten, että tekoäly tuottaa paremmin paikkansa pitäviä arvioita tietyn ikäryhmän, etnisyyden tai sukupuolen kohdalla.

Tekoälymallit ovat vain ohjelmistoja ja kuten kaikkiin ohjelmistoihin, myös niihin sisältyy riski virhetilanteista. Virheet voivat syntyä lukemattomista tekijöistä, eikä niitä kaikkia pystytä eliminoimaan. Näin ollen tekoälyn käyttäminen edellyttää vastuiden määrittelyä ja valvontaa. Erityistä huomiota on kiinnitettävä tekoälyn koulutuksessa käytettävään materiaaliin ja toiminnallisuuden testaukseen.

Tekoälyä voidaan myös käyttää väärin. Jos käyttäjä ei ymmärrä hyödyntämäänsä välinettä tai käyttää sitä väärään tarkoitukseen, tulokset voivat pahimmillaan olla vaarallisia. Koneoppimiseen perustuvat järjestelmät voivat muokkautua käytössä, jolloin huomiota on kiinnitettävä tekoälymallien käyttöön ja käyttäjien osaamiseen.

On erityisen huolestuttavaa, että generatiivinen tekoäly mahdollistaa erilaisten valetietojen luomisen teollisessa mittakaavassa. Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät sisällöt kiinnostavat ihmisiä ja ne voivat olla houkutteleva kohde pahantahtoisille toimijoille. Tulevaisuudessa erilaisia hyvinvoinnin teemaan liittyviä tekoälypohjaisia neuvontapalveluja voidaan helposti perustaa missä päin maailmaa tahansa ja tarjota Suomessa asuville ihmisille.

Varsinaisten riskien lisäksi generatiivinen tekoäly nostaa esille vaikeita eettisiä kysymyksiä. Mitä tehtäviä voimme uskoa koneen hoidettavaksi? On ilmeistä, että generatiivinen tekoäly suoriutuu monista tiedon käsittelyn tehtävistä merkittävästi ihmistä paremmin. Se tekee kuitenkin aina virheitä. Miten suhtaudumme virheitä tekevään koneeseen? Entä voimmeko hyväksyä sen, että generatiivinen tekoäly pitää seuraa yksinäiselle vanhukselle. Nämä ovat kysymyksiä, jotka ovat edessämme todennäköisesti ennemmin kuin myöhemmin.

Lainsäädännön on mahdollistettava tekoälyn turvallinen hyödyntäminen

Tekoälyyn liittyviä riskejä säädellään EU:n tekoälyasetuksella. Vaikka asetuksen määritelmän tekoälystä on tarkoitus olla teknologianeutraali, sen sisällöt on tuotettu ennen generatiivisten tekoälymallien laajaa esilletuloa. Näin ollen se ei välttämättä tunnista kaikkia uudempiin tekoälymalleihin liittyviä näkökulmia. Erityisesti olisi varmistettava, että asetus ei tarpeettomasti vaikeuta generatiivisten malien hyödyntämistä. Ilmeisesti tähän liittyvää keskustelua on jo ehditty käymään EU:n tasolla ja asetusta tullaan mahdollisesti täydentämään.

Tekoälyasetuksen lisäksi terveydenhuollon tekoälyjärjestelmiin sovelletaan usein myös lääkinnällisiä laitteita, tietosuojaa, automaattista päätöksentekoa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa koskevia säädöksiä. Voidaan sanoa, että terveydenhuollon osalta tekoälyn hyödyntämiseen kohdistuu erittäin monimutkainen sääntelykehys. Vaikka sen tarkoituksena on parantaa käytön turvallisuutta, samalla se kuitenkin kasvattaa tekoälyn hyödyntämisen kulmakerrointa. Tätä ongelmaa tulisi pyrkiä pienentämään aktiivisin toimenpitein.

Valtion on selkeytettävä toimintaympäristöä ja tarjota tukea generatiivisen tekoälyn hyödyntämiselle

Erityisen tärkeään on, että generatiivisen tekoälyn hyödyntämiselle ei luoda tarpeettomia lainsäädännöllisiä esteitä. Nämä esteet voivat liittyä säädösten varsinaiseen sisältöön tai niiden monitulkintaisuuteen. Vaikeasti tulkittava lainsäädäntö luo epävarmuutta, jonka seurauksena tuottavuutta lisääviä ratkaisuja voi jäädä toteutumatta. Esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa koskevien pykälien epäselvyydellä on todennäköisesti ollut tämänkaltainen vaikutus. Myös perustuslakivaliokunta on ottanut kantaa näiden säädösten epäselvyyteen.

Generatiivisen tekoälyn hyödyntämien kannalta hankalaa sääntelyä on tuotettu myös aivan viime aikoina. Osana automaattista päätöksentekoa koskevaa sääntelyuudistusta, digipalvelulakiin (306/2019) lisättiin viranomaisten chat-palveluja koskeva pykälä. Uuden säännöksen mukaan palvelun tarjoavan viranomaisen tulisi ennalta varmistaa palveluautomaatiossa tuotettavan neuvonnan tietosisällön asianmukaisuus. On ilmeistä, että tämän tyyppinen säännös sopii huonosti yhteen uutta sisältöä tuottavan generatiivisen tekoälyn kanssa. 

Generatiivisten tekoälymallien kohdalla sääntelyä voisi ajatella kohdistettavan esimerkiksi vastuiden ja suojakeinojen määrittelyyn. Edellä mainittu suoraan tekoälyn tuottamaan sisältöön kohdistuva sääntely tulkitaan helposti niin, että generatiivista tekoälyä ei voida lainkaan hyödyntää viranomaisten neuvontapalveluissa.

Riskit tunnistettava EU:n tasolla, mutta myös kansallisesti

On myös huolehdittava siitä, että generatiivisen tekoälyn erityisriskit tunnistetaan ja että on olemassa keinot niidet hallintaan. Tämä keskustelu tulisi käydä ensisijaisesti EU:n tasolla, mutta mikäli tämä viivästyy, asiaa olisi järkevää pohtia myös kansallisesti.

Nyt näyttää todennäköiseltä, että generatiivinen tekoäly yleistyy jo ennen tekoälyasetuksen soveltamista. Osin näin on jo käynyt. Tästä syytä voisi olla järkevää käydä kansallista keskustelua lyhyen aikavälin hallintatoimista.

Valtio voi kohdistaa erityistä tukea uuden teknologian käyttöönottoihin

Hyvinvointialueita (ja kaikkia julkishallinnon sektoreita) on tuettava generatiivisten tekoälymallien käyttöönotossa. Valtion on tunnistettava tekoälyyn liittyvät sääntelytarpeet ripeästi ja laatia tarvittavat muutokset. Myös lainsäädännön tulkintaa on helpotettava erilaisilla yhteisillä periaatteilla ja tulkintaohjeilla. Valtio voisi myös tukea kansainvälistä tai yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä. Suomalainen terveydenhuolto ja sen tietovarannot voivat olla houkutteleva kohde globaaleille teknologiayrityksille.

Terveydenhuollon kontekstissa olisi mahdollista esimerkiksi selvittää osittain tai kokonaan automatisoitavissa olevat työtehtävät ja kohdistaa säädöskehitystä ja toimeenpanon tukea erityisesti näihin kohteisiin. Goldman Sachs arvioi, että terveydenhuollon tehtävistä yli neljännes olisi automatisoitavissa generatiivisten tekoälymallien avulla. Tämän mittaluokan muutos toisi oleellisia vastauksia kasvavaan palveluntarpeeseen, budjettirajoitteisiin ja henkilöstöpulaan. 

Tukea tarvitaan myös osaamisen kehittämiseen. Lainsäädäntöä ei koskaan saada muokattua niin yksinkertaiseksi, että sen soveltaminen ei edellyttäisi laaja-alaista osaamista. Tarvitaan osaajia, jotka hallitsevat riittävän hyvin palvelujen sisältöihin, teknologisiin ratkaisuihin kuin lainsäädännön reunaehtoihinkin liittyvät seikat. Valtio voisi tukea tällaisen osaamisen syntymistä hyvinvointialueilla ja muilla julkisen hallinnon sektoreilla. 

Kansalliset ja keskitetyt investoinnit voivat olla kannattavia 

Osa investoinneista kannattaa toteuttaa kansallisesti. Esimerkiksi mahdolliset diagnostiikan tai omahoidon tueksi luotavat generatiiviset tekoälymallit eivät todennäköisesti eroaisi hyvinvointialueiden välillä. Siksi niitä ei kannata hankkia kaikille erikseen. Luonteva taho keskitettyjen hankintojen toteuttajaksi olisi hyvinvointialueiden ja valtion yhdessä omistama DigiFinland Oy, joka voisi tarjota rajapinnat tarvittaviin tekoälyratkaisuihin. Tähän liittyvän yhteistyön rakentaminen voitaisiin käynnistää saman tien. Ehkä kokeiluja voitaisiin järjestää jo alkavan hallituskauden aikana.

Kaikki edellä mainittu tarvitsee tuekseen suunnittelua. Suunnittelun aika on nyt ja sitä tulisi tehdä myös hallinnonalojen rajat ylittävästi. Samat mahdollisuudet ja haasteet kohdataan kaikilla toimialoilla. Siksi ratkaisuja on syytä hakea yhdessä. 
 

Markku Heinäsenaho
erityisasiantuntija, sosiaali- ja terveysministeriö

Outi Äyräs-Blumberg
neuvotteleva virkamies, sosiaali- ja terveysministeriö

Jukka Lähesmaa
erityisasiantuntija, sosiaali- ja terveysministeriö

 

Tämä on laajemman kirjoituksen toinen osa, jossa pohditaan generatiivisen tekoälyn epävarmuuksia ja riskejä sekä toimenpiteitä, joihin valtioneuvostossa voitaisiin ryhtyä sen käytön edistämiseksi. Kirjoituksen ensimmäinen osa käsitteli generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksia erityisesti terveydenhuollon näkökulmasta.

  • Tekoäly mullistaa terveydenhuoltoa - mahdollisuudet hyödynnettävä viipymättä (Uusia tekoälymalleja käsittelevän kolumnisarjan 1. osa)

Tässä kirjoituksessa ei ole käsitelty tekoälyn mahdollisuuksia sosiaalihuollossa, koska siihen liittyvä tietoa on vain vähän saatavilla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sosiaalihuollon sovelluskohteita ei olisi löydettävissä.

Tässä kirjoituksessa ei ole myöskään käsitelty generatiivisen tekoälyn mahdollisia laajempia yhteiskunnallisia vaikutuksia. Ne ovat kokonaan toisen kirjoituksen aihe ja niihin on palattava esimerkiksi osana sosiaaliturvauudistuksen jatkotöitä.

Pause Giant AI Experiments: An Open Letter - Future of Life Institute (futureoflife.org)Linkki toiselle sivustolle
Italy has banned ChatGPT. Here's what other countries are doing (cnbc.com)Linkki toiselle sivustolle
Benefits, Limits, and Risks of GPT-4 as an AI Chatbot for Medicine | NEJM (www.nejm.org)Linkki toiselle sivustolle
Global Economics Analyst The Potentially Large Effects of Artificial Intelligence on Economic Growth (BriggsKodnani) (key4biz.it)Linkki toiselle sivustolle
digitalisaatio hyvinvointi tekoäly terveydenhuolto terveys
Sivun alkuun
Sosiaali- ja terveysministeriö
Social- och hälsovårdsministeriet
Ministry of Social Affairs and health

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

kirjaamo.stm(at)gov.fi

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Sivukartta

Stm.fi:n saavutettavuusseloste

Palaute

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
Kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
stm.fi Sosiaali- ja terveysministeriö - kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
fimea.fi Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus
stuk.fi Säteilyturvakeskus
thl.fi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
ttl.fi Työterveyslaitos
tyosuojelu.fi Työsuojeluhallinto
valvira.fi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen
      • Lainsäädäntö
      • Terveyden edistäminen
        • Ravinto
        • Liikunta
        • Tapaturmien ehkäisy
        • Tartuntatautien torjunta
          • Vastuut tartuntatautien torjunnassa
          • Koronavirus Suomessa
            • Kaikki koronavirusta koskevat STM:n tiedotteet
            • Koronavirusepidemiaa koskevat infot ja tilannekuvat
            • STM:n antamat ohjeet koronavirustilanteessa
          • Lintuinfluenssa
        • Seksuaaliterveyden edistäminen
        • Terveyden edistäminen kunnissa ja hyvinvointialueilla
        • Tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tueksi
      • Osallisuuden edistäminen
        • Asumisen turvaaminen
        • Syrjäytymisen ja köyhyyden ehkäiseminen
        • Vammaispolitiikka
        • Romanipolitiikka
        • Maahanmuuttajien sosiaaliturva, hyvinvointi ja terveys
      • Päihdehaittojen ja riippuvuuksien ehkäisy
        • Alkoholipolitiikka
          • Alkoholilaki
        • Huumausainepolitiikka
          • EU- ja kansainvälinen huumepolitiikka
          • Huumausaineiden valvonta
        • Tupakka- ja nikotiinipolitiikka
          • EU-sääntely ja yhteistyö
          • Muiden viranomaisten vastuut
          • Toimet käytön vähentämiseksi
          • WHO:n tupakkapuitesopimus
          • Kanssakäyminen tupakkateollisuuden kanssa
        • Ehkäisevä päihdetyö
        • Rahapelihaitat
          • Rahapelien haittariskien arviointi
          • Vastuutahot rahapelipolitiikassa
          • Rahapelipoliittinen ohjelma
          • Rahapelijärjestelmä
      • Väkivallan ja rikosten ehkäiseminen
        • Lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäiseminen
          • NAPE – Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunta
        • Ihmiskaupan ehkäiseminen
        • Rikos- ja riita-asioiden sovittelu
        • Vastuut lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemisessä
        • Lapsiin kohdistuva väkivalta ja sen ehkäiseminen
      • Ympäristöterveys
        • Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen
        • Terveydensuojelu
          • Kuntien vastuu terveydensuojelusta
          • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Talousvesi
          • Ympäristöherkkyydet
        • Bioteknologia
        • Geeniteknologia
        • Kemikaalivalvonta
          • Kosmetiikkavalmisteet
          • Tatuoinnit
        • Nanomateriaalit ja -teknologia
        • Säteilysuojelu
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Lainsäädäntö
        • Lapset ja nuoret
        • Vammaiset
        • Iäkkäät ihmiset
        • Lääkehuolto
        • Asiakas- ja potilastietojen hallinta
          • Sote-tietojen toissijainen käyttö
            • Usein kysyttyä sote-tietojen toissijaisesta käytöstä
            • Toisiolain korjaaminen
              • Usein kysyttyä toisiolain korjaamisesta
        • Mielenterveys- ja päihdelainsäädäntö
        • Usein kysyttyä mielenterveyslain muuttamisesta
        • Valvontalain väliaikainen muutos
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut
        • Hyvinvointialueet
          • Hyvinvointialueet kartalla
          • Sosiaali- ja terveysministeriön rooli hyvinvointialueiden ohjauksessa
          • Yhteistyöalueet
        • Kunnat
        • Valvontaviranomaiset
        • Yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelut
        • Sosiaalialan osaamiskeskukset
        • Järjestöt ja yhdistykset
      • Sosiaalipalvelut
        • Sosiaalityö
        • Sosiaalipäivystys
        • Kotihoito ja kotipalvelut
        • Laitoshoito
        • Asumispalvelut ja asunnon muutostyöt
        • Perhehoito
        • Omaishoito
        • Lastensuojelu
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä lastensuojelusta Suomessa
          • Tutkimus lastensuojelun epäkohdista 1937-1983
        • Adoptio
        • Kasvatus- ja perheneuvonta, perheasioiden sovittelu
        • Huoltajuus, elatus, isyyden tunnustaminen
        • Mielenterveystyön palvelut
        • Päihdetyön palvelut
        • Vammaispalvelut ja tukitoimet
          • Tulkkauspalvelulaki viittomakielellä
          • Vammaispalvelulaki
      • Terveyspalvelut
        • Terveyskeskukset
        • Terveysneuvonta ja terveystarkastukset
        • Neuvolat
        • Seulonnat
          • Syöpäseulonnat
          • Syöpäseulonnan järjestäjille
          • Sikiöseulonnat
        • Rokotukset
          • HPV-rokotukset
        • Suun terveydenhuolto
        • Opiskeluhuoltopalvelut
          • Kouluterveydenhoito
          • Opiskeluhuollon psykologipalvelut ja kuraattoripalvelut
          • Opiskeluterveydenhuolto
        • Työterveyshuolto
        • Työttömien terveyspalvelut
        • Mielenterveyden hoito
          • Lasten ja nuorten terapiatakuu
        • Päihde- ja riippuvuushoito
        • Päivystys
        • Ensihoito
        • Sairaalat ja erikoissairaanhoito
        • Kotisairaanhoito ja kotisairaalahoito
        • Saattohoito
        • Elinsiirrot ja kudossiirrot
          • Usein kysytyt kysymykset - elinluovutus
        • Asiakas- ja potilasturvallisuus
        • Potilasdirektiivi (Rajat ylittävä terveydenhuolto)
        • Paperittomien sosiaali- ja terveydenhuolto
        • Raskauden keskeytys
      • Kuntoutus
        • Lääkinnällinen kuntoutus
        • Kuntouttava työtoiminta
        • Ammatillinen kuntoutus
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä muutoksista nuorten ammatilliseen kuntoutukseen
        • Sosiaalinen kuntoutus
      • Lääkehoito
        • Lääkehoidon arvoketju
        • Säädökset, ohjaus, valvonta, yhteistyö
        • Lääkehoidon turvallisuus
          • Narkolepsia
            • Kooste toimista
        • Lääkehoidon kustannukset, rahoitus ja korvaukset
        • Rationaalinen lääkehoito
          • Julkaisut ja raportit
          • Järkevän lääkehoidon toimeenpano
          • Tiedonhallinta
            • Lääkehoidon digitalisaatio
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut
        • Terveydenhuollon maksut
        • Terveydenhuollon maksukatto
        • Hammashuollon maksut
        • Kotipalvelu- ja kotisairaanhoitomaksut
        • Lastensuojelun maksut
        • Palveluseteli
      • Asiakkaan ja potilaan oikeudet
        • Potilaan oikeudet
        • Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
        • Hoitoon pääsy
          • Hoitopaikan valinta
        • Sosiaalipalvelujen saatavuus
        • Asiakas- ja potilastiedot
        • Muistutus, kantelu ja muutoksenhaku
        • Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava
        • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
        • Sukupuolen vahvistaminen
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
        • Valvonta, luvat ja rekisteröinti
        • Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutus
        • Kysymyksiä ja vastauksia työnjaosta ja toimintamalleista
      • Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
        • Palvelut perheille
      • Iäkkäiden palvelut
        • Palvelut ja etuudet iäkkäille ihmisille
        • Ehkäisevät palvelut iäkkäille ihmisille
        • Veteraanit ja sotainvalidit
      • Kansainvälistä suojelua hakevien palvelut
        • Ukrainasta tulleiden henkilöiden sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Sote-tiedonhallinta
        • Kanta-palvelujen kehittäminen
        • ICT-muutoksen valtionavustus
    • Toimeentulo
      • Lainsäädäntö
        • Usein kysyttyä eräiden Kelan maksamien etuuksien alaikärajojen nostamisesta 16 vuodesta 18 vuoteen
      • Suomen sosiaaliturvajärjestelmä
        • Sosiaaliturva lapsille ja nuorille
          • Sosiaaliturva selitettynä
          • Oppimateriaali sosiaaliturvasta
      • Lapsiperheiden tuet
      • Sotilasavustus ja muut palvelusetuudet
      • Asumistuet
        • Usein kysyttyä hallituksen esityksestä yleistä asumistukea koskevan lain muuttamiseksi
      • Työttömyysturva
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan lisäpäivien poistosta ja muutosturvasta
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan muutoksista
        • Usein kysyttyä työssäoloehdon muutoksista
        • Usein kysyttyä muutoksista ansiopäivärahaan ja työssäoloehdon kertymiseen
      • Sairausajan toimeentulo ja korvaukset
      • Kuntoutusajan toimeentulo
      • Vammaisetuudet
      • Työtapaturmat ja ammattitaudit
        • Haittaluokitus ja haittaraha
      • Eläketurva
        • Työeläke
        • Kansaneläke
        • Takuueläke
        • Työkyvyttömyyseläke
        • Perhe-eläke
      • Veteraanietuudet
      • Urheilijoiden, apurahansaajien ja opiskelijoiden sosiaaliturva
      • Toimeentulotuki
      • Sosiaalinen luototus
      • Kansainvälinen sosiaaliturva
      • Valitusviranomaiset toimeentuloturvan päätöksissä
      • Vuorotteluvapaa ja vuorottelukorvaus
    • Vakuutusasiat
      • Lainsäädäntö
      • Vakuutuslaitokset
      • Vakuutustoiminnan valvonta
      • Vakuutusmaksujen sijoittaminen
      • Sosiaalivakuutus
        • Työeläkevakuutus
        • Tapaturmavakuutus
      • Lakisääteiset vahinkovakuutukset
        • Liikennevakuutus
          • Usein kysyttyä liikennevakuutuslain muuttamisesta
        • Potilasvakuutus
        • Ympäristövahinkovakuutus
      • Vapaaehtoiset vakuutukset
      • Sosiaalivakuutusmaksut
      • Sosiaaliturvaetuuksien indeksit ja elinaikakerroin
      • Muutoksenhaku vakuutusasioissa
      • Vakuutuslääkärit
        • Usein kysyttyä
    • Työelämä
      • Lainsäädäntö
        • Säädökset
      • Työsuojelu
        • Kansainvälinen yhteistyö
        • Työehtosopimuksen yleissitovuus
      • Työsuojelu työpaikoilla
      • Työsuojeluvalvonta
        • Markkinavalvonta
        • Eurooppalainen markkinavalvontayhteistyö
        • Harmaan talouden torjunta
        • Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun hallinta
        • Lähetetyt työntekijät
      • Työterveyshuolto ja työkyvyn ylläpito
        • Menetetyn työpanoksen kustannukset
      • Työturvallisuus ja työhyvinvointi
      • Tasa-arvo työelämässä
      • Nuoret ja työ
      • Perhe-elämä ja työ
      • Ikääntyneet työntekijät
    • Tasa-arvo
      • Tasa-arvopolitiikka
      • Lainsäädäntö
      • Valtavirtaistaminen
      • Työelämän tasa-arvo
      • Samapalkkaisuus
      • Kansainvälinen yhteistyö
      • Vastuuviranomaiset
      • Vuoden isä -palkinto
    • EU ja kansainväliset asiat
    • Rahoitus ja avustukset
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Päätökset
    • Lausuntopyynnöt
    • Tapahtumat
    • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
    • Tilaa aineistoja
      • Uutiskirje
    • STM sosiaalisessa mediassa
    • Uutiskirjeet
    • Avoimet työpaikat
    • Kuntainfot
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Kaikki hankkeet ja työryhmät
    • Hyvän työn ohjelma 2024-2027
      • Ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön uudistus
      • Vetoa ja pitoa -valmennus- ja kehittämiskokonaisuus
      • Tietopohja ja ennakointi
    • Sosiaaliturvauudistus
      • Yleistuki
      • Sosiaaliturvakomitea
      • Sosiaaliturvakomitean aikajana
      • Sosiaaliturvauudistuksen uutishuone
      • Sosiaaliturvauudistuksen tietopohja
      • Sosiaaliturvauudistuksen tapahtumat
    • Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluvalikoiman periaatteet
      • Osallistuminen palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn
      • Palveluvalikoiman periaatteet - UKK
    • Päivystys- ja sairaalaverkon uudistaminen
    • Kansallinen palvelureformi
    • Esteettömyysdirektiivi
    • Yksilöllistetty lääketiede
      • Genomitiedon hyödyntäminen
      • Terveysala kehittyy yhteistyöllä
      • Genomikeskus
      • Syöpäkeskus
      • Biopankkien yhtenäistäminen
      • Neurokeskus
      • Lääkekehityskeskus
      • EU:n 1+Million Genomes -aloite
      • Ihmiset ja yhteystiedot
    • Mielenterveysstrategia
    • Lapsistrategia
    • Terveys- ja hyvinvointialan kasvuohjelma
    • Kansallinen ikäohjelma
    • Työelämäohjelmat 2024-2027
    • Terveydeksi – kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma
    • Omalääkäriohjelma
    • Päättyneitä hankkeita
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Johto ja organisaatio
      • Ministereiden välinen työnjako STM:ssä
      • Sosiaali- ja terveysministeri
      • Sosiaaliturvaministeri
      • Virkamiesjohto
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto (OHO)
      • Sosiaaliturva- ja vakuutusosasto (SVO)
      • Turvallisuus ja terveys -osasto (TUTO)
      • Yhteisöt ja toimintakyky -osasto (YTO)
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto (APO)
      • Työ- ja tasa-arvo-osasto (TTO)
      • Strategia- ja talousyksikkö (STAR)
      • Henkilöstö- ja hallintoyksikkö (HEHA)
      • Kansainvälisten asioiden yksikkö (KVY)
      • Viestintäyksikkö (VIE)
    • Strategia
      • Hyvinvointitalous
    • Hallinnonala
    • Valmiusasiat
      • Varautuminen pandemiaan
      • Valmiuskeskukset
      • Hyvinvointialueiden valmius ja varautuminen
      • Valmiusasiat EU:ssa
      • Säteilyonnettomuudet
    • Kansainväliset asiat
      • Euroopan unioni
        • EU-asioiden valmistelu
      • Euroopan neuvosto EN
        • Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea
      • Yhdistyneet kansakunnat YK
      • Maailman terveysjärjestö WHO
        • WHO:n pandemiasopimus
      • Globaali terveysturvallisuus
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • Pohjoinen ulottuvuus
      • Barentsin euroarktinen neuvosto
      • Arktinen yhteistyö
      • Kansainvälinen työjärjestö ILO
      • OECD
    • STM:n lomakkeita ja ohjeita
    • Talous ja toiminta
      • Tutkimus- ja kehittämistoiminta
      • Suunnittelu ja seuranta
        • Suunnittelun asiakirjat
        • Seurannan asiakirjat
      • Sosiaalimenot ja rahoitus
      • Palvelujen menot ja rahoitus
      • Markkinavalvontaohjelmat STM:n hallinnonalalla
    • Rahoitus ja avustukset
      • Valtionavustukset
        • Vuoden 2025 valtionavustukset
        • Vuoden 2024 valtionavustushaut
        • Vuoden 2023 valtionavustushaut
        • Vuoden 2022 valtionavustushaut
        • Vuoden 2021 valtionavustushaut
        • Vuoden 2020 valtionavustushaut
        • Valtionavustuksiin liittyvät lomakkeet
        • Valtionavustusten hakeminen, käyttö ja valvonta
      • Kestävän kasvun ohjelma
        • Ensimmäinen valtionavustushaku
        • Toinen valtionavustushaku
        • Valtionavustukset tutkimukselle
        • Neljäs valtionavustushaku
        • Viides valtionavustushaku
        • Usein kysyttyä kestävän kasvun ohjelman valtionavustushausta
      • Terveyden edistämisen määrärahat
      • Tartuntatautien valvonnan määrärahat
      • Sosiaalityön yliopistotasoisen tutkimuksen valtionavustus
        • Hankkeiden materiaalit
      • EU:n rakennerahastot (ohjelmakausi 2021 - 2027)
        • Ohjelmakausi 2014-2020
        • Ohjelmakausi 2007-2013
      • EU:n IV terveysalan toimintaohjelma EU4Health
      • Pohjoismaiset rahoitushaut
    • Neuvottelu- ja lautakunnat
    • Ministeriö työpaikkana
      • Palvelussuhde STM:ssä
      • STM:n henkilöstö tilastoin
      • Tutustu ministeriöläisiin
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
      • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kunniamerkit
      • Aluehallintovirastojen kautta tulevat kunniamerkkiehdotukset
      • Hallinnonalan laitosten kunniamerkkiehdotukset
      • Äitienpäiväkunniamerkit
      • Isänpäiväkunniamerkit
    • Asiointi
    • Historiaa
      • STM:n ministerit
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tilastot
      • Tilastoja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä
      • Tilastoja sosiaali- ja terveyspalveluista
      • Tilastoja toimeentulosta
      • Tilastoja vakuutusasioista
      • Tilastoja työelämästä
      • Tilastoja tasa-arvosta
      • Kansainvälisiä tilastoja
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Verkkolaskuosoite
    • Medialle
    • Tietoa sivustosta
    • Tietosuoja
      • Tietosuojaselosteet
      • Käyttäjän oikeudet ja henkilötietojen tarkistaminen
      • Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
      • Evästeistä verkkosivustolla
    • Stm.fi:n saavutettavuusseloste
    • Palaute