Sosiaalipalveluista käytettävät termit yhtenäistyvät
Sosiaalihuoltoon on luotu sanasto, joka yhtenäistää sosiaalihuollon palveluista käytettäviä termejä ja palvelujen kuvauksia. Sanasto on tarkoitus ottaa käyttöön sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmien perustaksi hyödyttämään sekä asiakkaita että alan ammattilaisia. Sanaston termit on pyritty luomaan helposti ymmärrettäviksi sekä asiakkaan että työntekijöiden näkökulmasta. Sanaston on tehnyt Kuopion yliopiston Sosiaali- ja terveydenhuollon tietotekniikan ja tietohallinnon tutkimusyksikkö sosiaali- ja terveysministeriön pyynnöstä.
- Sosiaalipalvelujen kenttä on laaja. Erilaisia lakisääteisiä sosiaalipalveluja on kymmeniä ja jokaisella palvelukokonaisuudella voi olla käytössä omia käsitteitään, toteaa sosiaalialan tietoteknologiahankkeen projektipäällikkö Heli Sahala.
- Nyt olisi tärkeää että kunnat, yksityiset palveluntuottajat sekä järjestöt ottavat yhteisen sanaston käyttöön. Tämä parantaisi asiakkaan asemaa kun kaikki toimijat eri puolilla Suomea käyttäisivät palveluista yhtenäisiä nimiä ja kirjaisivat asiakastietonsa samalla tavoin, Sahala jatkaa.
Yhtenäinen sanasto on edellytys myös sähköisten asiakastietojärjestelmien kehittämiselle. Sähköiset järjestelmät mahdollistaisivat muun muassa sen, että asiakkaan suostumuksella tarvittavat tiedot olisivat palveluja antavien eri tahojen käytettävissä, jolloin työntekijöillä olisi ajantasaiset tiedot asiakkaan tilanteesta. Tulevaisuudessa asiakkaillaolisi mahdollisuus seurata esimerkiksi hakemuksensa tai palvelupyyntönsä käsittelyn vaiheita. Yhtenäistyvät järjestelmät tuottavat myös vertailukelpoista tietoa suunnittelun ja päätöksenteon tueksi. Kasvava ylikunnallinen palvelujen järjestäminen edellyttää tarvittavien tietojen siirtämistä organisaatiorajojen yli.
Nyt valmistunut sosiaalialan yhtenäinen perussanasto vaatii jatkuvaa kehittämistä ja ajan tasalla pitämistä. Hankkeen johtoryhmä on esittänyt sosiaali- ja terveysministeriölle, että sosiaalihuollon sanaston jatkokehittämisestä ja ylläpidosta vastaisi Stakes.
Sosiaalihuollon sanasto löytyy sähköisenä osoitteesta www.tikesos.fi.
Taustaa
Sosiaalialan tietoteknologiahanke on osa sosiaali- ja terveysministeriön Sosiaalialan kehittämishanketta. Hankkeen yhtenä tavoitteena on luoda sosiaalihuoltoon yhtenäiset asiakastietojärjestelmät. Järjestelmät on tarkoitus saada käyttöön koko maassa vuoteen 2011 mennessä.
Lisätietoja:
Sanastotyö: tutkija Antero Lehmuskoski, Kuopion yliopisto, [email protected], puh. 017 162 902
Sosiaalialan tietoteknologiahanke: projektipäällikkö Heli Sahala, Kuntaliitto, [email protected], puh. 050 584 6001