Hyvän työn ohjelma – Vetoa ja pitoa sote-alalle
Pääministeri Orpon hallitusohjelman mukaisesti hallitus haluaa ratkaista hyvinvointiyhteiskunnan palveluiden saatavuutta uhkaavan sote-henkilöstön vajeen, mikä vaatii sekä lyhyen että pitkän aikavälin toimia.
Vaikuttavimmat toimet linkittyvät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän toimivuuden parantamiseen siten, että palvelut porrastetaan ja palveluihin liittyvään henkilöstötarpeeseen vastataan tarkoituksenmukaisella tavalla. Samalla vahvistetaan ennaltaehkäisyä, digitaalisia palveluita, palveluohjausta ja mahdollisuuksia omahoitoon.
Lisäksi hyvinvointialueita kannustetaan lisäämään sosiaali- ja terveysalan houkuttelevuutta henkilöstön tarpeet huomioivalla ja osallistavalla johtamisella niin, että parannetaan työnjakoa ja joustavuutta.
Hyvän työn ohjelma on nyt käynnistynyt
Sosiaali- ja terveysministeriö on käynnistänyt Hyvän työn ohjelman, joka sisältää sekä pitkän että lyhyen aikavälin toimenpiteitä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöpulan helpottamiseksi. Ohjelma perustuu Petteri Orpon hallitusohjelmaan.
Ohjelma on jatkoa vuosien 2021-2023 aikana käynnissä olleelle Sote-henkilöstön riittävyys ja saatavuus -ohjelmalle, ja se kattaa vuodet 2024-2027. Jo vuonna 2023 on tehty ohjelmaa pohjustavia selvityksiä.
Ohjelma tähtää sekä sote- että pelastusalan veto- ja pitovoiman lisäämiseen. Ohjelmaa toteutetaankin tiiviissä yhteistyössä sisäministeriön kanssa. Mukana ohjelman seurannassa ja arvioinnissa ovat myös opetus- ja kulttuuriministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, valtiovarainministeriö sekä tärkeimmät sidosryhmät.
Hyvän työn ohjelma on osa kansallisen palvelureformin toteuttamista.
Ensimmäiset valtionavustukset hankkeisiin myönnetty
Ohjelmaan liittyvä ensimmäinen valtionavustushaku oli joulukuussa 2023.
Hyvinvointialueille suunnattu valtionavustus on käytettävissä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön työnjakoa koskeviin pilotteihin ja työssä jaksamista koskevaan valmennus- ja kehittämiskokonaisuuteen.
Seuraava valtionavustushaku on syksyllä 2024
Toinen valtionavustushaku järjestetään syksyllä 2024. Hakuaika on 11.9.-11.10. ja hakumateriaalit julkaistaan 11.9. STM:n nettisivuilla.
Avustukset on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen yksiköille työnjakopilotteihin ja vetoa ja pitoa -valmennuksiin. Hakijoina voivat olla hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki ja HUS-yhtymä.
Työnjakopilotit ja valmennukset käynnistyvät alkuvuodesta 2025. Haun ensimmäinen valtionavustusinfo järjestettiin 5.6.2024.
Toinen valtionavustusinfo syksyn 2024 hausta järjestettiin 21.8.2024 klo 9.00-10.00.
Ammattihenkilölainsäädännön uudistus
Kuusi kokonaisuutta ja laaja keinovalikoima
Ohjelmassa on kuusi sisältökokonaisuutta, joihin jokaiseen sisältyy useita toimenpiteitä. Kaikilla niillä pyritään turvaamaan sote- ja pelastusalan henkilöstön riittävyys ja saatavuus tulevina vuosina.
Sisältökokonaisuudet ja esimerkkejä niihin sisältyvistä toimenpiteistä:
- Tietopohjan ja ennakoinnin parantaminen.
- Henkilöstöä koskevaa tietoa on kerättävä systemaattisesti, jotta voidaan ennakoida tulevien vuosien henkilöstötarvetta ja koulutusmääriä.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö- ja koulutustarpeen ennakointia koskevan VN TEAS-hankkeen (SOTEHEN) -loppuraportti ja tiedote on julkaistu. Hankkeessa kehitettiin menetelmä, jolla sote-henkilöstöä koskeva tieto yhdistettiin palvelutarpeen muutoksia koskevaan tietoon.
- Koulutusmäärien lisääminen ja koulutuksen rakenteiden kehittäminen.
- Aloituspaikkoja koulutuksiin lisätään, koulutuksen päällekkäisyyksiä puretaan ja parannetaan mahdollisuuksia erikoistumiseen ja täydennyskoulutukseen.
- Tehtävien vähentäminen.
- Edistetään ammattihenkilöstön mahdollisuuksia keskittyä asiakastyöhön ja vähennetään kirjallisen työn määrää.
- Henkilöstön työnjaon selkeyttäminen.
- Parannetaan ammattihenkilöstön mahdollisuuksia keskittyä omaa osaamistaan vastaavaan työhön muun muassa lisäämällä tukipalveluiden ja avustavan henkilöstön käyttöä.
- Uudistetaan ammattihenkilöstöä koskeva lainsäädäntö.
Sosiaali- ja terveysministeriö on valmistellut ohjeen nykyisen lainsäädännön soveltamisesta tehtävärakenteiden ja tehtäväjaon toimintamallien kehittämisessä.
- Ammattihenkilölainsäädännön soveltaminen sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön tehtävärakenteiden ja tehtäväjaon toimintamallien kehittämisessä
Ohjeen tueksi on koottu usein kysyttyjä kysymyksiä ja niihin vastauksia: - Usein kysyttyjä kysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön toimintamalleista ja työnjaosta
- Ammattihenkilölainsäädännön soveltaminen sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön tehtävärakenteiden ja tehtäväjaon toimintamallien kehittämisessä
- Veto- ja pitovoiman tukeminen.
- Työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen tueksi käynnistetään alueellisia valmennusohjelmia.
- Rekrytoinnin laajentaminen.
- Hoitoalan koulutuksen saaneita mutta muille aloille siirtyneitä henkilöitä kannustetaan palaamaan hoitoalalle, samoin jo eläkkeelle siirtyneitä ammattilaisia.
- Rekrytoidaan muista maista sote-alan koulutuksen saaneita henkilöitä ja selvitetään mahdollisuudet heille suunnattuun yhtenäiseen kielikoulutukseen.
-
Sosiaali- ja terveysalan kansainvälisen rekrytoinnin laillistamisprosessin ja sitä tukevan koulutuksen asiantuntijaryhmän ehdotukset on julkaistu. Niissä muun muassa ehdotetaan EU/ETA-maiden ulkopuolta tuleville sairaanhoitajille mahdollisuutta työskennellä rajoitetutulla toimiluvalla laillistukseen tähtäävän osaamisen täydentämisen aikana.
-
Kansainvälinen yhteistyö on olennaista erityisesti eettisen rekrytoinnin varmistamiseksi.
Ohjelman toimenpiteiden etenemistä seurataan puolivuosittain vuoden 2027 loppuun saakka. Toimeenpanosuunnitelmaa täsmennetään seurannan perusteella.
Lisätietoja
Taina Mäntyranta, ohjelmajohtaja, Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto / APO, Asiakkaat ja henkilöstö -yksikkö, puh. 0295163692
Tia-Maria Kirkonpelto, pääsihteeri, Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto / APO, Asiakkaat ja henkilöstö -yksikkö, puh. 0295163264
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)gov.fi