Kuolemansyyn selvittämisen lainsäädännön ja oikeuslääkinnän kustannusten työryhmä
STM084:00/2015 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Työryhmän tehtävänä on valmistella kuolemaa koskevaan lainsäädäntöön liittyvät tarpeelliset säädösmuutokset lähtökohtaisesti lainsäädännön kokonaisuudistukseen tähdäten. Lisäksi työryhmä tarkastelee oikeuslääkinnän kustannusrakennetta sekä seuraa ja ohjaa asiakokonaisuuteen liittyviä asioita.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero STM084:00/2015
Asianumerot
Asettaja sosiaali- ja terveysministeriö
Toimikausi/aikataulu 6.11.2015 – 30.4.2019
Asettamispäivä 6.11.2015
Tavoitteet ja tuotokset
Työryhmän tehtävänä on
1)valmistella ohjausryhmän ehdottamat säädösmuutokset sekä muut mahdolliset kuolemaa koskevaan lainsäädäntöön liittyvät tarpeelliset säädösmuutokset lähtökohtaisesti lainsäädännön kokonaisuudistukseen tähdäten;
2)ohjata ja valvoa kuoleman toteamiseen ja kuolemansyyn selvittämiseen liittyvän ohjeistuksen laatimista;
3)tarkastella ja seurata oikeuslääkinnän kustannusten kehittymistä, selvittää edelleen oikeuslääkinnän ja ruumiinavaustoiminnan kustannusrakennetta ja valmistella esitys kustannusten ja rahoituksen kokonaisratkaisuksi;
4)ohjata ja valvoa oikeuslääkintään liittyvien toimintojen uudelleenjärjestelyjä sekä muiden
muutosten toimeenpanoa;
5)seurata ja tarvittaessa ohjata muita kuolemansyyn selvittämisen ja oikeuslääkinnän ajankohtaisia asioita.
Säädösmuutosehdotukset tulee valmistella hallituksen esityksen muotoon.
Tavoitteena on korkeatasoinen kuolemansyyn selvittämistoiminta, joka lainsäädäntötyössä edellyttää ihmisten oikeusturvan ja käytännön tarpeet huomioivan esityksen laatimista. Oikeuslääkinnän kustannusten osalta tavoitteena on kustannusrakenteen selkeys ja pohjautuminen toiminnallisiin lähtökohtiin sekä ratkaisuihin, jotka mahdollistavat kustannusten kasvun hillitsemisen.
1.1.2018-30.4.2019 työryhmän tehtävät ovat:
1)valmistella Oikeuslääkintä ja kuoleman toteamisen käytännöt -ohjausryhmän ehdottamat säädösmuutokset sekä muut mahdolliset kuolemaa koskevaan lainsäädäntöön liittyvät tarpeelliset säädösmuutokset lähtökohtaisesti lainsäädännön kokonaisuudistukseen tähdäten;
2) arvioida eläviä henkilöitä koskevien oikeuslääketieteellisten näytteiden lainsäädäntöä ja valmistella tarvittavat lainsäädäntömuutokset;
3)ohjata ja valvoa kuoleman toteamiseen, kuolemansyyn selvittämiseen ja oi-keuslääketieteellisiin näytteisiin liittyvän ohjeistuksen laatimista;
4)tarkastella ja seurata oikeuslääkinnän kustannusten kehittymistä, selvittää edelleen oikeuslääkinnän ja ruumiinavaustoiminnan kustannusrakennetta ja valmistella esitys kustannusten ja rahoituksen kokonaisratkaisuksi;
5)ohjata ja valvoa oikeuslääkintään liittyvien toimintojen uudelleenjärjestelyjä sekä muiden muutosten toimeenpanoa;
6)seurata ja tarvittaessa ohjata muita kuolemansyyn selvittämisen ja oikeuslääkinnän ajankohtaisia asioita.
Säädösmuutosehdotukset tulee valmistella hallituksen esityksen muotoon.
Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä on valmistella kuolemaa koskevaan lainsäädäntöön liittyvät tarpeelliset säädösmuutokset lähtökohtaisesti lainsäädännön kokonaisuudistukseen tähdäten. Lisäksi työryhmä tarkastelee oikeuslääkinnän kustannusrakennetta sekä seuraa ja ohjaa asiakokonaisuuteen liittyviä asioita.
Lähtökohdat
Kuolemansyyn selvittämisen lainsäädäntö
Kuolemansyyn selvittämisestä säädetään kuolemansyyn selvittämisestä annetussa laissa (459/1973) ja - asetuksessa (948/1973). Vaikka lainsäädäntöä on myöhempinä vuosina muutettu, on se perusratkaisuiltaan iällisesti vanhaa.
Sosiaali- ja terveysministeriössä toimi ajanjaksona 6.6.2011 - 31.12.2012 Oikeuslääkintä ja kuoleman toteamisen käytännöt -ohjausryhmä. Ohjausryhmän tehtävänä oli (1) selvittää, arvioida ja valmistella kuoleman toteamista ja kuolemansyyn selvittämistä koskevat tarvittavat säädösmuutokset; (2) ohjata ja valvoa kuoleman toteamiseen ja kuolemansyyn selvittämiseen liittyvän ohjeistuksen laatimista; ja (3) valmistella ehdotus oikeuslääkinnän kustannusten tarkoituksenmukaiseksi kokonaisratkaisuksi. Ohjausryhmän asettamisen taustalla oli perustuslakivaliokunnan ihmisen elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annetun lain (101/2001, kudoslaki) muuttamisesta annettua hallituksen esitystä (HE 276/2009 vp) käsitellessään antama lausunto (PeVL 24/2010 vp), jossa kiinnitettiin huomiota siihen, että kudoslain 8 §:n 2 momentin mukaan kuolema on todettava siten kuin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella säädetään. Kuoleman toteamisesta säädetään kuoleman toteamisesta annetussa sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa (27/2004). Perustuslakivaliokunta totesi, että ottaen huomioon perustuslain 7 §:n säännöksen oikeudesta elämään ja 80 §:n 1 momentin säännöksen, jonka mukaan yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista on säädettävä lailla, on välttämätöntä, että valtioneuvoston piirissä ryhdytään välittömästi toimenpiteisiin kuoleman toteamista koskevan perussäännöksen säätämiseksi lain tasolla. Lisäksi ohjausryhmän asettamiseen vaikuttivat eduskunnan oikeusasiamiehen kannanotot, jossa oikeusasiamies kiinnitti huomiota sosiaali- ja terveysministeriön antaman kuoleman toteamisen ohjeistuksen ja kuolemansyyn selvittämisestä annetun asetuksen ristiriitaisuuteen sekä säännösten puuttumisesta ruumiin käsittelystä ennen lääkärin suorittamaa kuoleman toteamista.
Ohjausryhmä antoi loppuraporttinsa 31.12.2012. Ohjausryhmän näkemyksenä oli, että kuolemansyyn selvittämistä koskeva lainsäädäntö tarvitsee laajempaa uudistusta kuin vain kuoleman toteamista koskevien säännösten uudistaminen. Lainsäädäntö on osin ajan tarpeisiin vanhentunutta ja riittämätöntä ja aiheuttaa tulkintaongelmia. Ohjausryhmä katsoi, että lainsäädännön uudistamista on perusteltua tarkastella yhtenäisenä kokonaisuutena ja kuoleman toteamista ja kuolemansyyn selvittämistä koskevan lainsäädännön kokonaisuudistukselle on selkeä tarve. Kokonaisuudistuksen yhteydessä tulisi uudistaa myös ohjeistus. Ohjausryhmän mukaan myös perustuslain vaatimukset puoltavat lainsäädännön kokonaisuudistusta, ottaen huomioon kuolemansyyn selvittämiseen liittyvien kysymysten läheinen yhteys ihmisten oikeusturvaan. Ohjausryhmä ehdotti, että perustetaan ohjausryhmän työtä jatkava työryhmä, joka valmistelee ehdotetut lainsäädäntömuutokset hallituksen esityksen muotoon ja käsittelee muut esille nousseet aihekokonaisuuteen liittyvät asiat.
Oikeuslääkinnän kustannukset ja toiminnan ohjaus
Kuolemansyyn selvittämistoiminnan ohjaus ja valvonta kuuluu Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle (THL). THL vastaa oikeuslääketieteellisestä ruumiinavaustoiminnasta. Nykytilanteessa kuitenkin oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten tilaaja, tuottaja ja maksaja ovat eri organisaatioita.
Oikeuslääkinnän kustannuksia maksetaan valtion talousarviosta sosiaali- ja terveysministeriön THL:n toimintamenomomentilta 33.03.04 sekä oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen momentilta 33.02.20. Momenttia käyttävät 33.02.20 THL ja Poliisihallitus. Ohjausryhmä valmisteli toimeksiantonsa mukaisesti esityksen oikeuslääkinnän kustannusten kokonaisratkaisuksi mutta katsoi, että on perusteltua asettaa työryhmä selvittämään kustannusratkaisun tarkempaa sisältöä.
THL:n on solminut palvelusopimuksia yliopistojen kanssa oikeuslääketieteellisten ruumiinavauksien suorittamisesta. Etelä-Suomen osalta ne suoritetaan Helsingin yliopiston tiloissa, ja samassa paikassa sijaitsevat myös toksikologian ja oikeusbiologian laboratoriot, joihin on valtakunnallisesti keskitetty oikeuslääketieteellisiin ruumiinavauksiin liittyvät laboratoriotutkimukset. Yliopisto on ilmoittanut luopuvansa THL:n käyttämistä tiloista ja laboratorioiden toiminnoista, jolloin ajankohtaiseksi on tullut tarve sijoittaa oikeuslääkinnän tarvitsemien toiminnot muualle. Toimitilahanketta on valmisteltu siten, että päällekkäinen tai kilpaileva toiminta puretaan ja laboratoriotoiminnot siirretään THL:lle. Lisäksi Helsingin yliopisto on niin ikään päättänyt luopua oikeuslääketieteellisen ruumiinavaustoiminnan järjestämisestä. Toimintojen siirtyminen edellyttää huolellista valmistelua ja ohjausta.
THL:n oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen momenttiin 33.02.20 on viime vuosina kohdistunut jatkuvaa arviomäärärahan korotustarvetta huolimatta siitä, että oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten määrä on saatu vuosittain laskemaan erinäisin toimin. Syynä on erityisesti yksikkökustannusten nousu. Kustannusten nousuun vaikuttavat muun muassa uudisrakennusten käyttöön otto, palveluhintojen tarkastukset ja vainajien välisäilytyskustannusten nousu. Huomioiden kaavaillut uudisrakennushankkeet on mahdollista, että kustannuksiin kohdistuu painetta jatkossakin.
Työryhmän toimikautta jatkettiin 22.12.2017 tehdyllä päätöksellä ajalle 1.1.2018-30.4.2019.
Työryhmätyö on päättynyt.
Asettaminen ja organisointi
-
22.12.2017 Sosiaali- ja terveysministeriö
Työryhmän toimikautta jatkettu ajalle 1.1.2018-30.4.2019.
-
Asettamispäätös PDF
6.11.2015 Sosiaali- ja terveysministeriö