Työeläkelaitosten vakavaraisuussääntelyä kehittävä työryhmä
STM010:00/2011 Kehittäminen
Työryhmän tehtävänä on
1) tehdä ehdotukset työeläkelaitosten riskikantokyvyn vahvistamiseksi,
2) selvittää mahdollisuudet säätää etukäteen poikkeuksellisissa tilanteissa käyttöön otettavista menettelyistä ja tehdä tarvittaessa asiaa koskevat ehdotukset,
3) selvittää mahdollisuudet ja tehdä ehdotukset käypiin arvoihin siirtymiseksi työeläkelaitosten tilinpäätöksissä,
4) arvioida mitä osin Solvenssi II -direktiivin sääntely on tarpeen ulottaa koskemaan Suomen työeläkejärjestelmää ja tehdä tarvittaessa asiaa koskevat ehdotukset, sekä
5) tehdä ehdotukset vakavaraisuussääntelyn laajasta uudistamisesta.
Työryhmän ehdotukset voivat valmistua eriaikaisesti työn kestäessä.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero STM010:00/2011
Asianumerot
Asettaja sosiaali- ja terveysministeriö
Toimikausi/aikataulu 18.3.2011 – 31.5.2014
Asettamispäivä 18.3.2011
Tavoitteet ja tuotokset
Asetettavan työryhmän tulee valmistella konkreettiset ehdotukset työeläkelaitosten vakavaraisuussääntelyn jatkokehittämisestä. Vakavaraisuussääntelyä kehitettäessä on otettava huomioon työeläkejärjestelmän erityispiirteet. Sääntelyn tulee tukea työeläkejärjestelmän rahoituksen kestävyyttä sekä hajautettua toimeenpanoa ja sääntelyllä tavoiteltava turvaavuustaso on valittava työeläkejärjestelmän tavoitteiden mukaisesti.
Sääntelyn tulee vahvistaa työeläkelaitosten riskinkantokykyä siten, että heikonkin talouskehityksen aikana ja etenkin noususuhdanteen alkaessa työeläkelaitosten on mahdollista harjoittaa tuottohakuista sijoitustoimintaa. Yhtenä mahdollisuutena riskinkantokyvyn parantamiseksi tulee tutkia tasoitusvastuun ja toimintapääoman laskennallinen yhdistäminen työeläkelaitosten vakavaraisuusrajaa määritettäessä. Samassa yhteydessä tulee tehdä ehdotukset myös eläkesäätiöiden ja -kassojen riskinkantokyvyn parantamiseksi. Lisäksi tulee selvittää mahdollisuudet selkiyttää työeläkevakuutusyhtiöiden omaan pääomaan tehtäviä siirtoja koskevaa sääntelyä.
Finanssimarkkinoiden nopeat negatiiviset käänteet voivat johtaa tilanteeseen, jossa työeläkelaitokset vakavaraisuusvaatimusten johdosta joutuisivat luopumaan riskillisemmistä sijoituksistaan. Tämä olisi haitallista työeläkejärjestelmän pitkän aikavälin rahoituksen kannalta. Työryhmän tulee selvittää mahdollisuudet säätää etukäteen poikkeuksellisissa tilanteissa käyttöön otettavista menettelyistä ja tehdä tarvittaessa asiaa koskevat ehdotukset.
Eläkelaitosten vastuuvelan katteessa, vakavaraisuuslaskennassa ja tunnuslukujen laskemisessa omaisuus arvostetaan käyvin arvoin. Käypiä arvoja ei voi kuitenkaan kokonaisuudessaan käyttää eläkelaitoksen tilinpäätöksessä. Toiminnan yhdenmukaistamiseksi työryhmän tulee selvittää mahdollisuudet ja tehdä ehdotukset käypiin arvoihin siirtymiseksi eläkelaitosten tilinpäätöksissä sekä selvittää ehdotusten suhde verolainsäädäntöön. Työssä tulee ottaa huomioon kansainvälisen tilinpäätösstandardin IAS 39 uudistuminen. Lisäksi tulee varmistua siitä, ettei sekä lakisääteistä että lisäeläketurvaa harjoittavien eläkesäätiöiden ja -kassojen toiminta muutoksesta johtuen vaikeudu. Työryhmän tulee myös selvittää muutosten vaikutus katesääntelyyn.
Työryhmän tulee arvioida miltä osin Solvenssi II -direktiivin sääntely on tarpeen ulottaa koskemaan Suomen työeläkejärjestelmää ja tehdä tarvittavat säädösmuutosehdotukset.
Työryhmän tulee tehdä ehdotukset vakavaraisuussäännöksien laajasta uudistamisesta siten, että säännökset ottavat huomioon kaikki olennaiset sijoitustoiminnan riskit sekä vakuutusriskit. Vakavaraisuusmekanismin lisäksi sijoitustoiminnan riskejä säädellään myös katesäännöksillä, joilla rajoitetaan mm. keskittymä- ja likviditeettiriskiä. Vakavaraisuussäännösten uudistamisen yhteydessä tulee harkita, onko mahdollista luopua katesäännöksistä siltä osin, kun niillä säännellyt riskit voidaan ottaa huomioon vakavaraisuusvaatimuksissa. Lisäksi tulee arvioida, voiko vakavaraisuusmekanismiin lisätä rahoitusmarkkinoiden syklejä vaimentavia elementtejä.
Lähtökohdat
Yksityisten alojen työeläkejärjestelmän sijoitustoimintaan liittyvää riskinottoa säädellään vakavaraisuus- ja katesäännöksin. Nykyinen sääntely on laajasti uudistettu vuoden 2007 alusta voimaan tulleilla lainmuutoksilla. Finanssikriisin seurauksena säädettiin määräaikaisesti voimassa olevia muutoksia työeläkelaitosten sijoitustoimintaa ja vakavaraisuutta koskeviin säännöksiin (laki 853/2008). Määräaikainen sääntely on voimassa vuoden 2012 loppuun saakka.
Vakavaraisuussääntelyn on vastattava sijoitustoiminnan kehitystä siten, että sääntely ottaa kattavasti huomioon sijoitustoiminnan olennaiset riskit. Sijoitusympäristö muuttuu nopealla aikataululla ja jotta sääntely vastaisi tätä kehitystä, sen ajantasaisuutta on tarkasteltava säännöllisesti.
Vakavaraisuussääntelyn uudistamistarpeita on selvitetty sosiaali- ja terveysministeriön toukokuussa 2009 asettamissa laaja-alaisessa työryhmässä ja asiantuntijatyöryhmässä, jotka saivat työnsä valmiiksi 31.3.2010 (STM selvityksiä 2010:12 ja 2010:14). Työryhmätyön jälkeen on ministeriössä valmisteltu hallituksen esitys (HE 273/2010) laiksi eläkelaitoksen vakavaraisuusrajan laskemisesta ja vastuuvelan kattamisesta annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Ehdotettujen lainmuutosten tavoitteena on parantaa riskien huomioon ottamista sijoitusten luokittelussa ja vakavaraisuusrajan laskemisessa. Tässä yhteydessä mm. sijoitusryhmien tuotto-, volatiliteetti- ja korrelaatiomuuttujien arvot ajanmukaistettiin ja joukkovelkakirjojen luokittelussa siirryttiin luottoriskiä heijastavaan luokitteluun. Lainmuutokset tulevat voimaan 31.3.2011.
Sosiaali- ja terveysministeriössä on meneillään laaja työ Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2009/138/EY vakuutus- ja jälleenvakuutustoiminnan aloittamisesta ja harjoittamisesta (Solvenssi II -direktiivi) implementoimiseksi Suomen lainsäädäntöön. Solvenssi II -direktiivillä luodaan uudet, yhtenäiset vakavaraisuusvaatimukset vakuutus- ja jälleenvakuutuslaitoksille EU:ssa sekä yhtenäiset periaatteet vakuutusvalvonnalle. Direktiivi lähentää vakuutus- ja muun finanssialan valvonnan periaatteita toisiinsa. Solvenssi II -direktiivin soveltamisala ei ulotu Suomen työeläkejärjestelmään, joten direktiivin mukaisia muutoksia ei ole välttämätöntä implementoida Suomen työeläkejärjestelmään EU:n jäsenvelvoitteiden täyttämiseksi. Joiltakin osin samaa sääntelyä saattaa kuitenkin vakuutussektorin yhtenäisyyden vuoksi olla tarpeen noudattaa myös työeläkejärjestelmän osalta.
Asettaminen ja organisointi
Jäsenmuutospäätös; Jukka Vesalan ja Hely Salomaan tilalle Vesa Hänninen
11.4.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutosesitys; Jukka Vesalan ja Hely Salomaan tilalle Vesa Hänninen
28.3.2014 Finanssivalvonta
Jatkoaikapäätös; työryhmän määräajan pidentäminen 31.5.2014 saakka
7.2.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutospäätös: Timo Lindholmin tilalle Petri Malinen
7.2.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutosesitys: Timo Lindholmin tilalle Petri Malinen
9.12.2013 Suomen Yrittäjät
Jäsenmuutospäätös: Piia Laaksonen Pasi Strömbergin tilalle riskikantokyvyn vahvistamista ja vakavaraisuussäänt. laajaa uudistamista selv. alatr.
15.8.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutospäätös; Erkko Ryynäsen tilalle Pasi Strömberg työeläkelaitosten vakavaraisuussääntelyä kehittävään työryhmään
15.8.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutosesitys; Erkko Ryynäsen tilalle Pasi Strömberg työeläkelaitosten vakavaraisuussääntelyä kehittävään päätyöryhmään; Piia Laaksonen Pasi Strömbergin tilalle riskikantokyvyn vahvistamista ja vakavaraisuussäänt. laajaa uudistamista selv. alatr.
25.6.2013 Eläkesäätiöyhdistys ESY ry
Jäsenmuutospäätös: Minna Lehmuskero ja Reijo Vanne sihteereiksi Antero Ranteen ja Mikko Heikkilän tilalle. Lisäksi sihteeriksi Inka Hassinen
16.4.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutosesitys: Minna Lehmuskero ja Reijo Vanne sihteereiksi Antero Ranteen ja Mikko Heikkilän tilalle riskinkantokyvyn vahvistamista sekä varavaraisuussääntelyn uudistamista selvittävään alaryhmään
15.4.2013 TELA
Jäsenmuutospäätös; Matti Koivun tilalle Mikko Sinersalo
11.4.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutospäätös: Hannu Parviaisen tilalle Tuomas Hakkarainen
11.4.2013 LähiTapiola Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö
Jäsenmuutosesitys; Matti Koivun tilalle Mikko Sinersalo
21.3.2013 Finanssivalvonta
Jatkoaikapäätös; työryhmän määräajan pidentäminen 31.3.2014 saakka
9.11.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutospäätös; Olli Koski ja Antti Tanskanen riskinkantokyvyn vahvistamista sekä vakavaraisuussääntelyn laajaa uudistamista selvittävään alatyöryhmään
12.1.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenesitys; Työeläkelaitosten vakavaraisuussääntelyä kehittävään työryhmään ja riskinkantokyvyn vahvistamista sekä vakavaraisuussääntelyn laajaa uudistamista selvittävään alaryhmään Olli Koski
19.12.2011 SAK ry, STTK ry, Akava ry
Jäsenmuutospäätös; Pentti Tervolan tilalle Pasi Strömberg
1.11.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutospäätös; Nils-Erik Felixssonin tilalle Teppo Rakkolainen
1.11.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutospäätös; eron myöntäminen käypiin arvoihin tilipäätöksissä selvittävän alatyöryhmän jäsen Tom Strandströmille
1.11.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutosesitys; Pentti Tervolan tilalle Pasi Strömberg
26.10.2011 Eläkesaatiöyhdistys ry
Jäsenmuutosesitys; Nils-Erik Felixssonin tialle Teppo Rakkolainen
15.9.2011 Eläkevakuutusosakeyhtiö Veritas
Jäsenmuutospäätös; Esa Swanljungin tilalle Suvi-Anne Siimes
6.9.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutosesitys; Esa Swanljungin tilalle Suvi-Anne Siimes
29.8.2011 Työeläkevakuuttajat TELA ry
Jäsenmuutospäätös; Jaana Ladvelinin ero, tilalle Reija Anttila 17.5.2011 lukien
17.5.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutosesitys; Jaana Ladvelinin tilalle Reija Anttila
3.5.2011 Finanssivalvonta
Asettamispäätös
18.3.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
Jäsenesitys; Timo Lindholm jäseneksi työryhmään
8.3.2011 SY
Jäsenesitys; Urpo Hautala riskinkantokyvyn ja vakavaraisuussääntelyn laajaa uudistamista selvittävaan alaryhmään
8.3.2011 Valtiovarainministeriö
Jäsenesitys; Urpo Hautala työryhmään
8.3.2011 Valtiovarainministeriö
Jäsenesitys; Erkki Sarsa käypiin arvoihin tilinpäätöksissa siirtymistä selvittävään alatyöryhmään
8.3.2011 Valtiovarainministeriö
Jäsenesitys; Lindgren Jussi jäseneksi riskinkantokyvyn ja vakavaraisuussääntelyn laajaa uudistamista selvittävaan alaryhmään
8.3.2011 Valtiovarainministeriö
Jäsenesitys; Mikko Karpola jäseneksi riskinkantokyvyn ja vakavaraisuussääntelyn laajaa uudistamista selvittävaan alaryhmään
1.3.2011 Eläke-Fennia
Jäsenesitys; Heli Puura
25.2.2011 STTK
Jäsenesitys; Hannu Parviainen jäseneksi riskinkantokyvyn ja vakavaraisuussääntelyn laajaa uudistamista selvittävaan alaryhmään
25.2.2011 Eläke-Tapiola
Jäsenesitys; työryhmään Esko Kivisaari, tilinpäätös-alatyöryhmään Pirjo Saarelinen, sääntely-alatyöryhmään Kaj Blomster
24.2.2011 FK/Finanssialan Keskuliitto
Jäsenesitys; Esko Kivisaari jäseneksi työryhmään
24.2.2011 Finanssialan Keskusliitto
Jäsenesitys; Pirjo Saarelainen jäseneksi käypiin arvoihin tilinpäätöksissa siirtymistä selvittävään alatyöryhmään
24.2.2011 Finanssialan Keskusliitto
Jäsenesitys; Kaj Blomster jäseneksi Solvenssi II-direktiivin sääntelyn ulottamista työeläkelaitoksiin selvittävään alatyöryhmään
24.2.2011 Finanssialan Keskusliitto
Jäsenesitys; Hillevi Mannonen riskinkantokyvyn ja vakavaraisuussääntelyn laajaa uudistamista selvittävaan alaryhmään
22.2.2011 Ilmarinen
Jäsenesitys; Esa Swanljung jäseneksi ja Matti Leppälä sihteeriksi
22.2.2011 TELA
Jäsenesitys; Antero Ranne ja Mikko Heikkilä sihteereiksi riskinkantokyvyn vahvistamista sekä varavaraisuussääntelyn laajaa uudistamista selvittävään alaryhmään
22.2.2011 TELA
Jäsenesitys; Pohjankoski Pirjo jäseneksi ja Reijo Vanne sihteeriksi käypiin arvoihin tilinpäätöksissa siirtymistä selvittävään alatyöryhmään
22.2.2011 TELA
Jäsenesitys; Mikko Määttä jäseneksi Solvenssi II-direktiivin sääntelyn ulottamista työeläkelaitoksiin selvittävään alatyöryhmään
22.2.2011 TELA
Jäsenesitys; Nils-Erik Felixsson riskinkantokyvyn vahvistamista sekä vakavaraisuussääntelyä uudistavaan työryhmään
22.2.2011 Veritas
Jäsenesitys; Timo Mäkelä riskinkantokyvyn ja vakavaraisuussääntelyn laajaa uudistamista selvittävaan alaryhmään
21.2.2011 Etera
Jäsenesitys; Erkko Ryynänen työryhmään
18.2.2011 Eläkesäätiöyhdistys
Jäsenesitys; Pentti Tervola riskinkantokyvyn ja vakavaraisuussääntelyn laajaa uudistamista selvittävaan alaryhmään
18.2.2011 Eläkesäätiöyhdistys
Jäsenesitys; Herri Lemmetti käypiin arvoihin tilinpäätöksissa siirtymistä selvittävään alatyöryhmään
18.2.2011 Eläkesäätioyhdistys
Jäsenesitys; Eugen Koevin työeläkelaitosten vakavaraisuussääntelyä kehittävään työryhmään
17.2.2011 AKAVA
Jäsenesitys; Jukka Rantala työeläkelaitosten vakavaraisuussääntelyä kehittävään työryhmään
17.2.2011 Eläketurvakeskus
Jäsenesitys; Jukka Vesala, Hely Salomaa työryhmään
16.2.2011 Finanssivalvonta
Jäsenesitys; Vesa Hänninen ja Matti Koivu riskinkantokyvyn ja vakavaraisuussääntelyn laajaa uudistamista selvittävaan alaryhmään
16.2.2011 Finanssivalvonta
Jäsenesitys; Jaana Ladvelin käypiin arvoihin tilinpäätöksissa siirtymistä selvittävään alatyöryhmään
16.2.2011 Finanssivalvonta
Jäsenesitys; Seppo Juutilainen Solvenssi II-direktiivin sääntelyn ulottamista työeläkelaitoksiin selvittävään alatyöryhmään
16.2.2011 Finanssivalvonta
Jäsenesitys; Antti Tanskanen työeläkelaitosten vakavaraisuussääntelyä kehittävään työryhmään
16.2.2011 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Jäsenesitys; Olli Koski vakavaraisuussääntelyä kehittävään työryhmään
15.2.2011 SAK
Jäsenesitys; Pasi Mustonen jäseneksi
14.2.2011 Varma
Jäsenesityspyyntö Backman/VAO/EVY
10.2.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet