Kuntien toimet Aasian katastrofin uhrien palveluiden ja tukitoimien järjestämiseksi KT 5/2005
KUNTIEN TOIMET KAAKKOIS-AASIAN LUONNONKATASTROFIN UHRIEN PSYKOSOSIAALISTEN PALVELUIDEN JA TUKITOIMIEN JÄRJESTÄMISEKSI
Sosiaali- ja terveysministeriö on ohjeistanut kuntia Kaakkois-Aasian luonnonkatastrofin uhrien tarvitsemien psykososiaalisten palveluiden järjestämisestä Kuntatiedotteissa 1 - 3/2005.
Aasian katastrofien uhrien psykososiaalinen tuki ja palvelu on pääsääntöisesti käynnistynyt kunnissa hyvin ministeriön ohjeistuksen mukaisesti. Ministeriö haluaa kiittää kuntia nopeasta toiminnasta poikkeuksellisessa tilanteessa.
Stakes on sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta kartoittanut kuntien psykososiaalisen kriisityön tilannetta kunnissa katastrofin jälkeen. Psykososiaalisen kriisityön kattavuus on selvityksen mukaan hyvä. Kriisiryhmä on käytettävissä lähes 90 prosentissa kyselyyn vastanneista kunnista joissa on katastrofialueelta evakuoituja. Yli 85 % vastanneista kunnista joissa on evakuoituja arvioi psykososiaalisen työn akuuttivaiheen määrälliset resurssit riittäviksi ja neljä viidestä kunnasta arvioi määrällisten resurssien riittävän myös psykososiaalisen jatkohoidon toteuttamiseen. Vajaa viidennes näistä kunnista arvioi kuitenkin osaamisresurssinsa puutteelliseksi. Ministeriön toimeksiannosta Stakes tulee yksityiskohtaisesti kartoittamaan niiden kuntien tarpeita joissa on ilmoitettu esiintyvän ongelmia palvelujen järjestämisessä.
Valtion osallistumisesta psykososiaalisen palveluiden ja tuen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin on esiintynyt epätietoisuutta kunnissa. Sisäasiainministeriö on tiedottanut kunnille 13.1.2005 päivätyllä kirjeellä, ja uudelleen 28.2. päivätyllä kirjeellä (ohessa liitteenä) valtion osallistumisesta Aasian luonnononnettomuudesta kunnille aiheutuviin kustannuksiin Kuntien tulee eritellä kirjanpidossaan kriisin hoidosta aiheutuneet ylimääräiset perustellut kustannukset tehtävittäin vuonna 2005 siltä osin kun ne eivät kuulu muiden lakisääteisten velvoitteiden ja sitoumusten piiriin. Valtion korvausten piiriin voidaan lukea muun muassa psykososiaalinen tuen kustannukset, ehkäisevä toimeentulotuki, lastensuojelun kustannukset ja oikeusapu. Valtio tulee myöntämään vuonna 2005 Kaakkois-Aasian katastrofin jälkihoidon kustannuksiin avustusta. Korvausten hakemisesta valtio tiedottaa erikseen eduskunnan käsiteltyä vuoden 2005 ensimmäisen lisätalousarvion.
Mikäli katastrofin uhreilla edelleen esiintyy katastrofiin liittyvää oireilua, kuten katastrofin jatkuvaa mieleen palautumista tai siihen liittyvien asioiden korostunutta välttämistä, työkyyn alenemista, unihäiriöitä, muistihäiriöitä, ahdistusta tai masennusta, heidät on syytä ohjata lääkärin arvioon hoidon tarpeen arvioimiseksi ja hoidon järjestämiseksi. Erityisesti tulisi kiinnittää huomiota lasten tilanteeseen. Lääkärilausunnon perusteella psyykkisistä oireista kärsivillä on mahdollisuus saada myös psykoterapiaa kunnan ostopalveluna tai Kelan tukemaa ryhmä- tai perhepsykoterapiaa sekä muita kuntoutuspalveluita.
Samoin jos katastrofin uhreilla esiintyy edelleen katastrofista johtuvia, elämäntilanteen kuntoon saattamiseen liittyviä ylimääräisiä taloudellisia kustannuksia, ne tulee ottaa erikseen huomioon ja ohjata sitä tarvitseville riittävästi taloudellista tukea toimeentulotuen tai esimerkiksi ehkäisevän lastensuojelun kautta. Sosiaali- ja terveysministeriö on tiedottanut tarkemmin Aasian katastrofin vaikutuksista sosiaali- ja terveydenhuoltoon Kuntatiedotteella 1/2005.
Lisätietoja:
STM: Lääkintöneuvos Sakari Lankinen, puh (09) 160 74131
STM: Neuvotteleva virkamies Aune Turpeinen, puh (09) 160 74489
STM: Lakimies Outi Luoma-aho, puh. (09) 160 74352
Stakes: Tutkimusprofessori Kristian Wahlbeck, puh (09) 3967 2300