Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Försämrade PISA-resultat utmanar skolan och samhället

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 28.12.2023 9.36
Typ:Kolumn
Skolarbete

De första PISA-resultaten publicerades på självständighetsdagen 2001 och den finländska skolans rykte steg till nya höjder tack vare goda och jämlika lärresultat. Under de senaste åren har allmänheten vaknat upp till den försämrade utvecklingen, och de färska PISA-resultaten har gett upphov till en omfattande samhällsdebatt. Även om lärresultaten har försämrats i ett stort antal länder efter covid-19-krisen skiljer sig Finland från den allmänna utvecklingen med en mycket långvarig nedgång i kunskapsnivån.

Tecken på en försämrad utveckling fanns redan kring millennieskiftet när den första PISA-undersökningen genomfördes. Medan de första PISA-materialen ännu samlades in, lyfte undervisningsrådet Pirjo Sinko vid Utbildningsstyrelsen fram sin oro i Helsingin Sanomat (HS Vieraskynä 9.6.2000Länk till en annan webbplats) över att kunskaperna i modersmålet hade försvagats i studentexamen redan i fyra års tid. Hon hade varnat för denna nedgång redan tidigare (HS Vieraskynä 16.8.1998Länk till en annan webbplats) och konstaterat att ”modersmål studeras allt mindre både i det nya gymnasiet och i grundskolan” och uppskattat att ”man inte hade haft råd att pruta på det kanske redan minsta antalet modersmålstimmar i Europa”. Enligt henne berodde detta på att läsandet på fritiden hade minskat, vilket skolan inte hade reagerat på genom att öka läsandet i skolan. Hon varnade för att "ingenting tyder på att den nedåtgående trenden kommer att vända om inte särskilda åtgärder vidtas" och föreslog att man borde ge fler läxor och höja kravnivån. År 2000 förblev toppåret för lärresultat i nationella utvärderingar i matematik och i undersökningar av kunskaper hos vuxna har de som avslutade sin grundläggande utbildning under 1990-talet klarat sig bäst.

Det är bra att gå tillbaka till tidigare uttalanden, då mycket liknande tongångar har hörts efter de senaste PISA-resultaten. Eftersom ungdomarnas lärresultat verkar ha försämrats eller höll på att försämras redan år 2000 under den första PISA-undersökningen, är nyckeln till goda resultat inte nödvändigtvis att återställa skolan till vad den var år 2000. Särskilt inte när världen runt skolan har förändrats betydligt under denna tid.

Vad har vi lärt oss av de försämrade resultaten?  

Efter år 2006 har den sjunkande kunskapstrenden varit synlig i varje PISA-omgång, och den försämrade utvecklingen har gradvis fått ökad nationell kännedom även utanför undervisningssektorn. Åtminstone sedan millennieskiftet har lärresultaten sjunkit och skillnaderna i lärresultaten på grund av bakgrund ökat, varför det nu är hög tid att omvärdera vad vi vet om våra framgångar och misslyckanden.

Det råder ingen brist på eventuella förklaringar till Finlands framgång och efterföljande nedgång, eftersom så många olika fenomen samtidigt påverkar skolan och eleverna. Elevernas kunskaper påverkas av en rad olika faktorer både i och utanför skolan och hemmet, i fråga om allt från uppskattningen av utbildning till textning av tv-program. Det är dock betydligt svårare att bedöma hur stor inverkan dessa enskilda faktorer har på kunskapsförändringen och vilka faktorer i samband med ett utbildningssystem eller samhälle som kan belysa kunskapsnivån i ett visst land vid en viss tidpunkt.

I Finland försvåras utredningen av de försämrade lärresultaten av att nedgången har pågått under en lång tid. Under det senaste kvartsseklet har både läroplanerna, skolnätet och principerna för gruppbildning förändrats i skolan, och lärarkåren är i stor utsträckning numera universitetsutbildad. Beslutsfattandet i skolan har sedan 1990-talet varit mycket lokalt, varför inte heller skolans utveckling har varit densamma överallt.

Under årens lopp har det framförts många uttalanden om orsakerna till Finlands framgång och nedgång. Det är dock bra att skilja på trovärdiga misstankar och faktiskt beprövad nationell och internationell forskning. Det är också viktigt att komma ihåg att den övergripande förklaringen till denna 30-åriga utveckling kan bestå av många delar. Många fenomen som inte kan förklara hela nedgången kan ändå klargöra olika delar av den. 

Redan med tanke på hur länge nedgången pågått vet vi att invandring, digitalisering, fenomenbaserat lärande eller läroplanen från år 2016 inte till fullo kan förklara den negativa trenden som började långt innan dessa faktorer fanns med i bilden. Å andra sidan påverkar inte de faktorer som eventuellt förklarar nedgången i början på 1990-talet eller vid millennieskiftet nödvändigtvis längre de senaste årens försämrade resultat. Till exempel efter recessionen på 1990-talet sjönk finansieringsnivån för den allmänbildande utbildningen med en fjärdedel, och den har aldrig återställts till sin tidigare nivå. När det gäller läsaktivitet kan resultaten i sin tur ha påverkats av att den statliga finansieringen av biblioteken halverades under 1990-talet och att bibliotekens samlingar och användning därefter började minska.

Det kan vara svårt att diskutera orsakerna till varför kunskaperna har försämrats, eftersom sökandet efter orsaker lätt kan tolkas som att man letar efter skyldiga. Att utreda eventuella förklaringar i relation till skolor, kommuner, lärare, läroplaner eller skolmyndigheter kan se ut som ett försök att skuldbelägga dem. Samtidigt kan det lätt verka som att man undviker att ta ansvar om man riktar blicken helt bort från skolan. Därför är det viktigt att betona behovet av att skapa en övergripande analytisk förståelse för att hitta en ny riktning, och detta förutsätter att man undersöker alla tänkbara orsaker. Trots den högkvalitativa forskningen på området finns det för närvarande ingen tillförlitlig systematisk bedömning av i vilken utsträckning orsakerna till utvecklingen kan hittas inom eller utanför skolan.

Orsakerna till vår framgång och nedgång

Den långvariga nedgången utmanar också många av våra etablerade idéer om orsakerna till framgången. I skenet av de första årens PISA-resultat kunde många ta åt sig äran för framgången. Efter flera decennier av hårt arbete för skolan i det finländska samhället tolkade alla parter gärna skolans framgång som ett resultat av sina egna åtgärder. Nyckeln till framgången kunde dels anses vara införandet av grundskolan i Finland och de betydande ändringar som gjordes i fråga om den på 1990-talet, dels den samhälleliga jämlikheten, magisterutbildade lärare och skolornas och kommunernas omfattande lokala autonomi.  

De betydligt högre lärresultaten före mitten av 1990-talet inföll under en period då skolsystemet var mycket centraliserat, den lokala autonomin liten, undervisningen lärarcentrerad, andelen magisterutbildade klasslärare i lärarkåren liten, lärarnas autonomi närmast ett utbildningspolitiskt problem och den allmänna uppskattningen av läraryrket mindre än idag. Kunskaperna har däremot försvagats under hela 2000-talet, även om många av de faktorer som vi anser höra till våra kärnstyrkor endast har förstärkts.

Resultaten har å sin sida försämrats under nästan hela den tid som den lokala autonomin har varit stor, andelen magistrar har ökat till mer än hälften av alla klasslärare och uppskattningen av läraryrket har ökat. Ännu i början av 2000-talet nåddes de bästa resultaten i matematik av elever som undervisades av gamla folkskollärare som hade utbildats innan lärarutbildningen överfördes till universiteten. Dessa exempel tyder på att vi inte tillräckligt noggrant har lyckats identifiera vilka styrkor hos skolan, lärarna och samhället som har varit avgörande för lärresultatens höga nivå. Andreas Schleicher, chef för OECD:s PISA-undersökning, påminde oss om detta i Helsingfors 2023 när han sade: ”det är inte lätt att veta vilka av våra åtgärder som är en del av problemet och vilka som är en del av lösningen”.

Samma problem gäller för många av förklaringarna till förändringarna i samhället. Smarttelefonerna förändrar verksamhetsmiljön i hela världen, men det finns stor variation mellan länderna i utvecklingen av lärresultaten. Digitaliseringen påverkar även länder som Estland, Korea, Japan och Singapore, där man inte har upplevt en motsvarande nedgång i lärresultaten. Estlands uppgång kan förklaras av att moderniseringen av samhället kom igång senare än i Finland, men även Schweiz, Holland, Kanada, Storbritannien och Danmark samt många andra länder som länge legat i framkant när det gäller samhällelig och ekonomisk utveckling, och vars utveckling Finland har efterföljt, placerar sig före Finland i PISA-resultaten inom olika mätområden. Förändringar i fråga om teknik och livsstil kan mycket väl ha inverkat på utvecklingen av lärresultaten i Finland, men det behövs också andra orsaker för att förklara den exceptionellt svaga utvecklingen i Finland.

Det är ett olyckligt sammanträffande att den nationella datainsamlingen har varit mycket begränsad samtidigt som det lokala beslutsfattandet har fått en allt större betydelse, vilket begränsar forskningen. Kommunerna är skyldiga att utvärdera sitt anordnande av grundläggande utbildning, men även efter 20 år bedömer största delen av kommunerna att deras kvalitetshantering fortfarande är på inledande nivå. Till skillnad från många andra länder har vi inte heller tillgång till registeruppgifter som gör det möjligt att koppla samman lärare och elever och på så sätt bättre analysera vilka slags lärare och sätt att ordna undervisningen verkar ge bättre resultat. En mer omfattande datainsamling och ett mångsidigare registermaterial skulle möjliggöra bättre forskning och uppföljning i framtiden.  

En decentraliserad förvaltning gör det också svårt att ändra riktning på systemnivå. När vi redogör för den långvariga framgången har vi även i internationella sammanhang konstaterat att den grundar sig på att lokala aktörer fått frihet att agera enligt eget övervägande. Men nu när det behövs en omställning och ett nationellt stöd för att rätta till situationen medför bristen på verktyg för nationell styrning även utmaningar. 

På nationell nivå behöver vi forskningsbaserad försöksverksamhet som kan användas både för att pröva på olika verksamhetsmodeller och identifiera deras effekter på ett tillförlitligt sätt och för att på så sätt hitta god praxis som kan spridas mer omfattande i utbildningssystemet. Förutom att i stor utsträckning använda nationell och internationell forskning bör man i beslutsfattandet också synliggöra den forskningsrön som använts så att t.ex. de forskningsresultat som ligger till grund för läroplansgrunderna är tydliga.

Grundskolan i framtiden 

Vår internationella toppnivå dämpade länge den nationella diskussionen om effekterna av de oroväckande signalerna, men på många nivåer har man också reagerat på den försämrade utvecklingen. Redan i de läroplansgrunder som trädde i kraft 2004 utökades årsveckotimmarna i matematik, eftersom en nationell utvärdering visade på försämrade kunskaper. Likaså har man under hela 2000-talet utvecklat t.ex. nationella och lokala former av behovsbaserad finansiering, såsom det nationella jämlikhetsunderstödet, vars syfte är att jämna ut förutsättningarna för kunnande hos elever i skolor i socioekonomiskt utsatta områden. Den nuvarande regeringen har också beslutat att utöka antalet undervisningstimmar i fråga om de grundläggande färdigheterna i matematik och modersmål i grundskolans lägre årskurser samt förnya stödet för lärande och ytterligare stärka den behovsbaserade finansieringens roll.

Hittills har förändringarna inte räckt till för att vända trenden. Den successiva nedgången i lärresultaten och de ökande skillnaderna i kunnandet visar att det fortfarande behövs kraftiga ytterligare åtgärder. Liksom hälso- och sjukvården måste även skolan rätta till många problem som den inte själv har orsakat. Därför är det viktigt att upprätthålla en balans som inte enbart beaktar de potentiellt omfattande samhällsorsakerna till utvecklingen, utan också utbildningssystemets ansvar för att rätta till situationen. Skolan kan inte nödvändigtvis ensam korrigera utvecklingen, men är ändå det viktigaste verktyget för att påverka kunnandet.

Samtidigt behöver skolan uppbackning. Det är typiskt för mycket komplexa problem att lösningen inte ligger helt inom räckhåll för något enskilt organ eller förvaltningsområde. Skillnaderna mellan skolorna påverkas t.ex. inte bara av lokal och nationell utbildningspolitik utan också av bl.a. stadsplanering, bostadspolitik, familjepolitik och mer allmän socialpolitik. Ingen av dessa kan lösa problemet på egen hand, men de kan alla vara en del av lösningen.  

Med tanke på finländska barns och ungas framtida kunskaper måste skolan få hela samhällets stöd. För att vända utvecklingen måste alla organisationer och aktörer fundera på vad just de kan göra för skolans bästa: med gemensamma insatser kan vi också stödja elevernas intresse för lärande och tro på framtiden. Som ett led i denna helhet inleder undervisnings- och kulturministeriet i enlighet med det nya regeringsprogrammet ett omfattande framtidsarbete inom grundskolan. I arbetet sammanförs olika aktörer med internationella samarbetspartner för att identifiera långsiktiga utvecklingsbehov och organisera sig på forskningsbasis till stöd för skolan.

Anita Lehikoinen, kanslichef
Aleksi Kalenius, konsultativ tjänsteman
Venla Bernelius, specialsakkunnig

Utbildning
PISA-undersökning utbildning
Tillbaka till toppen
Social- och hälsovårdsministeriet
Sosiaali- ja terveysministeriö
Ministry of Social Affairs and health

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
      • Priset Årets Pappa
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Arbetslivsprogrammen
      • ARBETE2030 – Utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet
      • Programmet för arbetsförmåga
      • Program för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Barnstrategi
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Tillgänglighetsdirektivet
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
    • Nationell servicereform
      • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
        • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
        • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Avslutade projekt
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi