Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Sosiaali- ja terveysministeriö
Navigation
  • Etusivu Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen Terveys- ja päihdehaittojen ehkäisy, osallisuus, tartuntataudit, ympäristöterveys
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut Palvelujärjestelmä ja vastuut, hyvinvointialueet, henkilöstö, asiakkaan asema, asiakasmaksut, lääkkeet
    • Toimeentulo Suomen sosiaaliturvajärjestelmä, tuet ja etuudet, eläketurva
    • Vakuutusasiat Vakuutustoiminta, pakolliset ja vapaaehtoiset vakuutukset
    • Työelämä Työolot, työhyvinvointi, työterveyshuolto
    • Tasa-arvo Tasa-arvopolitiikka, samapalkkaisuus
    • EU ja kansainväliset asiat EU, pohjoismainen yhteistyö, WHO, YK, ILO
    • Rahoitus ja avustukset EU-rahoitus, valtionavustukset, terveyden edistämisen määrärahat
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Päätökset
  • Lausuntopyynnöt
  • Tapahtumat
  • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
  • Tilaa aineistoja
  • STM sosiaalisessa mediassa
  • Uutiskirjeet
  • Avoimet työpaikat
  • Kuntainfot
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

PISA-lasku haastaa koulun ja yhteiskunnan

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 28.12.2023 9.36
Tyyppi:Kolumni
Koulutyö

Ensimmäiset PISA-tulokset julkaistiin itsenäisyyspäivänä 2001 ja suomalainen koulu nousi ennennäkemättömään maailmanmaineeseen hyvillä ja tasa-arvoisilla oppimistuloksillaan. Viime vuosina julkisuudessa on herätty heikkenevään kehitykseen, ja tuoreet PISA-tulokset ovat kirvoittaneet monipuolista yhteiskunnallista keskustelua. Vaikka koronakriisin jälkeen oppimistulokset ovat laskeneet laajasti eri maissa, Suomi erottuu yleisestä kehityksestä hyvin pitkäaikaisella osaamistason laskulla.

Viitteitä heikkenevästä kehityksestä oli jo ensimmäisen PISA-tutkimuksen aikaan 1990 - 2000-luvun taitteessa. Kun ensimmäisiä PISA-aineistoja vasta kerättiin, Opetushallituksen opetusneuvos Pirjo Sinko toi esiin huolen HS vieraskynässä (9.6.2000), että ylioppilastutkinnossa äidinkielen osaaminen oli heikentynyt jo neljän vuoden ajan. Hän oli varoittanut laskusta jo aiemmin (HS Vieraskynä 16.8.1998) todeten, että “äidinkieltä on uudessa lukiossa samoin kuin peruskoulussa opiskeltu entistä vähemmän” ja arvioiden, ettei “jo ennestään Euroopan ehkä suppeimmasta äidinkielen tuntimäärästä olisi ollut varaa tinkiä.” Hänen mukaansa taustalla oli vapaa-ajan lukemisen väheneminen, johon koulu ei ollut reagoinut lisäämällä koulussa tapahtuvaa lukemista. Hän varoitti, että ”mikään ei viittaa siihen, että laskusuunta kääntyisi, ellei ryhdytä erityistoimiin” ja esitti, että läksyjä olisi lisättävä ja vaatimustasoa nostettava. Kansallisissa matematiikan arvioinneissa oppimistulosten huippuvuodeksi jäi vuosi 2000 ja aikuisten osaamistutkimuksissa parhaiten ovat menestyneet 1990-luvulla perusopetuksensa päättäneet.  

Vanhempiin puheenvuoroihin on hyvä palata, koska hyvin samanlaisia äänenpainoja on kuultu viimeisimpien PISA-tulosten jälkeen. Kun näyttää siltä, että nuorten oppimistulokset olivat jo laskussa tai kääntymässä laskuun vuonna 2000, kun ensimmäinen PISA-tutkimus toteutettiin, hyvän onnistumisen avain ei välttämättä ole koulun palauttaminen samanlaiseksi kuin vuonna 2000. Etenkään, kun maailma koulun ympärillä on muuttunut tänä aikana merkittävästi.  

Mitä olemme oppineet tulosten laskusta?  

Vuoden 2006 jälkeen osaamisen lasku on näkynyt jokaisella PISA-kierroksella ja heikkenevä kehitys on asteittain noussut kansalliseen tietoisuuteen myös opetusalan ulkopuolella. Kun takanamme on vähintään vuosituhannen vaihteeseen ulottuva oppimistulosten lasku ja taustaan liittyvien oppimistuloserojen kasvu, on aika arvioida uudelleen, mitä tiedämme onnistumisistamme ja epäonnistumisistamme.  

Mahdollisista selityksistä Suomen menestykselle ja myöhemmälle laskulle ei ole pulaa, koska niin monet erilliset ilmiöt vaikuttavat samanaikaisesti kouluun ja oppilaisiin. Oppilaiden osaamiseen vaikuttavat hyvin monet tekijät koulussa, kotona ja niiden ulkopuolella aina koulutuksen arvostuksesta televisio-ohjelmien tekstitykseen. Paljon vaikeampaa on kuitenkin arvioida, miten suuri vaikutus näillä yksittäisillä tekijöillä on osaamisen muutokselle ja mitkä koulutusjärjestelmään tai yhteiskuntaan liittyvät tekijät selittävät osaamisen tason jossain maassa jollakin ajan hetkellä. 
Suomessa oppimistulosten laskun selittämistä vaikeuttaa laskun pitkäaikaisuus. Koulussa ovat viimeisen neljännesvuosisadan aikana muuttuneet niin opetussuunnitelmat, kouluverkko kuin ryhmänmuodostuksen periaatteetkin, ja opettajakunta on laajasti uudistunut yliopistokoulutetuksi. Kun päätöksenteko koulussa on 1990-luvulta saakka ollut hyvin paikallista, koulun kehityskään ei ole ollut kaikkialla samanlainen.  

Suomen menestyksen ja laskun syistä on esitetty vuosien mittaan monia puheenvuoroja. On kuitenkin hyvä erottaa uskottavatkin epäilykset varsinaisesta koetellusta kansallisesta ja kansainvälisestä tutkimustiedosta. Tärkeää olisi myös muistaa, että kokonaisselitys 30 vuoden kehitykselle muodostunee monista osista. Monet ilmiöt, joista ei ole selittämään koko laskua, voivat selittää sen osia. 

Jo laskun pituuden takia tiedämme, että maahanmuutto, digitalisaatio, ilmiöoppiminen tai vuoden 2016 opetussuunnitelma eivät voi selittää koko pitkäaikaista laskua, koska heikkenevä kehitys on alkanut paljon ennen näiden ilmiöiden nousua. Vastaavasti mahdolliset selitykset laskun alulle 1990-luvulla tai vuosituhannen vaihteessa eivät välttämättä ole vaikuttaneet enää viime vuosien kehitykseen. Esimerkiksi 1990-luvulla laman jälkeen yleissivistävän koulutuksen rahoitustaso laski neljänneksellä eikä ole koskaan palautunut aiemmalle tasolleen. Lukuharrastuksen kautta tuloksiin on voinut puolestaan vaikuttaa valtion kirjastorahoituksen puolittuminen 1990-luvun aikana ja myöhempi kirjastojen kokoelmien ja käytön kääntyminen laskuun.

Keskustelu osaamisen heikkenemisen syistä voi olla vaikeaa, koska syiden etsiminen tulkitaan helposti syyllisten etsimiseksi. Mahdollisten kouluihin, kuntiin, opettajiin, opetussuunnitelmiin tai kouluviranomaisiin liittyvien selitysten erittely voi näyttää näiden syyttämiseltä. Toisaalta katseen suuntaaminen kokonaan koulun ulkopuolelle kuulostaa helposti vastuun välttelyltä. Siksi onkin tärkeä korostaa, että analyyttisen kokonaisymmärryksen luominen on välttämätöntä uuden suunnan löytämisen kannalta, ja se edellyttää kaikkien mahdollisten syiden tarkastelua. Tällä hetkellä käytettävissä ei ole aihetta koskevasta laadukkaasta tutkimustiedosta huolimatta luotettavaa systeemistä arviota siitä, missä määrin kehityksen syyt ovat koulussa, ja missä määrin sen ulkopuolella.  

Menestyksen ja laskun syistä   

Pitkä lasku myös haastaa monet vakiintuneet selityksemme menestyksen syistä. Ensimmäisten vuosien PISA-tulosten loisteessa kunniaa onnistumisesta riitti kaikille. Suomalaisessa yhteiskunnassa koulusta vuosikymmeniä käydyn kamppailun jälkeen kaikki osapuolet tulkitsivat mielellään koulun menestyksen omien toimiensa tuloksena. Menestyksen avaimina voitiin nähdä niin peruskoulun tulo Suomeen kuin siihen 1990-luvulla tehdyt merkittävät muutokset - niin yhteiskunnallinen tasa-arvo, maisterikoulutetut opettajat kuin koulujen ja kuntien laaja paikallinen autonomiakin.  

Oppimistulosten merkittävä nousu ennen 1990-luvun puoliväliä ajoittuu ajanjaksolle, jolla koulujärjestelmä oli hyvin keskitetty, paikallinen autonomia vähäistä, opetus opettajakeskeistä, maisteriluokanopettajien osuus opettajakunnassa pieni, opettajien autonomia lähinnä koulutuspoliittinen ongelma ja opettajan ammatin yleinen arvostus nykyistä vähäisempää. Osaaminen taas on 2000-luvun ajan laskenut, vaikka monet ydinvahvuuksinamme pitämämme tekijät ovat vain vahvistuneet.  

Tulokset ovat puolestaan laskeneet lähes koko sen ajan, kun paikallista autonomiaa on ollut runsaasti ja kun yli puolet luokanopettajista on ollut maisterikoulutettuja ja opettajien ammatin arvostus on noussut. Vielä 2000-luvun alussa parhaat matematiikan tulokset saavuttivat oppilaat, joita opettivat vanhat kansakoulunopettajat, jotka oli koulutettu ennen opettajankoulutuksen siirtymistä yliopistoihin. Esimerkit viittaavat siihen, ettemme ole onnistuneet tunnistamaan riittävän tarkasti, mitkä koulun, opettajien ja yhteiskunnan vahvuudet ovat olleet ratkaisevia oppimistulosten korkealle tasolle. Kuten OECD:n PISA-tutkimuksen johtaja Andreas Schleicher muistutti vuonna 2023 Helsingissä pitämässään puheenvuorossa: ei ole helppo tietää mitkä tekemämme asiat ovat osa ongelmaa, mitkä osa ratkaisua.  

Sama ongelma liittyy moniin yhteiskunnalliseen muutokseen liittyviin selityksiin. Älypuhelimet muuttavat ympäristöä globaalisti, mutta oppimistulosten kehityksessä on suurta maiden välistä vaihtelua ja digitaalisuus vaikuttaa myös Virossa, Koreassa, Japanissa ja Singaporessa, joissa ei ole koettu vastaavaa oppimistulosten laskua. Viron nousua voi selittää sen Suomen myöhäisempi yhteiskuntakehitys, toisaalta Suomen edeltä löytyvät PISA-tuloksissa eri alueilla myös Sveitsi, Hollanti, Kanada, Iso-Britannia, Tanska ja monet muut hyvin pitkään yhteiskunnallisen ja taloudellisen kehityksen eturintamassa olleet maat, joiden kehitystä Suomi on seurannut. Teknologian ja elämäntavan muutos voi hyvin vaikuttaa oppimistulosten kehitykseen Suomessa, mutta Suomen poikkeuksellisen heikon kehityksen selittämiseen tarvittaneen myös muita syitä.   

On onneton sattuma, että paikallisen päätöksenteon merkityksen korostuessa valtakunnallinen tiedonkeruu on ollut hyvin rajoitettua, mikä rajoittaa tutkimusta. Kunnilla on velvoite arvioida perusopetuksen järjestämistään, mutta 20 vuoden jälkeenkin valtaosa kunnista arvioi itse laadunhallintansa olevan vielä alkavalla tasolla. Toisin kuin monissa muissa maissa, meillä ei myöskään ole käytössä rekisteritietoa, jonka avulla voitaisiin yhdistää opettajat ja oppilaat ja siten analysoida paremmin, millaiset opettajat ja opetuksen järjestämisen tavat näyttävät johtavan parempiin tuloksiin. Kattavampi tiedonkeruu ja monipuolisemmat rekisteriaineistot mahdollistaisivat entistä paremman tutkimuksen ja seurannan tulevaisuudessa.  

Hajautettu hallinto myös vaikeuttaa järjestelmätason suunnanmuutosta. Pitkään menestystä selittäessämme olemme myös kansainvälisesti todenneet, että menestys perustuu siihen, että vapautamme paikallisen tason toimijat toimimaan oman harkintansa mukaan. Nyt kun suunnanmuutos ja kansallinen tuki tilanteen korjaamiseen olisivat tarpeen, valtakunnallisen ohjauksen välineiden puute tuo meille myös haasteita. 

Valtakunnallisesti tarvitaan tutkimuksen tukemaa kokeilutoimintaa, jolla voidaan paitsi kokeilla erilaisia toimintatapoja, myös luotettavasti tunnistaa niiden vaikutukset ja löytää siten hyviä käytäntöjä, joita on mahdollista levittää laajemmin koulutusjärjestelmässä. Päätöksenteossa pitää paitsi hyödyntää laajasti kansallista ja kansainvälistä tutkimusta, myös tehdä käytetty tutkimustieto näkyväksi, jotta esimerkiksi opetussuunnitelman perusteiden taustalla oleva tutkimusnäyttö tulee selvästi esille.  

Peruskoulu tulevaisuudessa 

Kansainvälisesti korkea tasomme vaimensi pitkään huolestuttavien signaalien vaikutusta kansallisessa keskustelussa, mutta laskevaan kehitykseen on myös reagoitu monella tasolla. Jo vuonna 2004 voimaan tulleissa opetussuunnitelman perusteissa lisättiin matematiikan tuntimäärää, koska kansallisessa matematiikan arvioinnissa oli saatu näyttöä matematiikan osaamisen laskusta. Samoin läpi 2000-luvun on kehitetty esimerkiksi kansallisia ja paikallisia tarveperusteisen rahoituksen muotoja, kuten kansallista tasa-arvorahaa, joiden tarkoituksena on tasoittaa sosioekonomisesti haastavissa olosuhteissa toimivien koulujen oppilaiden osaamisen edellytyksiä. Myös nykyinen hallitus on päättänyt lisätä tunteja matematiikan ja äidinkielen perustaitojen opetukseen peruskoulun alaluokilla, sekä uudistaa oppimisen tukea ja vakiinnuttaa entisestään tarveperustaisen rahoituksen asemaa. 

Tähän mennessä muutokset eivät ole riittäneet kehityksen kääntämiseen. Oppimistulosten jatkuva lasku ja osaamiserojen kasvu osoittavat, että vahvoille lisätoimille on edelleen tarvetta. Kuten terveydenhuolto, myös koulu joutuu korjaamaan monia ongelmia, joita se ei ole itse aiheuttanut. Siksi on tärkeää säilyttää tasapaino, jossa muistetaan sekä kehityksen mahdollisesti laajat yhteiskunnalliset syyt, mutta myös koulutusjärjestelmän vastuu tilanteen korjaamisessa. Koulu ei voi välttämättä yksin korjata kehitystä, mutta se on silti tärkein väline osaamiseen vaikuttamiseksi.  
Samalla koulu tarvitsee sivustatukea. Hyvin moniulotteisille ongelmille on tyypillistä, että tilanteen ratkaisu ei kokonaisuudessaan ole minkään yksittäisen organisaation tai hallinnonalan ulottuvilla. Esimerkiksi koulujen välisiin eroihin vaikuttavat paikallisen ja kansallisen koulutuspolitiikan lisäksi mm. kaupunkisuunnittelu, asuntopolitiikka, perhepolitiikka ja yleisempi sosiaalipolitiikka. Näistä yksikään ei voi ratkaista ongelmaa yksin, mutta ne voivat kaikki olla osia ratkaisusta.  

Suomalaisten lasten ja nuorten osaaminen tarvitsee koko yhteiskuntaa koulun tueksi. Kehityksen suunnan kääntämiseksi jokaisen organisaation ja toimijan on pohdittava, mitä juuri se voi tehdä koulun hyväksi: yhteisellä ponnistuksella voimme tukea myös koululaisten oppimisen intoa ja uskoa tulevaisuuteen. Osana tätä kokonaisuutta opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää peruskoulun tulevaisuustyön, joka on kirjattu nykyiseen hallitusohjelmaan. Työssä kokoamme eri toimijat yhteen kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa tunnistamaan pitkän aikavälin kehittämistarpeita ja organisoitumaan tutkimuspohjaisesti koulun tueksi. 

Anita Lehikoinen, kansliapäällikkö
Aleksi Kalenius, neuvotteleva virkamies
Venla Bernelius, erityisasiantuntija

Koulutus
PISA-tutkimus koulutus
Sivun alkuun

Suosittuja sisältöjä 

Terveydenhuollon maksukatto 

Terveydenhuollon maksut 

Hyvinvointialueet kartalla 

Hyvinvointialueet 

Hoitotakuu 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lainsäädäntö 

Vammaispalvelulaki 

Asiakasmaksut

Kuntouttava työtoiminta

Toimeentulotuki 

Kotihoito

Lastensuojelu 

Palvelut ja etuudet iäkkäille

Ajankohtaista 

Ajankohtaista  

Tiedotteet ja uutiset 

Kolumnit 

Uutiskirjeet 

Tilaa aineistoja

Tapahtumat

Avoimet työpaikat

 

Hankkeita

Sosiaaliturvauudistus

Hyvän työn ohjelma

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoima

Lääkkeet ja apteekkitalous

Tietoa ministeriöstä 

Ministerit 

Ministeriö 

Yhteystiedot 

Medialle 

Ministeriö työpaikkana 

Verkkolaskuosoite 

 

Tietoa stm.fistä  

Tietoa sivustosta  

Tietosuoja

Sivukartta

Stm.fi:n saavutettavuusseloste

Palaute

Sosiaali- ja terveysministeriö, linkki etusivulle

STM:ön Facebook-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön X-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Linkedin-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Youtube-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Slideshare-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Instagram-tili, Linkki toiselle sivustolle

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

kirjaamo.stm(at)gov.fi

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
valtioneuvosto.fi
stm.fi Sosiaali- ja terveysministeriö - kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
fimea.fi Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus
stuk.fi Säteilyturvakeskus
thl.fi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
ttl.fi Työterveyslaitos
tyosuojelu.fi Työsuojeluhallinto
valvira.fi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen
      • Lainsäädäntö
      • Terveyden edistäminen
        • Ravinto
        • Liikunta
        • Tapaturmien ehkäisy
        • Tartuntatautien torjunta
          • Vastuut tartuntatautien torjunnassa
          • Koronavirus Suomessa
            • Kaikki koronavirusta koskevat STM:n tiedotteet
            • Koronavirusepidemiaa koskevat infot ja tilannekuvat
            • STM:n antamat ohjeet koronavirustilanteessa
          • Lintuinfluenssa
        • Seksuaaliterveyden edistäminen
        • Terveyden edistäminen kunnissa ja hyvinvointialueilla
        • Tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tueksi
      • Osallisuuden edistäminen
        • Asumisen turvaaminen
        • Syrjäytymisen ja köyhyyden ehkäiseminen
        • Vammaispolitiikka
          • Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE
          • YK:n vammaisyleissopimus
          • YK:n vammaisyleissopimus eri kielillä
        • Romanipolitiikka
          • Romaniasiain neuvottelukunta
          • Romanipolitiikkaan liittyvät tiedotteet ja artikkelit
          • CERV-hanke Rakkavaha dieliposta
        • Maahanmuuttajien sosiaaliturva, hyvinvointi ja terveys
      • Päihdehaittojen ja riippuvuuksien ehkäisy
        • Alkoholipolitiikka
          • Alkoholilaki
        • Huumausainepolitiikka
          • EU- ja kansainvälinen huumepolitiikka
          • Huumausaineiden valvonta
        • Tupakka- ja nikotiinipolitiikka
          • EU-sääntely ja yhteistyö
          • Muiden viranomaisten vastuut
          • Toimet käytön vähentämiseksi
          • WHO:n tupakkapuitesopimus
          • Kanssakäyminen tupakkateollisuuden kanssa
        • Ehkäisevä päihdetyö
        • Rahapelihaitat
          • Rahapelien haittariskien arviointi
          • Vastuutahot rahapelipolitiikassa
          • Rahapelipoliittinen ohjelma
          • Rahapelijärjestelmä
      • Väkivallan ja rikosten ehkäiseminen
        • Lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäiseminen
          • NAPE – Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunta
        • Ihmiskaupan ehkäiseminen
        • Rikos- ja riita-asioiden sovittelu
        • Vastuut lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemisessä
        • Lapsiin kohdistuva väkivalta ja sen ehkäiseminen
      • Ympäristöterveys
        • Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen
        • Terveydensuojelu
          • Kuntien vastuu terveydensuojelusta
          • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Talousvesi
          • Ympäristöherkkyydet
        • Bioteknologia
          • Biotekniikan neuvottelukunta
        • Geeniteknologia
        • Kemikaalivalvonta
          • Kosmetiikkavalmisteet
          • Tatuoinnit
        • Nanomateriaalit ja -teknologia
        • Säteilysuojelu
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Lainsäädäntö
        • Lapset ja nuoret
        • Vammaiset
        • Iäkkäät ihmiset
        • Lääkehuolto
        • Asiakas- ja potilastietojen hallinta
          • Sote-tietojen toissijainen käyttö
            • Usein kysyttyä sote-tietojen toissijaisesta käytöstä
            • Toisiolain korjaaminen
              • Usein kysyttyä toisiolain korjaamisesta
          • EHDS-asetus
        • Mielenterveys- ja päihdelainsäädäntö
        • Usein kysyttyä mielenterveyslain muuttamisesta
        • Valvontalain väliaikainen muutos
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut
        • Hyvinvointialueet
          • Hyvinvointialueet kartalla
          • Sosiaali- ja terveysministeriön rooli hyvinvointialueiden ohjauksessa
          • Yhteistyöalueet
        • Kunnat
        • Valvontaviranomaiset
        • Yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelut
        • Sosiaalialan osaamiskeskukset
        • Järjestöt ja yhdistykset
      • Sosiaalipalvelut
        • Sosiaalityö
        • Sosiaalipäivystys
        • Kotihoito ja kotipalvelut
        • Laitoshoito
        • Asumispalvelut ja asunnon muutostyöt
        • Perhehoito
        • Omaishoito
        • Lastensuojelu
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä lastensuojelusta Suomessa
          • Tutkimus lastensuojelun epäkohdista 1937-1983
        • Adoptio
        • Kasvatus- ja perheneuvonta, perheasioiden sovittelu
        • Huoltajuus, elatus, isyyden tunnustaminen
        • Mielenterveystyön palvelut
        • Päihdetyön palvelut
        • Vammaispalvelut ja tukitoimet
          • Tulkkauspalvelulaki viittomakielellä
          • Vammaispalvelulaki
      • Terveyspalvelut
        • Terveyskeskukset
        • Terveysneuvonta ja terveystarkastukset
        • Neuvolat
        • Seulonnat
          • Syöpäseulonnat
          • Syöpäseulonnan järjestäjille
          • Sikiöseulonnat
        • Rokotukset
          • HPV-rokotukset
        • Suun terveydenhuolto
        • Opiskeluhuoltopalvelut
          • Kouluterveydenhuolto
          • Opiskeluhuollon psykologipalvelut ja kuraattoripalvelut
          • Opiskeluterveydenhuolto
        • Työterveyshuolto
        • Työttömien terveyspalvelut
        • Mielenterveyden hoito
          • Lasten ja nuorten terapiatakuu
        • Päihde- ja riippuvuushoito
        • Päivystys
        • Ensihoito
        • Sairaalat ja erikoissairaanhoito
        • Kotisairaanhoito ja kotisairaalahoito
        • Saattohoito
        • Elinsiirrot ja kudossiirrot
          • Usein kysytyt kysymykset - elinluovutus
        • Asiakas- ja potilasturvallisuus
        • Potilasdirektiivi (Rajat ylittävä terveydenhuolto)
        • Paperittomien sosiaali- ja terveydenhuolto
        • Raskauden keskeytys
      • Kuntoutus
        • Lääkinnällinen kuntoutus
        • Kuntouttava työtoiminta
        • Ammatillinen kuntoutus
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä muutoksista nuorten ammatilliseen kuntoutukseen
        • Sosiaalinen kuntoutus
      • Lääkehoito
        • Lääkehoidon arvoketju
        • Säädökset, ohjaus, valvonta, yhteistyö
        • Lääkehoidon turvallisuus
          • Narkolepsia
            • Kooste toimista
        • Lääkehoidon kustannukset, rahoitus ja korvaukset
        • Rationaalinen lääkehoito
          • Julkaisut ja raportit
          • Järkevän lääkehoidon toimeenpano
          • Tiedonhallinta
            • Lääkehoidon digitalisaatio
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut
        • Terveydenhuollon maksut
        • Terveydenhuollon maksukatto
        • Hammashuollon maksut
        • Kotipalvelu- ja kotisairaanhoitomaksut
        • Lastensuojelun maksut
        • Palveluseteli
      • Asiakkaan ja potilaan oikeudet
        • Potilaan oikeudet
        • Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
        • Hoitoon pääsy
          • Hoitopaikan valinta
        • Sosiaalipalvelujen saatavuus
        • Asiakas- ja potilastiedot
        • Muistutus, kantelu ja muutoksenhaku
        • Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava
        • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
        • Sukupuolen vahvistaminen
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
        • Valvonta, luvat ja rekisteröinti
        • Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutus
        • Kysymyksiä ja vastauksia työnjaosta ja toimintamalleista
      • Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
        • Palvelut perheille
      • Iäkkäiden palvelut
        • Palvelut ja etuudet iäkkäille ihmisille
        • Ehkäisevät palvelut iäkkäille ihmisille
        • Veteraanit ja sotainvalidit
      • Kansainvälistä suojelua hakevien palvelut
        • Ukrainasta tulleiden henkilöiden sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Sote-tiedonhallinta
        • Kanta-palvelujen kehittäminen
        • ICT-muutoksen valtionavustus
    • Toimeentulo
      • Lainsäädäntö
        • Usein kysyttyä eräiden Kelan maksamien etuuksien alaikärajojen nostamisesta 16 vuodesta 18 vuoteen
      • Suomen sosiaaliturvajärjestelmä
        • Sosiaaliturva lapsille ja nuorille
          • Sosiaaliturva selitettynä
          • Oppimateriaali sosiaaliturvasta
      • Lapsiperheiden tuet
      • Sotilasavustus ja muut palvelusetuudet
      • Asumistuet
        • Usein kysyttyä hallituksen esityksestä yleistä asumistukea koskevan lain muuttamiseksi
      • Työttömyysturva
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan lisäpäivien poistosta ja muutosturvasta
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan muutoksista
        • Usein kysyttyä työssäoloehdon muutoksista
        • Usein kysyttyä muutoksista ansiopäivärahaan ja työssäoloehdon kertymiseen
      • Sairausajan toimeentulo ja korvaukset
      • Kuntoutusajan toimeentulo
      • Vammaisetuudet
      • Työtapaturmat ja ammattitaudit
        • Haittaluokitus ja haittaraha
      • Eläketurva
        • Työeläke
        • Kansaneläke
        • Takuueläke
        • Työkyvyttömyyseläke
        • Perhe-eläke
      • Veteraanietuudet
      • Urheilijoiden, apurahansaajien ja opiskelijoiden sosiaaliturva
      • Toimeentulotuki
      • Sosiaalinen luototus
      • Kansainvälinen sosiaaliturva
      • Valitusviranomaiset toimeentuloturvan päätöksissä
      • Vuorotteluvapaa ja vuorottelukorvaus
    • Vakuutusasiat
      • Lainsäädäntö
      • Vakuutuslaitokset
      • Vakuutustoiminnan valvonta
      • Vakuutusmaksujen sijoittaminen
      • Sosiaalivakuutus
        • Työeläkevakuutus
        • Tapaturmavakuutus
      • Lakisääteiset vahinkovakuutukset
        • Liikennevakuutus
          • Usein kysyttyä liikennevakuutuslain muuttamisesta
        • Potilasvakuutus
        • Ympäristövahinkovakuutus
      • Vapaaehtoiset vakuutukset
      • Sosiaalivakuutusmaksut
      • Sosiaaliturvaetuuksien indeksit ja elinaikakerroin
      • Muutoksenhaku vakuutusasioissa
      • Vakuutuslääkärit
        • Usein kysyttyä
    • Työelämä
      • Lainsäädäntö
        • Säädökset
      • Työelämän kehittäminen
      • Työsuojelu
        • Kansainvälinen yhteistyö
        • Työehtosopimuksen yleissitovuus
      • Työsuojelu työpaikoilla
      • Työsuojeluvalvonta
        • Markkinavalvonta
        • Eurooppalainen markkinavalvontayhteistyö
        • Harmaan talouden torjunta
        • Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun hallinta
        • Lähetetyt työntekijät
      • Työterveyshuolto ja työkyvyn ylläpito
        • Menetetyn työpanoksen kustannukset
      • Työturvallisuus ja työhyvinvointi
      • Tasa-arvo työelämässä
      • Nuoret ja työ
      • Perhe-elämä ja työ
      • Ikääntyneet työntekijät
    • Tasa-arvo
      • Tasa-arvopolitiikka
      • Lainsäädäntö
      • Valtavirtaistaminen
      • Työelämän tasa-arvo
      • Samapalkkaisuus
        • Perhevapaiden tasainen jakaminen on usein koko perheelle taloudellisesti paras ratkaisu
      • Kansainvälinen yhteistyö
      • Vastuuviranomaiset
    • EU ja kansainväliset asiat
    • Rahoitus ja avustukset
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Päätökset
    • Lausuntopyynnöt
    • Tapahtumat
    • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
    • Tilaa aineistoja
      • Uutiskirje
    • STM sosiaalisessa mediassa
    • Uutiskirjeet
    • Avoimet työpaikat
    • Kuntainfot
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Osallistu ja vaikuta valmisteilla oleviin asioihin
    • Kaikki hankkeet ja työryhmät
    • Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia: kohti kestävää turvallisuuskulttuuria
    • Hyvän työn ohjelma 2024-2027
      • Ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön uudistus
      • Vetoa ja pitoa -valmennus- ja kehittämiskokonaisuus
      • Tietopohja ja ennakointi
    • Kansallinen ikäohjelma
    • Kansallinen palvelureformi
    • Lapsistrategia
    • Lääkkeet ja apteekkitalous -hanke
    • Mielenterveysstrategia
    • Omalääkäriohjelma
    • Päivystys- ja sairaalaverkon uudistaminen
    • Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluvalikoiman periaatteet
      • Osallistuminen palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn
      • Palveluvalikoiman periaatteet - UKK
    • Sosiaaliturvauudistus
      • Yleistuki
      • Sosiaaliturvakomitea
      • Sosiaaliturvakomitean aikajana
      • Sosiaaliturvauudistuksen uutishuone
      • Sosiaaliturvauudistuksen tietopohja
      • Sosiaaliturvauudistuksen tapahtumat
    • Terveydeksi – kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma
    • Terveys- ja hyvinvointialan kasvuohjelma
    • Tietopohjaisen päätöksenteon vahvistaminen
    • Työelämäohjelmat 2024-2027
      • Työelämän mielenterveysohjelma
    • 65 vuotta täyttäneiden valtakunnallinen valinnanvapauskokeilu
      • Usein kysyttyä valinnanvapauskokeilusta 65 vuotta täyttäneille
    • Yksilöllistetty lääketiede
      • Genomitiedon hyödyntäminen
      • Terveysala kehittyy yhteistyöllä
      • Genomikeskus
      • Syöpäkeskus
      • Biopankkien yhtenäistäminen
      • Neurokeskus
      • Lääkekehityskeskus
      • EU:n 1+Million Genomes -aloite
      • Ihmiset ja yhteystiedot
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Johto ja organisaatio
      • Ministereiden välinen työnjako STM:ssä
      • Sosiaali- ja terveysministeri
      • Sosiaaliturvaministeri
      • Virkamiesjohto
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto (OHO)
      • Sosiaaliturva- ja vakuutusosasto (SVO)
      • Turvallisuus ja terveys -osasto (TUTO)
      • Yhteisöt ja toimintakyky -osasto (YTO)
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto (APO)
      • Työ- ja tasa-arvo-osasto (TTO)
      • Strategia- ja talousyksikkö (STAR)
      • Henkilöstö- ja hallintoyksikkö (HEHA)
      • Kansainvälisten asioiden yksikkö (KVY)
      • Viestintäyksikkö (VIE)
    • Strategia
      • Hyvinvointitalous
    • Hallinnonala
    • Valmiusasiat
      • Varautuminen pandemiaan
      • Valmiuskeskukset
      • Hyvinvointialueiden valmius ja varautuminen
      • Valmiusasiat EU:ssa
      • Säteilyonnettomuudet
    • Kansainväliset asiat
      • Euroopan unioni
        • EU-asioiden valmistelu
      • Euroopan neuvosto EN
        • Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea
      • Yhdistyneet kansakunnat YK
      • Maailman terveysjärjestö WHO
        • WHO:n pandemiasopimus
      • Globaali terveysturvallisuus
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • Pohjoinen ulottuvuus
      • Barentsin euroarktinen neuvosto
      • Arktinen yhteistyö
      • Kansainvälinen työjärjestö ILO
      • OECD
    • STM:n lomakkeita ja ohjeita
    • Talous ja toiminta
      • Tutkimus- ja kehittämistoiminta
      • Suunnittelu ja seuranta
        • Suunnittelun asiakirjat
        • Seurannan asiakirjat
      • Sosiaalimenot ja rahoitus
      • Palvelujen menot ja rahoitus
      • Markkinavalvontaohjelmat STM:n hallinnonalalla
    • Rahoitus ja avustukset
      • Valtionavustukset
        • Vuoden 2025 valtionavustukset
        • Vuoden 2024 valtionavustushaut
        • Vuoden 2023 valtionavustushaut
        • Vuoden 2022 valtionavustushaut
        • Vuoden 2021 valtionavustushaut
        • Vuoden 2020 valtionavustushaut
        • Valtionavustuksiin liittyvät lomakkeet
        • Valtionavustusten hakeminen, käyttö ja valvonta
      • Kestävän kasvun ohjelma
        • Ensimmäinen valtionavustushaku
        • Toinen valtionavustushaku
        • Valtionavustukset tutkimukselle
        • Neljäs valtionavustushaku
        • Viides valtionavustushaku
        • Usein kysyttyä kestävän kasvun ohjelman valtionavustushausta
      • Terveyden edistämisen määrärahat
      • Tartuntatautien valvonnan määrärahat
      • Sosiaalityön yliopistotasoisen tutkimuksen valtionavustus
        • Hankkeiden materiaalit
      • EU:n rakennerahastot (ohjelmakausi 2021 - 2027)
        • Ohjelmakausi 2014-2020
        • Ohjelmakausi 2007-2013
      • EU:n IV terveysalan toimintaohjelma EU4Health
      • Pohjoismaiset rahoitushaut
    • Neuvottelu- ja lautakunnat
    • Ministeriö työpaikkana
      • Palvelussuhde STM:ssä
      • STM:n henkilöstö tilastoin
      • Tutustu ministeriöläisiin
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
      • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kunniamerkit
      • Aluehallintovirastojen kautta tulevat kunniamerkkiehdotukset
      • Hallinnonalan laitosten kunniamerkkiehdotukset
      • Äitienpäiväkunniamerkit
      • Isänpäiväkunniamerkit
    • Asiointi
    • Historiaa
      • STM:n ministerit
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tilastot
      • Tilastoja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä
      • Tilastoja sosiaali- ja terveyspalveluista
      • Tilastoja toimeentulosta
      • Tilastoja vakuutusasioista
      • Tilastoja työelämästä
      • Tilastoja tasa-arvosta
      • Kansainvälisiä tilastoja
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Verkkolaskuosoite
    • Medialle
    • Tietoa sivustosta
    • Tietosuoja
      • Tietosuojaselosteet
      • Käyttäjän oikeudet ja henkilötietojen tarkistaminen
      • Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
      • Evästeistä verkkosivustolla
    • Stm.fi:n saavutettavuusseloste
    • Palaute