Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Regeringens svar på interpellationen om att rädda social- och hälsovårdstjänsterna

social- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 20.11.2024 14.20
Typ:Interpellationssvar

Social- och hälsovårdsminister Kaisa Juuso svarade på interpellationen 20.11.2024.

Ärade talman,

Välfärdsområdena har till uppgift att organisera social-, hälsovårds- och räddningstjänster, som är viktiga för människorna. Vi i regeringen vill att välfärdsområdena ska lyckas i denna uppgift, och vi stöder deras arbete. Ministerierna och välfärdsområdena agerar i nära samverkan och tätt samarbete, som har stärkts ytterligare under höstens gång.

Vi ser över servicestrukturen för att välfärdsområdena ska kunna trygga tillräcklig vård, omsorg och service för befolkningen också när tillgången på arbetskraft och den offentliga ekonomin försvagas. Vi bromsar utgiftsökningen genom ändringar i lagstiftning som gäller välfärdsområdenas uppgifter, så att välfärdsområdena får större handlingsutrymme i fråga om verksamhet och ekonomi. Välfärdsområdena har bäst kännedom om verksamheten på gräsrotsnivå, och regeringen önskar att denna kunskap och kompetens utnyttjas till fullo när man söker lösningar för mer verkningsfull service.

Bästa centerpartister. Ni har upprepade gånger talat om att regeringen håller på att skrota social- och hälsovårdstjänsterna. I er interpellation förekommer det här påståendet än en gång. Sakkunnigbedömningar om tillgången till vård och välfärdsområdesdirektörernas gemensamma ställningstagande om tillgången till tjänster stöder inte er uppfattning. 

Varför vill ni skrämma människor med det här? Det här är tjänster som är viktiga för invånarna, och ni gör politik av dem. Den här diskussionen ger en sämre bild av social- och hälsovårdstjänsterna än vad det rådande läget ger orsak till. Det främjar inte saken, utan fördjupar motsättningar-na.

Regeringen och välfärdsområdena jobbar hårt för att alla ska få de tjänster de behöver. Nu och i framtiden. Jag önskar att vi i den här diskussionen i dag kan koncentrera oss på lösningar i stället för att skrämmas med påståenden som inte stämmer.

Ärade talman,

Välfärdsområdena har kunnat ordna sina lagstadgade tjänster tillräckligt jämlikt och med beaktande av befolkningens behov. Människor får snabbare tillgång till vård och vården inleds fortare, och man har lyckats förkorta vårdköerna: enligt den senaste statistiken från mars 2024 fick patienten i 91 procent av fallen tillgång till icke-brådskande vård inom primärvården inom 14 dygn. Tillgången till vård inom primärvården har förbättrats bland annat genom utveckling av mottag-ningsverksamheten och av personalens arbetsfördelning och med hjälp av digitala verktyg. I merparten av välfärdsområdena tillämpar man en multidisciplinär teammodell vid social- och hälsocentralerna.

Också inom den specialiserade sjukvården har man kunnat förkorta vårdköerna, vilket syns i Institutet för hälsa och välfärds senaste statistik från september 2024. Nationellt har vårdköerna under det senaste året förkortats bland annat när det gäller invärtesmedicinska sjukdomar och behandlingen av lungsjukdomar. Inom kirurgin och den psykiatriska vården har läget under året på det hela taget utvecklats mot det bättre, även om det finns variationer i tillgången till vård inom de här medicinska områdena.

Personalbristen är för närvarande den största begränsande faktorn när det gäller ordnandet av tjänster. Utmaningarna i fråga om tillgången på personal leder också till ökade kostnader i välfärdsområdena. Regeringen vidtar därför åtgärder för att förbättra tillgången på utbildad personal inom vård och omsorg, till exempel genom att främja programmet för ett gott arbete, utöka utbildningen och söka lösningar för att minska anlitandet av dyr, kortvarig hyrd arbetskraft.

Anlitandet av hyrd arbetskraft har redan minskat, och till utgången av juli i år hade kostnaderna för hyrd arbetskraft minskat med 5,3 procent jämfört med motsvarande tidsperiod året innan. Den nationella administrationen av hyrd arbetskraft har under hösten utretts vid ministeriet utifrån den modell som tillämpas i Sverige.

I Sverige tillämpas en gemensam överenskommelse som syftar till att villkoren för anlitandet av och prissättningen för hyrd arbetskraft särskilt vad gäller läkare och sjukskötare ska vara enhetliga. Överenskommelsen innehåller gemensamma krav på kvalitet, kompetens och kostnader i fråga om den inhyrda personalen. Finland har som mål att under de följande två åren i tillämpliga delar ta i bruk en liknande administration av hyrd arbetskraft. 

Ärade talman,

Det finns inte en allena saliggörande metod för att lösa läget i alla välfärdsområden. Därför söker vi i enlighet med regeringsprogrammet på bred front olika lösningar bland annat för att se över tjänsterna, trygga tillgången på personal, utnyttja tekniska lösningar och information, förbättra finansieringsmodellens sporrande effekt och utveckla styrningen. 

Staten styr välfärdsområdena att se över tjänsterna så att varje tjänst på ett ändamålsenligt sätt motsvarar kundernas servicebehov. Regeringen gör sitt bästa för att var och en även i fortsättning-en ska kunna lita på att de offentliga tjänsterna fungerar och för att yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården och räddningsväsendet ska kunna koncentrera sig på det egentliga kundarbetet under sin arbetstid. Dessa yrkesutbildade personer utför ett värdefullt arbete för att vi ska få tjänster som är livsviktiga och nödvändiga för oss.

För att förbättra tillgången till mentalvårdstjänster inför regeringen en terapigaranti för barn och unga, som träder i kraft 2025. 

Regeringen vill utnyttja alla medel för att förbättra finländarnas tillgång till vård. Därför har vi inlett en ambitiös utveckling också av ersättningarna från FPA för att stödja snabbare tillgång till vård samt valfrihet och förebyggande åtgärder. Riksdagen behandlar för närvarande en proposition med förslag till återinförande och höjning av FPA-ersättningarna för assisterad befruktning. I morgon överlämnas en proposition till riksdagen med förslag till förbättring och utvidgning av FPA-ersättningarna i fråga om sådana tjänster som det finns sämre tillgång till i välfärdsområdena. Er-sättningarna för bland annat besök hos gynekolog höjs avsevärt. Ersättningarna för tandvård höjs. FPA-ersättningarna för fysioterapi återinförs.

Vid ministeriet bereds dessutom just nu ett försök med valfrihet för personer som fyllt 65 år. Försöket innebär att dessa personer från och med september nästa år kan komma till en privat allmän-läkare till priset av en offentlig kundavgift. Genom försöket kompletteras välfärdsområdenas tjäns-ter, men det ersätter dem inte. Finansieringen av försöket belastar inte heller välfärdsområdena, utan särskild temporär finansiering har reserverats för ändamålet.

Regeringens mål är också i enlighet med regeringsprogrammet att förbättra tillgången till vård och vårdens kontinuitet med hjälp av en husläkarmodell. För att främja detta mål beslutade ministerarbetsgruppen för ett hållbart välfärdssamhälle vid sitt möte den 7 november att inrätta ett program för genomförande av modellen med husläkare som ska vara gemensamt för social- och hälsovårdsministeriet och finansministeriet. Programmet inrättades genom ett ministerbeslut i tisdags. Programmet har som mål att förbättra tillgången till vård och kontinuiteten i vården genom att främja införandet av olika modeller med husläkare inom samtliga välfärdsområden. Målet är också att få personalen att stanna kvar och hjälpa den att orka i arbetet. 

I välfärdsområdena pågår olika projekt där modeller med husläkare och personliga vårdteam utvecklas i syfte att förbättra vårdens kontinuitet. Som exempel kan nämnas den modell med självständiga yrkesutövare som omsorgsfullt har beretts i Västra Nylands välfärdsområde. Liknande projekt har inletts också inom sex andra välfärdsområden. När det gäller produktion av tjänster enligt modellen med husläkare version 2.0 har Norra Österbotten kommit längst.

Dessutom har regeringen hösten 2024 som ett led i den fortsatta utvecklingen av FPA-ersättningarna beslutat att bereda och genomföra ett försök med en husläkarmodell. Avsikten är att FPA -ersättningarna ska användas för att utveckla husläkarmodellen i samband med försöken.

Ärade talman,

Välfärdsområdenas statliga finansiering med allmän täckning uppgår nästa år till 26,2 miljarder. Det är en knapp tredjedel av statens budget. Jämfört med innevarande år ökar finansieringen med 2,2 miljarder euro, varav efterhandsjusteringens andel utgör 1,4 miljarder euro.

Befolkningen blir allt äldre och behovet av tjänster ökar, och därför är det förståeligt och nödvändigt att också finansieringen av välfärdsområdena ökar. Men inte heller detta anslag kommer att räcka till om vi inte klarar av att se över tjänsterna och inför nya sätt att tillhandahålla dem. Hela social- och hälsovårdsreformen var ju en fråga om att skapa bättre förutsättningar för att förnya branschen.

En okontrollerad ökning av social- och hälsovårdsutgifterna är en betydande utmaning för hela den offentliga ekonomin. Alla välfärdsområden har godkända förändringsprogram och planer för att balansera ekonomin, men de framskrider i olika takt. I en del välfärdsområden har den ekonomiska nedgången dock redan avstannat och utvecklingen går i rätt riktning. 

Det är viktigt att varje välfärdsområde gör allt som står i dess makt för att anpassa sin ekonomi och minska underskottet. Regeringen bereder inga ändringar i bestämmelserna om skyldigheten att täcka underskott. I alla situationer tryggas dock alla finländare tillräckliga social- och hälsovårdstjänster på det sätt som anges i grundlagen.

Ärade talman,

Finland har lyckats skuldsätta sig svårt. Den största risken med tanke på tryggandet av välfärds-samhällets tjänster är om vi inte kan kontrollera utgiftsutvecklingen. Av allt att döma oroar sig Centern inte för balansen i vårt lands ekonomi.

Regeringen har som mål att höja finländarnas levnadsstandard, styra in Finlands ekonomi på en hållbar tillväxtbana och vända den skuldsättningsutveckling som hotar välfärden. Därför har regeringen beslutat och förbundit sig att genomföra ett åtgärdspaket på nio miljarder euro för att stärka de offentliga finanserna. 

Reformen av social-, hälsovårds- och räddningstjänsterna, etableringen av verksamheten i välfärdsområdena och stävjandet av kostnadsökningen är en helhet av betydande omfattning också med tanke på hållbarheten i de offentliga finanserna. 

Den förra regeringen genomförde en administrativ reform av tjänsterna. Ordnandet av tjänsterna överfördes på bredare axlar, för att man ska kunna se över dem. Efter många år av förvaltningsreformer är det nu dags för en reform av tjänsterna. Detta arbete utförs nu i regeringen och välfärds-områdena. Det är inte lätt, men det måste göras. Både nuvarande och kommande generationer har rätt till välfärdssamhällets tjänster. Också detta vill den nuvarande regeringen se till.

Obs. Meddelandet har korrigerats den 20.11.2024 kl. 15.56. Det datum som social- och hälsovårdsminister Kaisa Juuso svarade på interpellationen har korrigerats.

Ett fungerande och hållbart välfärdssamhälle Orpos regeringsprogram
husläkarsystem hälsa hälsovårdstjänster interpellationer läkare regeringsprogram social- och hälsovårdstjänster välfärd välfärdsområden
Tillbaka till toppen
Social- och hälsovårdsministeriet
Sosiaali- ja terveysministeriö
Ministry of Social Affairs and health

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
      • Priset Årets Pappa
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Arbetslivsprogrammen
      • ARBETE2030 – Utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet
      • Programmet för arbetsförmåga
      • Program för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Barnstrategi
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Tillgänglighetsdirektivet
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
    • Nationell servicereform
      • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
        • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
        • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Avslutade projekt
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi