Arbetarskyddsinspektioner inskränker spelutrymmet för den grå ekonomin
"Den grå ekonomin är ett allvarligt samhälleligt problem som undergräver hela samhället. Den är en härva med så många inslag att inte någon myndighet ensam kan bekämpa den. Arbetarskyddsmyndigheterna har sin egen roll vid övervakning av den grå ekonomin parallellt med polisen, skattemyndigheten och arbetsmarknadsorganisationerna", konstaterar tillsynsdirektören vid arbetarskyddsavdelningen Markku Marjamäki.
Arbetarskyddsmyndigheterna övervakar arbetarskyddslagstiftningen, i vilken centrala skyldigheter för arbetsgivare utfärdas.
Arbetarskyddsmyndigheterna har också tillsynsuppgifter med anknytning till anställningar: Använder arbetsgivarna arbetskraft som har rätt att arbeta i Finland? Betalas sådana löner och förmåner till arbetstagare som ska betalas på den finländska arbetsmarknaden? Uppdragsgivaren ska också ha lagenliga utredningar om sina avtalspartner. På det här sättet övervakas att skatter och arbetspensionsavgifter betalas i situationer där man anlitar underleverantörer och hyrd arbetskraft och kraven i arbetslagstiftningens krav tillgodoses.
Stort behov av tillsynsarbeteDen grå ekonomin och billig arbetskraft har stört arbetsmarknaden i Finland sedan EU:s utvidgning österut.
Marjamäki ser det viktigt att regionförvaltningsverken nu garanteras tillräckliga resurser:
"Sällan finns det ett sådant behov av tillsynsarbete. Nu måste vi agera effektivt och förståndigt."
Arbetarskyddsavdelningen vid social- och hälsovårdsministeriet styr regionförvaltningen, och Regionförvaltningsverkens ansvarsområden för arbetarskyddet - tidigare arbetarskyddsdistrikten - sköter den praktiska tillsynen på arbetsplatserna.
"Det finns grovt räknat 250 000 arbetsplatser i Finland, och regionförvaltningsverken gör årligen cirka 20 000 inspektioner på arbetsplatser. Den stora frågan är valet av vilka arbetsplatser inspektionerna riktas till och vilka frågor som lyfts fram", säger Marjamäki.
Det är inte möjligt att besöka alla arbetsplatser, men arbetarskyddsmyndigheterna möter kundefterfrågan väl. Marjamäki säger att ungefär 70 000 personer på arbetsplatserna hör av sig varje år, och alla tolkningsfrågor och begäran om åtgärder hanteras utan dröjsmål. Större delen av ärendena klaras av genom ett telefonsamtal medan vissa kräver längre utredningar.
"Först försöker man få företagen själv att lösa frågan. Vid behov görs utredningar och inspektioner, på basis av vilka man ger arbetsgivarna anvisningar för verksamheten."
Oannonserade inspektioner blir vanligareStörre delen av arbetarskyddsinspektionerna görs efter förhandsanmälan: man kommer överens med arbetsgivaren när inspektionen ska göras och vad den ska handla om.
"Denna så kallade effektivitetsbaserade taktik är rådande. Idén är att man försöker förmå arbetsgivaren att uppfylla sina skyldigheter enligt lagen. Vi utövar inte mycket tillsyn i form av razzior, vilket är vanligt i Sydeuropa, men den grå ekonomin har ökat antalet oannonserade inspektioner. Vi söker arbetsgivare som inte följer lagen, och försöker dölja det för oss."
Vid Teollisuuden Voimas kärnkraftsbygge i Olkiluoto gjordes en oannonserad inspektion i slutet av september:
"I det här fallet anlände ett betydande antal inspektörer från Helsingfors och Åbo oannonserat, och vi ville få en bra bild av vilka som arbetar på bygget. Inspektörerna fick dock inte direkt tillträde till bygget även om vi fick stöd av polisen", säger Marjamäki.I Olkiluoto fanns arbetsgivare och arbetstagare som arbetarskyddsmyndigheterna saknade kännedom om. Vid bygget fanns även mycket utländsk arbetskraft. Fallet utreds som bäst.
Redaktör: Irma Heiskanen-Haarala