Utkomststöd

Kortfattat

  • Utkomststödet är den form av social trygghet som blir aktuell i sista hand. Det tryggar en persons eller familjs oundgängliga försörjning, när övriga inkomster och tillgångar inte räcker till.
  • Stödet är behovsprövat, och dess syfte är att stödja stödmottagarens möjligheter att klara sig på egen hand och förebygga utslagning.
  • FPA ansvarar för det grundläggande utkomststödet. Välfärdsområdena ansvarar för det kompletterande och förebyggande utkomststödet.
  • Beslut om utkomststöd ska fattas utan dröjsmål. Klienten har rätt att överklaga beslutet.
  • Klienten har rätt till service som är ordnad på ett tillgängligt sätt. Klienten har också rätt till ett personligt samtal.

Social- och hälsovårdsministeriet ansvarar för lagstiftningen om utkomststöd och utvecklingen av det som en del av socialvården. Lagarna finns i Finlex.

Utkomststöd kan beviljas en person eller en familj som behöver stöd och som inte klarar av att täcka de dagliga nödvändiga utgifterna med sina disponibla inkomster och tillgångar eller på andra sätt. 

Utkomststödet är behovsprövat och beviljas i regel för en månad i sänder. Stödbeloppet beräknas enligt klientens nödvändiga utgifter.

Stödbeloppet är det belopp med vilket klientens stödberättigande utgifter överskrider de disponibla inkomsterna och tillgångarna.

De som ansöker om utkomststöd har i allmänhet inkomster, såsom bostadsbidrag, utkomstskydd för arbetslösa eller sjukdagpenning. Det utkomststöd som beviljas minskas då med motsvarande belopp.

FPA ansvarar för det grundläggande utkomststödet och välfärdsområdena för det kompletterande och förebyggande utkomststödet

Utkomststöd söks hos Folkpensionsanstalten (FPA), som avgör klientens rätt till grundläggande utkomststöd. Välfärdsområdena ansvarar för det kompletterande och förebyggande utkomststödet.

FPA är skyldig att överföra ansökan till välfärdsområdet, om klienten i sin ansökan har uppgett andra utgifter än sådana som ingår i grunddelen eller i övriga grundutgifter. En ytterligare förutsättning är att klienten har begärt att ärendet ska överföras i samband med ansökan om utkomststöd eller efter att ha fått ett beslut.

Socialvården vid välfärdsområdet fattar beslut om det kompletterande utkomststöd och det förebyggande utkomststöd som utkomststödsklienten kan behöva.

En klient kan också ansöka om kompletterande stöd eller förebyggande utkomststöd direkt hos välfärdsområdet, om FPA redan har meddelat klienten ett beslut om grundläggande utkomststöd för den tid som ansökan gäller.

För att trygga brådskande och nödvändig hjälp kan välfärdsområdet i undantagsfall bevilja förebyggande utkomststöd utan att klienten måste ansöka om grundläggande utkomststöd. I regel är det dock bra att alltid sträva efter att utreda klientens rätt till grundläggande utkomststöd. Vid välfärdsområdet ska en yrkesutbildad person inom socialvården ansvara för beslutsfattandet om förebyggande stöd, så att en professionell helhetsbedömning av klientens situation genomförs. 

FPA ger mer information om grundläggande utkomststöd och informerar och ger handledning och råd vid ansökan om stöd:

Det välfärdsområde där du bor informerar om och kan svara på frågor om socialvårdens tjänster och om kompletterande och förebyggande utkomststöd.

Till välfärdsområdets avgiftsfria tjänster hör också socialt arbete, som utförs av yrkesutbildade personer inom socialvården. Läs mer om socialt arbete, social handledning och social rehabilitering:

De olika formerna av utkomststöd

Utkomststödet består av

  • grundläggande utkomststöd (grunddel och övriga grundutgifter)
  • kompletterande utkomststöd
  • förebyggande utkomststöd.

Grundläggande utkomststöd för dagliga utgifter  

Vid beviljande av grundläggande utkomststöd beaktas utgifter som täcks med en grunddel (grunddelen) och övriga grundutgifter. Grunddelen enligt lagen om utkomststöd är ett kalkylerat belopp som ska täcka de utgifter som hänför sig till det dagliga uppehället enligt olika persongruppers minimikonsumtionsnivå. Grunddelen justeras i enlighet med folkpensionsindexet.

Grunddelen ska täcka

  • utgifter för kost
  • utgifter för kläder
  • smärre hälso- och sjukvårdsutgifter
  • utgifter som beror på personlig hygien och hemmets hygien
  • användning av lokaltrafik
  • prenumeration på dagstidning
  • användning av telefon och datakommunikation
  • hobby- och rekreationsverksamhet
  • andra motsvarande utgifter som hänför sig till personens och familjens dagliga uppehälle.

Utöver grunddelen betalas grundläggande utkomststöd till behövligt belopp för övriga grundutgifter: för boendeutgifter, såsom hyra eller vederlag, vattenavgift, kostnader för uppvärmning och hushållselektricitet samt hemförsäkringspremier, för hälso- och sjukvårdsutgifter (exempelvis receptbelagda mediciner) och för nödvändiga utgifter som hänför sig till inflyttning i en bostad. Som övriga grundutgifter beaktas även utgifter för barndagvård, utgifter för morgon- och eftermiddagsverksamhet för skolelever och en umgängesförälders utgifter för att träffa sitt barn. Det är också möjligt att få stöd för utgifter för anskaffning av en nödvändig identitetshandling eller resehandling.

Möjliga avgiftsnedsättningar ska utnyttjas i första hand innan utkomststöd beviljas.

Kompletterande utkomststöd för särskilda behov      

Välfärdsområdet kan enligt prövning bevilja kompletterande utkomststöd för utgifter som på grund av en persons eller familjs särskilda behov eller förhållanden ansetts behövliga för tryggande av försörjningen eller främjande av förmågan att klara sig på egen hand. 

Som en persons eller familjs särskilda behov eller förhållanden kan anses långvarigt utkomststöd, en långvarig eller svår sjukdom, särskilda behov i anslutning till barns hobbyverksamhet och andra med dessa jämförbara förhållanden eller behov. 

Förebyggande utkomststöd för möjligheterna att klara sig på egen hand

Välfärdsområdena kan dessutom bevilja förebyggande utkomststöd enligt grunder som de själva bestämmer med stöd av lagen om utkomststöd. Syftet med förebyggande utkomststöd är att främja en persons eller familjs förmåga att klara sig på egen hand och att förebygga utslagning.

Förebyggande utkomststöd kan beviljas till exempel för att trygga boendet, lindra svårigheter till följd av överskuldsättning eller en plötsligt försämrad ekonomisk ställning eller för andra syften som främjar stödmottagarens möjligheter att klara sig på egen hand.

Beslutsfattandet i utkomststödsärenden

Beslutet om utkomststöd ska fattas senast den sjunde vardagen efter att ansökan inkommit. I brådskande fall ska beslutet fattas samma dag eller senast följande vardag. 

Skötseln av utkomststödsärenden ska med tanke på webbtillgänglighet och fysisk tillgänglighet ordnas så att olika klientgruppers behov beaktas. Sökanden ska också ges tillfälle till ett personligt samtal med en tjänsteman vid FPA eller en socialarbetare eller socialhandledare vid välfärdsområdet senast den sjunde vardagen efter det att sökanden begärt detta. FPA och välfärdsområdet kan också ha en gemensam träff med klienten, och klienten har rätt att begära möjlighet till ett gemensamt möte.  

Beslut om utkomststöd ska ges skriftligen, och beslutet ska motiveras. 

Sökande av ändring och överklagande av beslut om utkomststöd

I stödbeslutet anges alltid hur man begär omprövning av det eller hur beslutet kan överklagas genom besvär. En person som är missnöjd med ett beslut om grundläggande utkomststöd kan begära omprövning av det hos FPA:s center för omprövning.

En person som är missnöjd med ett välfärdsområdes beslut om utkomststöd kan begära omprövning av beslutet hos välfärdsområdet. 

Det beslut som meddelas med anledning av begäran om omprövning kan överklagas genom besvär hos förvaltningsdomstolen och i vissa fall hos högsta förvaltningsdomstolen, om den beviljar besvärstillstånd. 

Om du är missnöjd med bemötandet i ett ärende som gäller grundläggande utkomststöd finns följande alternativ:

  • Om du anser att en enhet eller en anställd vid FPA har förfarit eller agerat lagstridigt, felaktigt eller olämpligt kan du hos FPA anföra en förvaltningsklagan, som behandlas internt. En förvaltningsklagan kan också anföras över att en anställd eller en enhet har låtit bli att agera eller har försummat sina uppgifter. Genom förvaltningsklagan kan du inte söka ändring i ett förmånsbeslut som FPA fattat.
  • Om du misstänker att en myndighet eller tjänsteinnehavare inte har följt lagen eller fullgjort sina skyldigheter eller att de grundläggande och mänskliga rättigheterna inte har tillgodosetts på behörigt sätt kan du vända dig till riksdagens justitieombudsman.

Om du är missnöjd med servicen eller bemötandet vid välfärdsområdets socialvård finns följande alternativ: 

  • Välfärdsområdets socialombud ger råd och hjälper i ärenden som gäller klientens ställning. Socialombudet kan också ge råd om omprövning av välfärdsområdets utkomststödsbeslut och om framställande av besvär. Socialombudet har ingen behörighet vad gäller FPA:s verksamhet.
  • Du kan framställa en anmärkning till den som ansvarar för verksamhetsenheten eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Innan du framställer anmärkningen är det dock bra att först försöka reda ut ärendet med de personer som skötte det.
  • Du kan anföra klagomål hos tillsynsmyndigheten: regionförvaltningsverket i din region (AVI), Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) eller riksdagens justitieombudsman. 

 Mer Information:

Delegationen för utkomststödsärenden

I anslutning till social- och hälsovårdsministeriet finns en riksomfattande delegation för utkomststödsärenden, som har till uppgift att följa tillämpningspraxis och samarbetet mellan myndigheterna i utkomststödsärenden samt lägga fram förslag i frågor som gäller utkomststödet. 

Delegationen består av företrädare för social- och hälsovårdsministeriet, finansministeriet, arbets- och näringsministeriet, Folkpensionsanstalten, Institutet för hälsa och välfärd, Helsingfors stad, socialvården i välfärdsområdena, Kommunförbundet och SOSTE Finlands social och hälsa rf.

Mer information

Ritva Liukonen, specialsakkunnig 
social- och hälsovårdsministeriet, Avdelningen för social trygghet och försäkringar / SVO, Förmånsenheten / ETU Telefon:0295163278   E-postadress: