Utnyttja informationen om social- och hälsovården som stöd för välfärden och de förnyade tjänsterna
Social- och hälsovårdsministeriet har förnyat strategin för elektronisk informationshantering inom social- och hälsovården. Målet med strategin är att stödja reformen av social- och hälsovården samt medborgarens åtgärder för att upprätthålla den egna välfärden. Detta görs genom att man förbättrar informationshanteringen och ökar antalet elektroniska tjänster. Det väsentliga är att man utnyttjar informationen om social- och hälsovården och vidareutvecklar den till kunskap som hjälper såväl servicesystemet som den enskilda medborgaren.
Strategin och dess genomförande delas in i fem huvudelement: kunniga medborgare, skicklig personal och ett fungerande servicesystem, vidareutveckling av information och ledning genom information, styrning och samarbete samt infostruktur. Tillförlitlig välfärdsinformation och elektroniska tjänster spelar en viktig roll för alla dessa element.
Vid beredningen av strategin samarbetade man i stor utsträckning med medborgare, organisationer inom social- och hälsovården samt med olika ministerier och Kommunförbundet. I arbetet utnyttjades arbetsgrupper, seminarier, webbenkäter, Innokylä och sociala medier.
Även verkställandet av strategin planeras och genomförs som ett samarbete. Den genomförandeplan som berör de kommande åren färdigställs i början av 2015, och den upprätthålls under hela strategiperioden. En del av åtgärderna inleds genast, en del i ett senare skede. Material med anknytning till genomförandet publiceras också på webbplatsen för Innokylä under rubriken Sote tieto hyötykäyttöön.
Ytterligare informationutvecklingschef Anne Kallio, tfn 02951 63366
utvecklingschef Maritta Korhonen, tfn 02951 63344