Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Anvisning om förfaringssätt vid tillämpning av mentalvårdslagen

Utgivningsdatum 18.12.2012 10.51
Typ:Pressmeddelande N5-61685

Fortsatt psykiatrisk vård oberoende av patientens vilja samt medicinering och andra behandlingar oberoende av patientens vilja

Bakgrund till anvisningen om förfaringssätt

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna (EMD) gav 3.7.3012 sitt beslut i mål X v. Finland (nr 34806/04). Beslutet baserade sig på ett klagomål som anförts av en s.k. kriminalpatient, dvs. en person åtalad för brott som på grund av sitt sinnestillstånd inte hade dömts till straff och som därefter förordnats till vård oberoende av sin vilja.

EMD ansåg i sitt beslut att det i fallet skett en förbrytelse mot europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna på två olika grunder. Den första av dem gällde förfarandet vid fortsatt vård oberoende av patientens vilja efter att den ursprungliga perioden av sex månader avslutats. Den andra kränkningen anslöt sig till medicinering som patienten getts oberoende av sin vilja.

I fråga om fortsatt vård oberoende av patientens vilja konstaterade EMD att förfarandet vid fortsatt vård oberoende av personens vilja enligt Finlands lagstiftning inte innehåller en tillräcklig skyddsmekanism mot godtycke. Som motivering konstaterade domstolen som följer:

The patients do not have a possibility to benefit from a second, independent opinion. The Court finds such a possibility to be an important safeguard against possible arbitrariness in the decision-making when the continuation of confinement to involuntary care is concerned.

och

A patient who is detained in a mental hospital does not appear to have any possibilities of initiating any proceedings in which the issue of whether the conditions for his or her confinement to an involuntary treatment are still met could be examined.

EMD konstaterade sålunda att eftersom en patient som intagits för vård oberoende av sin vilja inte har möjlighet att få en annan, av vårdanstalten oberoende åsikt om fortsatt vård oberoende av sin vilja, ger systemet inte tillräckliga garantier mot godtycke. Enligt EMD:s uppfattning ger lagstiftningen patienten inte heller möjlighet att få förutsättningarna för vård oberoende av sin vilja bedömda av en annan instans än sjukhuset medan vården pågår.

På dessa grunder ansåg EMD att Finlands nationella lagstiftning till dessa delar inte uppfyller kraven enligt 5 artikel 1 stycket (e) i europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna.

När det gäller tvångsmedicinering konstaterade EMD att tvångsmedicinering innebär en kränkning av patientens fysiska självbestämmanderätt och att den därför ska basera sig på lagstiftning som säkerställer adekvata skyddsmekanismer mot godtycke. Till denna del konstaterade domstolen:

The decision-making was solely in the hands of the treating doctors who could take even quite radical measures regardless of the applicant's will. Moreover, their decision-making was free from any kind of immediate judicial scrutiny: the applicant did not have any remedy available whereby she could require a court to rule on the lawfulness, including proportionality, of the forced administration of medication and to have it discontinued.

Till denna del ansåg EMD alltså att fattandet av beslut om tvångsmedicinering enbart låg på de behandlande läkarnas ansvar och att de hade möjlighet att vidta även radikala åtgärder oberoende av den klagandes vilja. Till fattandet av beslutet anslöt sig inte heller någon rättslig bedömning, och den klagande hade inte möjlighet att få rättelse i beslutet. Det är därför fråga om förbrytelse mot 8 artikel i europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna.

Domstolens avgörande blev slutgiltigt 21.11.2012. Riktlinjer enligt EMD:s beslut ska hädanefter tas i beaktande när man fattar beslut om fortsatt vård av psykiatriska patienter och om behandlingar och undersökningar oberoende av patientens vilja enligt 22 b § i mentalvårdslagen.

Med anledning av EMD:s beslut kommer social- och hälsovårdsministeriet att inleda beredning av ändringar i mentalvårdslagen i en nära framtid så att lagen också i fråga om fortsatt vård och behandlingar oberoende av patientens vilja ska vara i överensstämmelse med europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna.

Eftersom det tar minst några månader att inkludera de nämnda ändringarna i lagen, har social- och hälsovårdsministeriet berett denna anvisning om åtgärder som bör fullföljas då det gäller fortsatt psykiatrisk vård oberoende av patientens vilja och då man genomför behandlingar av en patient i vård oberoende av sin vilja, inkl. medicinering av patienten oberoende av hans eller hennes vilja. Anvisningen gäller fortsatt vård samt behandlingar oberoende av patientens vilja medan vården pågår oavsett om vården baserar sig på 11 eller 17 § i mentalvårdslagen. Anvisningen är avsedd att iakttas till dess de planerade ändringarna i lagen träder i kraft.

Anvisningarna har utarbetats i samarbete med Institutet för hälsa och välfärd, Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) samt Regionförvaltningsverket i Södra Finland. I beredningsskedet har vi fått respons också från statens mentalsjukhus och sjukvårdsdistrikten.

Fortsatt psykiatrisk vård oberoende av patientens vilja

På basis av EMD:s avgörande ska man ge patienter i vård oberoende av sin vilja möjlighet att i samband med fattandet av beslut om fortsatt vård få en psykiatrisk bedömning från en annan part än det behandlande sjukhuset om huruvida förutsättningarna enligt 8 § i mentalvårdslagen för förordnande till vård fortfarande föreligger.

I sitt avgörande betraktar EMD frågan i synnerhet utifrån perspektivet om förfarandet ger patienten tillräckligt skydd mot godtycke och avslutar med att kräva en bedömning av en i förhållande till det behandlande sjukhuset utomstående part om behovet av vård för patienten. Eftersom grunden för förordnande till vård oberoende av patientens vilja i den finska mentalvårdslagen är medicinsk, är det klart att den part som ger utlåtandet ska vara en läkare. Å andra sidan konstaterar EMD att bedömningen ska vara psykiatrisk till naturen, utan att dock noggrannare ta ställning till hur utlåtanden anskaffas eller om den läkare som utarbetar utlåtandet ska vara specialist i psykiatri.

Med beaktande av avsikten med EMD:s avgörande, dvs. att man främst ska skydda patienten mot godtycke, kan man i detta skede anse det tillräckligt på miniminivå att patienten, innan beslut om fortsatt vård fattas, ges tillfälle att få en bedömning av en i förhållande till sjukhuset utomstående läkare, till exempel en hälsocentralläkare, om behovet av vård. I första hand bör man dock agera så att bedömningen görs av en specialist i psykiatri eller av någon annan läkare som är insatt i psykiatri. I praktiken är det sjukhuset som ska se till att en utomstående läkare kallas till platsen för att undersöka patienten och utarbeta ett utlåtande. Läkaren ska utgående från de uppgifter som han eller hon fått ge ett utlåtande även i fall patienten vägrar att delta i undersökningar. Innehållet i utlåtandet blir i dessa fall dock snävt.

Om det är uppenbart innan tidsfristen på 3 månader enligt 12 § eller 6 månader enligt 17 § 2 mom. i mentalvårdslagen utgår att fortsatt vård oberoende av patientens vilja kan komma i fråga, ska man berätta för patienten att man innan ett observationsutlåtande utarbetas kallar en utomstående läkare att undersöka patienten och ge utlåtande om huruvida förutsättningarna enligt 8 § i mentalvårdslagen fortfarande föreligger. En sådan utomstående bedömning är inte en remiss till observation i enlighet med 9 § i mentalvårdslagen utan ett separat läkarutlåtande om saken som inte regleras närmare i lagen. Det är inte fråga om en uppgift där sådant utövande av offentlig makt ingår som i regel ska skötas inom tjänsteförhållande och vars delegering till en annan myndighet skulle förutsätta att detta särskilt föreskrivs i lag.

En utomstående bedömning kan begäras av en hälsovårdscentral eller även av en annan instans. Enligt social- och hälsovårdsministeriets uppfattning har hälsovårdscentraler inte en på lag baserad skyldighet att ge utomstående bedömningar. Om man inte lyckas komma överens med en hälsovårdscentral om ordnande av bedömningen, ska sjukhuset avtala med en annan instans om detta. En utomstående bedömning som sjukhuset ordnar får inte föranleda kostnader för patienten.

Eftersom mentalvårdslagen inte känner till ett sådant förfarande och eftersom undersökningarna och behandlingen främst ska genomföras i samförstånd med patienten, har patienten rätt att vägra en sådan utomstående bedömning. Om patienten vägrar att delta i en utomstående bedömning, ska detta och de grunder som patienten eventuellt nämnt antecknas i journalhandlingarna, och en utredning om detta ska tillsändas förvaltningsdomstolen med de handlingar som hänför sig till hemställan.

Patienten kan också vägra att hans eller hennes patientuppgifter överlämnas till en utomstående bedömare även om han eller hon annars skulle tillåta bedömningen. Då ska det konstateras i bedömarens utlåtande vilka uppgifter utlåtandet baserar sig på.

Patienten ska beredas möjlighet att begära en bedömning som avses i 8 § i mentalvårdslagen även av en läkare som patienten själv valt, innan beslut om fortsatt vård fattas. Detta kan göras vid sidan av den ovan nämnda bedömning som sjukhuset har ordnat, om patienten så vill. Om den bedömning som patienten själv ordnat föranleder kostnader, ska patienten själv stå för dessa.

Efter det att nämnda utomstående bedömning om patienten har erhållits ska sjukhuset genomföra de övriga förfaranden som eventuellt anknyter till fortsatt vård så som det föreskrivs i mentalvårdslagen. I förfarandet ska också beaktas det utlåtande som inhämtats av en oberoende utomstående läkare eller läkarens bedömning om huruvida förutsättningarna enligt 8 § i mentalvårdslagen uppfylls. Den utomstående bedömningen binder inte den läkare som utarbetar utlåtandet och inte heller den läkare som fattar beslutet, men de åsikter som ingår där ska tas i beaktande. Om den utomstående uppfattningen avviker från konklusionen i observationsutlåtandet ska orsaken till varför avgörandet avviker från den utomstående oberoende bedömningen ges i observationsutlåtandet och beslutet om fortsatt vård.

Inhämtandet av en utomstående bedömning ändrar inte tidsfristerna som gäller fortsatt vård oberoende av patientens vilja enligt mentalvårdslagen. Därför ska sjukhuset se till att en utomstående bedömning med tanke på vård och fattande av beslut görs så nära tidpunkten för beslutet om fortsatt vård som möjligt, men likväl så att beslutet om fortsatt vård kan fattas i tid.

När det är fråga om en patient som intagits för vård enligt 11 § i mentalvårdslagen, ska man efter beslutet om fortsatt vård (som fattats efter vård i 3 månader) som beskrivs ovan fortfarande agera så som föreskrivs i 12 § 2 mom. i mentalvårdslagen. Med andra ord, inhämtandet av en utomstående bedömning ska ansluta sig till beslutet om fortsatt vård som fattas efter 3 månader. Därefter förutsätter beslut om fortsatt vård efter sex månader från det föregående beslutet om fortsatt vård en observationsremiss enligt 9 § samt observation, ett observationsutlåtande och beslut som baserar sig på denna. Även då ska patienten ha möjlighet att begära en bedömning om uppfyllandet av kriterierna enligt 8 § i mentalvårdslagen av en läkare som patienten själv valt, och patienten ska själv stå för kostnaderna.

Däremot ska man i fråga om beslut om fortsatt vård av en kriminalpatient som fattas med sex månaders mellanrum agera såsom ovan konstaterats. Då ska en utomstående bedömning fogas till varje beslut om fortsatt vård.

Bedömning av förutsättningarna för vård oberoende av patientens vilja medan vården pågår

EMD konstaterade också att patienten bör ha möjlighet att få förutsättningarna för vård oberoende av sin vilja bedömda även medan vården pågår. I 12 § 1 mom. och i 14 § i mentalvårdslagen ingår klart en tanke att när situationen förändras så att förutsättningarna för vård oberoende av patientens vilja inte längre uppfylls, kan institutionsvården endast fortsättas om patienten så vill. Samma princip lämpar sig också för s.k. kriminalpatienter.

EMD:s dom innebär att sjukhusen bör alltid på patientens begäran bedöma om förutsättningarna enligt 8 § i mentalvårdslagen uppfylls. Patientens begäran och den bedömning som baserar sig på denna ska antecknas i journalhandlingarna. Om det konstateras i bedömningen att förutsättningarna fortfarande föreligger, ska patienten meddelas om detta. Samtidigt ska patienten meddelas att han eller hon kan anföra klagomål om fortsatt vård till regionförvaltningsverket.

Om det bara har pågått en kort tid efter det att patienten lämnade in sin tidigare begäran och om det är uppenbart att ingen förändring skett i patientens tillstånd, kan man låta bli att göra utredningen. Även detta med motivering ska antecknas i journalhandlingarna.

Behandlingar av patienten oberoende av hans eller hennes vilja (inkl. tvångsmedicinering)

I 4 a kap. i mentalvårdslagen föreskrivs om begränsning av patientens grundläggande fri- och rättigheter medan vård och undersökning oberoende av patientens vilja pågår. Bestämmelserna i kapitlet trädde i kraft 1.6.2002. I 4 a kap. ingår allmänna bestämmelser om begränsning av patientens självbestämmanderätt och till exempel särskilda bestämmelser om behandlingen av psykiska sjuk-domar. Utgångspunkten även i fråga om en patient som förordnats till vård oberoende av sin vilja är att vården ska i mån av möjlighet ske i samförstånd med patienten.

Enligt 22 k § 2 mom. i mentalvårdslagen ska sjukhuset föra en särskild förteckning över begränsningarna av självbestämmanderätt som avses i 4 a §. Enligt 12 § 6 mom. i social- och hälsovårdsministeriets förordning om journalhandlingar (298/2009) ska det göras en särskild anteckning om detta i journalhandlingarna, och av denna anteckning ska framgå orsaken till åtgärden, dess art och längd och en bedömning av hur åtgärden inverkar på vården av patienten. Också namnet på den läkare som ordinerat åtgärden och de personer som vidtagit åtgärden ska antecknas i journalhandlingarna.

Enligt vad som anförts ovan ska samtliga undersökningar och behandlingar som genomförts oberoende av patientens vilja (inkl. medicinering oberoende av patientens vilja) separat antecknas i journalhandlingarna.

Patienten har också rätt att anföra klagomål om undersökningar och behandlingar oberoende av hans eller hennes vilja hos regionförvaltningsverket. Avgörandet i klagomålet är av betydelse i synnerhet om begränsningsåtgärden är långvarig och besvärsmyndighetens avgörande kan leda till att den avslutas. När klagomålet avgörs är det beslut som ges av betydelse i fråga om de begränsningsåtgärder som redan avslutats som en del av det repressiva rättskyddet.

SÄNDLISTA
Kommunerna
Sjukvårdsdistrikten
Statliga sinnessjukhusen
Regionförvaltningsverken

FÖR KÄNNEDOM
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Institutet för hälsa och välfärd
Finlands Kommunförbund

 

Kommuninfo
mental hälsa
Tillbaka till toppen

Populära innehåll

Avgiftstak för hälso- och sjukvården

Avgifter för social- och hälsovård

Karta över välfärdsområdena

Välfärdsområden

Vårdgarantin

Lagstiftningen om social- och hälsovården

Funktionshinderservice

Klient- och patientavgifter

Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 

Utkomststöd

Hemvård

Barnskydd

Tjänster och förmåner för äldre

Aktuellt

Aktuellt

Pressmeddelanden och nyheter

Kolumner

Beställ material

Begäran om utlåtande

Lediga befattningar

Information om ministeriet

Ministrar

Ministeriet

Kontaktinformation

Till medierna

Ministeriet som arbetsplats

Nätfakturaadress

 

Information på stm.fii

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Social- och hälsovårdsministeriet, länk till framsida

Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde
statsradet.fi
stm.fi Social- och hälsovårdsministeriet - Alla skall ha rätt till ett hälsosamt och tryggt liv
fimea.fi Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområde
stuk.fi Strålsäkerhetscentralen
thl.fi Institutet för hälsa och välfärd
ttl.fi Arbetshälsoinstitutet
tyosuojelu.fi Arbetarskyddsförvaltningen
valvira.fi Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
          • Delegationen för rättigheter för personer med funktionsnedsättning VANE
          • FN:s konvention
          • FN:s konvention på lätt svenska
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
          • EHDS-förordningen
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Utvecklandet av arbetslivet
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
        • En jämnare fördelning av familjeledigheten är ofta det bästa för hela familjen
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Alla projekt och arbetsgrupper
    • Arbetslivsprogram 2023–2027
      • Programmet för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Barnstrategi
    • Husläkarprogrammet
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Klient- och patientsäkerhetsstrategin
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Nationella försöket med valfrihet för 65 år fyllda
      • Vanliga frågor och svar om försöket med valfrihet för 65 år fyllda
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Nationell servicereform
    • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
      • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
      • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
      • Attraktivare arbetsplatser i välfärdsområdena genom coachning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Reform av läkemedelsärenden
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2026
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi