Regeringen vill tillåta kundleverans av alkoholdrycker och förtydliga regleringen av distansförsäljningen
Regeringen föreslår ändringar i alkohollagen. Syftet är att alkoholdrycker ska kunna levereras till kunderna. Samtidigt förtydligas också bestämmelserna om distansförsäljning över nationsgränserna och marknadsföringen av alkoholdrycker på nätet.
Regeringen föreslog den 10 oktober 2024 för riksdagen att det ska vara möjligt att leverera alkoholdrycker inom Finland. Europeiska kommissionen gav ett utlåtande om regeringens proposition den 17 december 2024. Enligt utlåtandet kan lagändringen diskriminera utländska aktörer om inte bestämmelserna om gränsöverskridande distansförsäljning av alkohol samtidigt förtydligas. Kommissionen förutsatte att lagstiftningen inte diskriminerar aktörer som är etablerade i andra EU- och EES-länder.
Leverans av alkoholdrycker ska kräva leveranstillstånd och leveranspass
Alkoholdrycker kan beställas och levereras från Alko och från bland annat butiker, kiosker, bensinstationer och restauranger med detaljhandelstillstånd. Det ska vara möjligt att från den tillståndspliktiga detaljhandeln beställa högst 8-procentiga alkoholdrycker som framställts genom jäsning eller högst 5,5-procentiga alkoholdrycker som framställts på annat sätt. Drycker som är starkare än så ska beställas från Alko. De som har leveranstillstånd ska också kunna leverera sådana alkoholdrycker som köpts via distansförsäljning från ett annat land.
Det föreslås ett nytt leveranstillstånd i alkohollagen som kompletterar detaljhandelstillståndet och serveringstillståndet. Det ska krävas ett separat leveranspass av de som levererar alkoholdrycker. Av de som har leveranstillstånd ska det dessutom krävas en plan för egenkontroll.
Alkoholdrycker som köpts via den inhemska detaljhandeln eller via gränsöverskridande distansförsäljning ska få levereras till kunder endast kl. 9.00–21.00. Drycker som beställts från Alko ska få levereras endast under Alkos öppethållningstider. Precis som nu ska alkoholdrycker inte få säljas eller överlåtas till minderåriga eller kraftigt berusade personer. Myndigheterna övervakar bland annat genom testköp att åldersgränserna iakttas vid leveranserna.
I lagen ska det anges vilka ställen alkoholdrycker inte ska få levereras till. Alkoholdrycker ska inte få levereras till exempel till tjänsteenheter inom hälso- och sjukvården, daghem eller grundskolor. Alkoholdrycker får inte heller levereras till barnskyddsanstalters bostadsenheter eller till privata lekplatser. Leveransförbudet ska också gälla restauranger, serveringsområden och offentliga tillställningar där lagen om sammankomster gäller, och även sådana lokaler och områden för vilka polisen utfärdat förbud mot förtäring av alkohol för att upprätthålla allmän ordning.
Distansförsäljningen av alkoholdrycker över nationsgränserna
Bestämmelserna om distansförsäljningen av alkoholdrycker över nationsgränserna har länge varit otydliga. I september 2025 meddelade högsta domstolen ett prejudikat som förtydligade rättsläget gällande distansförsäljningen mycket (HD 2025:71). Förslaget skulle innebära att lagens bestämmelser om distansförsäljningen över nationsgränserna skulle bli entydiga.
Finländare skulle entydigt ha rätt att genom distansförsäljning köpa alkohol av företag i andra EU-länder. Samma bestämmelser skulle också gälla distansförsäljning från andra EES-länder. Den nya definitionen av distansförsäljning baserar sig på hur distansförsäljning definieras i punktskattelagen.
I fortsättningen får endast en sådan leverantör av alkoholdrycker som avses i alkohollagen överlåta alkoholdrycker som köpts genom distansförsäljning till köparen eller någon annan mottagare. De leveranser av alkoholdrycker som beställts via distanshandeln omfattas för närvarande inte av tillsynen enligt alkohollagen.
Distansförsäljaren av alkoholdrycker ska se till att det i leveransen antecknas att den innehåller alkoholdrycker. I fråga om skattskyldigheten för distansförsäljare av alkoholdrycker ska man fortfarande tillämpa punktskattelagen.
Bestämmelserna om marknadsföring av alkohol ändras också
I propositionsutkastet ingår också ändringar som gäller marknadsföring av alkoholdrycker och som bland annat gör det möjligt för finländska aktörer att också marknadsföra starka alkoholdrycker på nätet i EU- och EES-länder. Målet är att förbättra konkurrenskraften och exportmöjligheterna på EU:s inre marknad för de alkoholdryckstillverkare som är etablerade i Finland.
I fortsättningen ska inhemska alkoholtillverkare, med de begränsningar som anges i lagen, utöver svaga alkoholdrycker också kunna marknadsföra starka alkoholdrycker på sin webbplats eller på sina konton i sociala medier. Marknadsföringen av starka alkoholdrycker kan riktas både till Finland och till EES-länder.
Det ska även i fortsättningen vara förbjudet att marknadsföra starka alkoholdrycker i television, radio, biografer eller tryckta tidningar och tidskrifter. Det ska även i fortsättningen vara förbjudet att marknadsföra starka alkoholdrycker på allmän plats bortsett från detaljhandels- och serveringsställen för starka alkoholdrycker.
Mer information:
Saara Karttunen, specialsakkunnig, [email protected]
Tuomas Pulkkinen, planerare, [email protected]
Niilo Heinonen, specialmedarbetare till ministern för social trygghet, tfn 0295 163 603, fornamn.efternamn(a)gov.fi