FI SV EN

Miten digitalisaatio vaikuttaa ihmisten arkeen?

Sosiaali- ja terveysministeriö 5.10.2016 13.43
Uutinen

STM:n hallinnonalalla on tehty digitalisaatiolinjauksia keväästä 2016. Erityisasiantuntija Jukka Lähesmaa sosiaali- ja terveysministeriöstä kertoo videolla, mitä digitalisaatiolinjauksilla tavoitellaan, miten digitalisaatio vaikuttaa ihmisten arkeen ja onko digitalisaatiolla varjopuolia.

Linkki videohaastatteluun: https://youtu.be/sSZddjzIpSQ

Tekstiversio haastattelusta

Mitä digitalisaatiolinjauksilla tavoitellaan?

”Digilinjausten tavoitteena on tehdä tästä monitahoisesta digitalisaakehityksestä helpommin ymmärrettävää ja lähestyttävää. Tavoitteena on myös tehdä siitä helpommin johdettavaa, jotta pääsisimme yhteisiin tavoitteisiin ja päämääriin asian osalta. Meillähän on jo hyvät linjaukset sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta eli niin sanottu sote-tieto hyötykäyttöön -strategia. Digitalisaatiolinjaukset linjaukset laajentavat tarkastelua muille hallinnonalan ohjaamille osa-alueille, kuten esimerkiksi terveelliseen työhön, terveelliseen elinympäristöön sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.

Lisäksi tarkastelemme digitalisaation merkitystä vaikkapa hallinnonalamme oman toiminnan ja tutkimustoiminnan näkökulmasta. Mietimme myös, miten digitalisaatio muuttaa jatkossa lupa- ja valvontatoimintaa.”

Miten digitalisaatio vaikuttaa ihmisten arkeen?

”Tämä on hyvin laaja-alainen ilmiö ja koskee siten kaikkia ihmisiä. Tämä koskee eri ihmisryhmiä, kansalaisia, viranomaisia ja erilaisia yritysten ja yhteisöjen työntekijöitä. Jos otetaan esimerkki kansalaisen näkökulmasta, niin olennaista on tietysti se, miten kansalaisen palvelut paranevat ja miten hän voi paremmin olla vuorovaikutuksessa viranomaisten tai sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaisten kanssa.

Esimerkkinä se, että jatkossa meidän kaikkien on entistä helpompaa tuottaa omaa hyvinvointia koskevaa tietoa itse. Eli kirjata johonkin digitaaliseen päiväkirjaan ravitsemuksesta, unesta tai elintavoista tietoja tai mukana kulkevista laitteista, kännykästä, älypuhelimesta tai älykellosta, saada seurantatietoa siitä, miten olemme liikkuneet tai miten aktiivisia olemme olleet. Olennaista on tietysti myös, että miten tällaista tietoa saadaan koottua itselle käyttöön tai yhteistyöhön palvelujärjestelmäammattilaisten kanssa.”

Onko digitalisaatiolla varjopuolia?

”Yleisesti tämä on positiivinen ja mahdollisuuksia avaava asia, mutta on toki huoliakin. Niin kuin kaikissa isoissa ilmiöissä. Iso huoli on erilainen digisyrjäytyminen. Tietysti sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan erityisenä tehtävänä on huolehtia, että ilmiö tunnetaan ja että on keinoja puuttua siihen sekä taistella digisyrjäytymistä vastaan.”

Lisätietoa

Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena - Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025: https://verkkojulkaisut.valtioneuvosto.fi/stm/zine/2/cover

Asiakas on tärkein STM:n hallinnonalan digitalisaatiolinjauksissa (uutinen 6.10.): http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/asiakas-on-tarkein-stm-n-hallinnonalan-digitalisaatiolinjauksissa

Video: Kimmo Vainikainen