Jokainen vanhus on oman elämänsä paras asiantuntija
Entäpä jos emme tietäisi etukäteen, vaan kysyisimme: Mitä sinä toivot ja tarvitset?
Ihminen on dialoginen olento syntyessään ja tarvitsee vuorovaikutusta kehittyäkseen hyvinvoivaksi aikuiseksi. Ihmisen tarve aitoon kohtaamiseen ja dialogiin säilyy koko elämän. Vain silloin hän voi hyvin.
Vaikka sanat loppuvat, tarve tulla kohdatuksi ei lopu. Palveluja arvioitaessa nousee yleensä tärkeimmäksi asiaksi asiakkaan kunnioittava kohtaaminen ja kuulluksi tuleminen.
Pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua on jäädä ilman vastausta. M.Bahtin
Ennalta tietäminen on auttajien ammattitauti. Jo ennen kuin olemme edes ihmistä tavanneet, olemme luokitelleet hänet mielessämme ”jonkinlaiseksi”.
”Tietäminen” estää myös toisen ihmisen aidon, kunnioittavan ja hänen ainutlaatuisuuttaan arvostavan kohtaamisen. Toinen on aina enemmän kuin minä voin ymmärtää.
Tietäminen tappaa uteliaisuuden. Sen vuoksi yksi tärkeimmistä taidoista on vilpitön pyyntö: Kerro lisää, että ymmärtäisin paremmin. Jo kuulluksi tuleminen auttaa.
Kuuntele, mitä ihmiset sanovat, älä sitä mitä luulet heidän tarkoittavan. H.Goolishan
”Ajan henki” on kiire. Ammattilaiset tuottavat suoritteita. Kriteerit määrittelevät ihmisen avun tarpeen.
Entä jos kysyisi häneltä itseltään? Mitä sinä toivot ja tarvitset tänään? Voisiko olla läsnätehdessään hoitotoimenpiteitä?
Vanhukset – ikääntyneet – asiakkaat eivät ole yhtenäinen ryhmä, vaan jokainen on ainutlaatuinen yksilö ja oman elämänsä paras asiantuntija. Vanha ihminen on täynnä tarinoita ja kokemuksia oleva elämän aarreaitta, jonka äärellä hoitaja saa olla. ”Ihmisen sielu” ei vanhene, vanhuus ei muuta perusminuutta.
On paljon tärkeämpää tuntea henkilö, joka tautia potee, kuin mitä tautia henkilö potee. Hippokrates
Jokaisella on oikeus tavoitella hyvää elämää. Asiakassuunnitelman yksi tärkeimmistä kysymyksistä on ”Mistä tykkäät? Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä?”
Toimintakyvyltään heikollakin ikäihmisellä on vielä monia voimavaroja, joiden käyttöön ottaminen tuo iloa ja toiveikkuutta arkeen. Ammattilaisen rooli on kannustaa ja rohkaista näiden voimavarojen käyttöön. Siinä voittavat sekä asiakas että ammattilainen.
Liisa Ahonen
I&O-muutosagentti, Keski-Pohjanmaa