Rajat ylittävän terveydenhuollon ohjausryhmä
STM033:00/2011 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Potilasdirektiivin edellyttämät ja muut EU-sääntelyn edellyttämät säädösmuutokset tulee valmistella ohjausryhmän alaisuudessa.
Ohjausryhmän tulee:
1) Selvittää potilasdirektiivin, sosiaaliturvan koordinaatioasetuksen ja muun terveyspalveluihin vaikuttavan EU-oikeuden edellyttämät säädösmuutostarpeet ja valmistella säädösmuutokset siten, että näistä muodostuu toimiva kokonaisuus. Muutokset tulee valmistella hallituksen esityksen muotoon.
2) Selvittää viranomaisten työnjako potilaiden hakeutuessa toiseen EU-maahan tai Suomeen hoitoon muun muassa ennakkolupa-asioissa muodostaen EU-maiden rajat ylittävän terveydenhuollon toimiva kokonaisuus.
3) Arvioida potilasdirektiivin edellyttämien ja muiden säädösmuutosten vaikutukset.
4) Selvittää ja tehdä ehdotukset siitä, mikä terveydenhuolto korvataan potilaille suomalaisesta terveydenhuoltojärjestelmästä (ns. service basket) heidän hakeutuessaan hoitoon toiseen EU-maahan ottaen huomioon voimassa oleva lainsäädäntö ja muun muassa ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero STM033:00/2011
Asianumerot
Asettaja sosiaali- ja terveysministeriö
Toimikausi/aikataulu 9.5.2011 – 31.12.2013
Asettamispäivä 3.5.2011
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös-
Tavoitteet ja tuotokset
Tavoitteena on potilasdirektiivin toimeenpano Suomessa siten, että kaikkia EU-maiden rajat ylittäviä terveydenhuollon tilanteita varten on voimassa toimiva lainsäädännöllinen kokonaisuus, joka kattaa toisaalta Suomesta toiseen EU-maahan hakeutuvat potilaat ja toisaalta toisesta EU-maasta Suomeen hakeutuvat potilaat. Tarvittavien kansallisten säännösten tulee olla voimassa vuoden 2013 loppuun mennessä.
Potilasdirektiivin toimeenpano on sovitettava yhteen terveydenhuoltoa koskevien kansallisten lainsäädäntöuudistusten kanssa. Tällaisia merkittäviä uudistuksia ovat muun muassa: terveydenhuoltolaki, erityisesti 1.1.2014 voimaan tuleva laaja kansallinen valinnanvapaus, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislainsäädäntö sekä sairausvakuutuslain lääke- ja matkakorvaussäännösten muutokset.
Lisäksi valmistelussa on otettava huomioon sosiaaliturvan koordinaatioasetuksen edellyttämät vakuutuslainsäädännön muutostarpeet sekä EU:n maahanmuuttosäännösten vaatimukset terveyspalveluiden tarjoamisesta.
Tavoitteena on aikaansaada tarkoituksenmukainen, taloudellinen ja toimiva EU-maiden rajat ylittävän terveydenhuollon kokonaisuus, jonka sääntely ja organisatoriset menettelyt ovat mahdollisimman selkeät.
Säädösehdotusten alustava aikataulu
Lausunnoille 2/2013
Viimeistely syksy 2012
Eduskuntaan kevät 2013
Voimaan loppuvuosi 2013
Tiivistelmä
Potilasdirektiivin edellyttämät ja muut EU-sääntelyn edellyttämät säädösmuutokset tulee valmistella ohjausryhmän alaisuudessa.
Ohjausryhmän tulee:
1) Selvittää potilasdirektiivin, sosiaaliturvan koordinaatioasetuksen ja muun terveyspalveluihin vaikuttavan EU-oikeuden edellyttämät säädösmuutostarpeet ja valmistella säädösmuutokset siten, että näistä muodostuu toimiva kokonaisuus. Muutokset tulee valmistella hallituksen esityksen muotoon.
2) Selvittää viranomaisten työnjako potilaiden hakeutuessa toiseen EU-maahan tai Suomeen hoitoon muun muassa ennakkolupa-asioissa muodostaen EU-maiden rajat ylittävän terveydenhuollon toimiva kokonaisuus.
3) Arvioida potilasdirektiivin edellyttämien ja muiden säädösmuutosten vaikutukset.
4) Selvittää ja tehdä ehdotukset siitä, mikä terveydenhuolto korvataan potilaille suomalaisesta terveydenhuoltojärjestelmästä (ns. service basket) heidän hakeutuessaan hoitoon toiseen EU-maahan ottaen huomioon voimassa oleva lainsäädäntö ja muun muassa yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet. Tämä tulee tehdä yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuuta, rakenteita ja rahoitusta valmistelevan tahon kanssa.
5) Selvittää ja tehdä ehdotukset potilaalle maksettavien terveydenhuollon korvausten määräytymisperusteista ja tasosta tilanteessa, jossa potilas hakeutuu hoitoon toiseen EU-maahan ottaen erityisesti huomioon suomalaisen terveydenhuollon rahoitusmallit ja EU-tuomioistuimen oikeuskäytäntö.
6) Selvittää, arvioida ja tehdä ehdotukset kustannusvastuun jakautumisesta potilaan, valtion ja kuntien välillä tilanteessa, jossa potilaalle korvataan toisessa EU-maassa saatu hoito.
Säädösvalmistelun tekee ohjausryhmän alainen säädösvalmisteluryhmä, jonka tehtävänä on tukea koko lakihankkeen esittelijän työtä.
Lähtökohdat
Euroopan komissio antoi kesällä 2008 ehdotuksen direktiiviksi potilaiden oikeuksien soveltamisesta rajat ylittävässä terveydenhuollossa (potilasdirektiiviehdotus). Direktiivi tuli voimaan 24.4.2011.
Jäsenvaltioilla on direktiivin voimaantulosta 30 kuukautta aikaa saattaa kansallinen lainsäädäntö vastaamaan direktiivin vaatimuksia. Direktiiviä sovelletaan EU:n alueella tarjottaviin terveyden-huoltopalveluihin riippumatta siitä, miten hoito on järjestetty, tuotettu tai rahoitettu. Hoitoa toisessa jäsenvaltiossa annetaan jatkossakin kyseisen maan kansallisen lainsäädännön mukaisesti. Hoidon laadusta ja turvallisuudesta huolehtiminen säilyy jäsenmaiden vastuulla. Kuhunkin maahan perustetaan kansalliset yhteyspisteet, joista potilaat saavat tietoa kyseisen maan sairaanhoidon palveluista.
Direktiivin mukaan potilaan tulee saada toisessa jäsenmaassa annetusta hoidosta samansuuruinen korvaus kuin vastaavasta hoidosta olisi kotimaassa maksettu. Potilaalle korvataan vain sellainen toisessa jäsenmaassa annettu hoito, joka on potilaan kotimaassakin korvattavaa. Potilas voi pääsääntöisesti hakeutua vapaasti hoitoon toiseen jäsenmaahan, mutta tietyissä tilanteissa korvauksista vastuussa oleva valtio voi edellyttää ennakkolupaa. Potilaan voidaan edellyttää hakevan ennakkolupaa, jos kyse on
1) sairaalahoidosta, johon sisältyy yöpyminen sairaalassa,
2) pitkälle erikoistuneesta ja kalliista hoidosta, tai
3) hoidosta, johon liittyy erityistä huolta hoidon laadusta tai turvallisuudesta.
Jäsenmaiden on ilmoitettava etukäteen ne hoitokategoriat, joissa ennakkolupaa edellytetään. Kansallinen viranomainen voi evätä luvan, jos kyseinen hoito tai kyseinen terveydenhuollon tarjoaja voi aiheuttaa vakavan riskin potilaalle. Lupa voidaan evätä myös, jos vastaava hoito voidaan järjestää vakuutusjäsenvaltiossa lääketieteellisesti katsoen kohtuullisen ajan kuluessa. Harvinaisesta sairaudesta kärsivän potilaan hakiessa ennakkolupaa vakuutusjäsenvaltio voi toteuttaa alan erikoislääkärin tutkimuksen tai, jos tätä asiantuntemusta ei vakuutusjäsenvaltiossa ole, tehdä yhteistyötä muiden jäsenmaiden kanssa.
Direktiivi velvoittaa jäsenmaat hyväksymään toisessa jäsenmaassa kirjoitetut lääkereseptit, edellyttäen että lääkkeellä on myyntilupa siinä maassa, jossa se aiotaan hankkia. Reseptien tunnustamisen tarkoituksena on varmistaa, että toisessa jäsenmaassa tarjotun hoidon seuranta toteutuu asianmukaisesti potilaan palattua kotiin. Direktiivi ei vaikuta kansallisiin lääkekorvauksia tai esimerkiksi geneeristä substituutiota koskeviin säännöksiin.
Direktiivin myötä perustetaan eurooppalaisten terveydenhuollon osaamiskeskusten verkosto, jonka tarkoituksena on edistää pitkälle erikoistuneisiin hoitoihin liittyvän osaamisen ja tutkimuksen leviämistä. Tämän on määrä osaltaan auttaa erityisesti harvinaisista sairauksista kärsiviä potilaita. Potilasdirektiivi tiivistää jäsenmaiden yhteistyötä e-terveydessä ja terveysteknologioiden arvioinnissa. E-terveyttä koskevaan yhteistyöhön perustetaan komission ja jäsenmaiden verkosto, jonka työn tukemana komissio voi kehittää suosituksia sähköisen potilaskertomuksen sisällöstä ja lääketieteellisen tiedon hyödyntämisestä tutkimuksessa. Osallistuminen verkoston toimintaan on jäsenmaille vapaaehtoista. Direktiivin myötä perustettava terveysteknologian arvioinnista (HTA) vastaavien kansallisten viranomaisten verkosto merkitsee uutta pysyvää EU-yhteistyörakennetta tällä alalla. Yhteistyön tarkoituksena on tuottaa objektiivista ja luotettavaa tietoa terveysteknologian tehokkuudesta ja vaikuttavuudesta, ja vahvistaa näin tietoon perustuvaa terveysviranomaisten päätöksentekoa.
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
Lausunto
5.4.2013 Ålands landskapsregering
Lausunto
22.3.2013 Enontekiön kunta
Lausunto
22.3.2013 Akava ry
Lausunto
19.3.2013 Etelä-Savon shp
Lausunto
19.3.2013 Valtiovarainministeriö
Lausunto
19.3.2013 Vantaan kaupunki
Lausunto
18.3.2013 Pohjois-Savon shp
Lausunto
18.3.2013 Helsingin kaupunki
Lausunto
17.3.2013 SOSTE
Lausunto
15.3.2013 Suomen Yrittäjät
Lausunto
15.3.2013 Suomen Sydänliitto ry
Lausunto
15.3.2013 Keski-Pohjanmaan erikoissairaanhoito- ja peruspalvelukuntayhtymä Kiuru
Lausunto
15.3.2013 KELA
Lausunto
15.3.2013 Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri
Lausunto
15.3.2013 JHL
Lausunto
15.3.2013 Invalidiliitto
Lausunto
15.3.2013 Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri
Lausunto
15.3.2013 THL
Lausunto
15.3.2013 Kuntaliitto
Lausunto
15.3.2013 Suomen Hammaslääkäriliitto
Lausunto
15.3.2013 Lääkäripalveluyritykset
Lausunto
15.3.2013 Lääketeollisuus
Lausunto
15.3.2013 Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf
Lausunto
15.3.2013 Svenska Finlands folkting
Lausunto
15.3.2013 Työ- ja elinkeinoministeriö
Lausunto
15.3.2013 Lääkäriliitto
Lausunto
15.3.2013 Tehy ry
Lausunto
15.3.2013 EK
Lausunto
14.3.2013 Suomen Potilasliitto ry
Lausunto
14.3.2013 Suomen fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry
Lausunto
14.3.2013 Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri
Lausunto
14.3.2013 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira
Lausunto
14.3.2013 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim
Lausunto
14.3.2013 Oulun kaupunki
Lausunto
14.3.2013 Tornion kaupunki
Lausunto
14.3.2013 Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri
Lausunto
14.3.2013 Keski-Suomen sairaanhoitopiiri
Lausunto
14.3.2013 PSAVI
Lausunto
14.3.2013 Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon ky
Lausunto
13.3.2013 Fimea
Lausunto
13.3.2013 Pirkanmaan sairaanhoitopiiri
Lausunto
13.3.2013 Helsingin yliopisto
Lausunto
13.3.2013 Valtakunnallinen vammaisneuvosto VANE
Lausunto
13.3.2013 Varsinais-Suomen shp ky, Satakunnan shp ky ja Vaasan shp ky
Lausunto
13.3.2013 Terveyspalvelualan Liitto
Lausunto
12.3.2013 Oikeusministeriö
Lausunto
12.3.2013 SAK ry
Lausunto
12.3.2013 LAAVI
Lausunto
12.3.2013 ESAVI
Lausunto
11.3.2013 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri
Lausunto
11.3.2013 Suomen Sairaanhoitajaliitto ry
Lausunto
6.3.2013 Itä-Suomen yliopisto
Lausunto; ei lausuntoa
5.3.2013 Kunnallinen työmarkkinalaitos
Lausunto
4.3.2013 Jämsän kaupunki
Lausunto
4.3.2013 Pieni- ja Isokenkäiset ry
Lausuntopyyntö (ruots.); (Noora Heinonen VAO/KRY)
1.3.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
Lausuntopyyntö; Rajat ylittävän terveydenhuollon arviomuistio (Noora Heinonen VAO/KRY)
14.2.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
Asettaminen ja organisointi
Jäsenmuutospäätös; Eija Koivurannan tilalle Kirsi Paasikoski ja Ulla-Maija Laihon varajäseneksi Auli Korhonen
27.3.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenmuutosesitys; jäseneksi Eeva Kuuskosken tilalle Riitta Vuorisalo ja varajäseneksi Aki Siltaniemi
7.3.2013 SOSTE
Jäsenmuutosesitys; varajäseneksi Anneli Pahdan tilalle Riitta Vuorisalo
7.3.2013 SOSTE
Jäsenmuutospäätös; toiseksi varapuheenjohtajaksi Eija Koivuranta, jäseneksi Jukka Mattila, Anja Kairinsalon varajäseneksi Minna Liuttu sekä Hannele Häkkisen varajäseneksi Jean-Tibor IsoMauno
11.2.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenesitys (palvelukoriryhmä); varsinaiseksi jäseneksi Jorma Järvisalo ja varajäseneksi Heikki Palomäki
7.2.2013 Kansaneläkelaitos Kela
Jäsenmuutosesitys; Minna Liutun tilalle Outi Luoma-Aho
22.8.2012 Valtiovarainministeriö
Jäsenmuutospäätös; Jukka Harnon tilalle Reijo Jääskeläinen
10.8.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
Kokoonpanon laajennus; Helena Ylikylä-Leiva ja varajäseneksi Anneli Pahta ja Helena Caloniuksen varajäseneksi Harri Lehtonen
17.5.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
Kokoonpanon laajennus; Helena Ylikylä-Leiva ja varajäseneksi Anneli Pahta ja Helena Caloniuksen varajäseneksi Harri Lehtonen
17.5.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
Asettamispäätös
3.5.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisut ja raportit
Suomalaisen terveydenhuollon palveluvalikoima
Sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisunumero: 2013:5; Julkaisuvuosi: 2013; WWW-osoite: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=6511574&name=DLFE-25805.pdf;
Muut asiakirjat ja muistiot
Jäsenesitys; Heli Haarala
18.12.2012 THL
Lisäjäsenesitys; Pirjo Häkkinen ja varajäseneksi Hanna Rautiainen
24.10.2012 THL
Jäsenesitys: Pia Maria Jonsson ja Marjukka Mäkelä
19.10.2012 THL
Jäsenesitys; Heikki Palomäki ja Jorma Järvisalo
17.10.2012 Kela
Jäsenesitys: Tarja Holi
16.10.2012 Valvira
Jäsenesityspyyntö; Rajat ylittävän terveydenhuollon ohjausryhmän alainen palveluvalikoimaa määrittelevä toimielin
12.10.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenesitys: varajäseneksi Iso-Mauno Jean-Tibo
21.9.2012 Kuntaliitto
Jäsenesitys; Tiina Palotie-Heino ja Pia Mari Jonsson
23.8.2012 THL
Jäsenesitys; Petri Huovinen
21.8.2012 Valvira
Jäsenesitys; Hannele Häkkinen
17.8.2012 Suomen Kuntaliitto
Jäsenesitys; Lahtivirta Marika
14.8.2012 Kela
Nimeämispyyntö (Pasi Mustonen STO/YHT)
13.8.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenesitys; Vesa Perhoniemi
30.5.2011 HUS
Jäsenesitys; Hannele Häkkinen
23.5.2011 Kuntaliitto
Jäsenesitys: Pia Maria Jonsson ja varajäseneksi Merja Kovasin
20.5.2011 THL
Jäsenesitys; Reima Palonen
19.5.2011 Potilasvakuutuskeskus
Jäsenesitys: Ismo Partanen ja varajäseneksi Sami Koski
18.5.2011 Lääkäripalveluyritykset LPY
Jäsenesitykset:: Heikki Pärnänen, Mervi Kattelus, Lauri Vuorenkoski ja varajäseneksi Risto Ihalainen
18.5.2011 Suomen Lääkäriliitto
Jäsenesitys; Pia Maria Jonsson ja varajäseneksi Merja Kovasin
18.5.2011 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Jäsenesitys; Minna Liuttu
17.5.2011 Valtiovarainministeriö
Jäsenesitys; Tarja Holi ja varajäseneksi Markus Henriksson
17.5.2011 Valvira
Jäsenesitys: Jukka Harnon
16.5.2011 Kela
Nimeämispyyntö (Kirsi Ruuhonen STO/TEPA)
9.5.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenesitys; Helena Ylikylä-Leiva ja varajäseneksi Anneli Pahta
4.5.2011 YTY ry
Jäsenesitys; Minna Liuttu ja Auli Valli-Lintu jäseniksi
12.4.2011 Valtiovarainministeriö
Jäsenesitys; Hannele Häkkinen jäseneksi
12.4.2011 Kuntaliitto
Jäsenesitys; Helena Calonius, varajäsen Harri Lehtonen
8.4.2011 Helsingin terveyskeskus
Jäsenesitys; Marina Erhola ja varajäseneksi Markku Pekurinen
7.4.2011 THL
Jäsenesitys; Marja-Liisa Partanen ja varajäseneksi Jussi Holmalahti
7.4.2011 Valvira
Jäsenesitys; Ismo Partanen ja varajäseneksi Anne Mykkänen
6.4.2011 Lääkäripalveluyritykset ry
Jäsenesitys; Lasse Lehtonen
4.4.2011 HUS
Jäsenesitys; Elise Kivimäki varsinaiseksi jäseneksi ja Jukka Harno varajäseneksi
1.4.2011 Kansaneläkelaitos
Jäsenesityspyyntö (Kirsi Ruuhonen/STO/TEPA)
30.3.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö