Lisää kilpailua liikennevakuutuksiin
Julkaisuajankohta
23.2.2015
11.43
Tyyppi:Uutinen
N5-65756
Maailma on muuttunut sitten vuoden 1960, jolloin nyt voimassa oleva liikennevakuutuslaki astui voimaan. Lakia on toki täydennetty vuosien mittaan, mutta siitä johtuen laista on tullut varsinainen tilkkutäkki. Siksi liikennevakuutuslaki on kirjoitettu uusiksi.
lain uudistustyöryhmässä mukana olleen Pertti Pulkkisen mukaan perusasiat laissa säilyvät ennallaan. Laki koskee moottoriajoneuvojen liikenteeseen käyttämisestä aiheutuvien henkilö- ja esinevahinkojen korvaamista sekä vahinkojen varalta otettavaa liikennevakuutusta.
Tarkoituksena selkeyttää ja parantaaMuutosten tarkoituksena on selkeyttää ja parantaa vakuutettujen ja liikennevahingosta kärsineiden asemaa ja oikeuksia. Korvausten ulkopuolelle rajataan silti moottoriajoneuvokilpailun osallistujat.
Suurin muutos tavallisen autoilijan kannalta on vahinkohistoriatietojen joustavampi käsittely.
"Tällä hetkellä vahinkohistoria on ajoneuvokohtainen, jatkossa samaa historiaa voisi käyttää samanaikaisesti vaikka perheen useamman ajoneuvon vakuutusten hinnoitteluun . Säätelyn vähentämisen tarkoituksena on lisätä vakuutusyhtiöiden välistä kilpailua ja mahdollisuuksia tuotekehitykseen. Tämän toivotaan näkyvän kuluttajan kukkarossa", sanoo Pertti Pulkkinen sosiaali- ja terveysministeriön vakuutusmarkkinaosastolta.
On siis odotettavissa, että vakuutusyhtiöt kehittävät uusia, monipuolisempia vakuutustuotteita. Vakuutetun asema ei sinällään kuitenkaan muutu. Laissa edellytetään myös, että liikennevakuutusmaksujen on myös oltava edelleen kohtuullisia.
"Vakuutettujen kannalta uudistuksen etuna on myös korvausmenettelyä koskevien säännösten täsmentyminen. Vakuutusyhtiöiden on jatkossa maksettava korvaukset aikaisempaa nopeammin saatuaan ratkaisua koskevan selvityksen."
Bonusjärjestelmä säilyyJulkisuudessa on puhuttu liikennevakuutuksen bonusjärjestelmän poistumisesta uuden lain myötä, mutta tästä ei todellisuudessa ole kyse.
"Vakuutusyhtiöt voivat jatkaa nykyisiä bonusjärjestelmiään myös uuden lain tultua voimaan. Ajoneuvon vahinkohistoria on edelleen otettava huomioon vähintään yhden laadultaan ja käytöltään samanlaisen ajoneuvon hinnoittelussa. Tämän rinnalle yhtiöt voivat tuoda järjestelmiä, joissa yhden ajoneuvon vahinkohistoria vaikuttaa usean ajoneuvon hintaan tai päinvastoin. Vahinkohistorian on edelleen vaikututettava vakuutuksen hintaan, mutta laki ei säätele, minkälainen järjestelmän tulisi olla. Nykyisenkaltainen bonusjärjestelmä on todennäköisesti yleisin jatkossakin", Pulkkinen sanoo.
Myös moottoripyörävakuutusten hinnannousu on herättänyt keskustelua viime aikoina. Moottoripyörien liikennevakuutuksissa hintahaitari on suurempi kuin henkilöautojen vakuutuksissa. Yhtiöt hinnoittelevat moottoripyörävakuutukset itsenäisesti tekemiensä riskikartoitusten ja hinnoittelumalliensa perusteella. Tähän ei lakiuudistuksella yritetäkään vaikuttaa.
"Esimerkiksi vahinkohistoria voidaan tulevaisuudessa ottaa moottoripyörävakuutuksissakin paremmin huomioon. Periaate muuttuu vastaavalla tavalla kuin henkilöautoillakin. Eli välttämättä bonusten kerryttäminen ei ala nollasta, kun hankkii uuden moottoripyörän", Pertti Pulkkinen sanoo.
Parhaillaan lausuntokierroksellaLakiehdotus uudesta liikennevakuutuksesta on parhaillaan lausuntokierroksella, ja muutosehdotuksia odotetaan 25.2.2015 mennessä.
Eduskunnan käsittelyyn laki on tarkoitus viedä loppuvuodesta. Tavoitteena on, että laki tulisi voimaan vuoden 2017 alussa.
Teksti Leena Filpus
Näkökulmat