Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation pitkän aikavälin mahdollisuuksia selvittävä työryhmä
STM071:00/2024 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Työryhmän tehtävänä on tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon digitali-saation pitkän aikavälin mahdollisuudet erityisesti valtion ja hyvinvointi-alueiden välisen työnjaon näkökulmasta. Työryhmän toimikausi ulottuu vuoden 2024 loppuun saakka.
Hankkeen perustiedot Käynnissä
Hankenumero STM071:00/2024
Asianumerot VN/9059/2024
Asettaja sosiaali- ja terveysministeriö
Toimikausi/aikataulu 21.5.2024 – 31.12.2024
Asettamispäivä
Yhteyshenkilö
Markku Heinäsenaho, Erityisasiantuntija
puh. +358 295 163 158
[email protected]
Tavoitteet ja tuotokset
Työryhmän tehtävänä on vastata seuraaviin kysymyksiin:
Miten digitaalinen asiointi sosiaali- ja terveydenhuollossa tulisi järjestää huomioiden tehokas ja tarkoituksenmukainen työnja-ko valtakunnallisten ja alueellisten palvelujen välillä?
Miten sosiaali- ja terveydenhuollon toteuttamiseen liittyvät laaja-alaiset tietojärjestelmät (ml. Kanta-palvelut) tulisi toteut-taa huomioiden tehokas ja tarkoituksenmukainen työnajako valtakunnallisten ja alueellisten ratkaisujen välillä?
Miten yhteistyö valtion, hyvinvointialueiden ja muiden keskeis-ten sidosryhmien välillä tulisi järjestää, jotta tekoälyn mahdolli-suudet pystytään hyödyntämään tehokkaasti ja turvallisesti?
Lisäksi ryhmän odotetaan ottavan kantaa vision toimeenpanon vaiheistukseen, rahoitukseen ja kansallisten toimijoiden roolien määrittelyyn.
Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä on tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon digitali-saation pitkän aikavälin mahdollisuudet erityisesti valtion ja hyvinvointi-alueiden välisen työnjaon näkökulmasta. Työryhmän toimikausi ulottuu vuoden 2024 loppuun saakka.
Lähtökohdat
Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiota on jo pitkään edistetty valtion ja alueellisten toimijoiden hyvässä yhteistyössä. Joissain asioissa on onnistuttu hyvin ja joissain huonommin. Esimerkiksi sähköinen resepti ja Omakanta-palvelu ovat vakiinnuttaneet paikkansa osana kansallista digitaalista infrastruktuuria. Sen sijaan Kanta-palvelujen tai tiettyjen DigiFinland Oy:n palvelujen käyttö ei ole edistynyt kaikilta osin tavoitteiden mukaisesti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen kiihkeimmän vaiheen päätyttyä on aika pysähtyä uudistamaan digitalisaation pitkän aikavälin yhteistyötä ja sen tavoitteita. Toimintaympäristö oin muuttunut tavalla, joka nostaa esiin sekä mahdollisuuksia että haasteita. Palvelujen järjestämisestä vastaavien alueiden määrä on vähentynyt kymmenesosaan ja teknologian nopea kehitys tuo työkalupakkiin uusia välineitä. Kuitenkin samaan aikaan julkisen talouden aiheuttamat kiireelliset säästötoimet, ikääntymisen luoma palveluntarpeen kasvu, ammattihenkilöstön riittävyyden haasteet sekä muuttunut turvallisuusympäristö muodostavat vaikeasti ratkaistavan ongelmavyyhdin.
Valtakunnallisen ohjauksen kannalta tilanne on hankala. Digitalisaation uusi aalto on toteutumassa nopealla aikataululla hyvinvointialuevetoisesti, valtakunnallisen näkökulman jäädessä taka-alalle. Laaja-alaisia sote-tietojärjestelmiä ja digitaalisia palvelukanavia uudistetaan aluekohtaisesti, vaikka kansallisesti katsottuna potentiaali yhteiskehittämiselle olisi suuri.
Kansalliselle visiolle on siis selkeä tarve. Samaan aikaan on kuitenkin huomioitava jo toteutuneiden investointien elinkaari. Valtakunnallisen ohjauksen rakentaminen ei ole pysynyt hyvinvointialueiden tahdissa ja nyt uudistettavat alueelliset tietojärjestelmät ja digipalvelukanavat tulevat olemaan käytössä 2030-luvulle saakka. Tässä tilanteessa uusi kansallinen tavoitetila täytyy suunnitella tulevaa vuosikymmentä ajatellen. Työ on kuitenkin aloitettava nyt, koska tavoitteena on kokonaisuudistus, jonka toteuttaminen edellyttää vaiheittaista etenemistä.
Tätä tarkoitusta varten sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut 14.5.2024 työryhmän, jonka tehtävänä on laatia ehdotus kansallisesta visiosta. Ehdotus laaditaan vastaamalla työryhmälle esitettyihin kysymyksiin, jotka koskevat pääasiassa hyvinvointialueiden, yhteistyöalueiden ja valtion välistä työnjakoa digitaalisen infrastruktuurin rakentamisessa. Työryhmään on pyydetty jäseniä kultakin hyvinvointialueiden muodostamalta yhteistyöalueelta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta, Kansaneläkelaitokselta, valtiovarainministeriöstä ja sisäministeriöstä. Työryhmän toimikausi kestää kuluvan vuoden loppuun.
Muut asiakirjat ja muistiot
-
Digitalisaation pitkän aikavälin mahdollisuuksia selvittävän työrtyhmän väliraportti PDF
3.10.2024 Markku Heinäsenaho, Teemupekka Virtanen, Maarit Hiltunen-Toura, Anna Väinälä, Jukka Lähesmaa
Digitalisaation pitkän aikavälin mahdollisuuksia sosiaali- ja terveydenhuollossa selvittävä työryhmä on toimeksiantonsa mukaisesti jättänyt väliraportin työryhmässä sovituista ja keskustelluista asioista. Raportti ei ole lopullinen, vaan ennemminkin kuvaus työryhmässä tähän saakka keskustelluista asioista.
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Heinäsenaho, Markku
Erityisasiantuntija
sosiaali- ja terveysministeriö
Rooli: Puheenjohtaja
21.5.2024 –
Heinäsenaho, Markku
Erityisasiantuntija
sosiaali- ja terveysministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
21.5.2024 –
Heinäsenaho, Markku
Erityisasiantuntija
sosiaali- ja terveysministeriö
Rooli: Vastuuhenkilö
21.5. – 31.12.2024
Virtanen, Teemupekka
erityisasiantuntija
sosiaali- ja terveysministeriö
Rooli: Varapuheenjohtaja
21.5.2024 –
Einola, Suvi
Strategia- ja kehitysjohtaja
Pohjanmaan hyvinvointialue
Rooli: Jäsen
21.5. – 31.12.2024
Haake, Niina
Hankejohtaja
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Rooli: Jäsen
21.5. – 31.12.2024
Hakkarainen, Anne
Erityisasiantuntija
sisäministeriö
Rooli: Jäsen
21.5. – 31.12.2024
Häikiö, Mikko
Kehitysjohtaja
Lapin hyvinvointialue
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
21.5. – 31.12.2024
Karhu, Marianna
yksikön päällikkö
Kansaneläkelaitos
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
21.5. – 31.12.2024
Karjalainen, Harri
Tietohallintojohtaja
HUS
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
21.5. – 31.12.2024
Kuosmanen, Taru
Sosiaali- ja terveyspalvelujohtaja
Pirkanmaan hyvinvointialue
Rooli: Jäsen
21.5. – 31.12.2024
Kähkölä, Jari
IT-pääarkkitehti
HUS
Rooli: Jäsen
21.5. – 31.12.2024
Lahnalampi-Lahtinen, Minna
Toimialajohtaja
Vantaa-Keravan hyvinvointialue
Rooli: Jäsen
21.5. – 31.12.2024
Lavonen, Jani
Digijohtaja
Satakunnan hyvinvointialue
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
21.5. – 31.12.2024
Luukko, Teemu
erityisasiantuntija
sisäministeriö
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
21.5. – 31.12.2024
Lähdesmäki, Aija
Kehittämispäällikkö
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
21.5. – 31.12.2024
Lähesmaa, Jukka
Erityisasiantuntija
sosiaali- ja terveysministeriö
Rooli: Jäsen
21.5. – 31.12.2024
Nieminen, Tuomo
Johtajaylilääkäri
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
21.5. – 31.12.2024
Porrasmaa, Jari
Digijohtaja
Keski-Suomen hyvinvointialue
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
21.5. – 31.12.2024
Rantanen, Tanja
Budjettineuvos, yksikön päällikkö
valtiovarainministeriö
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
21.5. – 31.12.2024
Soikkeli, Jyrki
ICT-asiantuntija
Helsingin kaupunki
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
21.5. – 31.12.2024
Suihko, Toni
kehitys- ja ICT-johtaja
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
21.5. – 31.12.2024
Tuominen, Petri
Erityisasiantuntija
valtiovarainministeriö
Rooli: Jäsen
21.5. – 31.12.2024
Turunen, Ville
Tietohallintojohtaja
Kainuun hyvinvointialue
Rooli: Jäsen
21.5. – 31.12.2024
Valta, Maija
Hankejohtaja
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Rooli: Jäsen
21.5. – 31.12.2024
Vuori, Arto
tietopalvelujohtaja
Kansaneläkelaitos
Rooli: Jäsen
21.5. – 31.12.2024
Ylä-Jarkko, Antti
Digi- ja tietojohtaja
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Rooli: Jäsen
21.5. – 31.12.2024