Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Sosiaali- ja terveysministeriö
Navigation
  • Etusivu Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen Terveys- ja päihdehaittojen ehkäisy, osallisuus, tartuntataudit, ympäristöterveys
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut Palvelujärjestelmä ja vastuut, hyvinvointialueet, henkilöstö, asiakkaan asema, asiakasmaksut, lääkkeet
    • Toimeentulo Suomen sosiaaliturvajärjestelmä, tuet ja etuudet, eläketurva
    • Vakuutusasiat Vakuutustoiminta, pakolliset ja vapaaehtoiset vakuutukset
    • Työelämä Työolot, työhyvinvointi, työterveyshuolto
    • Tasa-arvo Tasa-arvopolitiikka, samapalkkaisuus
    • EU ja kansainväliset asiat EU, pohjoismainen yhteistyö, WHO, YK, ILO
    • Rahoitus ja avustukset EU-rahoitus, valtionavustukset, terveyden edistämisen määrärahat
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Päätökset
  • Lausuntopyynnöt
  • Tapahtumat
  • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
  • Tilaa aineistoja
  • STM sosiaalisessa mediassa
  • Uutiskirjeet
  • Avoimet työpaikat
  • Kuntainfot

Koronakokemuksia: muodosta yhteinen tilannekuva, koordinoi, arvioi riskit, viesti

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 19.3.2021 10.39
Tyyppi:Kolumni

Työyhteisöt ovat mukautuneet koronavuoden aikana nopeasti moniin muutoksiin – myös julkisella sektorilla. Käytännössä on huomattu, miten elintärkeää on muodostaa yhteinen tilannekuva, tehdä yhteistyötä laajasti ja nopeasti, viestiä selkeästi. Oppimista on varsinkin psykososiaalisen tuen antamisessa.

"Työpaikoilta on koronavuoden aikana vaadittu paljon: tilannekuvan rakentamista, nopeaa reagointia muuttuviin tilanteisiin, uusia toimintatapoja. Samalla on pystytty kehittämään työtä ja työympäristöä turvalliseksi tekemällä yhteistyötä", painotti ministeri Anna-Kaisa Pekonen avatessaan Koronapandemian hallinta työpaikoilla – näkökulmia julkiselta sektorilta -webinaarin tiistaina 16.3.2021.

Työterveyslaitoksen, Työturvallisuuskeskuksen, sosiaali- ja terveysministeriön ja aluehallintoviraston järjestämässä webinaarissa käytiin läpi korona-ajan toimiviksi havaittuja käytäntöjä ja tuoretta tutkimusta siitä, millaiselta työelämä näyttäytyy nyt. Tietoa ja oivalluksia pantiin jakoon.

Työsuojelun yhteistoiminta on sivuraiteella  

Kunta-alalla seurattiin kahdella kyselyllä vuonna 2020, miten työsuojelun yhteistoiminta on poikkeusaikana sujunut. Työturvallisuuskeskuksen kuntaryhmä teki ensimmäisen kyselyn viime huhtikuussa, toinen seurasi joulukuussa.

Kyselyistä kävi ilmi, että työturvallisuuteen ja -terveyteen liittyviä ohjeistuksia käsitellään organisaatioiden johtoryhmissä ja erityisissä koronavalmiusryhmissä. Kuitenkin vain vajaa puolet (44 %) työsuojelupäälliköistä ja vajaa viidennes (19 %) työsuojeluvaltuutetuista on osallistunut koronavalmiusryhmien toimintaan. Juuri niissä, pääsääntöisesti viikoittaisissa kokouksissa, käsitellään eniten työturvallisuuteen ja -terveyteen liittyviä ohjeistuksia.

"Työsuojeluhenkilöstö kokee jääneensä ulkopuolelle. Vastaajat olisivat toivoneet valtakunnallista ohjeistusta asiasta, sillä tavanomainen työsuojelun yhteistoiminta on epidemian aikana jopa vähentynyt. Yhteistoiminnan toteuttamiseen pitäisikin kiinnittää erityistä huomiota", työelämän kehittämisen asiantuntija Anna Kukka KT-kuntatyönantajista tiivisti. Hän on Työturvallisuuskeskuksen kuntaryhmän puheenjohtaja.

Joulukuisessa kyselyssä oli 319 vastaajaa. Vajaa kolmannes heistä oli työsuojelupäälliköitä, seitsemän kymmenestä työsuojeluvaltuutettuja ja loput muita henkilöstön edustajia.

Riskien arviointi parantunut, psykososiaalinen tuki ei  

Kyselystä ilmeni, että poikkeusolot ovat saaneet suhtautumaan työn riskien arviointiin ja niiltä suojautumiseen aiempaa vakavammin työpaikoilla. Vuoden mittaan riskien arviointi ja ohjeistus riskiryhmiin kuuluvien työntekijöiden suojelemiseksi ovat parantuneet.

Psykososiaalisen kuormituksen hallinnassa ei kuitenkaan ole päästy eteenpäin. Tuen tarve kyllä tunnistetaan, mutta käytännön toteutus on vielä puutteellista.

Riihimäki: viestintää, yhteistyötä, riskien arviointia

Riihimäkeläinen työntekijöiden työsuojeluvaltuutetun Nina-Marika Pieskän havainnot vahvistivat monelta osin Työturvallisuuskeskuksen kuntaryhmän kyselyn tuloksia.

Riihimäellä kaupungin linjauksista sopii kaupungin johtoryhmä, jossa ei ole mukana työsuojeluvaltuutettua tai muita henkilöstön edustajia.

Sen sijaan työsuojeluvaltuutetut ja työkykykoordinaattori ovat mukana korona-ajan uutuudessa, Henkinen tuki poikkeustilanteessa -työryhmässä.

"Voin suositella tällaista muillekin. Työryhmä suunnittelee esimerkiksi koulutuksia etäjohtamisesta ja jaksamisesta poikkeustilanteessa", Pieskä kertoi.

Pieskä antoi Riihimäelle kiitosta varsinkin viestinnästä, joka on toiminut hyvin. Viestintä toimii nopeasti ja monen kanavan kautta eri ryhmille.

Kaupunginjohtaja pitää henkilöstölle ja esimiehille joka kuukausi tilannekatsauksen. Kaikilla työntekijöillä on kaupungin sähköposti, ja tarvittaessa kaikille lähetetään myös henkilökohtaista sähköpostia.

Riihimäen seudulla toimii myös seudullinen koronajohtoryhmä, joka kokoontuu kerran viikossa. Se helpottaa eri kuntien toimien koordinaatiota ja yhtenäistää linjauksia.

Entä koronan jälkeen?

Suuria kysymyksiä kuitenkin riittää: miten palataan taas normaaliin arkeen? Ja mitä se on?  

"Miten hajautuneet työyhteisöt saadaan jälleen yhtenäisiksi? Siinä on esimiehille iso työ. Mitä on poikkeustilanteen aikana jäänyt hoitamatta tai selvittämättä? Tarvitaan tarkka analyysi pandemian hoidosta sekä paikallisesti että valtakunnan tasolla, että voimme ottaa oppia seuraavaa kriisiä varten. Miten siihen varaudutaan ja mikä se voisi olla?"

Kainuu: alussa hurja arvio, nyt luvut Suomen parhaat

Toinen käytännön esimerkki tuli Kajaanista.  Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän terveysjohtaja ja pandemiapäällikkö Olli-Pekka Koukkari kävi läpi Kainuun kokemuksia ja havaintoja.

Kainuun sote-kuntayhtymä tuottaa kaikki alueen sosiaali- ja terveyspalvelut seitsemälle kainuulaiskunnalle ja Puolangalle lisäksi erikoissairaanhoidon ja ympäristöterveydenhuollon palvelut. Asukkaita on 72 000.

"Pandemian alussa arvioitiin, että 38 000 kainuulaista saisi tartunnan, ja 43 heistä menehtyisi. Nyt vuotta myöhemmin luvut ovat Suomen matalimmat. Kainuussa on ollut alle 200 tartuntaa. Sairaalahoitopäiviä on ollut noin 200. Tähän asti meillä on toteutunut noin 70 tehohoitopäivää. Kaksi kainuulaista on menehtynyt koronvirusinfektioon, eikä kumpikaan heistä ollut ikäihminen", Koukkari tiivistää vuoden luvut.

Oli suunnitelmia, mutta ei tässä toimivia – koronajohtokeskus ytimeen

Kainuussa oli pandemiasuunnitelma, joka oli tehty vuoden 2009 lintuinfluenssakokemusten pohjalta. Oli myös valmiussuunnitelma luonnonkatastrofien ja vastaavien varalta.

"Mutta mitään ohjeistusta ei ollut pitkittyviin poikkeusoloihin tilanteessa, joissa ei tiedetä, mitä tapahtuu, ei tiedetä mitä pitäisi tehdä, eikä saatavilla ole testaus- tai suojamateriaaleja", Koukkari tiivisti.

Näitä ongelma ratkaisemaan Kainuussa perustettiin koronajohtokeskus. Se päivitti tilannekuvaa, ja siinä määritettiin linjaukset, miten edetään seuraavaan kokoukseen saakka.

Johtokeskuksessa olivat mukana ovat kaikki sote-kuntayhtymän tulosalueet, Kainuun kunnat, Kainuun liitto, Ely-keskus, pelastuslaitos, rajaviranomainen ja Koukkarin sanoin ehkä se tärkein: viestintä.

"Tietoa levitettiin sisäisesti esimiesinfon kautta vähintään joka arkipäivä, tilanteen vaatiessa useamminkin. Toimintakyvyn kannalta keskeistä oli käskynjako, jossa vastuualueet, ylilääkärit, yli- ja osastonhoitajat saivat selkeän tehtävänannon. Mitä mihinkin mennessä oli valmistettava, jotta toimintakyky olisi skenaarioiden valossa riittävä."

Yhteistyö kuntien kanssa elintärkeää

"Yhteistyö Kainuun kuntien kanssa on ollut erittäin tärkeää. Kuhmon kaupungin viranhaltijoiden kanssa se toimi, kun Kuhmossa ilmeni elo-syyskuun taitteessa poikkeuksellinen tartuntaryväs. Kykenimme ilman valmiuslain tai tartuntatautilain poikkeamia tekemään tarvittavia päätöksiä hyvin nopeasti. Epidemian kulku pysähtyi, ja pääsimme palaamaan normaaliin."

Olli-Pekka Koukkari näkee valoa, mutta sitkoa vielä tarvitaan.

"Taistelu jatkuu. Rokotusten ja kesän myötä on kuitenkin todennäköistä, että tämä kevät jää lajissaan viimeiseksi. Kevät 2022 on selvästi normaalimpi. Mutta ennen kuin meidät kaikki on rokotettu kahteen kertaan, tarvitaan kärsivällisyyttä."

Rajavartiolaitos: neljä oppia koronavuodesta

Everstiluutnantti Juha Kivelä Rajavartiolaitoksen henkilöstöyksiköstä kuvasi, miten Rajavartiolaitoksen yli 3000 virkamiestä, jotka tekevät läsnätyötä rajoilla, ovat selvinneet koronavuodesta 20 tartunnalla.

"Yksikään tartunnoista ei ole peräisin asiakaskontakteista, vaan vapaa-ajalta, työpisteistä, lounasruokailuista tai kahvihuoneista", Kivelä tarkensi.

"Ymmärsimme pian, että pelkästään työympäristöön keskittyminen ei riitä. Emme voi määrätä, miten henkilöstö toimii vapaa-ajallaan, mutta voimme koettaa vaikuttaa siihen johdonmukaisella viestinnällä. Tämä on tuonut välillä ristiriitatilanteitakin." 

Kivelä painottaa, että toimintaohjeiden pitää olla selkeitä, toteuttamiskelpoisia ja vielä alueellisesti sovellettavia.

"Mekin olemme hyviä kirjoittamaan pitkiä asiakirjoja perusteluineen ja pykälineen. Huomasimme nopeasti, että se on turhaa työtä. Pitää olla selkeä, yksinkertainen, täsmällinen. Pitää olla myös riittävän joustava, että esimiehet jokaisessa työpisteessä pystyvät konkretisoimaan, mitä valtakunnalliset toimintaohjeet juuri siinä työpisteessä tarkoittavat käytännössä."

Kivelä listaa neljä koronavuoden oppia:  

  1. Varaudu. Me turvallisuusviranomaisetkaan emme olleet valmiita. Varautuminen tarkoittaa myös sitä, että on konkreettiset toimintaohjeet ja -mallit: miten toimitaan, kun työssä kohdataan tarttuvaa tautia sairastava ihminen.
  2. Ole selkeä. Viestin pitää olla yksinkertainen ja selkeä. Älä tule sairaana töihin. Pese kädet. Käytä maskia.
  3. Älä piilota ohjeita. Mihin ohjeet taltioidaan, missä muodossa, miten ne ovat koska tahansa koko henkilöstön saavutettavissa?
  4. Ihminen mielessä. Pidä yksilö mielessä kaikessa suunnittelussa. Miten hänet saadaan ymmärtämään toimien tärkeys?

Esitykset ja webinaarin tallenne löytyvät Työturvallisuuskeskuksen sivuilta:

  • Koronapandemian hallinta työpaikoilla - näkökulmia julkiselta sektorilta

Samalle sivulle kootaan myös kysymyksiä, joihin Työterveyslaitoksen, Työturvallisuuskeskuksen, Aluehallintoviraston ja sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntija vastaajat.


Miten Suomi voi?

Muutamia kuukausia ennen korona-aikaa aloitettiin koko väestöä koskeva tutkimus työelämän tilasta, sattumalta. Mitä se oli ennen koronaa ja mitä se on muuttunut?

Ensimmäinen Miten Suomi voi -seurantatutkimuksen kysely tehtiin vuoden 2019 lopulla, ja viimeinen kysely tehdään alkukesällä 2021. Tutkimuksessa selvitetään työhyvinvointia työuupumuksen, työssä tylsistymisen ja työn imun käsitteiden kautta.

"Työn imu eli motivaatio, innostus ja työlle omistautuminen nousi ensimmäisten koronakuukausien aikana. Sittemmin se on laskenut", kertoi tutkimusprofessori Jari Hakanen Työterveyslaitokselta.

"Työuupumuksessa ei ole juuri muutosta. Sen sijaan työssä tylsistyminen nousi vuoden 2020 loppua kohti hitaasti."

Merkittävin muutos on, että alle 36-vuotiaiden työhyvinvointi on selvästi heikentynyt. Heidän työuupumuksensa on lisääntynyt, ja työn imu vähentynyt. Myös yhteenkuuluvuus työpaikkaan ja esihenkilöön ovat heikentyneet.  

Miten kunnissa voidaan?

Suomen pitkäaikaisin ja laajin kunta-alan henkilöstön seurantatutkimus Kunta10 kertoo monen asian menneen viime vuosina kunnissa hyvään suuntaan. Työstressi on hivenen laskenut edelliseen, vuoden 2018 tutkimukseen, verrattuna. Johtaminen on mennyt hyvään suuntaan, samoin työyhteisön sosiaalinen pääoma.

Kunta 10 -tutkimukseen osallistuu nykyään 11 kuntaa, ja se kattaa yli viidesosan kunta-alan henkilöstöstä.  Tuorein tutkimus on viime vuodelta.   

"Osittaiseen etätyöhön oli siirtynyt 27 % vastaajista, ja kokonaan 18 %. Kahdeksan kymmenestä oli siirtynyt toisiin tehtäviin omalle tai toiselle toimialalle" kertoi Työterveyslaitoksen vanhempi tutkija Jenni Ervasti. Hän vastaa Kunta10-tutkimuksesta.

Korona-aika näkyy tutkimuksessa niin, että etätyötä tekevien työhyvinvointi on parantunut, mutta monessa työssä on käynyt toisin. Työstressi on nousussa kaikilla sairaanhoitajilla ja terveydenhoitajilla, mutta varsinkin heillä, joita on siirretty toisiin tehtäviin. Heillä kokevat vähiten, että muutokset työssä ovat olleet myönteisiä.

"Työkyvyn alentumista näkyy monessa ammattiryhmässä: lääkäreillä, luokanopettajilla, lastentarhanopettajilla, sairaanhoitajilla ja terveydenhoitajilla, lastenhoitajille ja lähihoitajilla. Se on huolestuttavaa kehitystä."

Teksti: Riitta Gullman 

epidemiat epidemiat hyvinvointi infektiotaudit koronavirukset pandemiat riskienhallinta tartuntataudit turvallisuus työelämä työsuojelu työturvallisuus
Sivun alkuun

Suosittuja sisältöjä 

Terveydenhuollon maksukatto 

Terveydenhuollon maksut 

Hyvinvointialueet kartalla 

Hyvinvointialueet 

Hoitotakuu 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lainsäädäntö 

Vammaispalvelulaki 

Asiakasmaksut

Kuntouttava työtoiminta

Toimeentulotuki 

Kotihoito

Lastensuojelu 

Palvelut ja etuudet iäkkäille

Ajankohtaista 

Ajankohtaista  

Tiedotteet ja uutiset 

Kolumnit 

Uutiskirjeet 

Tilaa aineistoja

Tapahtumat

Avoimet työpaikat

 

Hankkeita

Sosiaaliturvauudistus

Hyvän työn ohjelma

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoima

Lääkkeet ja apteekkitalous

Tietoa ministeriöstä 

Ministerit 

Ministeriö 

Yhteystiedot 

Medialle 

Ministeriö työpaikkana 

Verkkolaskuosoite 

 

Tietoa stm.fistä  

Tietoa sivustosta  

Tietosuoja

Sivukartta

Stm.fi:n saavutettavuusseloste

Palaute

Sosiaali- ja terveysministeriö, linkki etusivulle

STM:ön Facebook-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön X-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Linkedin-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Youtube-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Slideshare-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Instagram-tili, Linkki toiselle sivustolle

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

kirjaamo.stm(at)gov.fi

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
valtioneuvosto.fi
stm.fi Sosiaali- ja terveysministeriö - kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
fimea.fi Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus
stuk.fi Säteilyturvakeskus
thl.fi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
ttl.fi Työterveyslaitos
tyosuojelu.fi Työsuojeluhallinto
valvira.fi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen
      • Lainsäädäntö
      • Terveyden edistäminen
        • Ravinto
        • Liikunta
        • Tapaturmien ehkäisy
        • Tartuntatautien torjunta
          • Vastuut tartuntatautien torjunnassa
          • Koronavirus Suomessa
            • Kaikki koronavirusta koskevat STM:n tiedotteet
            • Koronavirusepidemiaa koskevat infot ja tilannekuvat
            • STM:n antamat ohjeet koronavirustilanteessa
          • Lintuinfluenssa
        • Seksuaaliterveyden edistäminen
        • Terveyden edistäminen kunnissa ja hyvinvointialueilla
        • Tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tueksi
      • Osallisuuden edistäminen
        • Asumisen turvaaminen
        • Syrjäytymisen ja köyhyyden ehkäiseminen
        • Vammaispolitiikka
          • Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE
          • YK:n vammaisyleissopimus
          • YK:n vammaisyleissopimus eri kielillä
        • Romanipolitiikka
          • Romaniasiain neuvottelukunta
          • Romanipolitiikkaan liittyvät tiedotteet ja artikkelit
          • CERV-hanke Rakkavaha dieliposta
        • Maahanmuuttajien sosiaaliturva, hyvinvointi ja terveys
      • Päihdehaittojen ja riippuvuuksien ehkäisy
        • Alkoholipolitiikka
          • Alkoholilaki
        • Huumausainepolitiikka
          • EU- ja kansainvälinen huumepolitiikka
          • Huumausaineiden valvonta
        • Tupakka- ja nikotiinipolitiikka
          • EU-sääntely ja yhteistyö
          • Muiden viranomaisten vastuut
          • Toimet käytön vähentämiseksi
          • WHO:n tupakkapuitesopimus
          • Kanssakäyminen tupakkateollisuuden kanssa
        • Ehkäisevä päihdetyö
        • Rahapelihaitat
          • Rahapelien haittariskien arviointi
          • Vastuutahot rahapelipolitiikassa
          • Rahapelipoliittinen ohjelma
          • Rahapelijärjestelmä
      • Väkivallan ja rikosten ehkäiseminen
        • Lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäiseminen
          • NAPE – Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunta
        • Ihmiskaupan ehkäiseminen
        • Rikos- ja riita-asioiden sovittelu
        • Vastuut lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemisessä
        • Lapsiin kohdistuva väkivalta ja sen ehkäiseminen
      • Ympäristöterveys
        • Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen
        • Terveydensuojelu
          • Kuntien vastuu terveydensuojelusta
          • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Talousvesi
          • Ympäristöherkkyydet
        • Bioteknologia
          • Biotekniikan neuvottelukunta
        • Geeniteknologia
        • Kemikaalivalvonta
          • Kosmetiikkavalmisteet
          • Tatuoinnit
        • Nanomateriaalit ja -teknologia
        • Säteilysuojelu
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Lainsäädäntö
        • Lapset ja nuoret
        • Vammaiset
        • Iäkkäät ihmiset
        • Lääkehuolto
        • Asiakas- ja potilastietojen hallinta
          • Sote-tietojen toissijainen käyttö
            • Usein kysyttyä sote-tietojen toissijaisesta käytöstä
            • Toisiolain korjaaminen
              • Usein kysyttyä toisiolain korjaamisesta
          • EHDS-asetus
        • Mielenterveys- ja päihdelainsäädäntö
        • Usein kysyttyä mielenterveyslain muuttamisesta
        • Valvontalain väliaikainen muutos
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut
        • Hyvinvointialueet
          • Hyvinvointialueet kartalla
          • Sosiaali- ja terveysministeriön rooli hyvinvointialueiden ohjauksessa
          • Yhteistyöalueet
        • Kunnat
        • Valvontaviranomaiset
        • Yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelut
        • Sosiaalialan osaamiskeskukset
        • Järjestöt ja yhdistykset
      • Sosiaalipalvelut
        • Sosiaalityö
        • Sosiaalipäivystys
        • Kotihoito ja kotipalvelut
        • Laitoshoito
        • Asumispalvelut ja asunnon muutostyöt
        • Perhehoito
        • Omaishoito
        • Lastensuojelu
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä lastensuojelusta Suomessa
          • Tutkimus lastensuojelun epäkohdista 1937-1983
        • Adoptio
        • Kasvatus- ja perheneuvonta, perheasioiden sovittelu
        • Huoltajuus, elatus, isyyden tunnustaminen
        • Mielenterveystyön palvelut
        • Päihdetyön palvelut
        • Vammaispalvelut ja tukitoimet
          • Tulkkauspalvelulaki viittomakielellä
          • Vammaispalvelulaki
      • Terveyspalvelut
        • Terveyskeskukset
        • Terveysneuvonta ja terveystarkastukset
        • Neuvolat
        • Seulonnat
          • Syöpäseulonnat
          • Syöpäseulonnan järjestäjille
          • Sikiöseulonnat
        • Rokotukset
          • HPV-rokotukset
        • Suun terveydenhuolto
        • Opiskeluhuoltopalvelut
          • Kouluterveydenhuolto
          • Opiskeluhuollon psykologipalvelut ja kuraattoripalvelut
          • Opiskeluterveydenhuolto
        • Työterveyshuolto
        • Työttömien terveyspalvelut
        • Mielenterveyden hoito
          • Lasten ja nuorten terapiatakuu
        • Päihde- ja riippuvuushoito
        • Päivystys
        • Ensihoito
        • Sairaalat ja erikoissairaanhoito
        • Kotisairaanhoito ja kotisairaalahoito
        • Saattohoito
        • Elinsiirrot ja kudossiirrot
          • Usein kysytyt kysymykset - elinluovutus
        • Asiakas- ja potilasturvallisuus
        • Potilasdirektiivi (Rajat ylittävä terveydenhuolto)
        • Paperittomien sosiaali- ja terveydenhuolto
        • Raskauden keskeytys
      • Kuntoutus
        • Lääkinnällinen kuntoutus
        • Kuntouttava työtoiminta
        • Ammatillinen kuntoutus
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä muutoksista nuorten ammatilliseen kuntoutukseen
        • Sosiaalinen kuntoutus
      • Lääkehoito
        • Lääkehoidon arvoketju
        • Säädökset, ohjaus, valvonta, yhteistyö
        • Lääkehoidon turvallisuus
          • Narkolepsia
            • Kooste toimista
        • Lääkehoidon kustannukset, rahoitus ja korvaukset
        • Rationaalinen lääkehoito
          • Julkaisut ja raportit
          • Järkevän lääkehoidon toimeenpano
          • Tiedonhallinta
            • Lääkehoidon digitalisaatio
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut
        • Terveydenhuollon maksut
        • Terveydenhuollon maksukatto
        • Hammashuollon maksut
        • Kotipalvelu- ja kotisairaanhoitomaksut
        • Lastensuojelun maksut
        • Palveluseteli
      • Asiakkaan ja potilaan oikeudet
        • Potilaan oikeudet
        • Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
        • Hoitoon pääsy
          • Hoitopaikan valinta
        • Sosiaalipalvelujen saatavuus
        • Asiakas- ja potilastiedot
        • Muistutus, kantelu ja muutoksenhaku
        • Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava
        • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
        • Sukupuolen vahvistaminen
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
        • Valvonta, luvat ja rekisteröinti
        • Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutus
        • Kysymyksiä ja vastauksia työnjaosta ja toimintamalleista
      • Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
        • Palvelut perheille
      • Iäkkäiden palvelut
        • Palvelut ja etuudet iäkkäille ihmisille
        • Ehkäisevät palvelut iäkkäille ihmisille
        • Veteraanit ja sotainvalidit
      • Kansainvälistä suojelua hakevien palvelut
        • Ukrainasta tulleiden henkilöiden sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Sote-tiedonhallinta
        • Kanta-palvelujen kehittäminen
        • ICT-muutoksen valtionavustus
    • Toimeentulo
      • Lainsäädäntö
        • Usein kysyttyä eräiden Kelan maksamien etuuksien alaikärajojen nostamisesta 16 vuodesta 18 vuoteen
      • Suomen sosiaaliturvajärjestelmä
        • Sosiaaliturva lapsille ja nuorille
          • Sosiaaliturva selitettynä
          • Oppimateriaali sosiaaliturvasta
      • Lapsiperheiden tuet
      • Sotilasavustus ja muut palvelusetuudet
      • Asumistuet
        • Usein kysyttyä hallituksen esityksestä yleistä asumistukea koskevan lain muuttamiseksi
      • Työttömyysturva
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan lisäpäivien poistosta ja muutosturvasta
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan muutoksista
        • Usein kysyttyä työssäoloehdon muutoksista
        • Usein kysyttyä muutoksista ansiopäivärahaan ja työssäoloehdon kertymiseen
      • Sairausajan toimeentulo ja korvaukset
      • Kuntoutusajan toimeentulo
      • Vammaisetuudet
      • Työtapaturmat ja ammattitaudit
        • Haittaluokitus ja haittaraha
      • Eläketurva
        • Työeläke
        • Kansaneläke
        • Takuueläke
        • Työkyvyttömyyseläke
        • Perhe-eläke
      • Veteraanietuudet
      • Urheilijoiden, apurahansaajien ja opiskelijoiden sosiaaliturva
      • Toimeentulotuki
      • Sosiaalinen luototus
      • Kansainvälinen sosiaaliturva
      • Valitusviranomaiset toimeentuloturvan päätöksissä
      • Vuorotteluvapaa ja vuorottelukorvaus
    • Vakuutusasiat
      • Lainsäädäntö
      • Vakuutuslaitokset
      • Vakuutustoiminnan valvonta
      • Vakuutusmaksujen sijoittaminen
      • Sosiaalivakuutus
        • Työeläkevakuutus
        • Tapaturmavakuutus
      • Lakisääteiset vahinkovakuutukset
        • Liikennevakuutus
          • Usein kysyttyä liikennevakuutuslain muuttamisesta
        • Potilasvakuutus
        • Ympäristövahinkovakuutus
      • Vapaaehtoiset vakuutukset
      • Sosiaalivakuutusmaksut
      • Sosiaaliturvaetuuksien indeksit ja elinaikakerroin
      • Muutoksenhaku vakuutusasioissa
      • Vakuutuslääkärit
        • Usein kysyttyä
    • Työelämä
      • Lainsäädäntö
        • Säädökset
      • Työelämän kehittäminen
      • Työsuojelu
        • Kansainvälinen yhteistyö
        • Työehtosopimuksen yleissitovuus
      • Työsuojelu työpaikoilla
      • Työsuojeluvalvonta
        • Markkinavalvonta
        • Eurooppalainen markkinavalvontayhteistyö
        • Harmaan talouden torjunta
        • Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun hallinta
        • Lähetetyt työntekijät
      • Työterveyshuolto ja työkyvyn ylläpito
        • Menetetyn työpanoksen kustannukset
      • Työturvallisuus ja työhyvinvointi
      • Tasa-arvo työelämässä
      • Nuoret ja työ
      • Perhe-elämä ja työ
      • Ikääntyneet työntekijät
    • Tasa-arvo
      • Tasa-arvopolitiikka
      • Lainsäädäntö
      • Valtavirtaistaminen
      • Työelämän tasa-arvo
      • Samapalkkaisuus
        • Perhevapaiden tasainen jakaminen on usein koko perheelle taloudellisesti paras ratkaisu
      • Kansainvälinen yhteistyö
      • Vastuuviranomaiset
    • EU ja kansainväliset asiat
    • Rahoitus ja avustukset
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Päätökset
    • Lausuntopyynnöt
    • Tapahtumat
    • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
    • Tilaa aineistoja
      • Uutiskirje
    • STM sosiaalisessa mediassa
    • Uutiskirjeet
    • Avoimet työpaikat
    • Kuntainfot
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Osallistu ja vaikuta valmisteilla oleviin asioihin
    • Kaikki hankkeet ja työryhmät
    • Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia: kohti kestävää turvallisuuskulttuuria
    • Hyvän työn ohjelma 2024-2027
      • Ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön uudistus
      • Vetoa ja pitoa -valmennus- ja kehittämiskokonaisuus
      • Tietopohja ja ennakointi
    • Kansallinen ikäohjelma
    • Kansallinen palvelureformi
    • Lapsistrategia
    • Lääkkeet ja apteekkitalous -hanke
    • Mielenterveysstrategia
    • Omalääkäriohjelma
    • Päivystys- ja sairaalaverkon uudistaminen
    • Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluvalikoiman periaatteet
      • Osallistuminen palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn
      • Palveluvalikoiman periaatteet - UKK
    • Sosiaaliturvauudistus
      • Yleistuki
      • Sosiaaliturvakomitea
      • Sosiaaliturvakomitean aikajana
      • Sosiaaliturvauudistuksen uutishuone
      • Sosiaaliturvauudistuksen tietopohja
      • Sosiaaliturvauudistuksen tapahtumat
    • Terveydeksi – kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma
    • Terveys- ja hyvinvointialan kasvuohjelma
    • Tietopohjaisen päätöksenteon vahvistaminen
    • Työelämäohjelmat 2024-2027
      • Työelämän mielenterveysohjelma
    • 65 vuotta täyttäneiden valtakunnallinen valinnanvapauskokeilu
      • Usein kysyttyä valinnanvapauskokeilusta 65 vuotta täyttäneille
    • Yksilöllistetty lääketiede
      • Genomitiedon hyödyntäminen
      • Terveysala kehittyy yhteistyöllä
      • Genomikeskus
      • Syöpäkeskus
      • Biopankkien yhtenäistäminen
      • Neurokeskus
      • Lääkekehityskeskus
      • EU:n 1+Million Genomes -aloite
      • Ihmiset ja yhteystiedot
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Johto ja organisaatio
      • Ministereiden välinen työnjako STM:ssä
      • Sosiaali- ja terveysministeri
      • Sosiaaliturvaministeri
      • Virkamiesjohto
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto (OHO)
      • Sosiaaliturva- ja vakuutusosasto (SVO)
      • Turvallisuus ja terveys -osasto (TUTO)
      • Yhteisöt ja toimintakyky -osasto (YTO)
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto (APO)
      • Työ- ja tasa-arvo-osasto (TTO)
      • Strategia- ja talousyksikkö (STAR)
      • Henkilöstö- ja hallintoyksikkö (HEHA)
      • Kansainvälisten asioiden yksikkö (KVY)
      • Viestintäyksikkö (VIE)
    • Strategia
      • Hyvinvointitalous
    • Hallinnonala
    • Valmiusasiat
      • Varautuminen pandemiaan
      • Valmiuskeskukset
      • Hyvinvointialueiden valmius ja varautuminen
      • Valmiusasiat EU:ssa
      • Säteilyonnettomuudet
    • Kansainväliset asiat
      • Euroopan unioni
        • EU-asioiden valmistelu
      • Euroopan neuvosto EN
        • Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea
      • Yhdistyneet kansakunnat YK
      • Maailman terveysjärjestö WHO
        • WHO:n pandemiasopimus
      • Globaali terveysturvallisuus
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • Pohjoinen ulottuvuus
      • Barentsin euroarktinen neuvosto
      • Arktinen yhteistyö
      • Kansainvälinen työjärjestö ILO
      • OECD
    • STM:n lomakkeita ja ohjeita
    • Talous ja toiminta
      • Tutkimus- ja kehittämistoiminta
      • Suunnittelu ja seuranta
        • Suunnittelun asiakirjat
        • Seurannan asiakirjat
      • Sosiaalimenot ja rahoitus
      • Palvelujen menot ja rahoitus
      • Markkinavalvontaohjelmat STM:n hallinnonalalla
    • Rahoitus ja avustukset
      • Valtionavustukset
        • Vuoden 2025 valtionavustukset
        • Vuoden 2024 valtionavustushaut
        • Vuoden 2023 valtionavustushaut
        • Vuoden 2022 valtionavustushaut
        • Vuoden 2021 valtionavustushaut
        • Vuoden 2020 valtionavustushaut
        • Valtionavustuksiin liittyvät lomakkeet
        • Valtionavustusten hakeminen, käyttö ja valvonta
      • Kestävän kasvun ohjelma
        • Ensimmäinen valtionavustushaku
        • Toinen valtionavustushaku
        • Valtionavustukset tutkimukselle
        • Neljäs valtionavustushaku
        • Viides valtionavustushaku
        • Usein kysyttyä kestävän kasvun ohjelman valtionavustushausta
      • Terveyden edistämisen määrärahat
      • Tartuntatautien valvonnan määrärahat
      • Sosiaalityön yliopistotasoisen tutkimuksen valtionavustus
        • Hankkeiden materiaalit
      • EU:n rakennerahastot (ohjelmakausi 2021 - 2027)
        • Ohjelmakausi 2014-2020
        • Ohjelmakausi 2007-2013
      • EU:n IV terveysalan toimintaohjelma EU4Health
      • Pohjoismaiset rahoitushaut
    • Neuvottelu- ja lautakunnat
    • Ministeriö työpaikkana
      • Palvelussuhde STM:ssä
      • STM:n henkilöstö tilastoin
      • Tutustu ministeriöläisiin
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
      • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kunniamerkit
      • Aluehallintovirastojen kautta tulevat kunniamerkkiehdotukset
      • Hallinnonalan laitosten kunniamerkkiehdotukset
      • Äitienpäiväkunniamerkit
      • Isänpäiväkunniamerkit
    • Asiointi
    • Historiaa
      • STM:n ministerit
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tilastot
      • Tilastoja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä
      • Tilastoja sosiaali- ja terveyspalveluista
      • Tilastoja toimeentulosta
      • Tilastoja vakuutusasioista
      • Tilastoja työelämästä
      • Tilastoja tasa-arvosta
      • Kansainvälisiä tilastoja
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Verkkolaskuosoite
    • Medialle
    • Tietoa sivustosta
    • Tietosuoja
      • Tietosuojaselosteet
      • Käyttäjän oikeudet ja henkilötietojen tarkistaminen
      • Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
      • Evästeistä verkkosivustolla
    • Stm.fi:n saavutettavuusseloste
    • Palaute