Turvakotien henkilöstölle pätevyysvaatimukset
Uusi asetus tuo pätevyysvaatimukset turvakotien henkilöstölle. Uudistuksella parannetaan ja yhtenäistetään turvakotien toiminnan laatua eri puolilla Suomea. Laadukkaalla turvakotipalvelulla lisätään myös yksilön ja yhteisön turvallisuuden tunnetta. Asetus tulee voimaan 1. kesäkuuta.
Asetus määrittelee turvakotien henkilöstön koulutusvaatimukset sekä sen, millaista käytännön kokemusta työntekijöillä pitää olla. Vaatimukset on otettava huomioon uutta henkilöstöä palkattaessa. Alalla toimivan henkilöstön, jolla on paljon kokemusta alalta, mutta ei muodollista pätevyyttä, on hankittava asetuksen mukainen koulutus vuoden 2019 loppuun mennessä.
Asetus velvoittaa turvakodit laatimaan henkilöstölleen koulutussuunnitelman yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa. Tarkoitus on varmistaa se, että turvakotipalvelun tuottaja järjestää henkilöstölleen säännöllistä ammatillista koulutusta. Henkilökunnan ammattitaito ja työssä jaksaminen ovat ensiarvoisen tärkeitä asiakaspalvelun näkökulmasta.
Lisätietoja
neuvotteleva virkamies Heidi Manns-Haatanen, p. 02951 63346, [email protected]