Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Sosiaali- ja terveysministeriö
Navigation
  • Etusivu Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen Terveys- ja päihdehaittojen ehkäisy, osallisuus, tartuntataudit, ympäristöterveys
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut Palvelujärjestelmä ja vastuut, hyvinvointialueet, henkilöstö, asiakkaan asema, asiakasmaksut, lääkkeet
    • Toimeentulo Suomen sosiaaliturvajärjestelmä, tuet ja etuudet, eläketurva
    • Vakuutusasiat Vakuutustoiminta, pakolliset ja vapaaehtoiset vakuutukset
    • Työelämä Työolot, työhyvinvointi, työterveyshuolto
    • Tasa-arvo Tasa-arvopolitiikka, samapalkkaisuus
    • EU ja kansainväliset asiat EU, pohjoismainen yhteistyö, WHO, YK, ILO
    • Rahoitus ja avustukset EU-rahoitus, valtionavustukset, terveyden edistämisen määrärahat
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Päätökset
  • Lausuntopyynnöt
  • Tapahtumat
  • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
  • Tilaa aineistoja
  • STM sosiaalisessa mediassa
  • Uutiskirjeet
  • Avoimet työpaikat
  • Kuntainfot
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Toimeentulotuki 1.1.2012 lukien

Julkaisuajankohta 29.11.2011 9.25
Tyyppi:Tiedote N5-58782

Kuntien toimeentulotukiasioita hoitaville toimielimille

Tämä kuntainfo 7a/2011 korvaa aiemmin (24.11.2011) sähköpostilla kunnille lähetetyn kuntainfon 7/2011. 

1. Perusosan tasokorotus

Toimeentulotuen perusosaa korotetaan hallitusohjelman mukaisesti 1.1.2012 lähtien. Perusosaa korotetaan kuudella prosentilla verrattuna vuonna 2011 maksettavaan tukeen. Lisäksi yksinhuoltajalle maksetaan yksin asuvan aikuisen henkilön perusosa korotettuna kymmenellä prosentilla. Tätä tarkoittava laki toimeentulotukilain muuttamisesta hyväksyttiin Eduskunnan toisessa käsittelyssä 11.11.2011.

Lain muutoksella ei ole tarkoitus muuttaa toimeentulotuen myöntämisessä jo nykyisin sovellettua yksinhuoltajan määrittelyä, vaan se tapahtuu samalla tavoin kuin nykyisinkin. Määrittelyssä voidaan käytännössä usein käyttää perusteena sitä, että tuenhakijalle maksetaan lapsilisän yksinhuoltajakorotusta. Toimeentulotuessa sovellettavaa yksinhuoltajan määrittelyä ei kuitenkaan ole syytä suoraan kytkeä lapsilisälain antamaan määrittelyyn. Toimeentulotuen tarve voi syntyä äkillisesti ja se voi olla tilapäinen. Tällöin esimerkiksi viranomaisten rekisteröimät avioliittoa tai erilleen muuttamista koskevat tiedot eivät usein ole vielä käytettävissä. Toimeentulotukea myönnetään myös kotitaloudelle jossa on 17 vuotta täyttänyt lapsi, kun lapsilisää puolestaan maksetaan vain 17. ikävuoteen asti.

Perusosan korotus ei vaikuta siihen harkintaan, joka koskee asiakkaan muiden perusmenojen hyväksymistä tuen piiriin. Korotus ei myöskään vaikuta täydentävää toimeentulotukea tai ehkäisevää toimeentulotukea koskevaan harkintaan.

Lainmuutos on osa hallitusohjelman mukaista perusturvaa parantavaa kokonaisuutta. Korotuksella parannetaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevien taloudellista toimeentuloa ja ehkäistään köyhyyttä ja syrjäytymistä. Toimeentulotuen perusosan lisäksi korotetaan työttömyysturvaa ja parannetaan asumistukea.  

2. Perusosien määrät

Toimeentulotuesta annetun lain 9 a §:n mukaan toimeentulotuen perusosan määrä on sidottu kansaneläkeindeksin kehitykseen. Kansaneläkeindeksin pisteluvuksi vuodelle 2012 on vahvistettu 1565. Tammikuun 2012 alusta toimeentulotuen perusosien määrät nousevat indeksikorotuksen verran.

Kansaneläkeindeksi seuraa elinkustannusindeksiä, jonka Tilastokeskus laskee keskeisten hyödykkeiden hintatietojen perusteella. Kansaneläkeindeksi lasketaan vuosittain heinä-, elo- ja syyskuun keskimääräisen hintatason perusteella.

Kaikissa kunnissa sovelletaan samoja perusosien euromääriä. Yksin asuvan henkilön perusosan määrä on 461,05 euroa 1.1.2012 lähtien. Yksinhuoltajalle korotettuna maksettavan perusosan määrä on 507,16 euroa. Perusosien määrät eri perheenjäsenten osalta on esitetty oheisessa liitteessä 1.

3. Perusosan alentaminen

Toimeentulotukilain 10 §:ssä on säädetty seuraukset siitä, että henkilö ilman perusteltua syytä kieltäytyy hänelle tarjotusta työstä tai työvoimapoliittisesta toimenpiteestä tai muista pykälässä säädetyistä toimenpiteistä, ja tämä on aiheuttanut toimeentulotuen tarpeen. 

Lain 2 a §:ssä säädetään velvollisuudesta ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Jos toimeentulotuen hakija ei ilmoittaudu työvoimatoimistoon työnhakijaksi, toimeentulotuen perusosan suuruutta voidaan alentaa hänen osaltaan siten kuin lain 10 §:ssä säädetään.

Toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa lain 10 §:n mukaisesti, mutta seurauksena ei voi olla ettei tukea myönnetä lainkaan. Alentaminen koskee ainoastaan kyseisen henkilön perusosaa, ei muita tuen piirissä olevia eikä toimeentulotuen muita osia.

Perusosaa voidaan alentaa enintään 20 % lain 10 §:n tarkoittaman henkilön kohdalla. (perusosan alentaminen yhteensä enintään 40 %:lla: ks alempana).

Säännöksen mukaan alentaminen voi olla kestoltaan enintään kaksi kuukautta kerrallaan. Kestoaika lasketaan kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä lukien. Alentamisen kestoa ei siten määritellä toimeentulotuen hakuajankohdasta tai tuen myöntämispäivämäärästä käsin.

Perusosan alentamisen määrää ja sen tarvetta harkitaan tapauskohtaisesti. Harkinnassa otetaan huomioon tuen hakijan ja hänen perheensä olosuhteet kokonaisuutena sekä toimeentulotuen tavoitteet siten kuin 10 §:ssä säädetään.

Perusosan alentamisen edellytyksiä tulkitaan suppeasti toimeentulotukilain sanamuotoon pitäytyen. Sosiaaliviranomaisen velvollisuus on osoittaa kieltäytymisen tai laiminlyönnin tapahtuminen ja muut perusosan alentamisen edellytykset.

Toimeentulotukilain 10 §:n mukaan perusosan alentaminen voidaan tehdä vain edellyttäen, että alentaminen ei vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa, eikä alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana. Säännös voi siksi johtaa siihen, että alentamisen tulee olla laissa mainittuja määriä vähäisempi tai alentaminen tulee jättää kokonaan tekemättä. Laissa annetut prosenttiosuudet ja alentamisen kesto (kaksi kuukautta kerrallaan) ovat siten ehdottomia enimmäismääriä.

Perusosan alentaminen ei saa koskaan olla kohtuutonta asiakkaalle. Esimerkiksi hyvin nuoren toimeentulotuen hakijan, joka ensi kertaa hoitaa omia asioitaan, voi olla vaikea ymmärtää sitä, millä perusteilla viranomainen tekee häntä koskevia ratkaisuja. Esimerkiksi lastensuojelun työntekijällä on korostettu velvollisuus ohjata ja tukea lasta tai nuorta omaehtoiseen elämänhallintaan ja tukea tällä tavoin hänen itsenäistymistään.

Toimeentulotukilain soveltajille tarkoitetussa oppaassaan sosiaali- ja terveysministeriö suosittaa, että asuminen ja terveydenhuoltokustannukset (kuten reseptilääkkeet) tulisi turvata perusosan alentamisesta huolimatta.

Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000) 7 §:n mukaan sosiaalihuoltoa toteutettaessa on laadittava palvelu-, hoito-, kuntoutus- tai muu vastaava suunnitelma, jollei kyseessä ole tilapäinen neuvonta ja ohjaus tai jollei suunnitelman laatiminen muutoin ole ilmeisen tarpeetonta. Suunnitelma on laadittava, ellei siihen ole ilmeistä estettä, yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa.

Toimeentulotukilain 10 §:ään sisältyy suunnitelmaa koskeva erityissäännös. Suunnitelma on perusosan alentamisen yhteydessä laadittava aina, ja se tehdään mikäli mahdollista yhdessä toimeentulotuen hakijan ja tarvittaessa yhteistyössä työvoimaviranomaisten ja muiden viranomaisten kanssa asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi.

Suunnitelma on sellainen sosiaalityön väline, jolla pyritään tukemaan ja edistämään henkilön omaehtoista ja itsenäistä suoriutumista.

Usein asiakkaalla on myös tarpeita saada asiakassuunnitelman toteutumiseksi muidenkin viranomaisten palveluja kuten terveydenhuollon, päihde- ja mielenterveystyön, koulutoimen, nuorisotyön ja asuntoviranomaisen palvelut tai kunnan talous- ja velkaneuvonta ja valtion oikeusapu. Sosiaalihuollon ammatillisen työntekijän tulee ohjata ja neuvoa asiakastaan näiden palvelujen saamiseen ja antaa tarvittaessa tässä hänelle apuaan asiakassuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden toteuttamiseksi.

Sosiaali- ja terveysministeriön toimeentulotukea koskevan oppaan mukaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseen kuuluvina toimenpiteinä voivat tulla kysymykseen esimerkiksi työharjoittelu, työkokeilu, kuntoutus, palkkatuettu työ, osallistuminen kuntouttavaan työtoimintaan, yrittäjyys, yms. toiminnot.

Suunnitelmaa tarkistetaan asiakkaan tilanteen muuttuessa, esimerkiksi jos perusosan alentamista on jatkettava tai siitä luovutaan myöhemmin.

Toimeentulotuen tarkistamisesta säädetään toimeentulotukilain 18 §:ssä seuraavasti:

"Toimeentulotuki tarkistetaan, jos henkilön tai perheen olosuhteissa tai tuen tarpeessa tapahtuu muutoksia."

Toimeentulotuen tarkistamisesta tehdään uusi toimeentulotukipäätös. Tuen tarkistamista ei estä se, että tuki oli myönnetty pidemmälle ajanjaksolle.

Perusosan suuruutta voidaan toimeentulotukilain 10 §:n mukaan alentaa yhteensä enintään 40 prosenttia. Alentamisen ehdoista säädetään 10 §:n kolmannen momentin kohdissa 1 ja 2. Myös näihin tilanteisiin sovelletaan edellä kuvattua harkintaa ja menettelyjä.

Hallituksen esityksessä toimeentulotukilain muuttamiseksi (HE 138/2010 vp, laki toimeentulotuesta annetun lain 10 §:n muuttamisesta ja 11 §:n väliaikaisesta muuttamisesta (1172/2010) todetaan, että tuen alentamista 40 prosentilla tulisi käyttää erittäin harkiten ja vain, jos sen voidaan perustellusti arvioida edistävän alentamisen tavoitteita.

Toimeentulotuen saajalle annetaan aina kirjallinen päätös, joka perustellaan siltä osin kuin asiakkaan hakemukseen ei ole voitu suostua. Viranhaltijapäätökseen liitetään ohjeet siitä, miten siihen haetaan oikaisua.

Päätökseen liittyvät olennaiset asiat kuten toimeentulotuen perusosan alentamisen perusteet, tulee aina kirjata päätökseen (eli mistä lainkohdassa tarkoitetusta kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä on kulloinkin kysymys). Mikäli perusosan alentaminen perustuu siihen, että hakija ei ole menetellyt annetun ohjauksen mukaisesti, tulee annettu ohjaus ja sen laiminlyönti ilmetä aina myös päätöksestä. Lisäksi päätöksestä tulisi ilmetä millä tavoin on arvioitu, ettei alentaminen vaaranna henkilön ihmisarvoisen elämän turvaa ja ole kohtuutonta asiakkaalle.

Sosiaali- ja terveysministeriön Kuntainfo 8a/2010 käsittelee perusosan alentamista sellaisen täysi-ikäisen alle 25-vuotiaan henkilön kohdalla, joka on keskeyttänyt koulutuksen tai kieltäytynyt koulutuksesta niin, että hän ei ole työttömyysturvalain 8 luvun 2 §:n perusteella oikeutettu työttömyysetuuteen.

Perusosan alentamista ja mm tuen yhteydessä laadittavaa suunnitelmaa käsitellään STM:n julkaisussa Toimeentulotuki. Opas toimeentulotukilain soveltajille (STM Julkaisuja 2007:11) luvuissa 6.4.8 ja 6.4.9.

Liite 2

Toimeentulotukilaki (1412/1997) (Ote) 

10 §

Alennettu perusosa

Perusosan suuruutta voidaan alentaa enintään 20 prosenttia sellaisen henkilön osalta, jonka toimeentulotuen tarve aiheutuu siitä, että:

1) henkilö on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt yksilöidysti ja todistetusti tarjotusta työstä tai sellaisesta työvoimapoliittisesta toimenpiteestä, joka kohtuullisen pitkän ajan turvaisi hänen toimeentulonsa, tai hän on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei työtä tai työvoimapoliittista toimenpidettä ole voitu tarjota taikka ammatillista koulutusta vailla oleva, täysi-ikäinen alle 25-vuotias on keskeyttänyt koulutuksen tai kieltäytynyt koulutuksesta niin, että hän ei ole työttömyysturvalain 8 luvun 2 §:n perusteella oikeutettu työttömyysetuuteen;

2) kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tarkoitettu maahanmuuttaja on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt kotoutumissuunnitelman laatimisesta tai osallistumasta kotoutumissuunnitelmassa yksilöidysti sovittuihin, työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin taikka jos hän on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei kotoutumissuunnitelmaa ole voitu laatia;

3) kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain (189/2001) 3 §:ssä tarkoitettu henkilö on kieltäytynyt osallistumasta aktivointisuunnitelman laatimiseen; tai

4) kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu henkilö on ilman työttömyysturvalain 8 luvun 7 §:ssä tarkoitettua pätevää syytä kieltäytynyt kuntouttavasta työtoiminnasta taikka keskeyttänyt tai omasta syystään joutunut keskeyttämään kuntouttavan työtoiminnan.

Perusosan alentamisen yhteydessä on aina laadittava, mikäli mahdollista yhdessä toimeentulotuen hakijan ja tarvittaessa yhteistyössä työvoimaviranomaisten ja muiden viranomaisten kanssa suunnitelma toiminnasta asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi.

Perusosan suuruutta voidaan alentaa 1 momentissa säädettyä enemmän, kuitenkin yhteensä enintään 40 prosenttia:

1) jos henkilön toistuvasta 1 momentissa tarkoitetusta menettelystä on pääteltävissä, ettei hän halua ottaa vastaan työtä tai osallistua julkisesta työvoimapalvelusta annetussa laissa (1295/2002), kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tai kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa tarkoitettuihin toimenpiteisiin; tai

2)  jos henkilö sen jälkeen, kun hänen toimeentulotuen perusosaansa on alennettu 1 momentissa tarkoitetulla tavalla, kieltäytyy ilman perusteltua syytä työvoimapoliittisesta toimenpiteestä tai jos hän toiminnallaan aiheuttaa sen, ettei työvoimapoliittista toimenpidettä voida tarjota ja hän tämän lisäksi kieltäytyy ilman perusteltua syytä 2 momentissa tarkoitetusta suunnitelman mukaisesta toimintakykyä edistävästä toiminnasta.

Edellä 1 ja 3 momentissa tarkoitettu alentaminen voidaan tehdä vain edellyttäen, että alentaminen ei vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa eikä alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana. Alentaminen voi olla kestoltaan enintään kaksi kuukautta kerrallaan kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä lukien."

4.  Perustoimeentulotuen valtionosuuslomake kunnan käyttöön: myös Open office-versio saatavilla

Kunnalle suoritettavien valtionosuusennakkojen tarkistamista koskeva ilmoitus ja kunnan valtionosuusselvitys aluehallintovirastolle tehdään lomakkeelle, joka on tulostettavissa verkkosivustolta www.suomi.fi. Lomakkeesta on sivustolta saatavilla myös keväällä 2011 laadittu Open office-ohjelmiston käyttäjille soveltuva versio.

Lisätietoja

Ylitarkastaja Jaakko Ellisaari, p. 09 1607 4344  ja
Asuntoneuvos Raimo Kärkkäinen, p. 09 1607 3857
Sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi@stm.fi

Kuntainfo
toimeentulotuki
Sivun alkuun
Sosiaali- ja terveysministeriö
Social- och hälsovårdsministeriet
Ministry of Social Affairs and health

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

kirjaamo.stm(at)gov.fi

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Sivukartta

Stm.fi:n saavutettavuusseloste

Palaute

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
Kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
stm.fi Sosiaali- ja terveysministeriö - kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
fimea.fi Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus
stuk.fi Säteilyturvakeskus
thl.fi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
ttl.fi Työterveyslaitos
tyosuojelu.fi Työsuojeluhallinto
valvira.fi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen
      • Lainsäädäntö
      • Terveyden edistäminen
        • Ravinto
        • Liikunta
        • Tapaturmien ehkäisy
        • Tartuntatautien torjunta
          • Vastuut tartuntatautien torjunnassa
          • Koronavirus Suomessa
            • Kaikki koronavirusta koskevat STM:n tiedotteet
            • Koronavirusepidemiaa koskevat infot ja tilannekuvat
            • STM:n antamat ohjeet koronavirustilanteessa
          • Lintuinfluenssa
        • Seksuaaliterveyden edistäminen
        • Terveyden edistäminen kunnissa ja hyvinvointialueilla
        • Tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tueksi
      • Osallisuuden edistäminen
        • Asumisen turvaaminen
        • Syrjäytymisen ja köyhyyden ehkäiseminen
        • Vammaispolitiikka
        • Romanipolitiikka
        • Maahanmuuttajien sosiaaliturva, hyvinvointi ja terveys
      • Päihdehaittojen ja riippuvuuksien ehkäisy
        • Alkoholipolitiikka
          • Alkoholilaki
        • Huumausainepolitiikka
          • EU- ja kansainvälinen huumepolitiikka
          • Huumausaineiden valvonta
        • Tupakka- ja nikotiinipolitiikka
          • EU-sääntely ja yhteistyö
          • Muiden viranomaisten vastuut
          • Toimet käytön vähentämiseksi
          • WHO:n tupakkapuitesopimus
          • Kanssakäyminen tupakkateollisuuden kanssa
        • Ehkäisevä päihdetyö
        • Rahapelihaitat
          • Rahapelien haittariskien arviointi
          • Vastuutahot rahapelipolitiikassa
          • Rahapelipoliittinen ohjelma
          • Rahapelijärjestelmä
      • Väkivallan ja rikosten ehkäiseminen
        • Lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäiseminen
          • NAPE – Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunta
        • Ihmiskaupan ehkäiseminen
        • Rikos- ja riita-asioiden sovittelu
        • Vastuut lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemisessä
        • Lapsiin kohdistuva väkivalta ja sen ehkäiseminen
      • Ympäristöterveys
        • Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen
        • Terveydensuojelu
          • Kuntien vastuu terveydensuojelusta
          • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Talousvesi
          • Ympäristöherkkyydet
        • Bioteknologia
        • Geeniteknologia
        • Kemikaalivalvonta
          • Kosmetiikkavalmisteet
          • Tatuoinnit
        • Nanomateriaalit ja -teknologia
        • Säteilysuojelu
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Lainsäädäntö
        • Lapset ja nuoret
        • Vammaiset
        • Iäkkäät ihmiset
        • Lääkehuolto
        • Asiakas- ja potilastietojen hallinta
          • Sote-tietojen toissijainen käyttö
            • Usein kysyttyä sote-tietojen toissijaisesta käytöstä
            • Toisiolain korjaaminen
              • Usein kysyttyä toisiolain korjaamisesta
        • Mielenterveys- ja päihdelainsäädännön uudistus
        • Usein kysyttyä mielenterveyslain muuttamisesta
        • Valvontalain väliaikainen muutos
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut
        • Hyvinvointialueet
          • Hyvinvointialueet kartalla
          • Sosiaali- ja terveysministeriön rooli hyvinvointialueiden ohjauksessa
          • Yhteistyöalueet
        • Kunnat
        • Valvontaviranomaiset
        • Yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelut
        • Sosiaalialan osaamiskeskukset
        • Järjestöt ja yhdistykset
      • Sosiaalipalvelut
        • Sosiaalityö
        • Sosiaalipäivystys
        • Kotihoito ja kotipalvelut
        • Laitoshoito
        • Asumispalvelut ja asunnon muutostyöt
        • Perhehoito
        • Omaishoito
        • Lastensuojelu
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä lastensuojelusta Suomessa
          • Tutkimus lastensuojelun epäkohdista 1937-1983
        • Adoptio
        • Kasvatus- ja perheneuvonta, perheasioiden sovittelu
        • Huoltajuus, elatus, isyyden tunnustaminen
        • Mielenterveystyön palvelut
        • Päihdetyön palvelut
        • Vammaispalvelut ja tukitoimet
          • Tulkkauspalvelulaki viittomakielellä
          • Vammaispalvelulaki
      • Terveyspalvelut
        • Terveyskeskukset
        • Terveysneuvonta ja terveystarkastukset
        • Neuvolat
        • Seulonnat
          • Syöpäseulonnat
          • Syöpäseulonnan järjestäjille
          • Sikiöseulonnat
        • Rokotukset
          • HPV-rokotukset
        • Suun terveydenhuolto
        • Opiskeluhuoltopalvelut
          • Kouluterveydenhoito
          • Opiskeluhuollon psykologipalvelut ja kuraattoripalvelut
          • Opiskeluterveydenhuolto
        • Työterveyshuolto
        • Työttömien terveyspalvelut
        • Mielenterveyden hoito
          • Lasten ja nuorten terapiatakuu
        • Päihde- ja riippuvuushoito
        • Päivystys
        • Ensihoito
        • Sairaalat ja erikoissairaanhoito
        • Kotisairaanhoito ja kotisairaalahoito
        • Saattohoito
        • Elinsiirrot ja kudossiirrot
          • Usein kysytyt kysymykset - elinluovutus
        • Asiakas- ja potilasturvallisuus
        • Potilasdirektiivi (Rajat ylittävä terveydenhuolto)
        • Paperittomien sosiaali- ja terveydenhuolto
        • Raskauden keskeytys
      • Kuntoutus
        • Lääkinnällinen kuntoutus
        • Kuntouttava työtoiminta
        • Ammatillinen kuntoutus
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä muutoksista nuorten ammatilliseen kuntoutukseen
        • Sosiaalinen kuntoutus
      • Lääkehoito
        • Lääkehoidon arvoketju
        • Säädökset, ohjaus, valvonta, yhteistyö
        • Lääkehoidon turvallisuus
          • Narkolepsia
            • Kooste toimista
        • Lääkehoidon kustannukset, rahoitus ja korvaukset
        • Rationaalinen lääkehoito
          • Julkaisut ja raportit
          • Järkevän lääkehoidon toimeenpano
          • Tiedonhallinta
            • Lääkehoidon digitalisaatio
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut
        • Terveydenhuollon maksut
        • Terveydenhuollon maksukatto
        • Hammashuollon maksut
        • Kotipalvelu- ja kotisairaanhoitomaksut
        • Lastensuojelun maksut
        • Palveluseteli
      • Asiakkaan ja potilaan oikeudet
        • Potilaan oikeudet
        • Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
        • Hoitoon pääsy
          • Hoitopaikan valinta
        • Sosiaalipalvelujen saatavuus
        • Asiakas- ja potilastiedot
        • Muistutus, kantelu ja muutoksenhaku
        • Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava
        • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
        • Sukupuolen vahvistaminen
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
        • Valvonta, luvat ja rekisteröinti
        • Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutus
        • Kysymyksiä ja vastauksia työnjaosta ja toimintamalleista
      • Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
        • Palvelut perheille
      • Iäkkäiden palvelut
        • Palvelut ja etuudet iäkkäille ihmisille
        • Ehkäisevät palvelut iäkkäille ihmisille
        • Veteraanit ja sotainvalidit
      • Kansainvälistä suojelua hakevien palvelut
        • Ukrainasta tulleiden henkilöiden sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Sote-tiedonhallinta
        • Kanta-palvelujen kehittäminen
        • ICT-muutoksen valtionavustus
    • Toimeentulo
      • Lainsäädäntö
        • Usein kysyttyä eräiden Kelan maksamien etuuksien alaikärajojen nostamisesta 16 vuodesta 18 vuoteen
      • Suomen sosiaaliturvajärjestelmä
        • Sosiaaliturva lapsille ja nuorille
          • Sosiaaliturva selitettynä
          • Oppimateriaali sosiaaliturvasta
      • Lapsiperheiden tuet
      • Sotilasavustus ja muut palvelusetuudet
      • Asumistuet
        • Usein kysyttyä hallituksen esityksestä yleistä asumistukea koskevan lain muuttamiseksi
      • Työttömyysturva
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan lisäpäivien poistosta ja muutosturvasta
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan muutoksista
        • Usein kysyttyä työssäoloehdon muutoksista
        • Usein kysyttyä muutoksista ansiopäivärahaan ja työssäoloehdon kertymiseen
      • Sairausajan toimeentulo ja korvaukset
      • Kuntoutusajan toimeentulo
      • Vammaisetuudet
      • Työtapaturmat ja ammattitaudit
        • Haittaluokitus ja haittaraha
      • Eläketurva
        • Työeläke
        • Kansaneläke
        • Takuueläke
        • Työkyvyttömyyseläke
        • Perhe-eläke
      • Veteraanietuudet
      • Urheilijoiden, apurahansaajien ja opiskelijoiden sosiaaliturva
      • Toimeentulotuki
      • Sosiaalinen luototus
      • Kansainvälinen sosiaaliturva
      • Valitusviranomaiset toimeentuloturvan päätöksissä
      • Vuorotteluvapaa ja vuorottelukorvaus
    • Vakuutusasiat
      • Lainsäädäntö
      • Vakuutuslaitokset
      • Vakuutustoiminnan valvonta
      • Vakuutusmaksujen sijoittaminen
      • Sosiaalivakuutus
        • Työeläkevakuutus
        • Tapaturmavakuutus
      • Lakisääteiset vahinkovakuutukset
        • Liikennevakuutus
          • Usein kysyttyä liikennevakuutuslain muuttamisesta
        • Potilasvakuutus
        • Ympäristövahinkovakuutus
      • Vapaaehtoiset vakuutukset
      • Sosiaalivakuutusmaksut
      • Sosiaaliturvaetuuksien indeksit ja elinaikakerroin
      • Muutoksenhaku vakuutusasioissa
      • Vakuutuslääkärit
        • Usein kysyttyä
    • Työelämä
      • Lainsäädäntö
        • Säädökset
        • Visiirien turvallisuusvaatimukset
      • Työsuojelu
        • Kansainvälinen yhteistyö
        • Lähetetyt työntekijät
        • Työehtosopimuksen yleissitovuus
      • Työsuojelu työpaikoilla
      • Työsuojeluvalvonta
        • Markkinavalvonta
        • Eurooppalainen markkinavalvontayhteistyö
        • Harmaan talouden torjunta
        • Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun hallinta
      • Työterveyshuolto ja työkyvyn ylläpito
        • Menetetyn työpanoksen kustannukset
      • Työturvallisuus ja työhyvinvointi
      • Tasa-arvo työelämässä
      • Nuoret ja työ
      • Perhe-elämä ja työ
      • Ikääntyneet työntekijät
    • Tasa-arvo
      • Tasa-arvopolitiikka
      • Lainsäädäntö
      • Valtavirtaistaminen
      • Työelämän tasa-arvo
      • Samapalkkaisuus
      • Kansainvälinen yhteistyö
      • Vastuuviranomaiset
      • Vuoden isä -palkinto
    • EU ja kansainväliset asiat
    • Rahoitus ja avustukset
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Päätökset
    • Lausuntopyynnöt
    • Tapahtumat
    • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
    • Tilaa aineistoja
      • Uutiskirje
    • STM sosiaalisessa mediassa
    • Uutiskirjeet
    • Avoimet työpaikat
    • Kuntainfot
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Kaikki hankkeet
    • Kansallinen palvelureformi
      • Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluvalikoima
        • Osallistuminen palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn
        • Palveluvalikoiman periaatteet - UKK
      • Päivystys- ja sairaalaverkon uudistaminen
    • Hyvän työn ohjelma 2024-2027
      • Ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön uudistus
      • Vetoa ja pitoa -valmennus- ja kehittämiskokonaisuus
      • Tietopohja ja ennakointi
    • Sosiaaliturvauudistus
      • Yleistuki
      • Sosiaaliturvakomitea
      • Sosiaaliturvakomitean aikajana
      • Sosiaaliturvauudistuksen uutishuone
      • Sosiaaliturvauudistuksen tietopohja
      • Sosiaaliturvauudistuksen tapahtumat
    • Esteettömyysdirektiivi
    • Yksilöllistetty lääketiede
      • Genomitiedon hyödyntäminen
      • Terveysala kehittyy yhteistyöllä
      • Genomikeskus
      • Syöpäkeskus
      • Biopankkien yhtenäistäminen
      • Neurokeskus
      • Lääkekehityskeskus
      • EU:n 1+Million Genomes -aloite
      • Ihmiset ja yhteystiedot
    • Mielenterveysstrategia
    • Lapsistrategia
    • Terveys- ja hyvinvointialan kasvuohjelma
    • Kansallinen ikäohjelma
    • Työelämäohjelmat 2024-2027
    • Terveydeksi – kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma
    • Omalääkäriohjelma
    • Päättyneitä hankkeita
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministereiden välinen työnjako STM:ssä
      • Sosiaali- ja terveysministeri
      • Sosiaaliturvaministeri
      • Virkamiesjohto
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto (OHO)
      • Sosiaaliturva- ja vakuutusosasto (SVO)
      • Turvallisuus ja terveys -osasto (TUTO)
      • Yhteisöt ja toimintakyky -osasto (YTO)
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto (APO)
      • Työ- ja tasa-arvo-osasto (TTO)
      • Strategia- ja talousyksikkö (STAR)
      • Henkilöstö- ja hallintoyksikkö (HEHA)
      • Kansainvälisten asioiden yksikkö (KVY)
      • Viestintäyksikkö (VIE)
    • Strategia
      • Hyvinvointitalous
    • Hallinnonala
    • Valmiusasiat
      • Varautuminen pandemiaan
      • Valmiuskeskukset
      • Hyvinvointialueiden valmius ja varautuminen
      • Valmiusasiat EU:ssa
      • Säteilyonnettomuudet
    • Kansainväliset asiat
      • Euroopan unioni
        • EU-asioiden valmistelu
      • Euroopan neuvosto EN
        • Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea
      • Yhdistyneet kansakunnat YK
      • Maailman terveysjärjestö WHO
        • WHO:n pandemiasopimus
      • Globaali terveysturvallisuus
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • Pohjoinen ulottuvuus
      • Barentsin euroarktinen neuvosto
      • Arktinen yhteistyö
      • Kansainvälinen työjärjestö ILO
      • OECD
    • STM:n lomakkeita ja ohjeita
    • Talous ja toiminta
      • Tutkimus- ja kehittämistoiminta
      • Suunnittelu ja seuranta
        • Suunnittelun asiakirjat
        • Seurannan asiakirjat
      • Sosiaalimenot ja rahoitus
      • Palvelujen menot ja rahoitus
      • Markkinavalvontaohjelmat STM:n hallinnonalalla
    • Rahoitus ja avustukset
      • Valtionavustukset
        • Vuoden 2025 valtionavustukset
        • Vuoden 2024 valtionavustushaut
        • Vuoden 2023 valtionavustushaut
        • Vuoden 2022 valtionavustushaut
        • Vuoden 2021 valtionavustushaut
        • Vuoden 2020 valtionavustushaut
        • Valtionavustuksiin liittyvät lomakkeet
        • Valtionavustusten hakeminen, käyttö ja valvonta
      • Kestävän kasvun ohjelma
        • Ensimmäinen valtionavustushaku
        • Toinen valtionavustushaku
        • Valtionavustukset tutkimukselle
        • Neljäs valtionavustushaku
        • Viides valtionavustushaku
        • Usein kysyttyä kestävän kasvun ohjelman valtionavustushausta
      • Terveyden edistämisen määrärahat
      • Tartuntatautien valvonnan määrärahat
      • Sosiaalityön yliopistotasoisen tutkimuksen valtionavustus
        • Hankkeiden materiaalit
      • EU:n rakennerahastot (ohjelmakausi 2021 - 2027)
        • Ohjelmakausi 2014-2020
        • Ohjelmakausi 2007-2013
      • EU:n IV terveysalan toimintaohjelma EU4Health
      • Pohjoismaiset rahoitushaut
    • Neuvottelu- ja lautakunnat
    • Ministeriö työpaikkana
      • Palvelussuhde STM:ssä
      • STM:n henkilöstö tilastoin
      • Tutustu ministeriöläisiin
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
      • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kunniamerkit
      • Aluehallintovirastojen kautta tulevat kunniamerkkiehdotukset
      • Hallinnonalan laitosten kunniamerkkiehdotukset
      • Äitienpäiväkunniamerkit
      • Isänpäiväkunniamerkit
    • Asiointi
    • Historiaa
      • STM:n ministerit
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tilastot
      • Tilastoja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä
      • Tilastoja sosiaali- ja terveyspalveluista
      • Tilastoja toimeentulosta
      • Tilastoja vakuutusasioista
      • Tilastoja työelämästä
      • Tilastoja tasa-arvosta
      • Kansainvälisiä tilastoja
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Verkkolaskuosoite
    • Medialle
    • Tietoa sivustosta
    • Tietosuoja
      • Tietosuojaselosteet
      • Käyttäjän oikeudet ja henkilötietojen tarkistaminen
      • Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
      • Evästeistä verkkosivustolla
    • Stm.fi:n saavutettavuusseloste
    • Palaute