Temporär ändring av tillsynslagen – Frågor och svar
Efter den 1 februari 2025 är det möjligt för privata näringsidkare och andra tjänsteproducenter inom social- och hälsovården att temporärt inleda verksamhet eller genomföra en väsentlig förändring i en redan registrerad verksamhet innan ett registreringsbeslut enligt tillsynslagen fattats. Möjligheten gäller tjänsteproducenter vars personal som deltar i klient- och patientarbetet består av en person.
Väsentliga förändringar är till exempel tillägg av ett serviceställe eller en tjänstebransch och förändringar som gäller lokaler.
En förutsättning för att inleda verksamhet som producent av social- och hälsovårdstjänster eller genomföra en förändring är i övrigt att det fattats ett i tillsynslagen avsett beslut om registrering eller ändring av tjänsteverksamheten.
De temporära bestämmelserna gäller fram till den 31 december 2026.
Vem gäller lagen?
De temporära bestämmelserna gäller enbart sådana tjänsteproducenter vars personal som deltar i klient- och patientarbetet består av en person. Denna person kan vara tjänsteproducenten själv som arbetar som företagare eller om tjänsteproducenten inte själv utför klient- eller patientarbete, kan producenten anställa, hyra eller genom underleverans anlita högst en person som producerar social- och hälsovårdstjänster.
Kravet på antalet anställda gäller fysiska personer. Bestämmelserna innebär inte att fler än en person kan delta i det egentliga klient- och patientarbetet, även om dessa personers sammanlagda arbetsinsats motsvarar ett årsverke.
Tjänsteproducenten kan dock ha personal som helt och hållet bistår företagsverksamheten (till exempel en mottagningsassistent, en bokförare) och som inte deltar i det egentliga klient- och patientarbetet.
Begränsningen av antalet anställda hindrar inte heller att personer som är anställda hos en annan tjänsteproducent samtidigt arbetar i samma lokaler och med samma klienter och patienter som den tjänsteproducerande företagaren.
Till exempel inom mun- och tandvården är det vanligt att ett avtal om uthyrning av mottagningslokaler omfattar en person som är anställd hos en hyresvärd som är tjänsteproducent och som denne har bestämmande inflytande över och som bistår en tandläkare i vårdverksamheten. En sådan person som bistår en tandläkare betraktas inte som personal hos en tjänsteproducent som är tandläkare om inte tjänsteproducenten själv särskilt anmäler att hen är en del av producentens egen personal.
Tjänsteproducenten ska själv bedöma om hen berörs av de temporära bestämmelserna och utifrån sin bedömning avgöra om verksamheten kan inledas innan ett registreringsbeslut har fattats. Om en tjänsteproducent ändrar sin verksamhet senare så att tjänsteproducentens personal som deltar i klient- och patientarbetet består av två eller flera personer, har tjänsteproducenten inte rätt att fortsätta tillhandahålla tjänster, utan genomförandet av förändringen förutsätter då ett registreringsbeslut som fattas på basis av en ansökan om förändring.
Gäller lagen tjänsteproducenter som arbetar med barn?
De temporära bestämmelserna ska dock inte tillämpas på en sådan tjänsteproducent till vars ansvarsområde det hör att tillhandahålla tjänster till minderåriga och som för registrering första gången ska lämna tillsynsmyndigheten ett straffregisterutdrag.
Om det till ansvarsområdet för en tjänsteproducent av privat socialservice eller privat hälso- och sjukvård hör att tillhandahålla tjänster till minderåriga, ska Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården eller regionförvaltningsverket före registreringen kräva att en person som inte hör till personalen i arbetsavtalsförhållande, i praktiken alltså företagaren själv eller den arbetstagare företagaren hyrt eller den person som genom underleverans producerar tjänster för tjänsteproducenten, visar upp ett straffregisterutdrag.
Kontrollen av brottslig bakgrund gäller arbete som varaktigt och i väsentlig grad består i att utan vårdnadshavarens närvaro fostra, undervisa, sköta eller annars ta hand om minderåriga eller annars arbeta i personlig kontakt med minderåriga. En tjänsteproducent som utför sådant arbete kan inte inleda sin verksamhet med stöd av de temporära bestämmelserna, utan ska vänta på ett registreringsbeslut innan verksamheten inleds.
Om tjänsteproducenten tillhandahåller tjänster inte bara för minderåriga utan också för andra klientgrupper kan producenten dock inleda verksamheten med att tillhandahålla tjänster för de andra klientgrupperna. Arbete med minderåriga som omfattas av förfarandet för kontroll av brottslig bakgrund får dock inte inledas förran ett beslut om registrering har fattats.
Tjänsteproducenten ska själv bedöma om hen berörs av kontrollen av brottslig bakgrund och utifrån sin bedömning avgöra om verksamheten kan inledas innan ett registreringsbeslut har fattats.
Arbets- och näringsministeriet har arbetat fram en handbok om tillämpningen av lagen om kontroll av brottslig bakgrund hos personer som arbetar med barn:
Det ligger på tjänsteproducentens ansvar att utreda brottslig bakgrund hos personalen i arbetsavtalsförhållande.
En tjänsteproducent vars personal består av endast en person i arbetsavtalsförhållande som deltar i klient- och patientarbetet kan inleda verksamheten med stöd av de temporära bestämmelserna efter att själv ha kontrollerat personalens brottsliga bakgrund och utifrån den bedömt personalens lämplighet för att producera tjänsten.
Tjänsteproducenter som arbetar med äldre och personer med funktionsnedsättning
Den tjänsteproducent som fungerar som arbetsgivare har till uppgift att utreda brottslig bakgrund hos personer i arbetsavtalsförhållande som arbetar med äldre personer och personer med funktionsnedsättning. Tjänsteproducenten ska själv kontrollera personalens brottsliga bakgrund och utifrån den bedöma personalens lämplighet för att producera tjänsten.
I lagen ingår inte bestämmelser om tillsynsmyndigheternas skyldighet att kontrollera tjänsteproducentens eller andra personers brottsliga bakgrund än personers som hör till personalen i arbetsavtalsförhållande.
När träder lagen i kraft?
Att inleda tjänsteverksamhet med stöd av de nya temporära bestämmelserna är möjligt från och med den 1 februari 2025. Bestämmelserna tillämpas både på nya ansökningar och på ansökningar som lämnats in före den 1 februari 2025.
Om tjänsteproducenten redan en gång före den 1 februari 2025 har fått avslag på ansökan, ska producenten vänta på ett registreringsbeslut innan verksamheten inleds eller förändringar görs i den redan registrerade verksamheten.
De temporära bestämmelserna gäller fram till slutet av 2026. Möjligheten att inleda tjänsteverksamhet förutsätter i praktiken att ansökan om registrering har lämnats till tillsynsmyndigheten på det sätt som lagen anger senast den 31 december 2026. Då får verksamheten enligt ansökan fortsätta fram till dess att ett registreringsbeslut har fattats.
Behandling av ansökningar och tillsyn
För att en tjänsteproducent med stöd av de temporära bestämmelserna ska kunna inleda sin verksamhet eller genomföra en väsentlig förändring i en redan registrerad verksamhet, måste producenten lämna tillsynsmyndigheten en ansökan om registrering som tjänsteproducent och registrering av en tjänsteenhet.
Ansökan ska ordagrant innehålla de uppgifter som anges i tillsynslagen. Information om registreringen finns på webbplatsen för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården:
Tillsynsmyndigheten ska avgöra de ansökningar som omfattas av de temporära bestämmelserna i enlighet med tillsynslagen. Om en tjänsteproducent får avslag på ansökan om registrering, ska producenten avbryta verksamheten. På samma sätt som vid behandlingen av andra registreringsansökningar, ska tillsynsmyndigheten före ett beslut om avslag vid behov begära ytterligare utredningar av sökanden eller hänvisa sökanden att ändra sin verksamhet.
På en tjänsteproducent som driver verksamhet med stöd av de temporära bestämmelserna kan tillämpas samma tillsynsåtgärder som på sådana tjänsteproducenter och tjänsteenheter vars verksamhet grundar sig på tillsynsmyndighetens registreringsbeslut.
Förfarandets rättsverkningar
En sådan tjänsteproducent som med stöd av de temporära bestämmelserna har inlett sin verksamhet eller genomfört en förändring och dess tjänsteenhet anses vara registrerade i enlighet med tillsynslagen vid tillämpningen av annan lagstiftning.
Till exempel ett välfärdsområde kan i enlighet med lagen om ordnande av social- och hälsovård upphandla tjänster av en tjänsteproducent som inlett sin verksamhet med stöd av de temporära bestämmelserna.
Social- och hälsovårdstjänster som produceras med stöd av de temporära bestämmelserna kan också betraktas som tjänster enligt mervärdesskattelagen på vars försäljning det inte betalas skatt om de materiella kraven för tjänstens karaktär som anges i mervärdesskattelagen uppfylls.