Regeringen föreslår lagändringar som genomför trafikförsäkringsdirektivet
I propositionen föreslås det att trafikförsäkringslagen, lagen om Trafikförsäkringscentralen och försäkringsbolagslagen ska ändras. Syftet med propositionen är att genomföra Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/2118 på nationell nivå.
Regeringen föreslår i propositionen att definitionen av fordon i trafikförsäkringslagen ska ändras. Ändringen skulle innebära att försäkringsplikten skulle gälla sådana fordon som väger över 25 kg eller vars hastighet överstiger 25 km i timmen, oberoende av deras drivmedel. Ett undantag skulle vara de elsparkcyklar som allmänheten hyr av företag. De ska räknas som fordon och därför försäkras oberoende av vad de väger. I propositionen föreslås att försäkringsplikten ska gälla alla sådana elsparkcyklar som näringsidkare hyr ut, så att man bättre kan garantera försäkringsskyddet för de som använder elsparkcyklar och för tredje parter.
I propositionen föreslås också att försäkringsskyldigheten i fråga om fordon som förs in från ett annat EES-land ska preciseras så att den motsvarar bestämmelserna i direktivet. Enligt förslaget ska försäkringsbolaget på begäran ge skadehistorieuppgifter med formuläret för intyg om skadehistorik, vars form och innehåll fastställs i kommissionens genomförandeakt. Avsikten är också att se över fördelningen av ansvaret för de skador som fordonskombinationer orsakar.
Dessutom föreslås det att man i trafikförsäkringslagen ska föreskriva om Trafikförsäkringscentralens ersättningsskyldighet i situationer där det ersättningsansvariga försäkringsbolaget är insolvent. Trafikförsäkringslagens bestämmelser om garantisystemet ska ändras så att de motsvarar direktivet.
Även på nationell nivå föreslås ändringar i trafikförsäkringslagen
I samband med genomförandet av trafikförsäkringsdirektivet vill man också genomföra andra nationella ändringsförslag i trafikförsäkringslagen.
Till lagen ska fogas en bestämmelse där det föreskrivs att personskador som föraren orsakat sig själv i en tävling eller grenspecifik träning inte längre ska ersättas från försäkringen för fordonet i fråga. Samtidigt ska också den avgränsning som i trafikförsäkringslagen gjorts för tävlingar på ett avspärrat område slopas. Dessutom föreslås det att möjligheterna att få ersättning för vissa egendomsskador som orsakats av grävning ska begränsas. I lagen görs också vissa tekniska ändringar.
I propositionen föreslås också att Trafikförsäkringscentralen inte längre ska vara skaderegleringsrepresentant och att det till lagen om Trafikförsäkringscentralen ska fogas en ny bestämmelse vars syfte är att säkerställa Trafikförsäkringscentralens likviditet när centralen är insolvensorgan. Den bestämmelse i försäkringsbolagslagen som gäller var risken för skadeförsäkring är belägen i situationer där ett motorfordon avsänds från en medlemsstat till en annan föreslås bli ändrad enligt direktivet.
De föreslagna lagarna avses träda i kraft den 1 maj 2024.
Mer information:
Teresa Salminen, specialmedarbetare, tfn 0295 163 109, [email protected]
Noora Silmonen, regeringssekreterare, tfn 0295 163 266, [email protected]