Anvisning om tillämpningen av den nya lagen om tillsynen över social- och hälsovården
Social- och hälsovårdsministeriet har gett ut en anvisning om tillämpningen av den nya lag om tillsynen över social- och hälsovården som träder i kraft den 1 januari 2024 (lag om tillsynen över social- och hälsovården 741/2023). I lagen föreskrivs om tillsynen över anordnare av social- och hälsovårdstjänster, om privata och offentliga tjänsteproducenters verksamhetsförutsättningar och om registrering, egenkontroll och myndighetstillsyn.
I och med att lagen träder i kraft upphävs de gällande lagarna om privat socialservice (922/2011) och privat hälso- och sjukvård (152/1990). Även de flesta bestämmelser i lagstiftningen om tjänsterna inom social- och hälsovård som gäller tillsyn upphävs.
Trots att tillsynslagen tillämpas från den 1 januari 2024 så träder 28 § i lagen i kraft först den 1 januari 2025 när det gäller de delar där det hänvisas till den nya lagen om funktionshinderservice. Orsaken är att ikraftträdandet av lagen om funktionshinderservice har skjutits upp. I 28 § föreskrivs det om att tjänsteproducenten har en skyldighet och den som använder sig av arbetsgivarmodellen inom personlig assistans en rätt att kontrollera straffregisterutdrag för arbetstagare inom socialservice och hälso- och sjukvårdstjänster för äldre och personer med funktionsnedsättning att kontrollera straffregisterutdrag för arbetstagare inom social- och hälsovårdstjänster för äldre och personer med funktionsnedsättning.
Syftet med lagändringarna är att harmonisera de gällande bestämmelserna genom att beakta de nya sätten att producera tjänster.
I anvisningen behandlas det viktigaste innehållet i tillsynslagen och de centrala förändringar som lagen för med sig.
Den allmänna styrningen av social- och hälsovården ankommer på social- och hälsovårdsministeriet. Tillsynsmyndigheterna är Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) och regionförvaltningsverken.
Mer information
Jaska Siikavirta, direktör, tfn 0295 163 394, [email protected]