Anmärkning, klagomål och ändringssökande
Om en patient eller socialvårdsklient inte är nöjd med servicen, vården, behandlingen eller bemötandet kan personen
- kontakta patientombudsmannen eller socialombudsmannen
- framställa en anmärkning till den som ansvarar för verksamhetsenheten eller till en ledande tjänsteinnehavare
- anföra klagomål hos tillsynsmyndigheten: i första hand regionens regionförvaltningsverk eller Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, Valvira.
Inom socialvården kan klienten dessutom söka ändring i beslutet. Till beslutet bifogas alltid anvisningar om hur man söker ändring.
Vid patientskada kan ersättning sökas hos Patientförsäkringscentralen.
Social- och hälsovårdsministeriet, Valvira och regionförvaltningsverken är inte besvärsmyndigheter och kan inte ändra beslut och avgöranden som fattats inom social- och hälsovården.
Patientombudsmannen och socialombudsmannen
- Patientombudsmannen och socialombudsmannen vid en verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården informerar klienter och patienter om patient- och klienträttigheterna och bistår vid behov till exempel med att göra en anmärkning.
Ändring av beslut av en tjänsteinnehavare inom socialvården
Den som ansöker om socialvårdstjänster eller utkomststöd har rätt att få ett motiverat beslut skriftligt. Beslut gällande utkomststöd ges inte muntligt.
I beslutet anges hur ändring kan sökas.
Ändring i ett beslut som fattats av en tjänsteman inom socialvården kan sökas hos den behöriga myndigheten i välfärdsområdet.
Besvär över beslut av den behöriga myndigheten i välfärdsområdet
- Beslut av den behöriga myndigheten i välfärdsområdet får överklagas hos förvaltningsdomstolen inom 30 dagar.
- Förvaltningsdomstolens beslut får i vissa fall överklagas hos högsta förvaltningsdomstolen om besvärsrätt beviljas.
Anmärkning
- Den som är missnöjd med vården eller bemötandet inom hälso- och sjukvården kan framställa en anmärkning till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården vid verksamhetsenheten i fråga. Innan du framställer en anmärkning lönar det sig ändå att först försöka reda ut problemet med de personer som skött patientärendet.
- Den som är missnöjd med bemötandet inom socialvården kan framställa en anmärkning till verksamhetsenhetens chef eller den ledande tjänsteinnehavaren.
- Myndigheten ska besvara anmärkningen inom en skälig tid. Med anmärkningen söker man inte ändring i ett beslut. En anmärkning kan dock påverka praxisen och bemötandet av klienter i framtiden vid den enhet som saken gäller.
Klagomål
- En patient eller socialvårdsklient som upplevt missförhållanden inom social- och hälsovården kan anföra klagomål hos regionförvaltningsverket. Rätten att anföra klagomål är inte begränsad enbart till den klagandes egna ärende utan vem som helst kan anföra klagomål.
- I vissa fall kan regionförvaltningsverket överföra klagomål som gäller till exempel allvarliga vårdfel eller ärenden som är viktiga på ett riksomfattande eller principiellt plan till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, Valvira.
- Valvira eller regionförvaltningsverket kan överföra klagomål till den verksamhetsenhet som klagomålet gäller för att det först ska behandlas som anmärkning.
- Även riksdagens justitieombudsman och justitiekanslern i statsrådet kan som högsta laglighetsövervakare behandla klagomål som gäller social- och hälsovården.
Klagomål som gäller en myndighet eller en tjänsteman
- Den som misstänker att en myndighet eller tjänsteman inte iakttagit lagen eller uppfyllt sina förpliktelser kan anföra klagomål hos riksdagens justitieombudsman eller justitiekanslern.
- Social- och hälsovårdsministeriet kan med stöd av sin allmänna behörighet behandla ett klagomål som gäller verksamheten vid regionförvaltningsverket, Valvira eller någon annan statlig myndighet som lyder under ministeriet.
- Genom ett klagomål kan man göra tillsynsmyndigheten uppmärksam på ett upplevt missförhållande.
- Skadeståndsersättningar betalas dock inte ut på basis av klagomål.
- Vid behandlingen av klagomål som gäller myndigheter kan man inte ta ställning till ärenden som gäller enskilda personer, utan till förfarandet hos den myndighet som klagomålet gäller.
- Tillsynsmyndigheten kan däremot på basis av klagomålet exempelvis ge myndigheten en anmärkning.
Patientskada
- Om personskador inträffar i samband med hälso- eller sjukvård kan ersättning ansökas för dem.
- Ansökan om ersättning görs till Patientförsäkringscentralen.
Förvaltningstvistemål inom hälso- och sjukvårdstjänsterna
- I ett förvaltningstvistemål söks ett bindande avgörande i en tvist som gäller offentligrättslig betalningsskyldighet eller någon annan skyldighet eller rättighet som har sin grund i ett offentligrättsligt rättsförhållande eller en tvist som gäller förvaltningsavtal.
- Ett förvaltningstvistemål kan gälla till exempel ordnandet av hälso- och sjukvårdstjänster eller kostnaderna för dem. Ett förvaltningstvistemål kan bli aktuellt bland annat när en patient inte har fått sådana medicinskt motiverade hälso- och sjukvårdstjänster som patienten behöver och som välfärdsområdet ansvarar för att ordna och tjänsterna hör till tjänsteutbudet inom den offentliga hälso- och sjukvården.
- Ett förvaltningstvistemål inleds genom ansökan hos förvaltningsdomstolen. Besvär är ett primärt rättsmedel i förhållande till förvaltningstvistemål. Om det går att söka ändring i en myndighets beslut genom besvär kan ärendet inte behandlas som förvaltningstvistemål.
- Bestämmelser om förvaltningstvistemål finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (20–22 §)Länk till en annan webbplats.
Mer information
Jaska Siikavirta, direktör
social- och hälsovårdsministeriet, Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården / APO, Enheten för klienter och personal / ASI Telefon:0295163394 E-postadress: fornamn.efternamn@gov.fi
På andra webbplatser
- Klagomål över social- och hälsovården (regionförvaltningsverket)Länk till en annan webbplats
- Riksdagens justitieombudsmanLänk till en annan webbplats
- FörvaltningsdomstolarnaLänk till en annan webbplats
- Anmärkning eller klagomål inom socialvården (Valvira)Länk till en annan webbplats
- Anmärkning eller klagomål inom hälso- och sjukvården (Valvira)Länk till en annan webbplats
- Justitiekanslern i statsrådetLänk till en annan webbplats
- PatientförsäkringscentralenLänk till en annan webbplats