Kunderna och hälso-och sjukvårdspersonalen har stor nytta av Kanta-tjänsterna
Enligt en färsk utvärdering har användningen av e-tjänsterna i Kanta för den digitala infrastrukturen för hälso- och sjukvårdstjänsterna lyckats bra. Social- och hälsovårdsministeriet utvärderade e-tjänsterna i Kanta våren 2024 i samarbete med experter, informationsförvaltning och användare.
I Kanta samlas de landsomfattande e-tjänster för social- och hälsovård som baserar sig på skyldigheterna i lagstiftningen. Medborgarna känner bäst till den tjänst i Kanta som benämns MittKanta. För yrkesfolket är Kanta-tjänsterna viktiga särskilt för att de gör det möjligt att förmedla klient- och patientuppgifter mellan de olika aktörerna.
Syftet med utvärderingen av Kanta-tjänsterna var att göra en helomfattande analys av hur Kanta-tjänsterna utvecklats och fungerat ur hälso- och sjukvårdens perspektiv.
Kanta-tjänsterna är till stor nytta
Enligt utvärderingens resultat har Kanta en central roll i infrastrukturen för hälso- och sjukvården och underlättar organisationernas överlåtande och mottagande av klient- och patientuppgifter. Vid utvärderingen lyfte experterna fram att det skulle vara en stor brist både för hälso- och sjukvårdstjänsterna och enskilda personer om Kanta-tjänsterna inte skulle finnas.
Som utvecklingsförslag om hur Kanta-tjänsterna skulle kunna användas effektivare lyfte man bland annat fram att AI skulle kunna användas i större utsträckning för att ta fram den information som yrkesfolket behöver från det omfattande Kanta-innehållet mer kostnadseffektivt.
Vid utvärderingen föreslog man också sju fortsatta åtgärder för att öka Kanta-tjänsternas användningspotential.
Utvärderingen är en del av en större helhet
Utvärderingen av Kanta baserade sig på den åtgärd för utveckling av Kanta-tjänsterna som ingår i strategin för digitalisering och informationshantering. Uppgiften med utvärderingen är en del av digitaliseringsprogrammet inom den nationella servicereformen. Nästa steg i programmet är en internationell utredning av informationsmallar för att fastställa riktlinjer för helheten av Finlands system och digitala strukturer för tjänsterna.
De nationella och regionala aktörernas roll i utvecklandet av e-tjänsterna inom social- och hälsovården ska preciseras vid en separat beredning av visionen 2030.
Rapporten om utvärderingen kan läsas på webben:
Mer information
Sari Palojoki, specialsakkunnig, tfn +358 295 163 150
Riikka Vuokko, specialsakkunnig, tfn 358 295 163 600
E-postadresser i formatet [email protected]