Kanta-palvelujen tulevaisuutta selvittävää työtä jatketaan
Onnistunut tiedonhallinta tukee sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa. Sosiaali- ja terveysministeriössä jatketaan pohdintaa siitä, miten kansallisia tietojärjestelmäpalveluja eli Kanta-palveluja kehitetään sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnassa. Tavoitteena on määrittää, millainen on Kanta-palvelujen rooli tulevaisuudessa.
Kanta-palvelujen sisältö on laajentunut vaiheittain. Samalla palveluiden käyttöaste ja luottamus palveluihin on kasvanut. Palveluiden käytön kasvusta huolimatta niiden kehittämistä pidetään jäykkänä ja hitaana sekä palveluja käytettävyydeltään osin heikkoina.
Tiedonhallintaa ei voi kehittää ilman toiminnasta kumpuavia tarpeita
Kanta-palvelujen kehittäminen on vahvasti kytköksissä sosiaali- ja terveydenhuollon muuhun toimintaan sekä yhteiskunnalliseen kehitykseen ja toimintaympäristön muutoksiin.
Sosiaali- ja terveysministeriö teetti vuosina 2018-2019 selvityksen Kanta-palvelujen erilaisista tulevaisuuden näkymistä. Selvityksessä arvioitiin palvelujen nykytilaa sekä kehittämistavoitteita. Seuraavaksi arvioidaan selvitystyön perusteella syntyneitä vaihtoehtoisia tulevaisuuden näkymiä.
Vaihtoehtoisia tulevaisuudennäkymiä arvioidaan työpajassa
Sosiaali- ja terveysministeriö järjestää 24.10. työpajan vaihtoehtoisten tulevaisuuden näkymien arvioimiseksi. Työpajassa kerätään näkemyksiä vaihtoehtojen vahvuuksista ja heikkouksista sekä kehittämisen ohjaamisesta.
Loppuraportti Kanta-palvelujen tulevaisuudesta on tarkoitus julkaista tämän syksyn aikana.
Lisätietoja
erityisasiantuntija Riikka Vuokko, p. 0295 163 600