Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Sosiaali- ja terveysministeriö
Navigation
  • Etusivu Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen Terveys- ja päihdehaittojen ehkäisy, osallisuus, tartuntataudit, ympäristöterveys
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut Palvelujärjestelmä ja vastuut, hyvinvointialueet, henkilöstö, asiakkaan asema, asiakasmaksut, lääkkeet
    • Toimeentulo Suomen sosiaaliturvajärjestelmä, tuet ja etuudet, eläketurva
    • Vakuutusasiat Vakuutustoiminta, pakolliset ja vapaaehtoiset vakuutukset
    • Työelämä Työolot, työhyvinvointi, työterveyshuolto
    • Tasa-arvo Tasa-arvopolitiikka, samapalkkaisuus
    • EU ja kansainväliset asiat EU, pohjoismainen yhteistyö, WHO, YK, ILO
    • Rahoitus ja avustukset EU-rahoitus, valtionavustukset, terveyden edistämisen määrärahat
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Päätökset
  • Lausuntopyynnöt
  • Tapahtumat
  • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
  • Tilaa aineistoja
  • STM sosiaalisessa mediassa
  • Uutiskirjeet
  • Avoimet työpaikat
  • Kuntainfot
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Utredare: Kompetensen vid sjukhusen måste centraliseras för att man ska kunna garantera kvaliteten

social- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 1.2.2017 9.00
Typ:Pressmeddelande 19/2017

De utredningar om principer för specialområdena i samband med reformen av arbetsfördelningen mellan sjukhusen som social- och hälsovårdsministeriet har beställt är klara. Rapporterna gäller arbetsfördelningen i fråga om ortopedi och traumatologi, cancerkirurgi, vissa konservativa medicinska områden samt mun- och tandvård.

Målet är att det vid alla behandlande enheter ska finnas tillräcklig kompetens både under jourtid och i den icke-brådskande vården. Genom att centralisera kompetensen kan man förbättra patientsäkerheten och kvaliteten. Utredarna överlämnade sina rapporter till familje- och omsorgsminister Juha Rehula den 1 februari.

Cancerkirurgin måste koncentreras till större enheter

Enligt utredarna måste kompetensen inom cancerkirurgin koncentreras till större enheter än för närvarande, och man måste komma överens om arbetsfördelningen mellan sjukhusen. Det är det enda sättet att garantera att patienterna har lika tillgång till cancerkirurgi och lika vårdmöjligheter. Reformen förutsätter att tillgången till cancerkirurgi följs upp såväl nationellt som regionalt, att det förs register enligt cancerform och sjukhus, att man rapporterar om vårdresultat och att verksamheten styrs administrativt.

Vid centralsjukhusen ska man fortsättningsvis kunna utföra vanliga canceroperationer på enhetliga grunder. Det gäller t.ex. tjocktarmscancer, urologisk cancer och bröstcancer. Vid sjukhusen bör det finnas tillräckligt med yrkesutbildade personer inom olika områden och multidisciplinära arbetsgrupper som deltar i cancervården.

Det är skäl att på riksnivå koncentrera riskfylld och krävande cancerkirurgi och ovanliga canceroperationer till universitetssjukhusen och till centralsjukhus med omfattande jour. De regionala cancercentrum som ska inrättas i anslutning till universitetssjukhusen bör bära ett betydande kliniskt ansvar för cancerkirurgin som helhet inom sina egna specialupptagningsområden.

Utredarna väntar sig att man, med hjälp av riktlinjerna för hur cancerkirurgin ska ordnas och centraliseras, ska kunna koncentrera cancerkirurgin till färre än 20 sjukhus under de närmaste åren. Under de senaste åren har vissa canceroperationer utförts vid 30–40 olika sjukhus.

Kvantitativa kriterier för enheter som utför ortopediska operationer

Operationer inom ortopedi och traumatologi utförs i stor utsträckning inom både den privata och den offentliga hälso- och sjukvården. Enligt utredarna har forskning visat att stora enheter bättre än små enheter kan uppnå en högre och jämnare kvalitet på verksamheten, en mera enhetlig vårdpraxis och lägre kostnader för ingreppen. Det är därför motiverat att koncentrera en del av operationerna enbart till universitetssjukhusen och en del till sjukhus med omfattande jour och andra sjukhus inom specialupptagningsområdena.

Utredarna understryker att kompetensen vid de jourmottagningar som vårdar skadade patienter bör garanteras och att anledningarna till icke-brådskande ortopediska ingrepp bör samordnas. De föreslår kvantitativa och funktionella kriterier för vid hurdana enheter operationer ska kunna utföras. Enheter som bedriver endoproteskirurgi ska t.ex. förutsättas utföra minst 600 höft- och knäledsprotesoperationer per år (i medeltal 300 höftledsprotesoperationer och 300 knäledsprotesoperationer). Alla anställda vid sjukhuset ska vara särskilt väl förtrogna med dessa operationer, och patientens väg genom vårdkedjan ska vara välplanerad.

Mun- och tandvård

Typiskt för den mun- och tandvård som ska centraliseras är att behandlingarna kräver samarbete mellan många medicinska och odontologiska specialområden. Enligt utredarna bör ortopediska operationer i ansiktet kunna göras vid sjukhus med omfattande jour och delvis också vid andra centralsjukhus. Det är motiverat att utföra krävande ingrepp huvudsakligen inom oral och maxillofacial kirurgi vid universitetssjukhusen.

Inom mun- och tandvården ges särskilt krävande vård såväl vid sjukhusen som under långa perioder inom öppenvården, t.ex. i fråga om tandreglering och käk- och tandprotetisk behandling. Tillgången till specialistvård varierar redan nu regionalt och beroende på befolkningsgrupp. Det förväntas att tillgången kommer att försämras ytterligare på grund av bristen på specialisttandläkare och i takt med att befolkningen blir äldre. Utredarna föreslår att specialisttandläkartjänsterna omordnas i samband med social- och hälsovårdsreformen och att resurserna centraliseras i landskapen.

Konservativa områden

Enligt utredningen finns det orsak att centralisera konservativa områden i de fall då sällan förekommande eller krävande vård ska kunna upprepas eller kräver specialkompetens inom flera områden för att man ska kunna förvärva och upprätthålla tillräcklig kunskap och kompetens. Samtidigt bör man säkerställa att vården sker i rätt tid i enlighet med gällande vårdrekommendationer. I utredningen föreslås riksomfattande samordnande kompetenscentrum för vård t.ex. av inflammatoriska reumatiska sjukdomar och av andnings- och sömnstörningar och hypersomni.

Alla centraliserade vårdenheter ska i framtiden ha ett enhetligt kvalitetssystem, och rapporteringen ska vara enhetlig, förpliktande, kontinuerlig och transparent. När man utvecklar rapportering och kollegial utvärdering bör man särskilt beakta de mest utsatta patientgrupperna.

Enligt rapporten bör det finnas möjlighet till trombolys vid hjärninfarkt inte endast vid sjukhus med omfattande jour utan även vid sådana jourmottagningar i områden med långa avstånd vid vilka det dygnet runt finns möjlighet till datortomografi av huvudet och i samband med det av blodådror samt åtminstone kontakt på distans till en neurolog. Vid misstanke om massiv artärtrombos bör patienten omedelbart kunna flyttas till ett universitetssjukhus.

Vid alla sjukhus med samjour dygnet runt bör det finnas en centraliserad rehabiliteringsenhet för hjärninfarktpatienter. Höftfrakturpatienter bör inom 1–2 dygn kunna flyttas från operationsavdelningen till en geriatrisk rehabiliteringsavdelning i närheten av de operativa enheterna.

Det föreslås att ballongvidgning vid hjärtinfarkt ska koncentreras till sjukhus med omfattande jour och dessutom till Vasa centralsjukhus och andra centralsjukhus som uppfyller kvalitetskriterierna. Planerade kateteringrepp i fråga om aortaklaffen bör koncentreras till universitetssjukhus och till sådana sjukhus med omfattande jour vid vilka det utförs tillräckligt med operationer och där teamen har tillgång till hjärtkirurgisk kompetens.

Utredningarna (på finska):

  • Principer för ordnande av ortopedi och traumatologi på 2020-talet http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3857-1Linkki toiselle sivustolle
  • Principer för ordnande av kirurgisk behandling av cancersjukdomar på 2020-talet http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3858-8Linkki toiselle sivustolle
  • Principer för ordnande av specialiserad sjukvård inom mun- och tandvården på 2020-talet http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3859-5Linkki toiselle sivustolle
  • Principer för ordnande av konservativa specialområden på 2020-talet http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3860-1Linkki toiselle sivustolle

På webben

Samjouren och sjukhusnätverket, Reform av strukturerna inom jouren och den specialiserade sjukvårdenLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä

Ytterligare information

  • Timo Keistinen, medicinalråd, social- och hälsovårdsministeriet, tfn 029 516 3385
  • Anne Koskela, regeringsråd, social- och hälsovårdsministeriet, tfn 029 516 3384
  • Liisa-Maria Voipio-Pulkki, direktör, social- och hälsovårdsministeriet, tfn 029 516 3382

Utredare

Ortopedi och traumatologi

  • Petri Virolainen, överläkare, sjukhusdirektör, Åbo universitetscentralsjukhus, tfn 050 438 3662, petri.virolainen(at)tyks.fi
  • Maija Pesola, överläkare, ortopedi, Mellersta Finlands sjukvårdsdistrikt, tfn 040 504 5574, maija.pesola(at)ksshp.fi

Cancerkirurgi

  • Reijo Haapiainen, professor, Fimnet (Finnish Medical Network), tfn 040 731 3339, reijo.haapiainen(at)fimnet.fi
  • Niilo Hendolin, medicine licentiat, specialist i urologi, ESSOTE (social- och hälsovårdstjänsterna i Södra Savolax), centralsjukhuset i S:t Michel, tfn 044 351 2788, niilo.hendolin(at)esshp.fi
  • Mikael Victorzon, professor i kirurgi, överläkare, Vasa centralsjukhus/Åbo universitet (cancerkirurgi), tfn 040 554 1459, mikael.victorzon(at)vshp.fi

Konservativa områden

  • Tiina Huusko, med. dr, specialist i invärtesmedicinska sjukdomar och geriatrik, specialkompetens i rehabilitering, tiina.maria.huusko(at)gmail.com

Mun- och tandvård

  • Kari Konki, biträdande övertandläkare, Kuopio universitetssjukhus, tfn 040 591 7054, kari.konki(at)kuh.fi
  • Juhani Laine, specialisttandläkare, docent, övertandläkare, Åbo universitetscentralsjukhus, tfn 050 562 7344, juhani.laine(at)tyks.fi
Juha Rehula alueuudistus-arkisto sote-uudistus
hälsovårdstjänster jour sjukhus social service social- och hälsovårdsreform varande
Sivun alkuun
Sosiaali- ja terveysministeriö
Social- och hälsovårdsministeriet
Ministry of Social Affairs and health

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

kirjaamo.stm(at)gov.fi

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Sivukartta

Stm.fi:n saavutettavuusseloste

Palaute

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
Kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
stm.fi Sosiaali- ja terveysministeriö - kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
fimea.fi Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus
stuk.fi Säteilyturvakeskus
thl.fi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
ttl.fi Työterveyslaitos
tyosuojelu.fi Työsuojeluhallinto
valvira.fi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen
      • Lainsäädäntö
      • Terveyden edistäminen
        • Ravinto
        • Liikunta
        • Tapaturmien ehkäisy
        • Tartuntatautien torjunta
          • Vastuut tartuntatautien torjunnassa
          • Koronavirus Suomessa
            • Kaikki koronavirusta koskevat STM:n tiedotteet
            • Koronavirusepidemiaa koskevat infot ja tilannekuvat
            • STM:n antamat ohjeet koronavirustilanteessa
          • Lintuinfluenssa
        • Seksuaaliterveyden edistäminen
        • Terveyden edistäminen kunnissa ja hyvinvointialueilla
        • Tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tueksi
      • Osallisuuden edistäminen
        • Asumisen turvaaminen
        • Syrjäytymisen ja köyhyyden ehkäiseminen
        • Vammaispolitiikka
        • Romanipolitiikka
        • Maahanmuuttajien sosiaaliturva, hyvinvointi ja terveys
      • Päihdehaittojen ja riippuvuuksien ehkäisy
        • Alkoholipolitiikka
          • Alkoholilaki
        • Huumausainepolitiikka
          • EU- ja kansainvälinen huumepolitiikka
          • Huumausaineiden valvonta
        • Tupakka- ja nikotiinipolitiikka
          • EU-sääntely ja yhteistyö
          • Muiden viranomaisten vastuut
          • Toimet käytön vähentämiseksi
          • WHO:n tupakkapuitesopimus
          • Kanssakäyminen tupakkateollisuuden kanssa
        • Ehkäisevä päihdetyö
        • Rahapelihaitat
          • Rahapelien haittariskien arviointi
          • Vastuutahot rahapelipolitiikassa
          • Rahapelipoliittinen ohjelma
          • Rahapelijärjestelmä
      • Väkivallan ja rikosten ehkäiseminen
        • Lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäiseminen
          • NAPE – Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunta
        • Ihmiskaupan ehkäiseminen
        • Rikos- ja riita-asioiden sovittelu
        • Vastuut lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemisessä
        • Lapsiin kohdistuva väkivalta ja sen ehkäiseminen
      • Ympäristöterveys
        • Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen
        • Terveydensuojelu
          • Kuntien vastuu terveydensuojelusta
          • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Talousvesi
          • Ympäristöherkkyydet
        • Bioteknologia
        • Geeniteknologia
        • Kemikaalivalvonta
          • Kosmetiikkavalmisteet
          • Tatuoinnit
        • Nanomateriaalit ja -teknologia
        • Säteilysuojelu
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Lainsäädäntö
        • Lapset ja nuoret
        • Vammaiset
        • Iäkkäät ihmiset
        • Lääkehuolto
        • Asiakas- ja potilastietojen hallinta
          • Sote-tietojen toissijainen käyttö
            • Usein kysyttyä sote-tietojen toissijaisesta käytöstä
            • Toisiolain korjaaminen
              • Usein kysyttyä toisiolain korjaamisesta
        • Mielenterveys- ja päihdelainsäädännön uudistus
        • Usein kysyttyä mielenterveyslain muuttamisesta
        • Valvontalain väliaikainen muutos
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut
        • Hyvinvointialueet
          • Hyvinvointialueet kartalla
          • Sosiaali- ja terveysministeriön rooli hyvinvointialueiden ohjauksessa
          • Yhteistyöalueet
        • Kunnat
        • Valvontaviranomaiset
        • Yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelut
        • Sosiaalialan osaamiskeskukset
        • Järjestöt ja yhdistykset
      • Sosiaalipalvelut
        • Sosiaalityö
        • Sosiaalipäivystys
        • Kotihoito ja kotipalvelut
        • Laitoshoito
        • Asumispalvelut ja asunnon muutostyöt
        • Perhehoito
        • Omaishoito
        • Lastensuojelu
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä lastensuojelusta Suomessa
          • Tutkimus lastensuojelun epäkohdista 1937-1983
        • Adoptio
        • Kasvatus- ja perheneuvonta, perheasioiden sovittelu
        • Huoltajuus, elatus, isyyden tunnustaminen
        • Mielenterveystyön palvelut
        • Päihdetyön palvelut
        • Vammaispalvelut ja tukitoimet
          • Tulkkauspalvelulaki viittomakielellä
          • Vammaispalvelulaki
      • Terveyspalvelut
        • Terveyskeskukset
        • Terveysneuvonta ja terveystarkastukset
        • Neuvolat
        • Seulonnat
          • Syöpäseulonnat
          • Syöpäseulonnan järjestäjille
          • Sikiöseulonnat
        • Rokotukset
          • HPV-rokotukset
        • Suun terveydenhuolto
        • Opiskeluhuoltopalvelut
          • Kouluterveydenhoito
          • Opiskeluhuollon psykologipalvelut ja kuraattoripalvelut
          • Opiskeluterveydenhuolto
        • Työterveyshuolto
        • Työttömien terveyspalvelut
        • Mielenterveyden hoito
          • Lasten ja nuorten terapiatakuu
        • Päihde- ja riippuvuushoito
        • Päivystys
        • Ensihoito
        • Sairaalat ja erikoissairaanhoito
        • Kotisairaanhoito ja kotisairaalahoito
        • Saattohoito
        • Elinsiirrot ja kudossiirrot
          • Usein kysytyt kysymykset - elinluovutus
        • Asiakas- ja potilasturvallisuus
        • Potilasdirektiivi (Rajat ylittävä terveydenhuolto)
        • Paperittomien sosiaali- ja terveydenhuolto
        • Raskauden keskeytys
      • Kuntoutus
        • Lääkinnällinen kuntoutus
        • Kuntouttava työtoiminta
        • Ammatillinen kuntoutus
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä muutoksista nuorten ammatilliseen kuntoutukseen
        • Sosiaalinen kuntoutus
      • Lääkehoito
        • Lääkehoidon arvoketju
        • Säädökset, ohjaus, valvonta, yhteistyö
        • Lääkehoidon turvallisuus
          • Narkolepsia
            • Kooste toimista
        • Lääkehoidon kustannukset, rahoitus ja korvaukset
        • Rationaalinen lääkehoito
          • Julkaisut ja raportit
          • Järkevän lääkehoidon toimeenpano
          • Tiedonhallinta
            • Lääkehoidon digitalisaatio
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut
        • Terveydenhuollon maksut
        • Terveydenhuollon maksukatto
        • Hammashuollon maksut
        • Kotipalvelu- ja kotisairaanhoitomaksut
        • Lastensuojelun maksut
        • Palveluseteli
      • Asiakkaan ja potilaan oikeudet
        • Potilaan oikeudet
        • Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
        • Hoitoon pääsy
          • Hoitopaikan valinta
        • Sosiaalipalvelujen saatavuus
        • Asiakas- ja potilastiedot
        • Muistutus, kantelu ja muutoksenhaku
        • Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava
        • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
        • Sukupuolen vahvistaminen
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
        • Valvonta, luvat ja rekisteröinti
        • Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutus
        • Kysymyksiä ja vastauksia työnjaosta ja toimintamalleista
      • Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
        • Palvelut perheille
      • Iäkkäiden palvelut
        • Palvelut ja etuudet iäkkäille ihmisille
        • Ehkäisevät palvelut iäkkäille ihmisille
        • Veteraanit ja sotainvalidit
      • Kansainvälistä suojelua hakevien palvelut
        • Ukrainasta tulleiden henkilöiden sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Sote-tiedonhallinta
        • Kanta-palvelujen kehittäminen
        • ICT-muutoksen valtionavustus
    • Toimeentulo
      • Lainsäädäntö
        • Usein kysyttyä eräiden Kelan maksamien etuuksien alaikärajojen nostamisesta 16 vuodesta 18 vuoteen
      • Suomen sosiaaliturvajärjestelmä
        • Sosiaaliturva lapsille ja nuorille
          • Sosiaaliturva selitettynä
          • Oppimateriaali sosiaaliturvasta
      • Lapsiperheiden tuet
      • Sotilasavustus ja muut palvelusetuudet
      • Asumistuet
        • Usein kysyttyä hallituksen esityksestä yleistä asumistukea koskevan lain muuttamiseksi
      • Työttömyysturva
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan lisäpäivien poistosta ja muutosturvasta
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan muutoksista
        • Usein kysyttyä työssäoloehdon muutoksista
        • Usein kysyttyä muutoksista ansiopäivärahaan ja työssäoloehdon kertymiseen
      • Sairausajan toimeentulo ja korvaukset
      • Kuntoutusajan toimeentulo
      • Vammaisetuudet
      • Työtapaturmat ja ammattitaudit
        • Haittaluokitus ja haittaraha
      • Eläketurva
        • Työeläke
        • Kansaneläke
        • Takuueläke
        • Työkyvyttömyyseläke
        • Perhe-eläke
      • Veteraanietuudet
      • Urheilijoiden, apurahansaajien ja opiskelijoiden sosiaaliturva
      • Toimeentulotuki
      • Sosiaalinen luototus
      • Kansainvälinen sosiaaliturva
      • Valitusviranomaiset toimeentuloturvan päätöksissä
      • Vuorotteluvapaa ja vuorottelukorvaus
    • Vakuutusasiat
      • Lainsäädäntö
      • Vakuutuslaitokset
      • Vakuutustoiminnan valvonta
      • Vakuutusmaksujen sijoittaminen
      • Sosiaalivakuutus
        • Työeläkevakuutus
        • Tapaturmavakuutus
      • Lakisääteiset vahinkovakuutukset
        • Liikennevakuutus
          • Usein kysyttyä liikennevakuutuslain muuttamisesta
        • Potilasvakuutus
        • Ympäristövahinkovakuutus
      • Vapaaehtoiset vakuutukset
      • Sosiaalivakuutusmaksut
      • Sosiaaliturvaetuuksien indeksit ja elinaikakerroin
      • Muutoksenhaku vakuutusasioissa
      • Vakuutuslääkärit
        • Usein kysyttyä
    • Työelämä
      • Lainsäädäntö
        • Säädökset
        • Visiirien turvallisuusvaatimukset
      • Työsuojelu
        • Kansainvälinen yhteistyö
        • Lähetetyt työntekijät
        • Työehtosopimuksen yleissitovuus
      • Työsuojelu työpaikoilla
      • Työsuojeluvalvonta
        • Markkinavalvonta
        • Eurooppalainen markkinavalvontayhteistyö
        • Harmaan talouden torjunta
        • Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun hallinta
      • Työterveyshuolto ja työkyvyn ylläpito
        • Menetetyn työpanoksen kustannukset
      • Työturvallisuus ja työhyvinvointi
      • Tasa-arvo työelämässä
      • Nuoret ja työ
      • Perhe-elämä ja työ
      • Ikääntyneet työntekijät
    • Tasa-arvo
      • Tasa-arvopolitiikka
      • Lainsäädäntö
      • Valtavirtaistaminen
      • Työelämän tasa-arvo
      • Samapalkkaisuus
      • Kansainvälinen yhteistyö
      • Vastuuviranomaiset
      • Vuoden isä -palkinto
    • EU ja kansainväliset asiat
    • Rahoitus ja avustukset
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Päätökset
    • Lausuntopyynnöt
    • Tapahtumat
    • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
    • Tilaa aineistoja
      • Uutiskirje
    • STM sosiaalisessa mediassa
    • Uutiskirjeet
    • Avoimet työpaikat
    • Kuntainfot
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Kaikki hankkeet
    • Kansallinen palvelureformi
      • Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluvalikoima
        • Osallistuminen palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn
        • Palveluvalikoiman periaatteet - UKK
      • Päivystys- ja sairaalaverkon uudistaminen
    • Hyvän työn ohjelma 2024-2027
      • Ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön uudistus
      • Vetoa ja pitoa -valmennus- ja kehittämiskokonaisuus
      • Tietopohja ja ennakointi
    • Sosiaaliturvauudistus
      • Yleistuki
      • Sosiaaliturvakomitea
      • Sosiaaliturvakomitean aikajana
      • Sosiaaliturvauudistuksen uutishuone
      • Sosiaaliturvauudistuksen tietopohja
      • Sosiaaliturvauudistuksen tapahtumat
    • Esteettömyysdirektiivi
    • Yksilöllistetty lääketiede
      • Genomitiedon hyödyntäminen
      • Terveysala kehittyy yhteistyöllä
      • Genomikeskus
      • Syöpäkeskus
      • Biopankkien yhtenäistäminen
      • Neurokeskus
      • Lääkekehityskeskus
      • EU:n 1+Million Genomes -aloite
      • Ihmiset ja yhteystiedot
    • Mielenterveysstrategia
    • Lapsistrategia
    • Terveys- ja hyvinvointialan kasvuohjelma
    • Kansallinen ikäohjelma
    • Työelämäohjelmat 2024-2027
    • Terveydeksi – kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma
    • Omalääkäriohjelma
    • Päättyneitä hankkeita
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministereiden välinen työnjako STM:ssä
      • Sosiaali- ja terveysministeri
      • Sosiaaliturvaministeri
      • Virkamiesjohto
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto (OHO)
      • Sosiaaliturva- ja vakuutusosasto (SVO)
      • Turvallisuus ja terveys -osasto (TUTO)
      • Yhteisöt ja toimintakyky -osasto (YTO)
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto (APO)
      • Työ- ja tasa-arvo-osasto (TTO)
      • Strategia- ja talousyksikkö (STAR)
      • Henkilöstö- ja hallintoyksikkö (HEHA)
      • Kansainvälisten asioiden yksikkö (KVY)
      • Viestintäyksikkö (VIE)
    • Strategia
      • Hyvinvointitalous
    • Hallinnonala
    • Valmiusasiat
      • Varautuminen pandemiaan
      • Valmiuskeskukset
      • Hyvinvointialueiden valmius ja varautuminen
      • Valmiusasiat EU:ssa
      • Säteilyonnettomuudet
    • Kansainväliset asiat
      • Euroopan unioni
        • EU-asioiden valmistelu
      • Euroopan neuvosto EN
        • Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea
      • Yhdistyneet kansakunnat YK
      • Maailman terveysjärjestö WHO
        • WHO:n pandemiasopimus
      • Globaali terveysturvallisuus
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • Pohjoinen ulottuvuus
      • Barentsin euroarktinen neuvosto
      • Arktinen yhteistyö
      • Kansainvälinen työjärjestö ILO
      • OECD
    • STM:n lomakkeita ja ohjeita
    • Talous ja toiminta
      • Tutkimus- ja kehittämistoiminta
      • Suunnittelu ja seuranta
        • Suunnittelun asiakirjat
        • Seurannan asiakirjat
      • Sosiaalimenot ja rahoitus
      • Palvelujen menot ja rahoitus
      • Markkinavalvontaohjelmat STM:n hallinnonalalla
    • Rahoitus ja avustukset
      • Valtionavustukset
        • Vuoden 2025 valtionavustukset
        • Vuoden 2024 valtionavustushaut
        • Vuoden 2023 valtionavustushaut
        • Vuoden 2022 valtionavustushaut
        • Vuoden 2021 valtionavustushaut
        • Vuoden 2020 valtionavustushaut
        • Valtionavustuksiin liittyvät lomakkeet
        • Valtionavustusten hakeminen, käyttö ja valvonta
      • Kestävän kasvun ohjelma
        • Ensimmäinen valtionavustushaku
        • Toinen valtionavustushaku
        • Valtionavustukset tutkimukselle
        • Neljäs valtionavustushaku
        • Viides valtionavustushaku
        • Usein kysyttyä kestävän kasvun ohjelman valtionavustushausta
      • Terveyden edistämisen määrärahat
      • Tartuntatautien valvonnan määrärahat
      • Sosiaalityön yliopistotasoisen tutkimuksen valtionavustus
        • Hankkeiden materiaalit
      • EU:n rakennerahastot (ohjelmakausi 2021 - 2027)
        • Ohjelmakausi 2014-2020
        • Ohjelmakausi 2007-2013
      • EU:n IV terveysalan toimintaohjelma EU4Health
      • Pohjoismaiset rahoitushaut
    • Neuvottelu- ja lautakunnat
    • Ministeriö työpaikkana
      • Palvelussuhde STM:ssä
      • STM:n henkilöstö tilastoin
      • Tutustu ministeriöläisiin
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
      • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kunniamerkit
      • Aluehallintovirastojen kautta tulevat kunniamerkkiehdotukset
      • Hallinnonalan laitosten kunniamerkkiehdotukset
      • Äitienpäiväkunniamerkit
      • Isänpäiväkunniamerkit
    • Asiointi
    • Historiaa
      • STM:n ministerit
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tilastot
      • Tilastoja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä
      • Tilastoja sosiaali- ja terveyspalveluista
      • Tilastoja toimeentulosta
      • Tilastoja vakuutusasioista
      • Tilastoja työelämästä
      • Tilastoja tasa-arvosta
      • Kansainvälisiä tilastoja
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Verkkolaskuosoite
    • Medialle
    • Tietoa sivustosta
    • Tietosuoja
      • Tietosuojaselosteet
      • Käyttäjän oikeudet ja henkilötietojen tarkistaminen
      • Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
      • Evästeistä verkkosivustolla
    • Stm.fi:n saavutettavuusseloste
    • Palaute