STM ja THL tiedottavat
Hyvinvointialueiden digitaalisten palveluiden kypsyystaso on vahvistunut
Hyvinvointialueiden kyky tuottaa, ylläpitää ja kehittää digitaalisia palveluja on vahvistunut selvästi viime vuosina. Myönteinen kehitys näkyy vuosina 2022 ja 2025 toteutetuissa digitaalisten palvelujen kypsyystason arvioinneissa.
Arvioinneista saatu kansallinen tilannekuva auttaa hahmottamaan, mihin suuntaan digitaalisten palvelujen kypsyystaso on kehittynyt ja missä vielä tarvitaan vahvistamista.
Turvallisuus ja vaatimustenmukaisuus pisimmällä
Digitaalisten palvelujen kypsyystaso hyvinvointialueilla on edennyt monipuolisesti. Erityisesti vaatimustenmukaisuus ja turvallisuus ovat jo hyvällä tasolla koko maassa. Sen sijaan toimintamalleissa, osaamisessa ja resursseissa on vielä parannettavaa monilla alueilla.
”Hyvinvointialueilla on tehty isoja ponnistuksia digitaalisten palvelujen kehittämiseksi. Nyt on tärkeää suunnata työ järjestelmällisesti tulevaisuuden tarpeisiin – vahvistaa asiakaskokemusta, lisätä johdon johtamisosaamista ja varmistaa digitaalisten palvelujen kiinnittyminen osaksi prosesseja ja toimintamalleja", sanoo tiedonkeruuta koordinoinut erikoissuunnittelija Ilkka Pelkonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL).
Raportissa esitetään kypsyystason keskiarvot sekä kansallisesti että yhteistyöalueittain. Tätä tarkempiin tuloksiin voi tutustua hyvinvointialueittain keväällä 2025 julkaistun raportointityökalun avulla.
Digitaalisten palvelujen kypsyystason arviointia on tehty Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP), jonka rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua.
Lisätietoja:
Erikoissuunnittelija Ilkka Pelkonen, THL, p. 029 524 7478, [email protected]
Erityisasiantuntija Maarit Hiltunen-Toura, STM, p. 0295 163 295, [email protected]
Raportointityökalu: Hyvinvointialueiden digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut