Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Press releases
  • News
  • MSAH on social media
  • Statistics
  • Sign up for news
  • Service by publication
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan talousarvioehdotus vuodelle 2022

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 13.8.2021 13.36
Tyyppi:Tiedote 223/2021

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) ehdottaa hallinnonalan määrärahoiksi vuodeksi 2022 noin 16,5 miljardia euroa. Se on noin 1,3 miljardia euroa vähemmän kuin vuoden 2021 varsinaisessa talousarviossa. Lasku johtuu pääosin kertaluonteisista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän koronakorvauksista. Suurimmat lisäykset aiheutuvat hoito- ja palveluvelan purusta sekä koronarokotteiden hankinnoista.

STM:n talousarvioehdotuksessa muun muassa uudistetaan perhevapaita ja perhe-eläkettä, kehitetään sosiaali- ja terveyspalveluja sekä puretaan hoito- ja palveluvelkaa. Lisäksi työttömyysturvaa uudistetaan, kun käyttöön otetaan Pohjoismainen työvoimapalvelumalli.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan määrärahoista käytetään eläkemenoihin 31 prosenttia, perhe- ja asumiskustannusten tasaukseen sekä perustoimeentulotukeen 28 prosenttia sekä työttömyysturvaan 17 prosenttia. Sairausvakuutuksen osuus määrärahoista on 13 prosenttia, kuntien järjestämän sosiaaliterveydenhuollon osuus 5 prosenttia sekä terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen tarkoitettujen avustusten osuus 2 prosenttia.

Pohjoismainen työvoimapalvelumalli käyttöön 2022

Työttömyysturvaan sosiaali- ja terveysministeriö ehdottaa 2,7 miljardia euroa. Se on 0,1 miljardia euroa vähemmän kuin vuoden 2021 talousarviossa. Vähennys johtuu työttömien ja lomautettujen määrän arvioidusta laskusta.

Työttömyysturvassa on huomioitu Pohjoismaisen työvoimapalvelumallin käyttöönotto 1.5.2022 alkaen. Mallissa työnhakija hakisi työtä omatoimisesti ja saisi työnhakuunsa yksilöllistä tukea entistä aikaisemmassa vaiheessa ja tiiviimmin. Samalla työttömyysturvaseuraamuksia kohtuullistettaisiin ja porrastettaisiin, minkä arvioidaan lisäävän työttömyysturvamenoja. Työnhakijan olisi haettava tiettyä määrää työmahdollisuuksia, jotta oikeus työttömyysturvaan jatkuu. Ensimmäisestä unohduksesta tai laiminlyönnistä seuraisi muistutus. Jos työnhakija jättäisi työnhakuvelvoitteen uudelleen täyttämättä, hänelle asetettaisiin viisi työttömyysetuuden maksupäivää kestävä korvaukseton määräaika. Jos tämä toistuisi, hänelle asetettaisiin 10 päivää kestävä korvaukseton määräaika. Mallin arvioidaan lisäävän valtion osuutta työttömyysturvan menoista 16,7 miljoonalla eurolla vuonna 2022 ja vuodesta 2023 lähtien 25,0 miljoonalla eurolla.

Korkeakoulututkintoon johtavaan työvoimakoulutukseen STM ehdottaa 1,5 miljoonaa euroa. 

Perhevapaauudistus parantaa vanhempien keskinäistä tasa-arvoa

Perhevapaauudistuksen arvioidaan lisäävän valtion menoja 1,0 miljoonalla eurolla vuonna 2022 ja vuodesta 2024 alkaen noin 9,0 miljoonalla eurolla.

Perhevapaauudistuksen on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2022. Uudistuksen tavoitteena on parantaa vanhempien keskinäistä tasa-arvoa ja erilaisten perhemuotojen ja erilaisissa perheissä elävien lasten ja vanhempien yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Vanhempainpäivärahoja maksettaisiin saman lapsen perusteella yhteensä 360 arkipäivältä eli noin 14,5 kuukauden ajalta nykyisen vajaan 13 kuukauden sijaan. Raskaana olevalle maksettaisiin ennen vanhempainrahaoikeuden alkua raskausrahaa 40 arkipäivältä. Molemmilla vanhemmilla olisi oikeus käyttää puolet vanhempainrahapäivistä, mutta halutessaan he voisivat luovuttaa toisen vanhemman tai puolison käytettäväksi enintään 63 vanhempainpäivärahapäivää. Vanhempainrahaa voisi käyttää haluaminaan ajankohtina siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 2 vuotta.

Perhe-eläkettä uudistetaan

Perhe-eläkeuudistuksen on arvioitu lisäävän valtion menoja 0,3 miljoonaa euroa vuonna 2022 ja noin 1,0 miljoonaa euroa kehyskauden lopussa. Perhe-eläkeuudistus tulee voimaan vuoden 2022 alussa. Uudistuksessa lapsen eläkeoikeutta ehdotetaan jatkettavaksi kahdella vuodella, jolloin oikeus lapseneläkkeeseen päättyisi, kun lapsi täyttää 20 vuotta. Lesken eläkeoikeutta ehdotetaan rajattavaksi 10 vuoteen tai vähintään siihen asti, kun nuorin lapseneläkkeeseen oikeutetuista täyttää 18 vuotta. Leskeneläkettä ehdotetaan maksettavaksi myös edunjättäjän kanssa yhteistaloudessa asuville avopuolisoille, joilla on edunjättäjän kanssa yhteinen alaikäinen lapsi.

Eläkkeiden rahoitukseen ministeriö ehdottaa kokonaisuudessaan 5,1 miljardin euron määrärahoja. Se on 8,0 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021.

Perustoimeentulotukeen ja sairausvakuutuksiin lisää rahoitusta

Perhe- ja asumiskustannusten tasaukseen, perustoimeentulotukeen ja eräisiin palveluihin STM ehdottaa 4,5 miljardia euroa. Se on 45,0 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021. Lisäys johtuu pääasiassa tarvearvioiden muutoksista ja Kelan toimintakulujen lisäyksistä.

Kelan toiminnan kuluihin STM ehdottaa yhteensä 494,8 miljoonaa euroa. Se on 13,5 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021. Toimintakuluissa on huomioitu eläkekulujen kasvun ja ansiotason muutoksen lisäksi etuus- ja asiointipalvelun kehittäminen ja huoltovarmuusinfrastruktuurin ylläpito. 

Opetus- ja kulttuuriministeriön esitys korkea-asteen ja lähihoitajakoulutuksen opiskelupaikkojen lisäämisestä nostaa yleisen asumistuen kustannuksia 24,2 miljoonalla eurolla.

Sairausvakuutuksen rahoitukseen STM ehdottaa 2,1 miljardin määrärahoja. Se on 51,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2021.

Sairauspäivärahakauden työkyvyn arviointia kehitetään kuntoutuskomitean ehdotusten pohjalta. Ehdotuksessa lisättäisiin tarkistuspisteitä, joissa arvioidaan kuntoutustarve, jäljellä oleva työkyky ja työssä jatkamisen mahdollisuudet. Ehdotuksen arvioidaan lisäävän valtion menoja voimaantulovuonna 0,25 miljoonaa euroa ja vuositasolla 0,5 miljoonaa euroa.

Sosiaali- ja terveyspalveluja parannetaan

Kuntien järjestämään sosiaali- ja terveydenhuoltoon STM:n pääluokkaan ehdotetaan 873,0 miljoonaa euroa. Se on noin 1,14 miljardia euroa vähemmän kuin vuonna 2021. Vähennys aiheutuu vuoden 2021 talousarvion 1,6 miljardin euron kertaluonteisista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän koronakorvauksista.

Turvakotien toimintaan STM ehdottaa 25,6 miljoonaa euroa. Henkilöiden, jotka eivät ulkomaalaislain mukaan ole vastaanottopalvelujen piirissä, kiireellisiin sosiaalipalveluihin on varattu 1,5 miljoonaa euroa.

Lääkäri- ja lääkintähelikopteritoimintaan valtio myöntää 36,6 miljoonan euron valtionavustuksen FinnHEMS Oy:lle. Summa on 8,8 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021 ja johtuu helikopteriasemien määrän lisäämisestä kuudesta kahdeksaan.

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön toteuttamaan opiskeluterveydenhuoltoon valtio osoittaa rahoitusta 65,8 miljoonaa euroa.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen

Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen STM ehdottaa 455,0 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021. Lisäyksestä 450,0 miljoonaa euroa aiheutuu hoito- ja palveluvelan purusta ja 3,0 miljoonaa euroa toimiva kuntoutus sosiaali- ja terveydenhuollosta -hankkeesta. Määrärahasta 20,0 miljoonaa euroa suuntautuu lapsi- ja perhepalveluiden kehittämiseen. Päihteitä käyttävien äitien palveluihin on varattu 3,0 miljoonaa euroa. 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämishankkeet kohdentuvat muun muassa: 1) peruspalveluiden saatavuuden turvaamiseen muun muassa hoito- ja palveluvelkaa purkamalla sekä sovittamalla yhteen asiakkaan polkua sosiaalipalveluiden ja terveyspalveluiden välillä, 2) ikäihmisten hoidon ja hoivan parantamiseen kehittämällä omaishoitoa ja kotihoitoa sekä laatimalla poikkihallinnollinen ikäohjelma, 3) kansallisen, poikkihallinnollisen mielenterveysstrategian valmisteluun. 

Terveysalan kasvustrategiaa tuetaan

Sosiaali- ja terveysalan kasvustrategian toteutukseen sosiaali- ja terveysministeriö ehdottaa 7,5 miljoonan euron määrärahaa. Summa sisältää uutena kohteena digitaalisen terveyden ja hyvinvointiteknologian osaamiskeskuksen perustamisen, johon suunnataan 1,7 miljoonaa euroa.

Yleisesti summalla tuetaan kansallisten osaamiskeskittymien toiminnan kehittämistä. Osaamiskeskittymillä tarkoitetaan kansallista syöpäkeskusta, neurokeskusta, biopankkeja ja valmisteilla olevia genomikeskusta ja lääkekehityskeskusta.

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen STM ehdottaa yhteensä 91,2 miljoonan euron määrärahaa. Se on 53,4 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021. Lisäys johtuu pääasiassa koronarokotteiden hankintaan ehdotetusta 50,0 miljoonan euron määrärahasta. Lisäksi influenssarokotuksien laajentamiseen ehdotetaan 1,4 miljoonaa euroa ja pneumokokkirokotuksien edelleen laajentamiseen ikääntyneiden riskiryhmille 2,0 miljoonaa euroa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa ja Kanta-palveluja kehitetään

Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisen tiedonhallinnan kehittämiseen ehdotetaan yhteensä 46,9 miljoonaa euroa. Se on 16,5 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021. Summalla jatketaan muun muassa Kanta-palvelujen kehittämistä ja tietotuotannon uudistamista.

Lääkeasioiden tiekartan valmisteluun ehdotetaan 4,0 miljoonan euron määrärahaa.

Muu tutkimus ja koulutus

Terveydenhuollon ja sosiaalityön yliopistotasoiseen tutkimukseen ja valtion korvaukseen sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköille sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön erikoistumiskoulutukseen ehdotetaan molempiin 5,0 miljoonan euron tasokorotusta. Tutkimukseen ehdotetaan 30,0 miljoonaa euroa ja erikoistumiskoulutukseen 101,0 miljoonaa euroa. 

Veteraaneille, asevelvollisille ja lähiomaisille tukea

Veteraanien tukemiseen sosiaali- ja terveysministeriö ehdottaa 192,7 miljoonaa euroa. Se on 48,6 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2021. Määrärahojen lasku johtuu pääasiassa siitä, että veteraaneja on vuosi vuodelta vähemmän kuin aikaisemmin. 

Määrärahoista suuntautuu 43,6 miljoonaa euroa sotilasvammakorvauksiin, 20,0 miljoonaa euroa sotainvalidien laitosten käyttökustannuksiin ja 7,7 miljoonaa euroa rintamalisiin sekä 118,2 miljoonaa euroa rintamaveteraanien kuntoutukseen ja kotiin vietäviin palveluihin.

STM ehdottaa sotainvalidien puolisoiden ja leskien sekä sotaleskien kuntoutukseen, eräissä Suomen sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden kuntoutukseen ja eräille ulkomaisille vapaaehtoisille rintamasotilaille rintama-avustukseen 2,1 miljoonaa euroa. Valtion korvaukseksi sodista kärsineiden huoltoon STM ehdottaa 1,1 miljoonaa euroa.

Välitä viljelijästä -hankkeelle jatkoa

Hallitusohjelman mukaisesti maatalousyrittäjien jaksamista tukevaa Välitä viljelijästä -hanketta jatketaan hallituskauden loppuun ja lisäksi arvioidaan toimintamallin jatkuvuus.

Avustukset yhteisöille ja säätiöille

Avustuksiin yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen STM ehdottaa 332,7 miljoonan euron määrärahaa. Määräraha on 29,7 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2021. Se johtuu Veikkaus Oy:n tuottoarvion laskusta. Määrärahassa on huomioitu arpajaisveron alentamisen vaikutuksena 34,4 miljoonaa euroa, taseen jakamattomien voittovarojen purkuna 50,0 miljoonaa euroa ja niin sanottuna, budjettirahoitteisena kompensaationa 58,5 miljoonaa euroa.

Virastot, laitokset ja järjestöt

Sosiaali- ja terveysministeriö ehdottaa hallinnonalansa virastojen ja laitosten toimintaan 244,6 miljoonaa euroa. Lisäyksiä määrärahaan tuovat muun muassa 1,5 miljoonaa euroa Stukin tutkimustoiminnan turvaamiseen, 7,6 miljoonaa euroa THL:n kansallisen terveysturvallisuuden kyvykkyyksien vahvistamiseen, 3,4 miljoonaa euroa kansalliseen laatu- ja vaikuttavuustietotoimintaan sekä 1,2 miljoonaa euroa sote-uudistuksen lisätehtäviin, 0,5 miljoonaa euroa Fimean tiedonhallinnan ja tietopalvelujen kehitystyöhön sekä 1,9 miljoonaa euroa Valviran Soteri-rekisterin toisen vaiheen toteutukseen.

WHO:n vapaaehtoista rahoitusta ehdotetaan jatkettavaksi 5,5 miljoonalla eurolla.

Tietoturvan ja tietosuojan parantamiseen yhteiskunnan kriittisillä toimialoilla ehdotetaan yhteensä 0,3 miljoonan euron määrärahalisäystä Fimealle, Valviralle ja THL:lle. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietolupaviranomaiselle ehdotetaan 2,6 miljoonan euron määrärahaa.

Lisätietoja  

Erityisavustaja Jiri Sironen, p. 0295 163 410 (yleiset kysymykset)
Erityisavustaja Matti Hirvola, p. 0295 163 603 (yleiset kysymykset)
Erityisavustaja Jenny Suominen, p. 0295 163 109 (yleiset kysymykset)
Erityisavustaja Anna Abrahamsson, p. 0295 150 029 (yleiset kysymykset, tasa-arvo)
Kansliapäällikkö Kirsi Varhila, p. 0295 163 338 (sote-uudistus ja palvelujärjestelmä)   
Osastopäällikkö Taneli Puumalainen, p. 0295 163 280 (lääkehuolto, rokotteiden hankinta, ympäristöterveys)
Osastopäällikkö Satu Koskela, p. 0295 163 380 (asiakkaan ja potilaan asema, palvelut)
Osastopäällikkö Heli Backman, p. 0295 163 668 (sosiaalivakuutusasiat)
Osastopäällikkö Veli-Mikko Niemi, p. 0295 163 425 (lasten, nuorten ja perheiden sosiaali- ja terveyspalvelut, toimintakyvyn ja terveyden edistäminen, STEA)
Osastopäällikkö Kari Hakari, p. 0259 163 642 (sote-uudistus ja palvelujärjestelmä)
Johtaja Liisa Siika-aho, p. 0295 163 085 (sosiaalivakuutusasiat, etuudet)
Johtaja Riitta Kokko-Herrala, p. 0295 163 248 (takuueläke, sotilastapaturmakorvaukset)
Johtaja Essi Rentola, p. 0295 163 155 (asumiseen perustuva sosiaaliturva)
Strategiajohtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki, p. 0295 163 382 (terveysalan tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kasvustrategia)
Johtaja Taru Koivisto, p. 0295 163 323 (rokotusohjelma, terveyden edistämisen määrärahat)
Talousjohtaja Mikko Staff, p. 0295 163 214 (talousarvio) 
Johtaja Tanja Auvinen, p. 0295 163 715 (tasa-arvoasiat)
Johtaja Minna Saario, p. 0295 163 146 (sote-uudistus ja palveluiden digitalisointi)

Valtiovarainministeriön ehdotus vuoden 2022 talousarvioksi (VM)Link to an external website
Sosiaali- ja terveysministeriön talousarvioehdotus 2022File opens in a new tab pdf 454kB
edut ehdotukset eläkkeet etuudet hyvinvointi mentaaliset ilmiöt palvelut perhevapaat sairausvakuutus sosiaalihuolto sosiaalipalvelut sosiaalivakuutus talousarvioehdotukset tasa-arvo terveydenhuolto terveyspalvelut toimeentulo toimintakyky työelämä työvoima vakuutus
Back to top
Ministry of Social Affairs and health
Sosiaali- ja terveysministeriö
Social- och hälsovårdsministeriet

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

About the site

Data Protection

Sitemap

Accessibility statement for the stm.fi website

Feedback

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • National service reform
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • The European Accessibility Act
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Completed projects
  • Publications
  • Ministry
    • Task and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • STEA grants
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website