Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Ministry of Social Affairs and Health
  • en
  • Project

Kansallisen omaishoidon kehittämisohjelman valmistelu

STM110:00/2011 Development

Työryhmän tehtävänä on

1) laatia kansallinen omaishoidon kehittämisohjelma siten, että siihen sisältyvät tällä ja seuraavalla hallituskaudella toteutettavat tavoitteet ja toimenpiteet, toimenpiteiden kustannus- ja muiden vaikutusten arviointi sekä toimeenpanosuunnitelma;
2) koordinoida eri hallinnonalojen, kuntien, järjestöjen ja muiden toimijoiden toimenpiteitä, yhteistyötä ja työnjakoa omaishoidon kehittämisessä;
3) selvittää mahdollisesti tarpeelliset säädösmuutokset.

Työryhmän tulee ottaa työssään huomioon uudistuva sosiaalihuollon lainsäädäntö, hallituksen esitys laiksi iäkkään henkilön sosiaali- ja terveyspalvelujen saannin turvaamisesta sekä kunta- ja palvelurakenneuudistukseen liittyvät sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, kehittämistä ja valvontaa koskevat uudistukset.

Basic information Completed

Project number STM110:00/2011

Case numbers

Set by Ministry of Social Affairs and Health

Term/schedule 1.2.2012 – 31.12.2013

Date of appointment 17.1.2012

  • disabled people
  • taxation
  • caring for close relatives
  • social sector
  • elderly

Project status

Goals and results

Työryhmän tavoitteena on laatia Suomen ensimmäinen kansallinen omaishoidon kehittämisohjelma, jonka avulla toteutetaan pääministeri Kataisen hallituksen ohjelman omaishoitoa koskevia tavoitteita.

Starting points

Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelma sisältää seuraavat omaishoidon kehittämistavoitteet:
- Kehitetään yhdessä kuntien ja järjestöjen kanssa omaishoitoa.
- Omaishoitajien ja hoidettavien yhdenvertaisuutta parannetaan yhtenäistämällä tuen myöntämisperusteet.
- Omaishoidon tuen saatavuutta ja kattavuutta lisätään.
- Tuetaan omaishoitajan jaksamista kehittämällä tukipalveluja, mahdollistamalla vapaapäivien pitäminen sekä kehittämällä säännöllisiä terveystarkastuksia.
- Kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisohjelman (Kaste II) painopisteenä on mm. omaishoidon tukipalvelujen kehittäminen.
- Omaishoidon tuen verotuksen poistomahdollisuus arvioidaan.
- Edistetään toimintamalleja, joilla pienten lasten vanhemmat ja iäkästä tai sairasta läheistään hoitavat voivat nykyistä joustavammin tehdä lyhyempää työpäivää tai ottaa palkatonta vapaata työstä yhdessä työnantajan kanssa sopimalla.

Hallitusohjelman omaishoitoa koskevat tavoitteet toimivat kansallisen omaishoidon kehittämisohjelman lähtökohtana. Tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan omaishoitajien ja hoidettavien hyvinvointia edistävää yhteiskuntaa ja yhteisöjä sekä tukea ja palveluja, jotka vastaavat heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa. Omaishoidon tukea on kehitettävä kiinteänä osana palvelurakenteen uudistamista ja palvelu- ja tukijärjestelmän kokonaisuutta. Omaishoitoa kehitettäessä omaishoitajat ja heitä edustavat järjestöt ovat tärkeitä asiantuntijoita ja kuntien kumppaneita.

Laki omaishoidon tuesta tuli voimaan 2006. Laissa omaishoidolla tarkoitetaan vanhuksen, vammaisen tai sairaan henkilön hoidon ja huolenpidon järjestämistä kotioloissa omaisen tai muun hoidettavalle läheisen henkilön avulla. Omaishoidon tuki on kokonaisuus, joka muodostuu hoidettavalle annettavista tarvittavista palveluista sekä hoitajalle annettavasta hoitopalkkiosta, vapaasta ja omaishoitoa tukevista palveluista. Omaishoidon tuki on nykyisin harkinnanvarainen sosiaalipalvelu, jota kunta järjestää sitä varten varaamiensa määrärahojen rajoissa.

Omaishoidon tuella hoidettavia oli noin 37 500 vuoden 2010 aikana. Heistä kaksi kolmasosaa oli 65 vuotta täyttäneitä. Omaishoidon tuen avulla hoidettiin 4,2 prosenttia 75 vuotta täyttäneestä väestöstä. Omaishoitajista puolet oli täyttänyt 65 vuotta. Omaishoidon tuen hoitopalkkioita kunnat maksoivat noin 153 miljoonaa euroa.

Omaisten ja läheisten hoitamia vanhuksia, vammaisia ja pitkäaikaissairaita henkilöitä on huomattavasti enemmän kuin omaishoidon tuen saajia. Kaiken kaikkiaan epävirallista läheisapua omaisilleen, tuttavilleen tai ystävilleen antavia henkilöitä oli Stakesin vuonna 2006 tekemän Hyvinvointi ja palvelut -kyselyn (HYPA) mukaan yli miljoona suomalaista. Omaisensa pääasiallisina auttajina toimi noin 300 000 henkilöä. Osa omaisista, jotka auttavat ja hoitavat omaistaan tai läheistään ilman omaishoidon tukea, vastaa samanlaisesta hoidosta ja hoivasta kuin omaiset, jotka hoitavat omaista tai läheistä, joka saa omaishoidon tukea. HYPA-kyselyn mukaan päivittäistä apua antoi henkilökohtaisissa toiminnoissa, kuten pukeutumisessa ja peseytymisessä, runsas 58 000 henkilöä ja sairaanhoidollisissa toimenpiteissä avusti runsas 29 000 henkilöä.

Omaishoidon tuen kattavuudessa ja saantiperusteissa on kuntien välisiä eroja. Hoitopalkkioiden vähimmäismäärät on säädetty laissa, mutta hoitopalkkion luokkien määrä ja palkkion suuruus eri palkkioluokissa vaihtelevat. Tämä aiheuttaa osaltaan eri kunnissa asuvien omaishoitajien eriarvoisuutta.

Omaishoidon ja omaishoidon tuen keskeisenä kehittämishaasteena on myös omaishoitajien ja hoidettavien elämänlaadun parantaminen. Hyvää elämänlaatua voidaan edistää monipuolisilla ja moniammatillisesti toteutetuilla palveluilla, kuten virkistys-, kuntoutus- ja terveyspalveluilla sekä sijaishoidon palveluilla. Palvelujen kehittämisessä tarvitaan uudenlaista osaamista ja yhteistyötä eri toimijoiden, kuten kuntien, omaishoitajien, järjestöjen ja seurakuntien, kanssa. Kolmannen sektorin ja vapaaehtoistyön tuki on erityisen tärkeä omaisiaan hoitaville henkilöille, jotka eivät ole julkisen omaishoidon tuen piirissä. Myös hoidettavien ja omaishoitajien toimintakyvyn, voimavarojen ja palvelutarpeen arviointi vaativat edelleen parantamista, jotta tuki voidaan kohdentaa yksilöllisesti, tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Omaishoitajien ja hoidettavien tarpeet ja elämäntilanteet vaihtelevat. Iäkkäiden henkilöiden ohella huomiota on kiinnitettävä myös muihin ikäryhmiin sekä erityisesti vammaisten ja pitkäaikaissairaiden lasten perheiden sekä mielenterveyskuntoutujien ja heidän omaistensa tuen ja palvelujen tarpeisiin. Omaisiaan hoitavat paitsi eläkeläiset myös ansiotyössä käyvät henkilöt, virka- tai muilla vapailla olevat sekä työttömät henkilöt. Omaishoitajina on myös kokonaan työelämän ulkopuolella olevia työikäisiä, kuten alaikäistä lasta tai lapsia päätoimisesti hoitavia vanhempia. Lisäksi omaishoitajuus koskee eri kulttuuriryhmiin kuuluvia henkilöitä.

Omaishoidon tuesta sosiaalipalveluna on tehty vuosina 1995, 1999, 2003 ja 2006 valtakunnallinen selvitys. Selvitykset ovat perustuneet kuntien omaishoidon tuesta vastaaville viranhaltijoille tehtyyn kyselyyn. Selvityksissä on kuvattu omaishoidon tuella hoidettuja henkilöitä, omaishoitajia, hoitopalkkioita ja omaishoitoon sisältyviä palveluita sekä omaishoidon tuen kehittämistarpeita. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) laatii omaishoidon tuen nykytilaa kuvaavan selvityksen työryhmän työn aikana.

Publications and reports

  1. Kansallinen omaishoidon kehittämisohjelma. Työryhmän loppuraportti DOCX

    19.3.2014

  2. Kansallinen omaishoidon kehittämisohjelma. Työryhmän väliraportti

    Sosiaali- ja terveysministeriö

    Julkaisunumero: 2013:10; Julkaisuvuosi: 2013; WWW-osoite: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=6511574&name=DLFE-26431.pdf;

  3. Kansallinen omaishoidon kehittämisohjelma. Työryhmän väliraportti DOCX

    10.5.2013

Consultation rounds and hearings

  1. Esitys omaishoidon säilyttämisestä osaksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattiopintoja

    23.9.2013 Omaishoitajat ja Läheiset -Liitto ry

  2. Lausunto

    22.8.2013 SAMS Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf

  3. Lausunto

    21.8.2013 Vantaan kaupunki / sosiaali- ja terveyslautakunta

  4. Lausunto

    1.8.2013 Folkhälsan

  5. Lausunto

    Raaseporin kaupunki

  6. Lausunto

    31.7.2013 Svenska pensionärsförbundet rf SPF

  7. Lausunto

    4.7.2013 Suomen Yrittäjät

  8. Lausunto

    3.7.2013 Valtiovarainministeriö

  9. Lausunto

    1.7.2013 EK

  10. Lausunto

    30.6.2013 Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry

  11. Lausunto

    28.6.2013 Sirpa Pietikäinen / Euroopan parlamentin omaishoitoryhmä

  12. Lausunto

    28.6.2013 Lakeuden Omaishoitajat ry

  13. Lausunto

    28.6.2013 Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä

  14. Lausunto

    28.6.2013 Invalidiliitto ry

  15. Lausunto

    28.6.2013 Akava ry

  16. Lausunto

    27.6.2013 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira

  17. Lausunto

    27.6.2013 Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry

  18. Lausunto

    27.6.2013 Suomen Reumaliitto ry

  19. Lausunto

    27.6.2013 Kehitysvammaisten palvelusäätiö

  20. Lausunto

    27.6.2013 Perussuomalaiset r.p.

  21. Lausunto

    27.6.2013 Opetus- ja kulttuuriministeriö

  22. Lausunto

    27.6.2013 Sipoon kunta

  23. Lausunto

    27.6.2013 Lastensuojelun keskusliitto

  24. Lausunto

    27.6.2013 Suomen sosiaalioikeudellinen seura ry.

  25. Lausunto

    27.6.2013 Lempäälän kunta

  26. Lausunto

    27.6.2013 Itä-Suomen aluehallintovirasto

  27. Lausunto

    27.6.2013 Kunnallinen työmarkkinalaitos KT

  28. Lausunto

    27.6.2013 Oulun kaupunki

  29. Lausunto

    27.6.2013 Omaiset mielenterveystyön tukena keskusliitto ry

  30. Lausunto

    kansallisen Kokoomuksen rp

  31. Lausunto

    26.6.2013 Lapsiasiainvaltuutettu

  32. Lausunto

    26.6.2013 SAK ry

  33. Lausunto

    26.6.2013 Peruspalvelukuntayhtymä Kallio

  34. Lausunto

    26.6.2013 Suomen omaishoidon verkosto

  35. Lausunto

    26.6.2013 Turun kaupunki

  36. Lausunto

    25.6.2013 Vanhustyön keskusliitto - Centralförbundet för de gamlas väl ry

  37. Lausunto

    25.6.2013 Muistiliitto ry

  38. Kannanotto

    25.6.2013 Pääkaupunkiseudun Omaishoitajat ja Läheiset ry

  39. Lausunto

    25.6.2013 Suomen Punainen Risti

  40. Lausunto

    25.6.2013 Etelä-Suomen aluehallintovirasto ESAVI

  41. Lausunto

    25.6.2013 Pieksämäen Omaishoitajat ry

  42. Lausunto

    25.6.2013 Suomen sosiaalioikeudellinen seura ry.

  43. Lausunto

    25.6.2013 Hämeen eläkeläisjärjestöjen neuvottelukunta

  44. Lausunto

    24.6.2013 Suomen Senioriliike ry

  45. Lausunto

    24.6.2013 Varkauden kaupunki ja Joroisten kunta

  46. Lausunto

    24.6.2013 Kuopion hallinto-oikeus

  47. Lausunto

    24.6.2013 Hämeenkyrön kunta

  48. Lausunto

    24.6.2013 Kouvolan kaupunki

  49. Lausunto

    24.6.2013 Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus

  50. Lausunto

    24.6.2013 Helsingin kaupunki

  51. Lausunto

    24.6.2013 THL

  52. Lausunto

    20.6.2013 Pirkkalan kunta

  53. Lausunto

    20.6.2013 Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry

  54. Lausunto

    20.6.2013 Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry

  55. Lausunto

    20.6.2013 Espoon kaupunki

  56. Lausunto

    20.6.2013 SDP

  57. Lausunto

    20.6.2013 Ikäinstituutti

  58. Lausunto

    20.6.2013 Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote

  59. Lausunto

    20.6.2013 Kela

  60. Lausunto

    19.6.2013 Jyväskylän kaupunki

  61. Lausunto

    19.6.2013 STTK

  62. Lausunto

    19.6.2013 Korkein hallinto-oikeus

  63. Lausunto

    19.6.2013 Oikeusministeriö

  64. Lausunto

    19.6.2013 Työterveyslaitos

  65. Lausunto

    19.6.2013 Vammaisfoorumi ry

  66. Lausunto

    19.6.2013 Oulun Seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry

  67. Lausunto

    19.6.2013 Työterveyslaitos

  68. Lausunto

    18.6.2013 Svenska rigsdagsgruppen

  69. Lausunto

    18.6.2013 Hämeenkyrön kunta

  70. Lausunto

    18.6.2013 Tehy ry

  71. Kannanotto

    17.6.2013 Lopen kunta/Irene Piipponen

  72. Lausunto

    17.6.2013 Lapin aluehallintovirasto

  73. Lausunto

    17.6.2013 Ranuan kunta

  74. Lausunto

    17.6.2013 EOA

  75. Lausunto

    17.6.2013 Suomen Kuntaliitto

  76. Lausunto

    17.6.2013 Keuruun kaupunki

  77. Lausunto

    17.6.2013 Tampereen kaupunki

  78. Lausunto

    14.6.2013 Valtakunnallinen vammaisneuvosto

  79. Lausunto

    13.6.2013 Kirkkohallitus

  80. Lausunto

    13.6.2013 Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä

  81. Lausunto

    13.6.2013 Vihreä eduskuntaryhmä

  82. Lausunto

    13.6.2013 Suomen Keskusta rp

  83. Lausunto

    12.6.2013 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto PSAVI

  84. Lausunto

    12.6.2013 Vasemmistoliitto

  85. Lausunto

    12.6.2013 Oikeuskanslerinvirasto OKV

  86. Lausunto

    11.6.2013 Terveydenhuollon psykologit ry

  87. Kannanotto

    10.6.2013 Jalasjärven kunta

  88. Lausunto

    7.6.2013 SuPer ry

  89. Lausunto

    7.6.2013 Omaishoitajat ja Läheiset -Liitto ry

  90. Lausunto

    6.6.2013 RAY

  91. Lausunto

    6.6.2013 Svenska folkpartiet i Finland r.p.

  92. Lausunto

    5.6.2013 Kirkkonummen kunta

  93. Lausunto

    29.5.2013 Terveys- ja Sosiaalialan Yrittäjät - TESO ry

  94. Lausunto

    22.5.2013 Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE

  95. Lausuntopyyntö työryhmän väliraportista; (Anne-Mari Raassina STO/SOPA)

    13.5.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö

  96. Lausuntopyyntö; (Anne-Mari Raassina STO/SOPA)

    1.5.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö

Setting-up and organisation

  1. Jäsenmuutospäätös; Antti Kondelinin tilalle Simopekka Koivu

    5.8.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö

  2. Jäsenmuutosesitys; Antti Kondelinin tilalle Simopekka Koivu

    27.6.2013 EK

  3. Jäsenmuutosesitys; Vesa Rantahalvarin tilalle Antti Kondelin

    16.1.2013 EK

  4. Jäsenmuutospäätös; Johan Åströmin tilalle Vesa Rantahalvari

    13.9.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö

  5. Jäsenmuutosesitys; Johan Åströmin tilalle Vesa Rantahalvari

    28.8.2012 Elinkeinoelämän keskusliitto EK

  6. Asettamispäätös

    17.1.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö

Other documents and memorandums

  1. Lausunto

    26.6.2013 SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry

  2. Lausunto

    25.6.2013 ESAVI

  3. Lausunto

    17.6.2013 Sievin kunta

  4. Jäsenesitys; Sari Jokinen

    9.1.2012 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

  5. Jäsenesitys; Kristiina Kalliovalkama ja Raimo Nieminen

    3.1.2012 Lempäälän kunta

  6. Jäsenesitys; Hanna Ahonen

    30.12.2011 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto

  7. Jäsenesitys; Hannele Savioja

    30.12.2011 Valtiovarainministeriö

  8. Jäsenesitys; Hanna Ahonen

    30.12.2011 Valvira

  9. Jäsenesitys; Merja Etholén-Rönnberg / Kari Laakoli

    28.12.2011 Helsingin kaupunki

  10. Jäsenesitys; Sari Kehusmaa

    27.12.2011 Kela

  11. Jäsenesitys; Irene Nummela

    22.12.2011 Suomen Evankelis-Luterilainen kirkko

  12. Jäsenesitys; Pia Hytönen ja Esko Luhtanen

    22.12.2011 Omaiset mielenterveystyön tukena keskusliitto ry

  13. Jäsenesitys; Janet Grundström ja Kristaa Jokela

    Leijonaemot ry

  14. Jäsenesitys; Virpi Peltomaa ja Vesa Erkkilä

    20.12.2011 Vammaisfoorumi ry

  15. Jäsenesitys; Johan Åström

    20.12.2011 Elinkeinoelämän keskusliitto EK

  16. Jäsenesitys; asiantuntijasihteeriksi Merja Salanko-Vuorela ja jäseniksi Anneli Kiljunen sekä Yrjö Mattila

    19.12.2011 Omaishoitajat ja Läheiset-Liitto ry

  17. Jäsenesitys; Susanna Siitonen tai Jan Hjelt

    19.12.2011 Työ- ja elinkeinoministeriö

  18. Jäsenesitys; Katja Veirto ja Joonas Rahkola

    16.12.2011 SAK

  19. Jäsenesitys; Pirkko Karjalainen

    15.12.2011 Vanhustyön keskusliitto

  20. Jäsenesitys; Eevaliisa Virnes

    15.12.2011 Kuntaliitto

  21. Jäsenesityspyyntö; (Anne-Mari Raassina STO/SOPA)

    29.11.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects

Back to top

Popular content

Wellbeing services counties on the map

Wellbeing services counties

Legislation on health and social services

Client charges in healthcare and social welfare

Social assistance

Child welfare

Services and benefits for old people

Current issues

Current issues

Press releases

Sign up for news

MSAH on social media

Service by publication

Information about the Ministry

Ministers

Ministry

Contact

For the media

The Ministry as a workplace

E-invoice address

 

About the stm.fi website

About the site

Data protection

Sitemap

Accessibility statement

Feedback

Ministry of Social Affairs and Health, link to frontpage

Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

Administrative sector of the Ministry of Social Affairs and Health
finnishgovernment.fi
stm.fi Ministry of Social Affairs and Health - All of us have a right and privilege for healthy and safe live.
fimea.fi The Finnish Medicines Agency Fimea
stuk.fi Radiation and Nuclear Safety Authority
thl.fi The National Institute for Health and Welfare
ttl.fi Finnish Institute of Occupational Health
tyosuojelu.fi Occupational Safety and Health Administration
valvira.fi National Supervisory Authority for Welfare and Health
Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
        • Disability policy
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
          • EHDS Regulation
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Development of working life
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • All projects and working groups
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • National service reform
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • Reform of pharmaceutical matters
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Working life programmes 2023-2027
      • Mental Health at Work Programme
  • Publications
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website