Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Ministry of Social Affairs and Health
  • en
  • Project

Syövän hoitoa kehittävä työryhmä

STM023:00/2009 Development

Työryhmän tehtävänä on laatia ehdotukset, joiden avulla syöpäsairauksien hoitojärjestelmää kehitetään terveystaloustieteellisesti kestävällä tavalla vuoteen 2020 mennessä. Työryhmän on
1) arvioitava syövän ilmaantuvuuden, hoidon ja syövästä aiheutuvien kustannusten kehitystä vuoteen 2020
2) suunniteltava näiden tietojen perusteella syövän diagnostiikan, hoidon ja hoidettujen potilaiden seurannan sisältöä, henkilöstötarpeita, työnjakoa ja porrastusta vuoteen 2020 tavalla, jossa otetaan huomioon hoitojen saatavuus, laatu, vaikuttavuus ja kustannukset sekä terveydenhuollon käytettävissä olevat voimavarat
3) tehtävä edellä mainittuja koskevat toimenpide-ehdotukset, ja
4) arvioitava edellä mainittujen tehtävien perusteella vaikutuksia alan koulutukseen ja tutkimukseen.

Työn toisessa vaiheessa perustettava työryhmä tulee jatkamaan alan koulutuksen ja tutkimuksen arviointia sekä linjaamaan syövän ehkäisyä, seulontoja ja potilaan psykososiaalista kuntoutumista, sekä tekemään ...

Basic information Completed

Project number STM023:00/2009

Case numbers

Set by Ministry of Social Affairs and Health

Term/schedule 1.3.2009 – 31.12.2009

Date of appointment 27.2.2009

  • health
  • care
  • health service
  • health effects
  • health policy
  • health services

Project status

Goals and results

Tavoitteena on työn ensimmäisessä vaiheessa linjata syöpätautien hoidon sisältöä ja hoidon järjestämistä Suomessa ja valmistautua syöpäpotilaiden määrän ja uusien hoitojen lisääntymiseen. Eri näkökulmien saamiseksi koostuu ensimmäisen vaiheen työryhmä viranomaisten ohella erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon, terveystaloustieteen, Syöpäjärjestöjen ja potilaiden edustajista.

Työn toista vaihetta varten perustettavan työryhmän tavoitteena on selvittää edelleen alan koulutusta ja tutkimusta työn ensimmäisen vaiheen ehdotusten pohjalta sekä linjata syövän ehkäisyä, seulontoja ja potilaan kuntoutusta. Toisen vaiheen työryhmän perustamisesta ja järjestämisestä vastaisi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Starting points

Syöpäsairaudet ovat yleisiä. Uusia syöpätapauksia todetaan vuosittain yli 27 000 ja määrän arvioidaan kasvavan vuoteen 2015 mennessä yli 30 000:n. Syövän ilmaantuvuus lisääntyy etenkin väestön ikääntyessä, lisäksi elintavat selittävät syöpäkehitystä. Vaikka syöpään sairastuu lukumääräisesti yhä enemmän ihmisiä, yhä useampi paranee pysyvästi ja samalla hoidettujen potilaiden seuranta on yhä enemmän. Silti myös oireenmukaista hoitoa tarvitsevien syöpäpotilaiden määrä kasvaa seuraavan vuosikymmenen aikana.

Syövän leikkaushoidot kehittyvät mutta etenkin sädehoidon tehon parantamiseen ja sen koh-dentamiseen liittyviä uusia menetelmiä kehitetään. Syöpälääkkeiden kehityksessä painopiste siirtyy perinteisistä solunsalpaajista lääkkeisiin, jotka vaikuttavat täsmällisemmin syövässä esiintyviin poikkeaviin molekyylimekanismeihin. Uusien syöpälääkkeiden nopea kehitys lisää nopeasti sairaaloiden lääkekuluja.

Aiemmin vain osaa syöpäpotilaista voitiin hoitaa, nykyisin suurelle osalle on tarjolla myös onkologinen hoito. Liitännäishoitojen yleistyminen lisää edelleen asiantuntevan henkilöstön tarvetta ja syövän hoito spesialisoituu. Hoito edellyttää onkologian lisäksi kirurgian, radiologian ja patologian asiantuntemusta. Vuodeosastohoidon suhteellinen osuus tullee edelleen vähenemään ja erikoissairaanhoidon poliklinikkojen kuormitus kasvamaan.

Vaikka syövän ikävakioitu ilmaantuvuus pysyisi ennallaan, kasvaa vuosina 2006-2015 miesten syöpien ilmaantuvuus 2-9% ja naisten 10-16 %. Syöpien ilmaantuvuuden tulevaa kehitystä koskevien ennusteiden avulla tehdään päätöksiä sairaalapaikoista, laitteista ja henkilöstöstä. Niitä tarvitaan myös kohdennettaessa syövän ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen toteamiseen tähtääviä toimia ja arvioitaessa erilaisten hoitomenetelmien tuloksellisuutta.

Syöpien lisääntyessä ja niiden hoidon kehittyessä on erityisen tärkeä huolehtia siitä, että uudet syöpähoidot otetaan käyttöön viiveettä mutta samalla hallitusti arvioimalla niiden hyödyt suhteessa niistä aiheutuviin kustannuksiin. Samalla liian vähän hyödylliset hoidot on nopeasti tunnistettava ja poistettava käytöstä. On myös tehtävä päätöksiä siitä, milloin hoito pitää kes-kittää ja milloin puolestaan hoito ja etenkin hoidettujen potilaiden seuranta voidaan hajauttaa perustasolle. Oireenmukaista hoitoa on kehitettävä ja potilaan näkökulma otettava huomioon nykyistä paremmin.

Vuonna 2004 syövät aiheuttivat yhteensä yli 500 miljoonan euron kustannukset ja vuoteen 2015 kustannusten arvioitiin kaksinkertaistuvan. Syövän kustannuksista suurin osa on hoitokustannuksia. Kustannuksia tulee tarkastella myös suhteessa syöpäpotilaiden laatupainotettuun elinvuosiin ja huolehdittava vähävaraisten kansalaisten mahdollisuudesta saada laadukkaita syöpähoitoja. Hoidon sisällön ja kustannusten hallinnan kannalta tärkeät kysymykset liittyvät syövän hoidon järjestämiseen eli hoidon organisointiin, porrastukseen ja työnjakoon, sekä toisaalta hoidon sisältöön eli hoitojen käyttöönottoon ja hoitokäytäntöihin.

Euroopassa luodaan syövän hoitoon, diagnostiikkaan, tutkimukseen ja koulutukseen panostavia keskittymiä (Comprehensive Cancer Center). Myös Suomessa tarvitaan näiden alueiden koordinointia, kansallisen syöpäkeskuksen mallin pohdintaa ja syövän hoitolaitosten verkostoitumista sekä Suomen sisäisesti että eurooppalaisten keskittymien kanssa.

Syövän hoitotulokset ovat Suomessa kansainvälisesti hyviä ja kansainvälisessä vertailussa kohtuullisin kustannuksin. Tulosten kannalta tulevaisuuden haaste ovat syöpähoitoihin pääsyssä todetut viiveet yhdessä vallitsevan henkilöstöpulan ja kallistuvien syöpähoitojen kanssa tilanteessa, jossa syöpäpotilaiden määrä ja hoidot lisääntyvät ja yhteiskunnan voimavarat ovat rajallisia. Valtaosa viiveisiin vaikuttavista tekijöistä ja siten myös niiden korjaamiseksi tarvittavista toimista on erityisvastuualueiden, sairaanhoitopiirien ja syöpätautien toimintayksiköiden vastuulla.

Hoitoon pääsyä on vauhditettava, mutta pitkällä aikavälillä on lisäksi valmistauduttava syöpäpotilaiden määrän ja heidän hoitoisuusasteensa sekä uusien kalliiden hoitojen kasvuun niin, että syöpä hoidetaan Suomessa vuonna 2020 hyvin tuloksin ja kohtuukustannuksin. Hoitoon sisältyy aktiivinen ja oireenmukainen hoito, hoidettujen potilaiden seuranta sekä potilaan kulku hoitoprosessissa ja kokemukset sen aikana. Hoidon sisältöä ja järjestämistä koskevat ehdotukset merkitsevät muutoksia myös alan henkilöstö- ja koulutustarpeisiin sekä tutkimukseen.

Publications and reports

  1. Syövän hoidon kehittäminen vuosina 2010-2020. Työryhmän raportti.

    Sosiaali- ja terveysministeriö

    Julkaisunumero: 2010:6; Julkaisuvuosi: 2010; WWW-osoite: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=1082856&name=DLFE-11085.pdf;

Consultation rounds and hearings

  1. Lausunto

    7.6.2010 Suomen Syöpärekisteri

  2. Lausunto

    31.5.2010 Suomen Otolaryngologiyhdistys ry

  3. Lausunto

    Turun yliopistollinen keskussairaala, isotooppiosasto

  4. Lausunto

    6.5.2010 Pohjois-Pohjanmaan sairanhoitopiirin kuntayhtymä

  5. Lausunto

    6.5.2010 Suomen Potilasliitto ry

  6. Lausunto

    3.5.2010 Etelä-Karjalan keskussairaala / Virpi Hakuli

  7. Lausunto

    30.4.2010 Lääketeollisuus ry

  8. Lausunto

    30.4.2010 Kuntaliitto

  9. Lausunto

    30.4.2010 Suomen Suu- ja Leukakirurgiayhdistys ry

  10. Lausunto

    30.4.2010 Keski-Pohjanmaan erikoissairaanhoito- ja peruspalvelukuntayhtymä

  11. Lausunto

    30.4.2010 Docrates klinikka

  12. Lausunto

    30.4.2010 Syöpäjärjestöt

  13. Lausunto

    29.4.2010 Suomen Onkologiayhdistys ry

  14. Lausunto

    29.4.2010 Seinäjoen keskussairaala (Tarja Pinta)

  15. Lausunto

    29.4.2010 Pirkanmaan sairaanhoitopiiri

  16. Lausunto

    28.4.2010 Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä

  17. Lausunto

    28.4.2010 Helsingin ja Uudenmaan sairanhoitopiiri

  18. Lausunto

    28.4.2010 Suomen Kirurgiyhdistys

  19. Lausunto

    28.4.2010 Seinäjoen keskussairaala

  20. Lausunto

    27.4.2010 Satakunnan shp

  21. Lausunto

    27.4.2010 Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri

  22. Lausunto

    27.4.2010 Suomen Gynekologiyhdistys

  23. Lausunto

    26.4.2010 Suomen neurokirurginen yhdistys

  24. Lausunto

    26.4.2010 Keski-Suomen sairaanhoitopiiri

  25. Lausunto

    26.4.2010 Suomen Keuhkolääkäriyhdistys ry

  26. Lausunto

    23.4.2010 Suomen Lastenhematologian ja Onkologian Yhdistys (SLHOY)

  27. Lausunto

    22.4.2010 Seinäjoen keskussairaala / neurokirurgia

  28. Lausunto

    15.4.2010 Etelä-Pohjanmaan keskussairaala / syöpätaudit

  29. Lausunto

    31.3.2010 Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri

  30. Lausunto

    29.3.2010 Suomen Lastenlääkäriyhdistys ry

  31. Lausunto

    29.3.2010 Suomen Urologiyhdistys

  32. Lausuntopyyntö työryhmän raportista (Raija Asola/STO)

    18.3.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö

Setting-up and organisation

  1. Ministeri Risikon vastaus Suomen Urologiyhdistykselle

    3.8.2009 Sosiaali- ja terveysministeriö

  2. Jäsenmuutospäätös; Ulla Keränen/ Reijo Haapiainen, Martti Kekomäki Juha Hännisen henk.koht.vj:ksi, 2.siht.Johanna Mattson

    3.6.2009 Sosiaali- ja terveysministeriö

  3. Jäsenesitys; esittää urologisten syöpien asiantuntijaa

    29.5.2009 Suomen Urologiyhdistys

  4. Asettamispäätös RTF

    27.2.2009 Sosiaali- ja terveysministeriö

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects

Back to top

Popular content

Wellbeing services counties on the map

Wellbeing services counties

Legislation on health and social services

Client charges in healthcare and social welfare

Social assistance

Child welfare

Services and benefits for old people

Current issues

Current issues

Press releases

Sign up for news

MSAH on social media

Service by publication

Information about the Ministry

Ministers

Ministry

Contact

For the media

The Ministry as a workplace

E-invoice address

 

About the stm.fi website

About the site

Data protection

Sitemap

Accessibility statement

Feedback

Ministry of Social Affairs and Health, link to frontpage

Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website Link to an external website

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

Administrative sector of the Ministry of Social Affairs and Health
finnishgovernment.fi
stm.fi Ministry of Social Affairs and Health - All of us have a right and privilege for healthy and safe live.
fimea.fi The Finnish Medicines Agency Fimea
stuk.fi Radiation and Nuclear Safety Authority
thl.fi The National Institute for Health and Welfare
ttl.fi Finnish Institute of Occupational Health
tyosuojelu.fi Occupational Safety and Health Administration
valvira.fi National Supervisory Authority for Welfare and Health
Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
        • Disability policy
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
          • EHDS Regulation
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Development of working life
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • All projects and working groups
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • National service reform
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • Reform of pharmaceutical matters
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Working life programmes 2023-2027
      • Mental Health at Work Programme
  • Publications
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website